Mercedes-Benz W204/W212 (2008) rattilukko-ongelma ja korjaus
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ma 19.10.2009 21:38
Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus
Ockylle kiitoksia moottorista ja loistavista ohjeista! Potilas oli w212 ohjeet käy siihen myös.
Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus
Ohjeisiin päivitetty purkamisohje AUKI-asennossa olevalle rattilukolle ja miten purkaminen tapahtuu ilman ratin irroittamista (=pienemmällä työllä).
LUKOSSA-asentoon jumittunut rattilukkopaketti pitää edelleen purkaa alkuperäisillä ohjeilla.
LUKOSSA-asentoon jumittunut rattilukkopaketti pitää edelleen purkaa alkuperäisillä ohjeilla.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
S204 -08
W204 -12
Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus
Ohjeisiin päivitetty kuinka LUKOSSA-asentoon jumittunut rattilukkopaketti saadaan ulos kolostaan mitään rikkomatta.
-irrota rattilukkopaketin ylimmät sokat
-raota paketin yläreunaa
-pyöritä isoa ratasta kapealla talttapääruuvimeisselillä niin, että lukonkieli tulee sisälle
-nyt kiinnipitävän pultin pystyy painamaan sisään ja paketti tulee ehjänä ulos
-irrota rattilukkopaketin ylimmät sokat
-raota paketin yläreunaa
-pyöritä isoa ratasta kapealla talttapääruuvimeisselillä niin, että lukonkieli tulee sisälle
-nyt kiinnipitävän pultin pystyy painamaan sisään ja paketti tulee ehjänä ulos
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
S204 -08
W204 -12
Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus
Sellaisen varoituksen sanan voisin lisätä, että olkaa varovaisia kootessanne rattilukkoa. Niin kauan kaikki on hyvin, kun lukko ei pääse liikkumaan pois auki- tai kiinni-asennosta (esimerkki: moottoria pitävä musta muovinpala väärinpäin -> vaalea ratas ei pääse pyörimään), koska silloin lukon voi edelleen purkaa ja tarkistaa kokoamisessa tapahtuneet virheet. Mutta jos lukko pääsee liikahtamaan muttei pääse liikkumaan täysin toiseen ääriasentoonsa vaan jää ns. puoleenväliin, niin mitä ilmeisimmin lukko ns. disabloi itsensä ja siitä tulee paperipaino = tarvitaan lukkoseppä, jolla on tarvittavat välineet ohjelmoida se uudelleen. (Nimim. noin 1mm liian pitkä ruuvi esti mustaa salpaa kulkemasta kokonaan -> lukko mykäksi)
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus
En ihan täysin saanut viestistä kiinni. Esimerkiksi mikä ruuvi voi olla 1mm liian pitkä kun paketissa ei ole kuin yksi ruuvi (piirilevyä kiinnipitävä)? Jos tällä tarkoitetaan sisäänpainettavaa kiinnityspulttia M8, oliko paketti koottu virheellisesti jos käytössä kuitenkin oli alkuperäinen, jo aiemmin käytössä ollut toimiva osa?racer123 kirjoitti:Sellaisen varoituksen sanan voisin lisätä, että olkaa varovaisia kootessanne rattilukkoa. Niin kauan kaikki on hyvin, kun lukko ei pääse liikkumaan pois auki- tai kiinni-asennosta (esimerkki: moottoria pitävä musta muovinpala väärinpäin -> vaalea ratas ei pääse pyörimään), koska silloin lukon voi edelleen purkaa ja tarkistaa kokoamisessa tapahtuneet virheet. Mutta jos lukko pääsee liikahtamaan muttei pääse liikkumaan täysin toiseen ääriasentoonsa vaan jää ns. puoleenväliin, niin mitä ilmeisimmin lukko ns. disabloi itsensä ja siitä tulee paperipaino = tarvitaan lukkoseppä, jolla on tarvittavat välineet ohjelmoida se uudelleen. (Nimim. noin 1mm liian pitkä ruuvi esti mustaa salpaa kulkemasta kokonaan -> lukko mykäksi)
Oliko moottori muuten oikeanlainen? eBay-moottoreissa varsinkin on todella iso hajonta laadussa ja ne on joko kierteeltään vääränlaisia, kierre on väärässä kohtaa tai molempia (tai sitten ei kumpaakaan). Väärällä nousulla/ väärällä sijainnilla ratas+moottori saattaa jumittua kun kierre ei vastaa ratasta.
Tai sitten siellä on ollut joku muu häikkä. Muuten voisi kuvitella, että auto tajuaa missä asennossa rattilukko on korjauksen jäljiltä ja auto edelleen pyrkii rattilukonmoottoria pyörittämällä asettamaan rattilukon pyydettyyn asentoon; eli kuten joka kerta avain virtalukkoon laitettaessa tai siitä poisotettaessa, kiinni tai auki.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
S204 -08
W204 -12
Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus
Kyse oli siis lukon sokkien tilalle laitetuista ruuveista, joiden *piti* olla sopivan mittaiset mutta yksi olikin tuon kriittisen millin liian pitkä. Sokat jouduttiin poraamaan pois, muilla keinoin ne eivät halunneet irrota.Ocky kirjoitti:En ihan täysin saanut viestistä kiinni. Esimerkiksi mikä ruuvi voi olla 1mm liian pitkä kun paketissa ei ole kuin yksi ruuvi (piirilevyä kiinnipitävä)? Jos tällä tarkoitetaan sisäänpainettavaa kiinnityspulttia M8, oliko paketti koottu virheellisesti jos käytössä kuitenkin oli alkuperäinen, jo aiemmin käytössä ollut toimiva osa?racer123 kirjoitti:Sellaisen varoituksen sanan voisin lisätä, että olkaa varovaisia kootessanne rattilukkoa. Niin kauan kaikki on hyvin, kun lukko ei pääse liikkumaan pois auki- tai kiinni-asennosta (esimerkki: moottoria pitävä musta muovinpala väärinpäin -> vaalea ratas ei pääse pyörimään), koska silloin lukon voi edelleen purkaa ja tarkistaa kokoamisessa tapahtuneet virheet. Mutta jos lukko pääsee liikahtamaan muttei pääse liikkumaan täysin toiseen ääriasentoonsa vaan jää ns. puoleenväliin, niin mitä ilmeisimmin lukko ns. disabloi itsensä ja siitä tulee paperipaino = tarvitaan lukkoseppä, jolla on tarvittavat välineet ohjelmoida se uudelleen. (Nimim. noin 1mm liian pitkä ruuvi esti mustaa salpaa kulkemasta kokonaan -> lukko mykäksi)
Oliko moottori muuten oikeanlainen? eBay-moottoreissa varsinkin on todella iso hajonta laadussa ja ne on joko kierteeltään vääränlaisia, kierre on väärässä kohtaa tai molempia (tai sitten ei kumpaakaan). Väärällä nousulla/ väärällä sijainnilla ratas+moottori saattaa jumittua kun kierre ei vastaa ratasta.
Tai sitten siellä on ollut joku muu häikkä. Muuten voisi kuvitella, että auto tajuaa missä asennossa rattilukko on korjauksen jäljiltä ja auto edelleen pyrkii rattilukonmoottoria pyörittämällä asettamaan rattilukon pyydettyyn asentoon; eli kuten joka kerta avain virtalukkoon laitettaessa tai siitä poisotettaessa, kiinni tai auki.
Uuteen moottoriin siirrettiin ratas vanhasta moottorista, jonka jälkeen lukko yritti muutaman kerran mennä lukkoon, mutta meni sitten kokonaan mykäksi.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: To 13.09.2018 12:30
Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus
Surullinen on kyllä MB:n rattilukko ja ilmenee näköjään monessa mallisarjassa
Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus
08-vm s204 alkoi virtalukko surisemaan tosi vaimeasti. Myöhemmin meni kokonaan mykäksi. Auto seisoi reilu viikon, jonka jälkeen heräsi taas kun useamman kerran oli kokeillut avainta virtalukkoon, mutta erittäin vaimeasti avautui. Ebaysta tilattu englannista rattilukon moottori joka vaihdettu. Vanha oli mustunut ja piirilevy samoin. Ei taas reagoi enään avaimeen mitenkään. Onko koko boksi sökö vai mikä neuvoksi?
Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus
Ettei olisi käynyt kasaamisvaiheessa joku lapsus, joku osa jäänyt väärään asentoon tms? Pahimmassa tapauksessa tilanne on sama kuin itselläni tuossa yllä, eli ammattimiehen apua kaivataanRoopeva kirjoitti:08-vm s204 alkoi virtalukko surisemaan tosi vaimeasti. Myöhemmin meni kokonaan mykäksi. Auto seisoi reilu viikon, jonka jälkeen heräsi taas kun useamman kerran oli kokeillut avainta virtalukkoon, mutta erittäin vaimeasti avautui. Ebaysta tilattu englannista rattilukon moottori joka vaihdettu. Vanha oli mustunut ja piirilevy samoin. Ei taas reagoi enään avaimeen mitenkään. Onko koko boksi sökö vai mikä neuvoksi?
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus
Onko tätä rattilukko-ongelmaa ilmennyt muissa kun 2008 vuosimallin autoissa, vai koskeeko vikaantuminen vain juuri tuota mallivuotta?
Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus
Sama tekninen toteutus on (ymmärtääkseni) kaikissa mallisarjoissa eli x204, x207 ja x212 vuosimallista riippumatta.Armo kirjoitti:Onko tätä rattilukko-ongelmaa ilmennyt muissa kun 2008 vuosimallin autoissa, vai koskeeko vikaantuminen vain juuri tuota mallivuotta?
Otsikko on aikoinaan tehty omaa autoa koskien. Oma auto 2008-mallia. Yritin joskus muokata otsikkoa enemmän sopivaksi mutta merkkien määrä rajoitti tarkempaa otsikointia niin otsikko jäi alkuperäiseen muotoon.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
S204 -08
W204 -12
Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus
2009 W212 ei reagoinut enää avaimeen, onneksi jäi rattilukko auki. Hyvin sai irroitettua rattilukko paketin ilman ratin irroittamista. Irroitin neljä pulttia että ratti heilui ja sai lisää tilaa käsille.
Kiitokset Ockylle moottorista ja ohjeista!
Kiitokset Ockylle moottorista ja ohjeista!
Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus
Nyt alkoi vähän jännittämään. Tällä viikolla on rattilukko vapautunut vasta n. sekunnin viiveellä, mutta vain aamuisin (?). Lämpötila on kuitenkin sama päivälläkin ja silloin toimii normaalisti.
Jos tuo rattilukko nyt antaa merkkejä antautumisesta 150 tkm ajetusta autosta, niin voisi olla järkevää vaihdattaa se ajoissa. Itselläni ei ole tarvittavia työkaluja tai osaamista tuohon, joten olisiko jollain suosituksia vaihtopaikasta Turun / Uudenkaupungin seudulta jos hankin pelkän moottorin? Vehon tai muun merkkihuollon lähemmäs tonnin hinta ei houkuttele ja siinä menee sitten vähän turhiakin osia vaihtoon.
Jos tuo rattilukko nyt antaa merkkejä antautumisesta 150 tkm ajetusta autosta, niin voisi olla järkevää vaihdattaa se ajoissa. Itselläni ei ole tarvittavia työkaluja tai osaamista tuohon, joten olisiko jollain suosituksia vaihtopaikasta Turun / Uudenkaupungin seudulta jos hankin pelkän moottorin? Vehon tai muun merkkihuollon lähemmäs tonnin hinta ei houkuttele ja siinä menee sitten vähän turhiakin osia vaihtoon.
S205 facelift AMG Line, 2019
Ex:
S204 250 CDI 4MATIC, 2013
S204 200 CDI, 2011
Ex:
S204 250 CDI 4MATIC, 2013
S204 200 CDI, 2011
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5471
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus
Tässä kohtta viimeistään kannattaa ottaa se lukon kiinitys pultii pois vielä kun sen helposti saa sitten kun lukko jää lukko asentoon tulee hommasta paljon isompi, sen pultin irroteluun ei tarvise kuin muutaman torksi avaimen vaikka jostain motonet, biltema tms halapahallistabushmills kirjoitti:Nyt alkoi vähän jännittämään. Tällä viikolla on rattilukko vapautunut vasta n. sekunnin viiveellä, mutta vain aamuisin (?). Lämpötila on kuitenkin sama päivälläkin ja silloin toimii normaalisti.
Jos tuo rattilukko nyt antaa merkkejä antautumisesta 150 tkm ajetusta autosta, niin voisi olla järkevää vaihdattaa se ajoissa. Itselläni ei ole tarvittavia työkaluja tai osaamista tuohon, joten olisiko jollain suosituksia vaihtopaikasta Turun / Uudenkaupungin seudulta jos hankin pelkän moottorin? Vehon tai muun merkkihuollon lähemmäs tonnin hinta ei houkuttele ja siinä menee sitten vähän turhiakin osia vaihtoon.
Mökkillä
'
'
Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus
Pääseekö tuohon käsiksi vain jalkatilan muovit poistamalla ja miten tuo pultti on kiinni? Pitääkö se siis katkaista, kun rattilukkopaketti on saatu pois? Sitten vain paketti takaisin ilman pulttia ja jonkinlainen nippuside tai teippi sen ympärille.
S205 facelift AMG Line, 2019
Ex:
S204 250 CDI 4MATIC, 2013
S204 200 CDI, 2011
Ex:
S204 250 CDI 4MATIC, 2013
S204 200 CDI, 2011
Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus
Jos se vielä aukeaa, pääset siihen käsiksi alakautta ilman ratin irroitusta.bushmills kirjoitti:Pääseekö tuohon käsiksi vain jalkatilan muovit poistamalla ja miten tuo pultti on kiinni? Pitääkö se siis katkaista, kun rattilukkopaketti on saatu pois? Sitten vain paketti takaisin ilman pulttia ja jonkinlainen nippuside tai teippi sen ympärille.
Rattilukon pultti lähtee alakautta kun käsikopelolla etsit sen ja räikällä + 13mm hylsyllä avaat sen, painat pultin sisään ja nostat paketin pois.
Ohjeiden mukaan kohdat 1-3, 8, 9, 12, 13, 15-21.
Työkaluja
-10mm kiintoavain akunkengän irrottamiseen
-torx 20 meisseli/ kärkisarja + ruuvarivarsi johon kärjet käy (kohta 8 )
-ristipäämeisseli
-talttapäämeisseli (kohta 9)
-räikkä Johon torx E12 eli naaras torx (kohta 12)
-pikkuräikkä johon 13mm hylsy (rattilukkopaketin pultin irroittamiseen, kuva 15 pultti)
-jotain millä irrottaa sokat (kuva 16)
- torx kokoa 10
Ei ole vaikea homma ja vaikka ostaisit kaikki työkalut sarjoina, jäät silti satasia voitolle ja onpahan sitten työkalut ja ne voi vaikka myydä. Minulla on tuossa ohjeiden perässä linkki noihin varaosamoottoreihin niin sieltä ilmoituksesta löytyy puhelinnumero. Soita vaikka niin neuvon
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
S204 -08
W204 -12
Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus
Kiitokset Ocky selkeistä ohjeista. Tarkoitus on siis vain ensin tehdä tuolle pultille jotain, että mahdollinen rattilukon irrotus olisi jatkossa helpompaa. Nykyisillä työkaluilla homman pitäisi onnistua, kun kohta 12 jäisi välistä (naaras-torx). Vaihtoehdoiksi jää käsittääkseni pultin katkaisu ja sen tilalle nippusidekiinnitys. Tai sitten täytyy suorittaa myös kohta 12 ja tehdä lovi tai joku vastaava viritys pultille.
S205 facelift AMG Line, 2019
Ex:
S204 250 CDI 4MATIC, 2013
S204 200 CDI, 2011
Ex:
S204 250 CDI 4MATIC, 2013
S204 200 CDI, 2011
Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus
Saadaksesi pultin katkaistua, joudut joka tapauksessa purkamaan niin paljon, että samalla vaihdat sen rattilukonmoottorin. Ilman rattilukkopaketinpurkamista et saa pulttia katkaistua tai oikeastaan sitä ei enää siinä vaiheessa kannata tehdä ja olet purkamisessa jo niin pitkällä, että samalla vaihdat kuluneen moottorin. Tuosta tilanteesta tarvitsee enää ottaa sokat pois, avata paketti, ruuvata yksi torx 10 ruuvi irti ja moottorin voi vaihtaa.bushmills kirjoitti:Kiitokset Ocky selkeistä ohjeista. Tarkoitus on siis vain ensin tehdä tuolle pultille jotain, että mahdollinen rattilukon irrotus olisi jatkossa helpompaa. Nykyisillä työkaluilla homman pitäisi onnistua, kun kohta 12 jäisi välistä (naaras-torx). Vaihtoehdoiksi jää käsittääkseni pultin katkaisu ja sen tilalle nippusidekiinnitys. Tai sitten täytyy suorittaa myös kohta 12 ja tehdä lovi tai joku vastaava viritys pultille.
Yksi vaihtoehto (kun olet vaihtanut kuluneen moottorin tilalle uuden) on esimerkiksi avata tuo pultin noudemiskohta kuten mainitsitkin. Se on paketin paikallaanpysymisen kannalta parempi vaihtoehto kuin pelkkä nippusiteellä kiinnittäminen. Paketti kyllä pysyy paikallaan pelkän pultin voimalla kun laittaa kunnolla kiinni. Tässä tapauksessa joudut tietenkin purkamaan enemmän eli ottamaan rati irti ym eli alkuperäisillä, kuvallisilla ohjeilla. Pelkkä moottorinvaihtohan siis onnistuu ilman ratin irrotusta melko pienellä työllä (edellytyksenä, että rattilukko vielä aukeaa tai jää AUKI-asentoon).
Jos itsellä ei ole työkaluja niin varmaan foorumilta löytyy joku joka auttaa ja tekee homman pientä korvausta vastaan. Tämän ketjun ohjeilla homma onnistuu
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
S204 -08
W204 -12
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Su 21.10.2018 10:14
Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus
W204 rattilukko, kauanko nämä yleensä kestävät... mietin että onko järkeä ennakoida vika. Tekeekö näitä vaihtoja pääkaupunkiseudulla joku taho ns. koohtuullisella korvaukslla?
Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus
Vika ei taida koskea facelift w212 mallia.
MB w212
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus
Kestävät vaihtelevasti. Itse ajan pääosin n. 80km pätkiä yksin tein ja rattilukko (=eli sen sähkömoottori) kesti 180tkm ja 8 vuotta. Muilla tuntuu olleen 100-300tkm välissä kun moottori sanonut itsensä irti.tarpeetontieto kirjoitti:W204 rattilukko, kauanko nämä yleensä kestävät... mietin että onko järkeä ennakoida vika. Tekeekö näitä vaihtoja pääkaupunkiseudulla joku taho ns. koohtuullisella korvaukslla?
Ennakointi on pelkästään järkevää. Moottori vaihtuu tällöin melko pienellä työllä kun lukon saa auki-asentoon. Tällöin rattilukkopaketin saa pois kolostaan ilman ratin ja rattiakselin irroitusta ja se onnistuu tehdä itsekin vaikka ei muuten olisi käsiään koskaan liannut. Tarvitsee vähän työkaluja (listattu aiemmissa viesteissä ja tekee samassa viestissä mainitulla tavalla moottorinvaihdon.
Varmaan joku tuntiveloituksinen tekee myös tämän työn kun viet varaosan ja ohjeet miten tehdään
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
S204 -08
W204 -12
Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus
Liitän muutamia englanninkielisiä kuvallisia ohjeita tähän ketjuun. Näihin ohjeisiin kannattaa tutustua ennen korjaamisen suorittamista. Näissä on hyviä kuvia ja vinkkiä miten välttää ESL:n disabled-tilaan meneminen. Näitä on joillekin sattunut joten toivottavasti ensimmäisen linkin ohjeella pystyy sen virheen välttämään. Huolellinen asettelu osille ja tuplavarmistus, että kaikki liikkuu oikein niin niillä pääsee pitkälle. Rattaita voi pyöritellä kapealla ruuvimeisselillä kun moottori on vaihdettu ja piirilevy kiinnitetty. Muistaa vaan palauttaa osat oikeaan asentoon jos niitä liikuttelee testimielessä.
https://mbkeyprog.com/MAXI_EMULATOR_ENG.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
https://mbworld.org/forums/c-class-w204 ... -pics.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://mbkeyprog.com/MAXI_EMULATOR_ENG.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
https://mbworld.org/forums/c-class-w204 ... -pics.html" onclick="window.open(this.href);return false;
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
S204 -08
W204 -12
Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus
Lisätään muutamia tarkentavia kuvia kokoamisohjeisiin. Kokoamisvaiheessa ERITTÄIN TÄRKEÄÄ on, että osat ovat juuri samalla tavalla kuin purettaessa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
S204 -08
W204 -12
Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus
Linkki ohjeisiin mikäli rattilukko on kasattu väärin ja se menee ns. disabled-tilaan eli mikrosiru hävittää tietoja eikä auto enää käynnisty. Linkin välineistöä ei varmaan löydy moneltakaan kulmalta, en tiedä pystyykö Starilla tekemään ko. toimenpiteen mutta NECin menemisen disabled-tilaan vältää parhaiten kokoamalla rattilukkopaketin huolellisesti samaan tilaan kuin purettaessa ja varmistamalla osien sujuvan liikkuvuuden sekä painokytkimien huolellisen painamisen. Tämä linkki lähinnä tiedoksi mikä (todennäköisesti) on vialla jos auto ei käynnisty rattilukonmoottorin vaihdon jälkeen.
Osa edellisen viestin kuvista on otettu tästä ohjeesta.
https://www.keyprogtools.com/images/man ... manual.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Osa edellisen viestin kuvista on otettu tästä ohjeesta.
https://www.keyprogtools.com/images/man ... manual.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
S204 -08
W204 -12
Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus
Jälleen yksi w204 rattilukon moottori vaihdettu Ockyn ohjeilla. Soitto ja moottori oli postilaatikossa seuraavana päivänä.
Vaihto onnistuu tosiaan rattia irroittamatta, kun rattiakselin alapään irroittaa boorilta ja löysää pylvään 4 ruuvia, mahtuu hyvin pujottelemaan itse rattilukon pois paikaltaan.
Moottori oli aika mustunut ja asennuksen jälkeen huomasi, että toimi todella paljon hitaammin kun uusi.
Kiitos ohjeista, on ainakin yksi huoli vähemmän tämän kanssa.
Vaihto onnistuu tosiaan rattia irroittamatta, kun rattiakselin alapään irroittaa boorilta ja löysää pylvään 4 ruuvia, mahtuu hyvin pujottelemaan itse rattilukon pois paikaltaan.
Moottori oli aika mustunut ja asennuksen jälkeen huomasi, että toimi todella paljon hitaammin kun uusi.
Kiitos ohjeista, on ainakin yksi huoli vähemmän tämän kanssa.
Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus
Mietin lumitöitä tehdessäni miten tuon LUKOSSA-asentoon jumittuneen rattilukon saisi järkevästi pois kolostaan rikkomatta isommalti mitään. Taka-ajatuksena tietenkin oli, että lukon pitäisi pysyä samassa asennossa koko ajan ilman, että lukkoa manipuloidaan esimerkiksi pyörittämällä rattilukkopaketin isoa, valkoista ratasta ulkopuolelta jollain. Tässä ulkopuolelta LUKOSSA-asentoon jumittuneen lukon manipuloinnissa on se ongelma, ettei lukonkielen asentoa voida jälkikäteen todentaa ja kokoamisvaiheessa koko paketin kasaaminen samoihin asentoihin on melko mahdotonta, lukonkielen asentoa kun ei pysty todentamaan jos rattilukko jumittaa LUKOSSA-asentoon. Vain rikkomalla rattilukkopaketin pultti (katkaisemalla pultti juuresta ja poraamalla sen verran, että paketti lähtee pois) tai rikkomalla levy, johon rattilukkopaketti kiinnittyy edellä mainitulla pultilla voi saada rattilukkopaketin pois kolostaan siinä asennossa mihin se on jumittanut. Ainakaan tässä vaiheessa en ole keksinyt muuta keinoa.
Ulkopuolelta manipuloimalla isoa valkoista ratasta vaihtoehtona on merkata rattaaseen ja paketin kuoreen kohdat, jotka voi kohdistaa kun paketti on avattu. Tällä kohdistamisella voidaan varmistaa, että rattaat ja lukonkieli ovat samoissa asennoissa ja mikrokytkimet samalla tavalla painettuina. Ilman tätä samaan asentoon kasaamista rattilukko menettää lukonkielen sijaintitiedon ja nollaa itsensä eikä enää toimi. Tällöin menee veho-keikaksi ja maksaa sen 700-1000 euroa kun vaihtavat rattilukon ja virtalukon vain yhden sähkömoottorin takia. Siis tarkkuutta purkuvaiheessa rattilukon lukonkielen asennon kanssa, se pitää tietää. Jos auto ei käynnisty ja ratti on lukossa, voi olettaa lukonkielen olevan kokonaan ulkona. Välillä on tullut vastaan tilanteita, joissa ratti ei ole lukossa mutta auto ei käynnisty ja vika on silti rattilukossa. Tällöin lukonkieli on jumittanut todennäköisesti puoliväliin eli mikrokytkimet ovat painettuna siten, ettei auto käynnisty mutta ratti ei kuitenkaan ole lukossa. Tällöin lukonkielen asento on erittäin tärkeää saada kasatessa tarkalleen samaan asentoon kuin se on ollut purkuvaiheessa (=kun maajohto on irroitettu)
Kasaamisvaiheeseen mietin miten rattilukkopaketin saisi paikoilleen helpoiten. Niinkin yksinkertainen ajatus, että koska LUKOSSA-asentoon jumittunut rattilukko irrotuttaa ratin ja rattiakselin ym (alkuperäisten, kuvallisten ohjeiden mukaan), kasaa auton normaalisti kiinnittäen rattiakselin ja ratin ym. mutta jättää LUKOSSA-asentoon kasatun rattilukkopaketin ulos kolostaan ja laittaa rattilukkopakettiin johdon kiinni ja laittaa kaikki sähköt kiinni autoon, jonka jälkeen laittaa maajohdon akkuun kiinni. Nyt auto on kasattu normaaliin tilaan lukuunottamatta kolostaan ulkona olevaa rattilukkopakettia, jossa kuitenkin on johto kiinni. Nyt auton pitäisi toimia normaalisti jos rattilukko on kasattu oikein (samaan asentoon kuin se on ollut irroitettaessa maajohto autosta) mutta se edelleen on LUKOSSA-asennossa eikä pakettia kiinnipitävä pultti painu sisään. Kokeilemalla laittaa avain virtalukkoon, rattilukon (joka siis edelleen on ulkona kolostaan) pitäisi aueta ja rattilukkopakettia kiinnipitävä pultti painuu sisään ja rattilukkopaketti voidaan laittaa paikoilleen normaalisti. Huomioi, että joudut jättämään alumiinilevyä (eli levyä, jossa rattilukkopaketti on kiinni) kiinnipitävät neljä pulttia löysälle saadaksesi rattilukkopaketin paikoilleen kun se on ajettu AUKI-asentoon.
Ulkopuolelta manipuloimalla isoa valkoista ratasta vaihtoehtona on merkata rattaaseen ja paketin kuoreen kohdat, jotka voi kohdistaa kun paketti on avattu. Tällä kohdistamisella voidaan varmistaa, että rattaat ja lukonkieli ovat samoissa asennoissa ja mikrokytkimet samalla tavalla painettuina. Ilman tätä samaan asentoon kasaamista rattilukko menettää lukonkielen sijaintitiedon ja nollaa itsensä eikä enää toimi. Tällöin menee veho-keikaksi ja maksaa sen 700-1000 euroa kun vaihtavat rattilukon ja virtalukon vain yhden sähkömoottorin takia. Siis tarkkuutta purkuvaiheessa rattilukon lukonkielen asennon kanssa, se pitää tietää. Jos auto ei käynnisty ja ratti on lukossa, voi olettaa lukonkielen olevan kokonaan ulkona. Välillä on tullut vastaan tilanteita, joissa ratti ei ole lukossa mutta auto ei käynnisty ja vika on silti rattilukossa. Tällöin lukonkieli on jumittanut todennäköisesti puoliväliin eli mikrokytkimet ovat painettuna siten, ettei auto käynnisty mutta ratti ei kuitenkaan ole lukossa. Tällöin lukonkielen asento on erittäin tärkeää saada kasatessa tarkalleen samaan asentoon kuin se on ollut purkuvaiheessa (=kun maajohto on irroitettu)
Kasaamisvaiheeseen mietin miten rattilukkopaketin saisi paikoilleen helpoiten. Niinkin yksinkertainen ajatus, että koska LUKOSSA-asentoon jumittunut rattilukko irrotuttaa ratin ja rattiakselin ym (alkuperäisten, kuvallisten ohjeiden mukaan), kasaa auton normaalisti kiinnittäen rattiakselin ja ratin ym. mutta jättää LUKOSSA-asentoon kasatun rattilukkopaketin ulos kolostaan ja laittaa rattilukkopakettiin johdon kiinni ja laittaa kaikki sähköt kiinni autoon, jonka jälkeen laittaa maajohdon akkuun kiinni. Nyt auto on kasattu normaaliin tilaan lukuunottamatta kolostaan ulkona olevaa rattilukkopakettia, jossa kuitenkin on johto kiinni. Nyt auton pitäisi toimia normaalisti jos rattilukko on kasattu oikein (samaan asentoon kuin se on ollut irroitettaessa maajohto autosta) mutta se edelleen on LUKOSSA-asennossa eikä pakettia kiinnipitävä pultti painu sisään. Kokeilemalla laittaa avain virtalukkoon, rattilukon (joka siis edelleen on ulkona kolostaan) pitäisi aueta ja rattilukkopakettia kiinnipitävä pultti painuu sisään ja rattilukkopaketti voidaan laittaa paikoilleen normaalisti. Huomioi, että joudut jättämään alumiinilevyä (eli levyä, jossa rattilukkopaketti on kiinni) kiinnipitävät neljä pulttia löysälle saadaksesi rattilukkopaketin paikoilleen kun se on ajettu AUKI-asentoon.
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
S204 -08
W204 -12
Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus
Itsellä W204 2008 jätti mukavasti Prisman parkkihalliin. Ratti kääntyi, mutta virtoja ei tullut autoon. Käytännössä siis tapahtui "välimallin" tilanne, eli lukko jumitti LUKOSSA ja AUKI-asennon välimaastoon. Kiitokset Ockylle näistä ohjeista, uskalsin hinatuttaa auton kotipihaan ja lähteä kokeilemaan korjausta. Tilasin uuden moottorin Ockylta ja seuraavana päivänä oli paketti postissa. Aikaa projekti otti luvattoman paljon (olen ehkä hieman peukalo keskellä kämmentä), mutta silti kannatti. Sain auton toimimaan ja säästyin lähes tonnin laskulta.
Tässä muutamia huomioita projektista, jossa rattilukko on jumittanut puoliväliin:
- Polkimen suojan muovikotelossa on jokin sähköliitin, mikä pitää irroittaa, ennen kuin kotelon saa irti. Tämä on myös tärkeä muistaa kytkeä takaisin kasausvaiheessa, ennen kuin kytkee akun miinusnavan takaisin kiinni.
- Kokeilin ensin onnistuisiko homma pelkästään alakautta ilman ratin irroitusta, jos vaikka rattilukkopaketti olisikin irronnut suoraan kolostaan eli tappi olisi mennyt sisään. Totesin kuitenkin, että kuvan mukaiseen E12 pulttiiin ei pääse käsiksi ilman, että irroittaa kuvassa näkyvän (ilmastointi?)-putken edestä pois. Tai sitten olisi pitänyt olla pienemmän työkalut. Näin ollen tämän pultin takia ei pystynyt madaltamaan metallilevyä, jotta olisi päässyt käsiksi rattilukkopakettiin. Onko muilla ollut myös tämä sama ilmastointiputki edessä? Tässä vaiheessa siis lähdin purkamaan rattia, jotta saa paremmat työtilat mustan putken irroitukseen. Se lähtee kyllä suht helposti kääntämällä ja vetämällä irti. Myöhemmin totesin, että itselle on ainakin liian ahdasta kokeilla koko hommaa pelkästään alakautta, vaikka lukko olisin jumittanut AUKI-asentoon. Suosiolla lähtisin itse irroittamaan rattia. Joku pienempi ja osaavampi kaveri ehkä mahtuisi paremmin jalkatilaan räpläämään, itseltä ei luonnistu. Tässä kuva ilmastointiputkesta irroitettuna, tuolta punaisen nuolen alkamiskohdasta.
- Irroitin siis koko ohjausyksikön autosta, jotta pääsi pihalta sisälle töihin. Eihän se rattilukkopaketti irronnut. Kokeilin aluksi raottaa Ockyn vihjeen mukaan rattilukkopaketin yläreunaa, mikä onnistuikin joten kuten. Näin siis homma varmasti myös onnistuisi, ei toki hirveän helppo raottaa samalla sitä, kun merkkaa rattaan asemoinnin ja sen jälkeen lähteä pyörittämään ratasta. Päätin siis itse porata 5 mm reiän boxin kylkeen, jonka koin helpommaksi. Tähän hommaan kannattaa varautua kunnon merkkaustussilla, joka on kapea ja pitkäkärkinen. Sellaisia saa ainakin Starkilta ja Wurthilta. Merkkaa tarkasti rattaan asemointi rattaaseen sekä boxin sisäkanteen. Tässä kuva poratusta reiästä. Kasausvaiheessa paikkasin reiän silikonilla.
- Rattilukkopaketin 3 sokkaa avasin torx 5 meisselillä. Löin kärjen putkisokan sisään ja laitoin pikaliimaa perään. Sokat lähtivät irti kääntämällä vastapäivään ja vetämällä samalla. Neljäs sokka oli ongelmallinen, ei lähtenyt torx 5, eikä torx 6 kärjellä. Torx 6 kärjen onnistuin vielä katkaisemaan sokan sisään. Poraushommiksi meni. Tässä kohtaa kannattaisi olla hyvät välineet, varmaan ruuvipenkissä ja pylväsporakoneella paras? Itsellä akkuporakoneen kanssa oli ongelmia saada sokkaa irti, terä veteli vaan sokan ympäriltä kantta rikki. Lopulta kuitenkin kansi irtosi. Kasausvaiheessa laitoin 3 sokkaa takaisin lyömällä ja neljäs jäi ilman kiinnitystä. Reiän paikkasin silikonilla. Varmistukseksi laitoin kuitenkin nippusiteen vielä paketin ympärille. Tässä kuva patentista.
- Tässä kuvassa näkyy, mihin asentoon rattilukkoni oli hajonnut. Rattilukon kieli on mennyt niin sisään, että ratti oli päässyt kääntymään, mutta muuten ratas ei ollut pyörinyt loppuun saakka. Kumpikaan mikrokytkin ei tuossa vaiheessa ollut painettuna. Tämän takia auto ei ollut saanut virtoja. Kuvassa näkyy ulkopuolelta piirtämäni asemointimerkkien kohdat, johon olen pyöritellyt rattaat boxin avauksen jälkeen uudelleen. Jos olet poraillut reikiä paketin kylkeen, niin on hyvä muistaa putsata koko paketti sisältä, jotta sinne ei jää metallisilppua.
- Tässä näkyy vanha ja uusi moottori vierekkäin. Vanha on mustunut.
Paketin kasauksen kanssa tosiaan pitää olla tarkkana, että rattaan asemointi on täsmälleen sama, kuin mikä se oli purettaessa ennen rattaan omatoimista pyörittämistä. Sitten ei muutakun paketti kasaan ja autoon kaikki sähkövimpaimet kiinni (airbag, rattivaihteet, liitin polkimen suojakotelon luona, ja tietysti rattilukkopaketti irtonaisena, jotta sen voi ajaa auki asentoon). Avain piti irroittaa ja laittaa takaisin virtalukkoon, jotta rattilukko aukesi. Alumiinisen levyn jätin löysälle, jotta rattilukkopaketin sai paikalleen alakautta. Jouduin kuitenkin irroittamaan vielä kaikki sähköt ja ratin (ja maadoituspiuhan akusta), jotta pääsin kiristämään alumiinilevyn ilmastointiputken kohdalla olevan E12 pultin ja laittamaan ilmastointiputken paikalleen. En tiedä, onnistuuko tämä muulla keinoin. Tämän jälkeen kaikki kasaan. Avain minulla oli koko projektin alusta loppuun virtalukossa paikallaan. Paitsi siinä kohtaa, kun ajoin ensimmäisen kerran rattilukon auki.
Oli aikamoinen homma ja aikaa meni tämän foorumin lukemiseen, auton räpläämiseen ja kahteen kauppareissuun (kaverin autolla), kun eivät työkalut riittäneet, varmaan 15 tuntia. Aikamoinen homma, mutta ensi kerralla olisi paljon helpompi jo. Tämän kerran tein tämän räntäsateessa pihalla ja aluksi vajaavaisilla työkaluilla. Kannattaa varata kaikki mahdolliset ja mahdottomat työkalut kerralla mestoille, niin pääsee helpommalla. Kyllä tästä hommasta silti tuntipalkoille pääsi ja kokemuksena hyvin opettava, jatkossakin uskaltaa jotain korjata autostaan itse.
Tässä muutamia huomioita projektista, jossa rattilukko on jumittanut puoliväliin:
- Polkimen suojan muovikotelossa on jokin sähköliitin, mikä pitää irroittaa, ennen kuin kotelon saa irti. Tämä on myös tärkeä muistaa kytkeä takaisin kasausvaiheessa, ennen kuin kytkee akun miinusnavan takaisin kiinni.
- Kokeilin ensin onnistuisiko homma pelkästään alakautta ilman ratin irroitusta, jos vaikka rattilukkopaketti olisikin irronnut suoraan kolostaan eli tappi olisi mennyt sisään. Totesin kuitenkin, että kuvan mukaiseen E12 pulttiiin ei pääse käsiksi ilman, että irroittaa kuvassa näkyvän (ilmastointi?)-putken edestä pois. Tai sitten olisi pitänyt olla pienemmän työkalut. Näin ollen tämän pultin takia ei pystynyt madaltamaan metallilevyä, jotta olisi päässyt käsiksi rattilukkopakettiin. Onko muilla ollut myös tämä sama ilmastointiputki edessä? Tässä vaiheessa siis lähdin purkamaan rattia, jotta saa paremmat työtilat mustan putken irroitukseen. Se lähtee kyllä suht helposti kääntämällä ja vetämällä irti. Myöhemmin totesin, että itselle on ainakin liian ahdasta kokeilla koko hommaa pelkästään alakautta, vaikka lukko olisin jumittanut AUKI-asentoon. Suosiolla lähtisin itse irroittamaan rattia. Joku pienempi ja osaavampi kaveri ehkä mahtuisi paremmin jalkatilaan räpläämään, itseltä ei luonnistu. Tässä kuva ilmastointiputkesta irroitettuna, tuolta punaisen nuolen alkamiskohdasta.
- Irroitin siis koko ohjausyksikön autosta, jotta pääsi pihalta sisälle töihin. Eihän se rattilukkopaketti irronnut. Kokeilin aluksi raottaa Ockyn vihjeen mukaan rattilukkopaketin yläreunaa, mikä onnistuikin joten kuten. Näin siis homma varmasti myös onnistuisi, ei toki hirveän helppo raottaa samalla sitä, kun merkkaa rattaan asemoinnin ja sen jälkeen lähteä pyörittämään ratasta. Päätin siis itse porata 5 mm reiän boxin kylkeen, jonka koin helpommaksi. Tähän hommaan kannattaa varautua kunnon merkkaustussilla, joka on kapea ja pitkäkärkinen. Sellaisia saa ainakin Starkilta ja Wurthilta. Merkkaa tarkasti rattaan asemointi rattaaseen sekä boxin sisäkanteen. Tässä kuva poratusta reiästä. Kasausvaiheessa paikkasin reiän silikonilla.
- Rattilukkopaketin 3 sokkaa avasin torx 5 meisselillä. Löin kärjen putkisokan sisään ja laitoin pikaliimaa perään. Sokat lähtivät irti kääntämällä vastapäivään ja vetämällä samalla. Neljäs sokka oli ongelmallinen, ei lähtenyt torx 5, eikä torx 6 kärjellä. Torx 6 kärjen onnistuin vielä katkaisemaan sokan sisään. Poraushommiksi meni. Tässä kohtaa kannattaisi olla hyvät välineet, varmaan ruuvipenkissä ja pylväsporakoneella paras? Itsellä akkuporakoneen kanssa oli ongelmia saada sokkaa irti, terä veteli vaan sokan ympäriltä kantta rikki. Lopulta kuitenkin kansi irtosi. Kasausvaiheessa laitoin 3 sokkaa takaisin lyömällä ja neljäs jäi ilman kiinnitystä. Reiän paikkasin silikonilla. Varmistukseksi laitoin kuitenkin nippusiteen vielä paketin ympärille. Tässä kuva patentista.
- Tässä kuvassa näkyy, mihin asentoon rattilukkoni oli hajonnut. Rattilukon kieli on mennyt niin sisään, että ratti oli päässyt kääntymään, mutta muuten ratas ei ollut pyörinyt loppuun saakka. Kumpikaan mikrokytkin ei tuossa vaiheessa ollut painettuna. Tämän takia auto ei ollut saanut virtoja. Kuvassa näkyy ulkopuolelta piirtämäni asemointimerkkien kohdat, johon olen pyöritellyt rattaat boxin avauksen jälkeen uudelleen. Jos olet poraillut reikiä paketin kylkeen, niin on hyvä muistaa putsata koko paketti sisältä, jotta sinne ei jää metallisilppua.
- Tässä näkyy vanha ja uusi moottori vierekkäin. Vanha on mustunut.
Paketin kasauksen kanssa tosiaan pitää olla tarkkana, että rattaan asemointi on täsmälleen sama, kuin mikä se oli purettaessa ennen rattaan omatoimista pyörittämistä. Sitten ei muutakun paketti kasaan ja autoon kaikki sähkövimpaimet kiinni (airbag, rattivaihteet, liitin polkimen suojakotelon luona, ja tietysti rattilukkopaketti irtonaisena, jotta sen voi ajaa auki asentoon). Avain piti irroittaa ja laittaa takaisin virtalukkoon, jotta rattilukko aukesi. Alumiinisen levyn jätin löysälle, jotta rattilukkopaketin sai paikalleen alakautta. Jouduin kuitenkin irroittamaan vielä kaikki sähköt ja ratin (ja maadoituspiuhan akusta), jotta pääsin kiristämään alumiinilevyn ilmastointiputken kohdalla olevan E12 pultin ja laittamaan ilmastointiputken paikalleen. En tiedä, onnistuuko tämä muulla keinoin. Tämän jälkeen kaikki kasaan. Avain minulla oli koko projektin alusta loppuun virtalukossa paikallaan. Paitsi siinä kohtaa, kun ajoin ensimmäisen kerran rattilukon auki.
Oli aikamoinen homma ja aikaa meni tämän foorumin lukemiseen, auton räpläämiseen ja kahteen kauppareissuun (kaverin autolla), kun eivät työkalut riittäneet, varmaan 15 tuntia. Aikamoinen homma, mutta ensi kerralla olisi paljon helpompi jo. Tämän kerran tein tämän räntäsateessa pihalla ja aluksi vajaavaisilla työkaluilla. Kannattaa varata kaikki mahdolliset ja mahdottomat työkalut kerralla mestoille, niin pääsee helpommalla. Kyllä tästä hommasta silti tuntipalkoille pääsi ja kokemuksena hyvin opettava, jatkossakin uskaltaa jotain korjata autostaan itse.
W204 320 CDI -08
Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus
Onkohan tämä moottori sellainen osa, joka hajoaa vuorenvarmasti joka ikisestä 204:stä, ajan kysymys milloin hajoaa? Vai onko joku kuullut sellaisesta 204:stä, joka on vanha ja paljon ajettu, ja josta ei todistetusti ole vaihdettu koskaan tätä moottoria?
S204
Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus
Tätä voi ehkä luonnehtia enemmän kuluvaksi osaksi, se ei siis varsinaisesti hajoa, kuluu vain loppuun. Moottori on melko mitättömän kokoinen ja sieltä kuluu hiilet loppuun ajan saatossa ja moottori lopettaa tästä syystä toimintansa. Kyllä sen toiminta sieltä joskus loppuu, milloin niin riippuu paljon käyttömäärästä. Ja koska tämä on hankala vaihtaa jos jumittaa LUKOSSA-asentoon niin kannattaa todellakin vaihtaa hieman etukäteen kun moottori vielä toimii. Toimivana asennusvirheen mahdollisuus on lähes olematon mutta LUKOSSA-asentoon jumittuneen purkamisessa ja kasaamisessa on oltava huolellinen ja silloin virheille on enemmän mahdollisuuksia. Tekevä vaihtaa lukittuneenkin kuten pari viestiä aiemmin käyttäjä Keklu oli tehnyt. Se vaan vaatii enemmän huolellisuutta, työkaluja, aikaa ja tupakkimiehillä tupakkia.Jonze kirjoitti:Onkohan tämä moottori sellainen osa, joka hajoaa vuorenvarmasti joka ikisestä 204:stä, ajan kysymys milloin hajoaa? Vai onko joku kuullut sellaisesta 204:stä, joka on vanha ja paljon ajettu, ja josta ei todistetusti ole vaihdettu koskaan tätä moottoria?
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
S204 -08
W204 -12
Re: Mercedes-Benz W204/ 2008 rattilukko-ongelmat ja korjaus
On tässä lähellä n. 380tkm mennyt 6.2007/ 2008 missä ei papereiden mukaan lukkoa vaihdettu. Laiskan kuuloinen on ollut jo pari vuotta, vielä toimii. Akkukin on muuten 2007 vuodelta. siinä osa syy varmaan koska jännite on alhaisempi, auto käynnistyy kuitenkin normaalisti.
Oma edellinen w212 oli 6/2009 ja ajoin sillä n. 200tkm 2017 saakka. Rattilukko toimi aivan normaalisti ja pirteästi.
Oma edellinen w212 oli 6/2009 ja ajoin sillä n. 200tkm 2017 saakka. Rattilukko toimi aivan normaalisti ja pirteästi.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e