Dieselin valoisempi tulevaisuus

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Dieselin valoisempi tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Zac »

Puheet kuninkaan kuolemasta taisivat olla ennenaikaisia...? 8)

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikk ... OCCv8ibiok" onclick="window.open(this.href);return false;
Hyvä Bosch! :thumbup:

Pidän erityisesti kahdesta piirteestä uutisessa:
1. Uudet 2020 NOx-rajat (120mg) alittuvat kirkkaasti: "13 - 40 mg" (norm. - kaupunki)
2. Ei vaadi uusia laitteistoja verrattuna nykyisiin (luultavasti nykyinen = Euro6 AdBlue jne. tasoinen)

Voidaan unohtaa ne saksalaisten diesel-kiellotkin... Aika korjaa ongelmat kun autokanta uudistuu, Saksassa melko nopeasti, meillä tuskan hitaasti...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
egyptian
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 12.05.2010 22:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Dieselin valoisempi tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja egyptian »

Tämä uutinenhan on keväältä... onko jotain uutta kuulunut asian tienoilta?
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2781
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Dieselin valoisempi tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Jos se kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se todennäköisesti ei ole totta... joku ankka taas :?:
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3113
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Dieselin valoisempi tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja jysi »

Boschin paperi vuodelta 2017 aiheesta löytyy täältä http://www.autonews.com/assets/pdf/bosch-nox-report.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
ja lehtiuutisen aikaan julkistetut edelleen parannetut 2018 lukemat kuvassa alla (lähde https://www.bosch-presse.de/pressportal ... _final.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)
2018-04-24_bpk-rde-results_final.jpg
Kai sitä jotakin on tapahtunut kun Euro 6d-TEMP testattujen autojen päästöistä puolet on alle 40 mg/km lukemissa:
(https://www.aecc.eu/wp-content/uploads/ ... trains.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)
emissions.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
pekka785
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Su 19.09.2010 13:25
Paikkakunta: varsinais suomi

Re: Dieselin valoisempi tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja pekka785 »

Mie en ymmärrä miksi diisseli on niin vaarallista. Jos bensa autoa käyttää tallissa tai suljetussa tilassa niin varmasti kuolee ennen kuin diisseli auton käyttäjä vastaavassa tilassa.
W205 220cdi
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1211
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Dieselin valoisempi tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

pekka785 kirjoitti:Mie en ymmärrä miksi diisseli on niin vaarallista. Jos bensa autoa käyttää tallissa tai suljetussa tilassa niin varmasti kuolee ennen kuin diisseli auton käyttäjä vastaavassa tilassa.
Joo, häkämyrkytykseen, mutta kyllä ne dieselin pienhiukkaset ihan todistetusti aiheuttaa mm. syöpää.

Itsekin ajan kyllä vanhalla paljon kuluttavalla dieselillä, eihän meillä vaihtoehtojakaan ole?
Yli 2 tonnin autoissa bensa tulee vaan niiiiin kalliiksi ettei mitään järkeä paljon ajavalla, vaikka olisikin varaa sitä tonnilla viikossa tankata.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3113
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Dieselin valoisempi tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja jysi »

Pienhiukkasia tulee myös bensa-autojen pakoputkesta, (Euro 6) rajat on molemmille samat. Ja tien pinnasta...

Suomen NOx-päästöt oli 2015 yhteensä 167144 tonnia josta maaliikenteestä 10%, 16304 tonnia
Jos oletetaan että henkilöautoista puolet oli dieseleitä ja kaikki olisivat olleet Euro 4-tasoa, niiden päästöt oli maksimissaan 5690 tonnia eli 3,4%
Siirtymällä Euro 6-dieselehin päästöt olisi max. 1820 tonnia, 1% kokonaispäästöistä.
Jos lopetetaan dieseleillä ajo ja ajetaan bensalla, korvaavien bensa-autojen päästöt on max. 1365 tonnia eli 0,8% kokonaispäästöistä...

Entäs sähkö: Helsingin Energian NOx-päästöt 2015-2018 oli 280 mg/kWh ja tyypillinen sähköauton kulutus vähintään 15 kWh/100 km eli helsinkiläisellä tepselisähköllä ladatun sähköauton typpipäästöt ovat 0,042 g/km. Sama tulos (0.041 g/km) saatiin E220d:lle Auto, Motor und Sportin testissä. BMW 520d päästi vielä kolmanneksen vähemmän.

Aivan turhaa hommaa käytännössä siis tämä diesel-bensa vatkaaminen, sähköautot ehkä pienentää päästöjä sitten kun kaikki sähkö tulee ydinvoimaloista ja pienhiukkaset alkaa vähentyä vasta kun ilmaston lämpiäminen (syystä tai toisesta) poistaa tarpeen käyttää nastarenkaita.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5254
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Dieselin valoisempi tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Eiköhän toi sähköautohypetys häviä yhtä nopeaa kun alkoikin.
S124 300TE
S211 E500
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2781
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Dieselin valoisempi tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

S202 kirjoitti:Eiköhän toi sähköautohypetys häviä yhtä nopeaa kun alkoikin.
Toivottavasti. En oikein ole ymmärtänyt mikä siinä sähköautoilussa on se juttu? Jos Suomessa vaikka 80-90% autoista liikkuisi sähköllä, niin mistä se sähkö otetaan, jo se ei nytkään tahdo kovimmilla kulutuhuipuilla riittää? Ostetaan kivihiilellä tehtyä sähköä venäjältä?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
egyptian
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 12.05.2010 22:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Dieselin valoisempi tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja egyptian »

tahtoomersun kirjoitti:
S202 kirjoitti:Eiköhän toi sähköautohypetys häviä yhtä nopeaa kun alkoikin.
Toivottavasti. En oikein ole ymmärtänyt mikä siinä sähköautoilussa on se juttu? Jos Suomessa vaikka 80-90% autoista liikkuisi sähköllä, niin mistä se sähkö otetaan, jo se ei nytkään tahdo kovimmilla kulutuhuipuilla riittää? Ostetaan kivihiilellä tehtyä sähköä venäjältä?
Lisäksi akkujen valmistuksessa on omat ratkaisemattomat ongelmansa..
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5254
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Dieselin valoisempi tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Sähköntarve ei kuulemma lisäänny juurikaan vaikka olis kaikilla sähköauto, mutta en tiedä onko sielä pikku pilkkuvirhettä laskuissa tai muutenvaan viherpesua ja propagandaa. Akkujen kapasiteetti on surkea, kokoajan uutisoidaan isoista mullistavista keksinnöistä mutta mitään ei tapahdu. Sähkö ei riitä mistään muusta kuin kivihiilestä jos ydinvoimaa ei haluta käyttää. 1000kg akkupaketin valmistus aiheuttaa jo se hurjat päästöt, sillä pääsee laboratorio-oloissa 500km ja varmaan suomessa todellisuudessa 300km. 10 vuoden päästä tonnin kasa akkuromua ja uus 20.000€. Ja sitten vielä jos se mullistava akkuteknologia kehitetään lähitulevaisuudessa ja maailmassa on miljoonittain vanhalla teknologialla valmistettuja autoja jotka luokitellaan ongelmajätteeksi sekä miljardien akkutehtaita :lol:
S124 300TE
S211 E500
Vastaa Viestiin