Dieselin valoisempi tulevaisuus
Dieselin valoisempi tulevaisuus
Puheet kuninkaan kuolemasta taisivat olla ennenaikaisia...?
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikk ... OCCv8ibiok" onclick="window.open(this.href);return false;
Hyvä Bosch!
Pidän erityisesti kahdesta piirteestä uutisessa:
1. Uudet 2020 NOx-rajat (120mg) alittuvat kirkkaasti: "13 - 40 mg" (norm. - kaupunki)
2. Ei vaadi uusia laitteistoja verrattuna nykyisiin (luultavasti nykyinen = Euro6 AdBlue jne. tasoinen)
Voidaan unohtaa ne saksalaisten diesel-kiellotkin... Aika korjaa ongelmat kun autokanta uudistuu, Saksassa melko nopeasti, meillä tuskan hitaasti...
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikk ... OCCv8ibiok" onclick="window.open(this.href);return false;
Hyvä Bosch!
Pidän erityisesti kahdesta piirteestä uutisessa:
1. Uudet 2020 NOx-rajat (120mg) alittuvat kirkkaasti: "13 - 40 mg" (norm. - kaupunki)
2. Ei vaadi uusia laitteistoja verrattuna nykyisiin (luultavasti nykyinen = Euro6 AdBlue jne. tasoinen)
Voidaan unohtaa ne saksalaisten diesel-kiellotkin... Aika korjaa ongelmat kun autokanta uudistuu, Saksassa melko nopeasti, meillä tuskan hitaasti...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: Dieselin valoisempi tulevaisuus
Tämä uutinenhan on keväältä... onko jotain uutta kuulunut asian tienoilta?
-
- Mersumies
- Viestit: 2781
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Dieselin valoisempi tulevaisuus
Jos se kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se todennäköisesti ei ole totta... joku ankka taas
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Dieselin valoisempi tulevaisuus
Boschin paperi vuodelta 2017 aiheesta löytyy täältä http://www.autonews.com/assets/pdf/bosch-nox-report.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
ja lehtiuutisen aikaan julkistetut edelleen parannetut 2018 lukemat kuvassa alla (lähde https://www.bosch-presse.de/pressportal ... _final.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;) Kai sitä jotakin on tapahtunut kun Euro 6d-TEMP testattujen autojen päästöistä puolet on alle 40 mg/km lukemissa:
(https://www.aecc.eu/wp-content/uploads/ ... trains.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)
ja lehtiuutisen aikaan julkistetut edelleen parannetut 2018 lukemat kuvassa alla (lähde https://www.bosch-presse.de/pressportal ... _final.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;) Kai sitä jotakin on tapahtunut kun Euro 6d-TEMP testattujen autojen päästöistä puolet on alle 40 mg/km lukemissa:
(https://www.aecc.eu/wp-content/uploads/ ... trains.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Dieselin valoisempi tulevaisuus
Mie en ymmärrä miksi diisseli on niin vaarallista. Jos bensa autoa käyttää tallissa tai suljetussa tilassa niin varmasti kuolee ennen kuin diisseli auton käyttäjä vastaavassa tilassa.
W205 220cdi
Re: Dieselin valoisempi tulevaisuus
Joo, häkämyrkytykseen, mutta kyllä ne dieselin pienhiukkaset ihan todistetusti aiheuttaa mm. syöpää.pekka785 kirjoitti:Mie en ymmärrä miksi diisseli on niin vaarallista. Jos bensa autoa käyttää tallissa tai suljetussa tilassa niin varmasti kuolee ennen kuin diisseli auton käyttäjä vastaavassa tilassa.
Itsekin ajan kyllä vanhalla paljon kuluttavalla dieselillä, eihän meillä vaihtoehtojakaan ole?
Yli 2 tonnin autoissa bensa tulee vaan niiiiin kalliiksi ettei mitään järkeä paljon ajavalla, vaikka olisikin varaa sitä tonnilla viikossa tankata.
Re: Dieselin valoisempi tulevaisuus
Pienhiukkasia tulee myös bensa-autojen pakoputkesta, (Euro 6) rajat on molemmille samat. Ja tien pinnasta...
Suomen NOx-päästöt oli 2015 yhteensä 167144 tonnia josta maaliikenteestä 10%, 16304 tonnia
Jos oletetaan että henkilöautoista puolet oli dieseleitä ja kaikki olisivat olleet Euro 4-tasoa, niiden päästöt oli maksimissaan 5690 tonnia eli 3,4%
Siirtymällä Euro 6-dieselehin päästöt olisi max. 1820 tonnia, 1% kokonaispäästöistä.
Jos lopetetaan dieseleillä ajo ja ajetaan bensalla, korvaavien bensa-autojen päästöt on max. 1365 tonnia eli 0,8% kokonaispäästöistä...
Entäs sähkö: Helsingin Energian NOx-päästöt 2015-2018 oli 280 mg/kWh ja tyypillinen sähköauton kulutus vähintään 15 kWh/100 km eli helsinkiläisellä tepselisähköllä ladatun sähköauton typpipäästöt ovat 0,042 g/km. Sama tulos (0.041 g/km) saatiin E220d:lle Auto, Motor und Sportin testissä. BMW 520d päästi vielä kolmanneksen vähemmän.
Aivan turhaa hommaa käytännössä siis tämä diesel-bensa vatkaaminen, sähköautot ehkä pienentää päästöjä sitten kun kaikki sähkö tulee ydinvoimaloista ja pienhiukkaset alkaa vähentyä vasta kun ilmaston lämpiäminen (syystä tai toisesta) poistaa tarpeen käyttää nastarenkaita.
Suomen NOx-päästöt oli 2015 yhteensä 167144 tonnia josta maaliikenteestä 10%, 16304 tonnia
Jos oletetaan että henkilöautoista puolet oli dieseleitä ja kaikki olisivat olleet Euro 4-tasoa, niiden päästöt oli maksimissaan 5690 tonnia eli 3,4%
Siirtymällä Euro 6-dieselehin päästöt olisi max. 1820 tonnia, 1% kokonaispäästöistä.
Jos lopetetaan dieseleillä ajo ja ajetaan bensalla, korvaavien bensa-autojen päästöt on max. 1365 tonnia eli 0,8% kokonaispäästöistä...
Entäs sähkö: Helsingin Energian NOx-päästöt 2015-2018 oli 280 mg/kWh ja tyypillinen sähköauton kulutus vähintään 15 kWh/100 km eli helsinkiläisellä tepselisähköllä ladatun sähköauton typpipäästöt ovat 0,042 g/km. Sama tulos (0.041 g/km) saatiin E220d:lle Auto, Motor und Sportin testissä. BMW 520d päästi vielä kolmanneksen vähemmän.
Aivan turhaa hommaa käytännössä siis tämä diesel-bensa vatkaaminen, sähköautot ehkä pienentää päästöjä sitten kun kaikki sähkö tulee ydinvoimaloista ja pienhiukkaset alkaa vähentyä vasta kun ilmaston lämpiäminen (syystä tai toisesta) poistaa tarpeen käyttää nastarenkaita.
Re: Dieselin valoisempi tulevaisuus
Eiköhän toi sähköautohypetys häviä yhtä nopeaa kun alkoikin.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
-
- Mersumies
- Viestit: 2781
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Dieselin valoisempi tulevaisuus
Toivottavasti. En oikein ole ymmärtänyt mikä siinä sähköautoilussa on se juttu? Jos Suomessa vaikka 80-90% autoista liikkuisi sähköllä, niin mistä se sähkö otetaan, jo se ei nytkään tahdo kovimmilla kulutuhuipuilla riittää? Ostetaan kivihiilellä tehtyä sähköä venäjältä?S202 kirjoitti:Eiköhän toi sähköautohypetys häviä yhtä nopeaa kun alkoikin.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Dieselin valoisempi tulevaisuus
Lisäksi akkujen valmistuksessa on omat ratkaisemattomat ongelmansa..tahtoomersun kirjoitti:Toivottavasti. En oikein ole ymmärtänyt mikä siinä sähköautoilussa on se juttu? Jos Suomessa vaikka 80-90% autoista liikkuisi sähköllä, niin mistä se sähkö otetaan, jo se ei nytkään tahdo kovimmilla kulutuhuipuilla riittää? Ostetaan kivihiilellä tehtyä sähköä venäjältä?S202 kirjoitti:Eiköhän toi sähköautohypetys häviä yhtä nopeaa kun alkoikin.
Re: Dieselin valoisempi tulevaisuus
Sähköntarve ei kuulemma lisäänny juurikaan vaikka olis kaikilla sähköauto, mutta en tiedä onko sielä pikku pilkkuvirhettä laskuissa tai muutenvaan viherpesua ja propagandaa. Akkujen kapasiteetti on surkea, kokoajan uutisoidaan isoista mullistavista keksinnöistä mutta mitään ei tapahdu. Sähkö ei riitä mistään muusta kuin kivihiilestä jos ydinvoimaa ei haluta käyttää. 1000kg akkupaketin valmistus aiheuttaa jo se hurjat päästöt, sillä pääsee laboratorio-oloissa 500km ja varmaan suomessa todellisuudessa 300km. 10 vuoden päästä tonnin kasa akkuromua ja uus 20.000€. Ja sitten vielä jos se mullistava akkuteknologia kehitetään lähitulevaisuudessa ja maailmassa on miljoonittain vanhalla teknologialla valmistettuja autoja jotka luokitellaan ongelmajätteeksi sekä miljardien akkutehtaita
S124 300TE
S211 E500
S211 E500