W124 OM60x ajoitustyökalu - tee-se-itse?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Nozki
Mersumies
Mersumies

W124 OM60x ajoitustyökalu - tee-se-itse?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Tossa kansiremontin jälkeen käynnistin 124 E 300 turbodieseliä, ja sain sen käyntiin ja käykin ihan tasaisesti, mutta soundi tuntuu jostain ihmeen syystä aiempaa karkeammalta, se siis nakuttaa varsin kuuluvasti. En käynyt ajamassa vielä, kun se on nyt muiden korjaushommien kunniaksi pois liikennekäytöstä, joten en tiedä, miten se olisi ajossa käyttäytynyt.

No anyways pitäisi ilmeisestikin tarkistaa ja tarvittaessa säätää kohdalleen pumpun ajoitus. Siihen on hyvät ohjeet esim. täällä:
http://mese.fi/mekka/index.php?title=Di ... oittaminen

Jostain Ameriikan foorumilta luin, että moottoria ei saa pyörittää, kun lukitustyökalu on paikallaan. No ei tietenkään saa, mutta siitä heräs kysymys, että kun kääntää ketjusta löysiä pois ajoitusta tarkistaakseen, niin kuinka lujaa voi vääntää ilman riskiä siitä, että pumpun lukittu ajoitusmerkkinokka pyörähtää akselilla, vai onko siinä käytännön riskiä? Tai toisaalta, kuinka lujaa on syytä vääntää, että ketjun löysät varmasti tulevat pois?

Toinen kyssäri - toi edellä linkitetty ohje neuvoo prosessin aikana kääntämään moottoria vähän matkaa takaisin ajoituspisteen lähistöllä, kun taas Mersun viralliset ohjeet kieltävät jyrkästi kääntämästä moottoria vastapäivään. Mihin toi kielto perustuu? Ilmeisesti siitä nyt kuitenkaan ei ole haittaa pyöräyttää sitä jonkun verran vastapäiväänkin tuossa pumpun ajoituskohdan ympäristössä?

Niin ja sitten toi otsikon mukainen kyssäri vielä. Jos virallisia ohjeita lukee, niin niissähän ei neuvota tekemään ajoitusta lukitustyökalun avulla, vaan joko monimutkaisemmalla diagnostiikkavehkeellä tai sitten yksinkertaisemmalla laitteella - tuollaisella (kuvalaina w124.performance.com -sivustolta):
Kuva

Tuon kanssa toimintaperiaate on niin, että ensin moottori pyöritetään haluttuun ennakkolukemaan, laitteen anturi tuikataan pumppuun samaan reikään kuin lukitustyökalu laitettaisiin ja sitten pumppu käännetään oikeaan asentoon niin, että molemmat valot palavat. Tuolla siis välttyy moottorin kääntelyltä edestakaisin ja samalla välttyy riskiltä pyöräyttää sitä pumpun indikaattorinokkaa akselillaan, kun se on lukittu ja itse vääntää löysiä pois ketjusta. Jos nyt semmosta riskiä edes on oikeasti.

Koska tuo värkki on kallis, niin onko kukaan tehnyt itse vastaavaa työkalua? Kaksi induktiivista anturia päällekkäin putkeen, jonka ulkohalkaisija on 11mm ja siihen uloke, joka pitää sen kiertokulman oikein (eli osuu pumpun reiän yläreunan uraan) ja olake, joka säätää syvyyden oikein. Periaatteessa simppeli ja selvästi halvempi kuin MB työkalu, mutta ei taida maksaa vaivaa...

Taitaa saman homman pystyä tekemään halutessaan niinkin, että kiertää ensin samalla tavalla moottorin oikeaan ennakkolukemaan ja sit käännetään pumppua samalla painaen reikään sitä 11mm poranterästä tehtyä lukitustappia ja kun se putoaa sisemmäs pumppuun uran osuessa indikaattorinokan kohdalle, niin ajoitus on oikein? Tuo tietty edellyttää, että sitä pystyy painamaan sinne reikään tasan oikeassa kiertokulmassa, ettei ura ole nokkaan nähden vinossa. Muutenhan se ei sinne osu. Ja koko tehtaan ohjeistushan perustuu oletukseen, että ketjussa ei ole yhtään löysiä, joita pitäisi kiristää lukitustappia vasten, ilmeisesti sitä ei sitten merkittävästi ole? Pitää vissiin kokeilla sitäkin.

Tossa muuten se tehtaan ohje:
http://www.w124performance.com/service/ ... 1/0761.pdf
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
jsmaa
Mersumies
Mersumies

Re: W124 OM60x ajoitustyökalu - tee-se-itse?

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Kyllä ainakin mulla kansiremontin jälkeen koneen ääni muuttui raaemmaksi ja kalisi kylmänä pirusti. Johtuu varmaan siitä että kanavat on puhtaat eikä karsta vaimenna paloääniä.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Nozki kirjoitti:Tossa kansiremontin jälkeen käynnistin 124 E 300 turbodieseliä, ja sain sen käyntiin ja käykin ihan tasaisesti, mutta soundi tuntuu jostain ihmeen syystä aiempaa karkeammalta, se siis nakuttaa varsin kuuluvasti.
Terveen koneen merkki. Hiljenee seuraavaan kansiremontiin menessä. :D Olet "räpeltänyt" yhtä sun toista tekiää jotka vaikuttaa siihen käyntiin ajotus, kansi, suihkut, karsta "sisään ajo" jne. Ei muuta kuin kovaa ajoa.

Nozki kirjoitti:Jostain Ameriikan foorumilta luin, että moottoria ei saa pyörittää, kun lukitustyökalu on paikallaan. No ei tietenkään saa, mutta siitä heräs kysymys, että kun kääntää ketjusta löysiä pois ajoitusta tarkistaakseen, niin kuinka lujaa voi vääntää ilman riskiä siitä, että pumpun lukittu ajoitusmerkkinokka pyörähtää akselilla, vai onko siinä käytännön riskiä? Tai toisaalta, kuinka lujaa on syytä vääntää, että ketjun löysät varmasti tulevat pois?
Sanoisin että aika turhaa "ketjun löysää" murehtimista :roll: . Eli jos pyörität moottoria sen pyörimissuuntaan siihen kolmeentoista astetta kohdalle, "nostat kädet ylös" ja meet tiiraamaan pumpun asentoa ja laitat ajotus työkalun pumpun reikään. Jos se menee kohdalle/lukittuu niin ajotus on siinä. Ketjuhan on kireällä kun pyörität sen siihen oikeaan asentoon, eikö? Löysäät räikän tai millä sä nyt sit pyörität moottoria, mitä tapahtuu, ei mitään. Ketju löystyy jostain mutta moottorin muut osat pysyvät paikallaan. Kampiaxeli ja pumppu ei liiku vaikka ketju löystyy hivenen jostain kohdin. Tärkein homma on se että pyörittää konetta "vain" yhteen suuntaan koska kaikissa muissa liikuvissa osissa tahtoo olla ja pitääkin olla väljyytä. Tuo väljyys "häviää" kun tekee oikein. Toiset vaan ei viiti pyöritellä moottoria kunnolla ja eivätkä älyä huomioida noita välyksiä.

Jos nyt aletaan hifistellä niin katoitko että kampiakselin merkki oli just eikä melkein kohdilaan kun kansi oli poissa.
Katsotko merkkiä oikein. Miten saat sen just 13asteeseen.
Eli onko perusasiat hallinnassa/kunnossa. 4x :?:
Noissa kun on pikkusen "säätöä" kans. :wink:
Nozki kirjoitti:Toinen kyssäri - toi edellä linkitetty ohje neuvoo prosessin aikana kääntämään moottoria vähän matkaa takaisin ajoituspisteen lähistöllä, kun taas Mersun viralliset ohjeet kieltävät jyrkästi kääntämästä moottoria vastapäivään. Mihin toi kielto perustuu? Ilmeisesti siitä nyt kuitenkaan ei ole haittaa pyöräyttää sitä jonkun verran vastapäiväänkin tuossa pumpun ajoituskohdan ympäristössä?
Kielto perustuu siihen että jos pyörräytät esim vartti kierroksen edes takasin niin se mikä siellä liikkuu on ne "löysät". Sen takia moottoria pitää pyörittää reilummin että saa ne väljyydet "koottua kasaan" niin että ne eivät vaikuta ajotuksen säätöön. Se ei säre mitään vaikka pyörität moottoria vasta päivään niin paljon kun jaksat. Ajotus vaan tehdään aina moottorin pyörimissuuntaan että se tulee niin lähelle kuin mahdolista vastaamaan todellista moottorin käyntiä ilman väljyyksiä.
Nozki kirjoitti: Jos virallisia ohjeita lukee, niin niissähän ei neuvota tekemään ajoitusta lukitustyökalun avulla, vaan joko monimutkaisemmalla diagnostiikkavehkeellä tai sitten yksinkertaisemmalla laitteella - tuollaisella
Tuota toista ei vältämättä tarvi kun on aikaa värkätä ja pyöritellä moottoria.
Toinen tehty että voi käynissä säätää....empä jaksa enää ihmetellä vekotuksia :shifty:
Nozki kirjoitti: Taitaa saman homman pystyä tekemään halutessaan niinkin, että kiertää ensin samalla tavalla moottorin oikeaan ennakkolukemaan ja sit käännetään pumppua samalla painaen reikään sitä 11mm poranterästä tehtyä lukitustappia ja kun se putoaa sisemmäs pumppuun uran osuessa indikaattorinokan kohdalle, niin ajoitus on oikein?
Juu aivan oikein. Minä hankkisin sinuna kumminkin oikian pumpun lukitus työkalun kun ei tuo "montaa" euroa maksa. Sehän toimii noin.
Ei ollut noin kallis kun linkissä silloin kun kl-varaosista sen ostin. :o
Tuon https://www.eeuroparts.com/Parts/74468/ ... 1589052100" onclick="window.open(this.href);return false;
Nozki kirjoitti: Pitää vissiin kokeilla.
Niin nukkumista :lol:
A170cdi-00 1999-
Nozki
Mersumies
Mersumies

Jees, kiitos kommenteistanne, voi olla tosiaan, että ihan turhaan tota pohdin, mutta onneksi ajoituksen tarkastaminen on sen verta simppeli homma, että se melkeinpä kannattaa tehdä, jos ei muuten niin oman mielenrauhan takia.

Vastauksia vielä noihin kohtiin...
Turbocompound kirjoitti: ...
Jos nyt aletaan hifistellä niin katoitko että kampiakselin merkki oli just eikä melkein kohdilaan kun kansi oli poissa.
En kattonu pumpun ajoitusta ollenkaan, kun kansi oli irti. Eli en ole missään vaiheessa perehtynyt vielä siihen, että mihin se on ajoitettu. Ennen kannen irrotusta pyörittelin koneen about ykkösen YKK:lle ja merkkasin ketjupyörään ja ketjuun paikan ennen nokan ketjupyörän irrottamista. Olen varsin vakuuttunut, että kampiakselin ja nokan välinen jako on kohdallaan. Ja tarkoitus oli, että pumpun ajoitus ei kansihomman aikana mihinkään muutu.

Oikeastaan syy siihen, että mietin tuota ketjun löysien poistamista on toisaalta Dealerin mese.fi:lle kirjoittama ohje, jossa käsketään lukitustyökalun asentamisen jälkeen vääntää löysät pois ja toisaalta tekemäni havainto siitä, että kun pyöritin moottoria pari kierrosta kannen ollessa pois (jotta pääsi tsekkaamaan kaikkien sylinterien seinämät ja mäntien korkeudet), niin pumppu ei pyörinyt tasaisesti, vaan tietyin välein se eteenpäin hieman pyörähtäen kiristi ketjun tosi tiukalle nokkapyörän ja pumpun välistä ja samalla teki varmasti löysää pumpun ja kampiakselin välille. Se taas käsittääkseni johtuu alipainepumpun ns. vuoristoradasta, joka laittaa pumpun pyörähtämään ylämäen jälkeen eteenpäin, jos siihen on vaan mahdollisuus. Ja kun pyöritin moottoria ilman kantta, niin eihän se nokkapyörä ollut paikallaan niin tiukasti, etteikö se pumppu olisi päässyt pyörähtämään hieman niin, että ketjun löysät siirtyivät kampiakselin ja nokan välistä pumpun ja kampiakselin väliin hetkeksi. Sitä se ei varmastikaan tee, kun kansi nokka-akseleineen ja kiristin ovat paikallaan. Samalla tuli kevyt huoli siitä, että ei kai vaan ketju olisi päässyt pumpun rattaalla hyppäämään, kun se teki niitä äkkipyörähdyksiä (lähinnä sen ensimmäisen, jota en osannut odottaa), mutta sanoisin, että ei ole, koska ketju oli kuitenkin koko ajan jossain määrin kiristettynä ylöspäin. No, sillä selviää, kun katsoo, että mihin suunnille se on ajoitettu. Se on selvää, ettei sitä 13 astetta ihan tasan tarkkaan pysty siihen merkeillä katsomaan, mutta sen saa selville, että ollaanko ollenkaan oikealla hehtaarilla edes. No varmaan ollaan, kun se hyvin käynnistyy ja käy tasaisesti vaikkakin äänekkäästi.

Meinasin ensin ihan mielenkiinnosta vielä vilkaista, että onko ketjun venymä toleransseissa vai nou. Siis venttiilikoppa auki ja mittakellolla touhuamaan, simppeli homma sinänsä. Kai. :)
Turbocompound kirjoitti:...Se ei säre mitään vaikka pyörität moottoria vasta päivään niin paljon kun jaksat. Ajotus vaan tehdään aina moottorin pyörimissuuntaan että se tulee niin lähelle kuin mahdolista vastamaan todellista moottorin käyntiä ilman väljyyksiä.
Okei, tämä selvä. Kun en tarkemmin tunne kaikkia yksityiskohtia, niin oli mielessä, että pääseekö väärään suuntaan pyörittäessä joku ketjunohjain tarttumaan ketjuun tai joku mikä tahansa muu juttu menemään sekaisin, mutta jos ei, niin hyvä. Se on selvä tietysti, että jossain päin ketjussa on aina löysää ja se pitää olla oikeassa paikassa, kun moottoria ajoitetaan.
Turbocompound kirjoitti:[
Nozki kirjoitti: Jos virallisia ohjeita lukee, niin niissähän ei neuvota tekemään ajoitusta lukitustyökalun avulla, vaan joko monimutkaisemmalla diagnostiikkavehkeellä tai sitten yksinkertaisemmalla laitteella - tuollaisella
Tuota toista ei vältämättä tarvi kun on aikaa värkätä ja pyöritellä moottoria.
Toinen tehty että voi käynissä säätää
Juu, justiin näin, eihän noita todella kumpaakaan diagnoosilaitetta välttämättä tarvitse ajoittamiseen, mutta tolla lamppuvärkillä säätäminen olis helpompaa. Tai tiiä sitten, olisko edes yhtään helpompaa, mutta nopeampaa kai kuitenkin.
Turbocompound kirjoitti:... Minä hankkisin sinuna kumminkin oikian pumpun lukitus työkalun kun ei tuo "montaa" euroa maksa. Sehän toimii noin.
Ei ollut noin kallis kun linkissä silloin kun kl-varaosista sen ostin. :o
Tuon https://www.eeuroparts.com/Parts/74468/ ... 1589052100" onclick="window.open(this.href);return false;
...
Juu tuttu värkki, noin niinku kuvien perusteella. Suomestakin löytyy tosiaan muutamalla eurolla, esim.: https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/A ... -Benz/5789 mutta sitä en ollutkaan miettinyt, että KL:stäkin semmoisen varmaan sais hankittua, kun sinne on muutenkin asiaa, niin tulis samoilla toimituskuluilla.
Turbocompound kirjoitti:
Nozki kirjoitti: Pitää vissiin kokeilla.
Niin nukkumista :lol:
Juu ei se huono idea olis sekään. Ite tulee aika usein kirjoitettua tänne sen jälkeen, kun on ensin ollu tallissa ties kuinka myöhään ja olis fiksumpaa nukkua kuin kirjoittaa... :eh:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
S211 E 220 CDI -09
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Nozki kirjoitti:Jees, kiitos kommenteistanne, voi olla tosiaan, että ihan turhaan tota pohdin, mutta onneksi ajoituksen tarkastaminen on sen verta simppeli homma, että se melkeinpä kannattaa tehdä, jos ei muuten niin oman mielenrauhan takia.

Vastauksia vielä noihin kohtiin...
Turbocompound kirjoitti: ...
Nozki kirjoitti:En kattonu pumpun ajoitusta ollenkaan, kun kansi oli irti. Eli en ole missään vaiheessa perehtynyt vielä siihen, että mihin se on ajoitettu. Ennen kannen irrotusta pyörittelin koneen about ykkösen YKK:lle ja merkkasin ketjupyörään ja ketjuun paikan ennen nokan ketjupyörän irrottamista. Olen varsin vakuuttunut, että kampiakselin ja nokan välinen jako on kohdallaan. Ja tarkoitus oli, että pumpun ajoitus ei kansihomman aikana mihinkään muutu.
Ahaa, aivan, luulin että olit jo katsonut ajotuksen ja laittamassa ajotuksen kohdille. No nyt sulla on mahdolisuus katsoa nykyinen pumpun asento ja samalla ihmetellä ketjun venymää. Jos joudut säätämään 15->13 asteesen varaudu vielä vähän karkeampaan käyntiin.

Moottorissahan on kolme kohtaa jotka pitää olla kohdillaan toimiakseen optimaalisesti. Kampi, nokka ja pumppu.

Mitä tarkoitin tuossa aikasemmin oli se ett kun sulla oli kansi pois ja näit ykkösen sylinterin männän ylhäällä niin pitikö kuinka hyvin kampiaxelin merkki paikkansa ja missä se silloin oli tarkasti. Se saattaa olla joskus vähän pielessä syystä tai toisesta.
Oli mulla moottori josta se puuttui kokonaan.

Ei se nyt ihan millilleen ole eli niikuin sanoit "samalla hehtaarilla" niin hyvä näin.
Pitää kumminkin pyrkiä saamaan niin hyvin kun mahdollista.

Tuo kuvailemasi töksähtely moottoria pyörittäessä tulee ainakin osittain pumpusta kun se puristaa samalla tavoin kun itse moottori. Katsele josku vaikka dieselmekenin youtube videoita kun se säätää niitä penkissä miten ne ääntää.

Minun nimimerkin perusteella vois arvata mistä on kokemusta kertynyt hitusen. Scanian moottori kokoon pano puolelta.
Siellä oli ja on hienoja laitteita säätöihin mutta siellä onkin sitten eri tahti niitä kootessa/asennellessa.
Rivipumput ovat sielläkin jo historiaa aikoja sitten mut "ennen vanhaan". :wink:

Meillä on sama "vika", liian tarkkoja nysväreitä. :D
A170cdi-00 1999-
Nozki
Mersumies
Mersumies

Nii justiin, eipä käynyt mielessäkään katsoa ajoitusmerkkiä, kun mäntä oli ylhäällä. No, ei mulla ollut silloin mittakelloakaan, että olisi voinut todeta männän ylintä kohtaa oikeasti tarkasti. Mutta kyllä näin jälkikäteen ajatellen, järkevää se olis ollut tsekata. Olihan se mäntä silmämääräisesti hyvin ylhäällä, kun asteikko näytti nollaa ja samassa nokan merkkikin oli kohdallaan, mutta sitä on kyl melko mahdotonta tulkita kovin tarkasti.

Sitä polttoaineen puristamista itsekin ensin ajattelin syyksi pumpun epätasaiseen pyörimisvastukseen, mutta kun se ei sinänsä vain vastustanut pyöritystä, vaan aina tietyin välein selvästi pyörähti itsekseen eteenpäin, niin arvelin sen johtuvan nimenomaan siitä alipainepumpun käytöstä. Tiiä sitten. Yksimäntäisiä ja aika paljon isompia dieselpumppuja ja niiden elementtejä on aikanaan tullut jonkun verrankin pyöriteltyä käsissä, mutta en mä niitä silloinkaan asentamassa ollut.

Niin turbocompound juu, eikös se ollut Scanialla laite, joka muutti pakokaasun liikettä suoraan mekaaniseksi energiaksi, pakokaasuturbiinilta oman välityksensä kautta kampiakselille? Jossain aulassa oli sellainenkin laite esittelymoottorissa kiinni, kun muutamia vuosia sitten pääsimme duunin kautta tehdasvierailulle Scanian moottoritehtaalle Södertäljeen. Olenkin ihmetellyt, että miksi noita kaksivaiheahdettuja tee-se-itse -turbotuksia tunnutaan mm. tällä foorumilla nimitettävän turbocompoundeiksi, vaikka mulla siitä nimestä tulee kyllä mieleen nimenomaan toi systeemi, jota mm. Scania on käyttänyt (en tiedä, käyttääkö vieläkin).
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
S211 E 220 CDI -09
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Mulla kun on pyörinyt nurkissa monenlaista "projektia"(resua) muitten ja omia
niin on aina välillä tullut yllätyksiä että noinkin voi tehdä ja tapahtua.

En sinuna huolestuis koska tuo sinun moottori ja auto on niin"priimassa" kunnossa.
Kaikki on varmaan niinkuin pitääkin olla eli kunnossa.

Exakt! Turbocompound on just se laite ja toimii kuten kuvailit.
Mukava kuulla että jotain on jäänyt korvien väliin vierailusta sillä aina niin ei käy.

Scania ei taida enää käyttää tuota. Ainakaan tällä hetkellä, mutta volvolla taitaa olla käytössä amerikassa muistaakseni .
A170cdi-00 1999-
St bertils
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja St bertils »

Eihän moottori tarvitse pyörittää väärään suuntaan...diesel moottorin ruiskutus ennakko on maukkaimmillaan noin 20 astetta ennen puristuksen yläkuoloa...oli moottori belaruksen tai mersedeksen..vanhalla puolimilliä ajetulla ketjulla nokat on noin 4 astetta myöhäsellä ja pumppu puolet siitä..saatika jos kantta vielä höylätty..kaiken tarkimmin saa ajoituksen kohdilleen kun kiertää ykkösen paineventtiilin pois ja kampiakselilta kun 20 astetta ennakkoa elementin pinnalle värähtää polttoaine ni se o siinä.
Nozki
Mersumies
Mersumies

Palaan nyt tähänkin vielä pikaisesti.

Mulla oli tuolla edellä siis huoli siitä, että onko mulla kansiremontin yhteydessä päässyt jotenkin pumpun ketjupyörä hyppäämään ja laittamaan ennakot päin seiniä, kun käyntiääni tuntui muuttuneen terävämmäksi. Auto on nyt vain seissyt tallissa, koska rupesin siihen touhuamaan ruostekorjauksia ja ruosteeneston täydentämistä.

Viikonloppuna kuitenkin tein kaksi hommaa moottorillekin. Ensinnäkin tarkastin ketjun venymän, tehtaan ohjeen mukaan. Siis venttiilikoppa pois, ykkösen nokka perusympyrälle, mittakello venttiilinnnostimeen ja moottorin pyöritystä niin kauan, että venttiilissä on nostoa tasan 2mm. Silloin kampiakselilla saisi olla max 4 astetta heittoa ohjearvosta. Sitä oli 2 astetta, joten hyvin ollaan toleransseissa ja mitä ilmeisimmin jakokin oikein (no sitä en kyllä yhtään epäillytkään, etteikö olisi ollut).

Sitten tein pumpun ajoituksen tarkistuksen (visuaalisesti peilillä ja) itse tehdyllä lukitustyökalulla / tulkilla (joka on se dealerin neuvoma 11mm poranterä, johon päähän tehty 2mm ura). Ennakko näytti olevan 15 astetta, mikä sopii hyvin tohon nokan kahden asteen poikkeamaan, kun ennakon ohjearvo on 14 astetta. Säädin pumppua hieman eri asentoon niin, että parhaani mukaan säädin sen ennakkoon 13,5 astetta. 14 +/- 0,5 astetta on tehtaan ohje ja foorumilla hyväksi on todettu 13 astetta. Siltä varalta, että mulla säätötarkkuus ei olisi ihan riittävän tarkka, niin yritin jättää sen suosiolla ton puoli astetta siitä kolmestatoista, ettei ainakaan mene niin helposti vahingossa aikaiselle, mikä on moottorille kai haitallisempaa kuin vähän myöhässä oleminen.

Tänään kokeilin käyntiin pitkästä aikaa, ja kyllä se ihan tasaisesti käy. Karkeahan se käynti on tosiaan ja aiempaa enemmän nakuttaa, mutta jos se kerran kuuluu asiaan, niin jossain vaiheessa sitten vielä pääsee ihan tien päällekin testaamaan, kun nyt saisin korihommat tehtyä ensin loppuun asti....
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin