juusmon R129 SL600 -97
Re: juusmon R129 SL600 -97
Asiaa - pääset viimen ajelemaan tälläkin katto alhaalla! Hyvä kun tuli panoraaman peitelevy kuntoon. Mulla tuo pitää hyvin satunnaisesti ääntä myös, joten ehkä on tuo sama jumppa vielä itselläkin edessä.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: juusmon R129 SL600 -97
Juu, on se avoilu kyllä taas kivaa! Eilen tuli vedettyä 100km iltacruisailu ihan puolivahingossa
Mutta voi perhana, pitikin mennä sanomaan. Eiköhän se vikavalo taas syttynyt ja sama vanha -40 astetta se siellä kummitteli... Pitäisi varmaan sitten yrittää enemmän väännellä ja käännellä liitintä ja johtoa. Se johto vaan katoaa aika nopeasti sinne johtosarjan nippuun ja ties minne, eli voi olla aika ärsyttävä löytää mistä on poikki. Liittimen varaosakoodi on näköjään A2105402081 eikä vissiin maksa montaa euroa, sen voisi kokeilla tietysti uusia.
Mutta voi perhana, pitikin mennä sanomaan. Eiköhän se vikavalo taas syttynyt ja sama vanha -40 astetta se siellä kummitteli... Pitäisi varmaan sitten yrittää enemmän väännellä ja käännellä liitintä ja johtoa. Se johto vaan katoaa aika nopeasti sinne johtosarjan nippuun ja ties minne, eli voi olla aika ärsyttävä löytää mistä on poikki. Liittimen varaosakoodi on näköjään A2105402081 eikä vissiin maksa montaa euroa, sen voisi kokeilla tietysti uusia.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Sensorihomma ei ole sen enempää edennyt kuin että tänä aamuna ruiskuttelin liittimeen kontaktinpuhdistajaa. Edellisen postauksen jälkeen ei ole taas ongelmaakaan ilmennyt.
Tänään päätin tehdä pari pientä juttua. Mittaristossa oli pari polttimoa palanut ja ne piti vaihtaa, mutta käydään ensin läpi tärkeämpi eli vaihteiston ohjausboksin tarkastus. Tässähän on lootana sähköinen 722.6, jossa on surullisenkuuluisa ongelma sen kanssa, että vaihteistoöljyä päätyy kapillaari-ilmiön siivittämänä johtoja pitkin ohjausboksiin (transmission control unit / TCU), joka sitten aikanaan tarpeeksi öljyssä uituaan kärähtää ja on aika tyyris uusia. Vaihteistossa ei ole mitään oireita, mutta halusin varmistaa tämän ennakoivasti, ja kyllähän se kannatti. Kovin pahaa jälkeä ei vielä ollut tapahtunut, eli lähinnä liittimessä oli hieman öljytahroja, ja itse boksi oli sisältä täysin puhdas.
Ongelman aiheuttaa vaihteiston kyljessä oleva liitin, jota pitkin neste pääsee ulos lootasta. Varaosa (A2035400253) on halpa ja ilmeisesti helppo vaihtaa. Pitää laittaa ostoslistalle ja hoitaa pois pikimmiten. Alla muutamia kuvia.
Toisena juttuna oli tosiaan mittariston polttimoiden vaihto. Yksi taustavaloista sekä pissapojan varoitusvalo olivat pimeinä. Mittaristo irtoaa helposti siihen tarkoitetuilla työkaluilla, jotka olin hommannut jo edellisen SL:n kanssa puuhaillessani. Tärkeintä irrotuksessa on olla tarkkana, että ei ota koukulla kiinni ihan mittariston etuosasta eli "lasista", joka kuulemma halkeaa herkästi. Koukun varressa on merkki josta voi päätellä kuinka syvälle se pitää survoa. Vasemmalla sivulla koukku tarttui oikeaan paikkaan mutta oikealla jostain syystä ei. Kiskoin sitten varovasti vasemmalta puolelta, ja autoin sitten oikealta sekä ylä- että alapuolelta toisella koukulla, jolloin mittaristo sitten plopsahti ulos. Liittimet olivat tässä mallissa helpot ja selkeällä lukituksella varustetut. Vanhassa, mallivuotta vanhemmassa, piti olla vähän uskallusta niiden irtirepimisessä.
Varoitusvalo oli 1,2W B8,4D -tyyppinen ja mittariston taustavalo lasikantainen 2W (T10 tms? sattui olemaan ennestään yksi enkä tarkistanut). Ledinäyttöjen taustavaloina on vielä sitten joku 1,5W.
Olen pohtinut, että jos sopiva mittaristo tulee eBayssa vastaan, hommaan euromallisen, jotta saan vaihdettua lämpötilayksikön ulkolämpömittarissa ja ilmastoinnissa celsiukseksi. Tätä hanketta on vähän varjostanut se, etten tiennyt miten varoitusvalorivistö toimii kun eri autoissa on eri varusteet ja sitä myöten eri varoitusvalot. Homma taitaa olla kuitenkin tätä helpompi, koska varoitusvalorivistön kuvat on helppo vaihtaa - liuska lähtee mittariston reunasta vetämällä ilman että mitään tarvitsee purkaa:
Pitäisi sitten vain hankkia sopiva euromallinen liuska samalla.
Tänään päätin tehdä pari pientä juttua. Mittaristossa oli pari polttimoa palanut ja ne piti vaihtaa, mutta käydään ensin läpi tärkeämpi eli vaihteiston ohjausboksin tarkastus. Tässähän on lootana sähköinen 722.6, jossa on surullisenkuuluisa ongelma sen kanssa, että vaihteistoöljyä päätyy kapillaari-ilmiön siivittämänä johtoja pitkin ohjausboksiin (transmission control unit / TCU), joka sitten aikanaan tarpeeksi öljyssä uituaan kärähtää ja on aika tyyris uusia. Vaihteistossa ei ole mitään oireita, mutta halusin varmistaa tämän ennakoivasti, ja kyllähän se kannatti. Kovin pahaa jälkeä ei vielä ollut tapahtunut, eli lähinnä liittimessä oli hieman öljytahroja, ja itse boksi oli sisältä täysin puhdas.
Ongelman aiheuttaa vaihteiston kyljessä oleva liitin, jota pitkin neste pääsee ulos lootasta. Varaosa (A2035400253) on halpa ja ilmeisesti helppo vaihtaa. Pitää laittaa ostoslistalle ja hoitaa pois pikimmiten. Alla muutamia kuvia.
Toisena juttuna oli tosiaan mittariston polttimoiden vaihto. Yksi taustavaloista sekä pissapojan varoitusvalo olivat pimeinä. Mittaristo irtoaa helposti siihen tarkoitetuilla työkaluilla, jotka olin hommannut jo edellisen SL:n kanssa puuhaillessani. Tärkeintä irrotuksessa on olla tarkkana, että ei ota koukulla kiinni ihan mittariston etuosasta eli "lasista", joka kuulemma halkeaa herkästi. Koukun varressa on merkki josta voi päätellä kuinka syvälle se pitää survoa. Vasemmalla sivulla koukku tarttui oikeaan paikkaan mutta oikealla jostain syystä ei. Kiskoin sitten varovasti vasemmalta puolelta, ja autoin sitten oikealta sekä ylä- että alapuolelta toisella koukulla, jolloin mittaristo sitten plopsahti ulos. Liittimet olivat tässä mallissa helpot ja selkeällä lukituksella varustetut. Vanhassa, mallivuotta vanhemmassa, piti olla vähän uskallusta niiden irtirepimisessä.
Varoitusvalo oli 1,2W B8,4D -tyyppinen ja mittariston taustavalo lasikantainen 2W (T10 tms? sattui olemaan ennestään yksi enkä tarkistanut). Ledinäyttöjen taustavaloina on vielä sitten joku 1,5W.
Olen pohtinut, että jos sopiva mittaristo tulee eBayssa vastaan, hommaan euromallisen, jotta saan vaihdettua lämpötilayksikön ulkolämpömittarissa ja ilmastoinnissa celsiukseksi. Tätä hanketta on vähän varjostanut se, etten tiennyt miten varoitusvalorivistö toimii kun eri autoissa on eri varusteet ja sitä myöten eri varoitusvalot. Homma taitaa olla kuitenkin tätä helpompi, koska varoitusvalorivistön kuvat on helppo vaihtaa - liuska lähtee mittariston reunasta vetämällä ilman että mitään tarvitsee purkaa:
Pitäisi sitten vain hankkia sopiva euromallinen liuska samalla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Eipäs pidäkään. Edellinen omistaja oli vaihdattanut laatikon öljyt ja sen yhteydessä Vaicon filtterisatsin V30-7313, johon kuului myös tämä liitin. Eli öljynjäänteet piuhan yläpäässä olivat joko vanhoja tai sitten piuhoja pitkin hiipii vielä viimeisiä tippoja ylös. Pitää tarkistaa uudelleen jossain vaiheessa.juusmo kirjoitti: Ongelman aiheuttaa vaihteiston kyljessä oleva liitin, jota pitkin neste pääsee ulos lootasta. Varaosa (A2035400253) on halpa ja ilmeisesti helppo vaihtaa. Pitää laittaa ostoslistalle ja hoitaa pois pikimmiten.
Re: juusmon R129 SL600 -97
On ollut liikkeellä myös töpseleitä mitkä vuotaa heti uutena.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Re: juusmon R129 SL600 -97
Sehän ei ole kallis merkkiliikkeestä. Siis upgreidattu malli, menekki on vissiin aika kova. Onkohan muilla automerkeillä vastaavaa ilmiötä missään autossaan? Muutenhan nuo sähkölaatikot on hyviä, jopa kiihdytyskäytössä kuulemma ovat käyttäneet. Itsellä vasta kolmas auto jossa tuollainen, onkohan näissä mitään muuta tyyppivikaa.markoala kirjoitti:On ollut liikkeellä myös töpseleitä mitkä vuotaa heti uutena.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: juusmon R129 SL600 -97
Ainakin johdinlevy, johon tuo kyseinen töpseli kiinnittyy, ilmeisesti lahoaa aika usein. Samoin joku jousi näissä alkupään laatikoissa. Tästä on tuolla jenkkifoorumilla aika hyvä FAQ-ketju: https://www.benzworld.org/forums/w210-e ... ost3647193karra kirjoitti:Sehän ei ole kallis merkkiliikkeestä. Siis upgreidattu malli, menekki on vissiin aika kova. Onkohan muilla automerkeillä vastaavaa ilmiötä missään autossaan? Muutenhan nuo sähkölaatikot on hyviä, jopa kiihdytyskäytössä kuulemma ovat käyttäneet. Itsellä vasta kolmas auto jossa tuollainen, onkohan näissä mitään muuta tyyppivikaa.markoala kirjoitti:On ollut liikkeellä myös töpseleitä mitkä vuotaa heti uutena.
Ja ei tosiaan ole kallis se töpseli. Taisi olla myös sekä Merteilillä että KL:llä alkuperäisosa hyllytavarana n. 15e kun eilen katselin.
Re: juusmon R129 SL600 -97
No niin, verottaja otti sitten aikansa. Äsken tuli verotuspäätös (9.6. siis jätin ilmoituksen) ja 5237,22 euron lasku sieltä paukahti.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Kävin eilen hakemassa sitten kilvet katsastuskonttorilta. Porailin popniiteillä kiinnitetyt vanhat kilvet irti konttorin parkkipaikalla. Pienoinen pettymys oli se, että pitkän etukilpitelineen ruuvit olivat telineen reunoissa eli ne pitäisi nyt pakkeloida jotenkin umpeen, koska jäävät näkyviin. Itseltä ei tällainen homma oikein luonnistu varsinkaan maalauksen kanssa - missähän saisi teetettyä niin että tulisi siistiä jälkeä?
Laitoin toistaiseksi etukilven dual lockilla suoraan puskuriin, mutta sveitsi/italiamallinen pieni kilpiteline on tilauksessa (itse asiassa pitäisi tulla perille jo tänään). Suoraan puskuriin kiinnitettynä kilpi nojaa taaksepäin aika jyrkässä kulmassa.
Takapuolella jenkkikilven ruuvireiät jäävät väkisin esiin kilven takaa. Pitäisi varmaankin hankkia valkoiset hatut niihin.
Laitoin toistaiseksi etukilven dual lockilla suoraan puskuriin, mutta sveitsi/italiamallinen pieni kilpiteline on tilauksessa (itse asiassa pitäisi tulla perille jo tänään). Suoraan puskuriin kiinnitettynä kilpi nojaa taaksepäin aika jyrkässä kulmassa.
Takapuolella jenkkikilven ruuvireiät jäävät väkisin esiin kilven takaa. Pitäisi varmaankin hankkia valkoiset hatut niihin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Mersumies
- Viestit: 2783
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: juusmon R129 SL600 -97
Näyttää olevan reiät tuon uran pohjalla. Jos reiät täyttäisi ja maalaisi siten, että maalia tulee vain tuonne uraan, niin ei varmaan hyppäisi pahastikkaan silmille.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: juusmon R129 SL600 -97
Sain kaverilta kontaktin maalariin joka tekee reikien piilotuksen kunnolla kunhan saan aikaan irrottaa puskurin ja viedä sen hänelle. Pitää jossain vaiheessa tehdä se. Samalla sitten tuon uuden kilpitelineen maalaus. Se tuli äsken ja kävin saman tien pistämässä sen kiinni (puskurissa oli valmiiksi reiät myös sille leveydelle, käytettynä hankittu jostain). Näyttää kyllä mielestäni aika passelilta kokonsa puolesta - teline tulee ihan vähän sivuilta yli ja kilpi ylhäältä ja alhaalta, mutta mielestäni varsin ok.
Jälkipolville tiedoksi, että kyseessä on tosiaan Sveitsin markkinoille tarkoitettu teline, jonka varaosanumero tämän facelift-mallin ei-AMG-puskuriin on A1298850781. Fixparts-onlinessa tuote maksaa reilut 90 euroa (ko. sivuston hakutuloksissa näkyvä hinta on alv0, ja päälle tulee Latvian 21% ALV). Varaosakoodiin pitää lisätä vielä värikoodi, joista tarjolla on ymmärtääkseni ainoastaan mustaa eli 9040 (eli hakukenttään tulee A12988507819040).
Jälkipolville tiedoksi, että kyseessä on tosiaan Sveitsin markkinoille tarkoitettu teline, jonka varaosanumero tämän facelift-mallin ei-AMG-puskuriin on A1298850781. Fixparts-onlinessa tuote maksaa reilut 90 euroa (ko. sivuston hakutuloksissa näkyvä hinta on alv0, ja päälle tulee Latvian 21% ALV). Varaosakoodiin pitää lisätä vielä värikoodi, joista tarjolla on ymmärtääkseni ainoastaan mustaa eli 9040 (eli hakukenttään tulee A12988507819040).
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Niin joo, ja mikäli jotakuta kiinnostaa tarkemmin nuo verottajan mietteet auton arvosta, niin tässäpä nämä:
Tuo on varmaan ihan linjassa todellisuuden kanssa tässä maassa. Vaan etsikääpä Mobile.destä yhtä hyvässä kunnossa oleva loppupään SL600 tuohon hintaan Jos tämä menee joskus myyntiin, niin ei varmaan tarvitse kahdesti miettiä yrittääkö edes laittaa kotimaassa ilmoitusta...
Näistä sitten saatu yleiseksi vähittäismyyntihinnaksi 18440,95 euroa ja veroprosentti 28,4%.PERUSTELUT
Yleinen pyyntihinta: 20201 euroa.
Verohallinto on hankkinut selvitystä verotettavan ajoneuvon kanssa samanlaisten
käytettyjen, Suomessa jo rekisteröityjen ajoneuvojen yleisistä pyyntihinnoista
veropäivänä. Yleinen pyyntihinta on määritetty vertaamalla verotettavan
ajoneuvon uushankintahintaa vertailuajoneuvon uushankintahintaan ja kertomalla
käytetyn vertailuajoneuvon yleinen pyyntihinta näiden hintojen suhteella.
Vertailulaskelmassa oletetaan, että verotettavan ajoneuvon ja vertailuajoneuvon
hintojen suhde on pysynyt muuttumattomana.
LASKELMA:
Verotettavan ajoneuvon uushankintahinta on 1490000 MK. (Mercedes-Benz.fi)
Vertailuajoneuvoksi on valittu: MERCEDES-BENZ SL 500 5.0 2D AVO AUT 225KW
Uushankintahinta: 1130000 MK. (Mercedes-Benz.fi)
Vertailuajoneuvon yleinen pyyntihinta: 15320 euroa
(1490000/1130000) * 15320 = 20201euroa.
Vertailuajoneuvon yleinen pyyntihinta on laskettu seuraavien hintahavaintojen
avulla. Hintahavaintoja on korjattu ajokilometrien (0.8% / 5000km) ja
vuosimallin (n. 9.2% /vuosi) osalta vastaamaan verotettavaa ajoneuvoa.
Vertailuajoneuvon yleinen pyyntihinta on määritetty näiden korjattujen hintojen
keskiarvona , josta on ensin vähennetty 15% menetelmään liittyvien
epävarmuustekijöiden huomioimiseksi.
HINTAHAVAINNOT
Hintalähde: http://www.nettiauto.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Merkki: MERCEDES-BENZ
Malli: SL 500
Mallin tarkennin: 5.0 2D AVO AUT 225KW
Mallivuosi: 1997
Ajokilometrit (tuhansina km): 262
Hinta: 14900
Hintalähde: http://www.nettiauto.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Merkki: MERCEDES-BENZ
Malli: SL 500
Mallin tarkennin: 5.0 2D AVO AUT 225KW
Mallivuosi: 1998
Ajokilometrit (tuhansina km): 221
Hinta: 15900
Tuo on varmaan ihan linjassa todellisuuden kanssa tässä maassa. Vaan etsikääpä Mobile.destä yhtä hyvässä kunnossa oleva loppupään SL600 tuohon hintaan Jos tämä menee joskus myyntiin, niin ei varmaan tarvitse kahdesti miettiä yrittääkö edes laittaa kotimaassa ilmoitusta...
Re: juusmon R129 SL600 -97
Samassa lähetyksessä rekisterikilven telineen kanssa tuli myös uusi istuinpehmuste ja istuimien säätöventtiili, joiden kanssa tuli toissapäivänä ja eilen sitten puuhasteltua.
Istuinpehmusteissa oli sellainen jännä juttu, että niitä on saatavilla eri varaosanumeroilla, joiden hinnat poikkeavat toisistaan aika villisti lähinnä sen mukaan, onko niissä mukana ortopedi-ilmapussin lisäksi myös penkinlämmitys tai lastenistuintunnistin tai molemmat näistä. Sellainen, jolla ei ole kumpaakaan (A1299102650) maksaa noin 50 euroa, mutta niiden saatavuusaika keskusvarastolta oli tuntematon. Toisessa ääripäässä on sitten sellainen, jossa on molemmat. Näitä löysin parillakin varaosakoodilla, ja hinnat olivat 500-600 euron hujakoilla per kappale. Päätin sitten tilata mallin, josta puuttuu vain lämmitin (A1299103050) 175 euron hintaan, aikomuksenani joko siirtää pelkkä ilmapussi vanhaan tai sitten lämmityselementti uuteen.
Totesin, että vanha pehmuste on ihan hyvässä kunnossa ja lämmityselementin siirto olisi paljon hankalampi homma, koska se on pehmusteeseen liimatun vaahtomuovin sisällä, ja sen irrottaminen ja kiinnittäminen ehjänä olisi todennäköisesti tuhoon tuomittu yritys. Ilmapussi puolestaan oli melko helppo irrottaa. Siinä oli pehmusteessa kiinni samalla tavalla kuin verhoilukin, eli klpisissä ja verhoilunahassa on rima, joka kiinnittyy pehmusteen läpi meneviin klipsuihin. Ilmapussi on varsinaisen pehmusteen ja sen päällä olevan parin-kolmen sentin paksuisen vaahtomuovin välissä. Ilmapussi itse on kangaspussin sisällä, klipsukiinnityksen lisäksi kyseinen kangas on liimattu yläpuoliseen vaahtomuoviin.
Uudessa tyynyssä liimaus oli todella nimellinen ja irtosi helposti. Vanhan tyynyn osalta liima oli tiukemmassa, mutta sain sen silti revittyä irti melko siististi. En oikein keksinyt mitä virkaa koko liimauksella on, kun kiinnitys kuitenkin tosiasiassa perustuu klipsuihin ja siihen, että ilmapussi jää verhoilun puristukseen, joten en liimannut pussia kun sen siirsin.
Verhoilua ei tarvinnut irrottaa kokonaan, riitti kun otti reunat irti rungosta. Tämä on melko helppo homma, kunhan vaan tekee rauhassa eikä revi väkisin. Käytännössä kannattaa laittaa tyyny lattialle ylösalaisin ja istua sen päälle, jotta saa jännitystä pois nahasta.
Tämän harjoituksen huono puoli oli se, että nyt kun reisituen säätö toimii, jouduin harmikseni toteamaan että siitä ei ole minulle mitään hyötyä. Koipeni ovat sen verran pitkät, että polvet ovat juuri sen verran koukussa, että reisi ei lepää pidennetylläkään tuella.
Istuinpehmusteissa oli sellainen jännä juttu, että niitä on saatavilla eri varaosanumeroilla, joiden hinnat poikkeavat toisistaan aika villisti lähinnä sen mukaan, onko niissä mukana ortopedi-ilmapussin lisäksi myös penkinlämmitys tai lastenistuintunnistin tai molemmat näistä. Sellainen, jolla ei ole kumpaakaan (A1299102650) maksaa noin 50 euroa, mutta niiden saatavuusaika keskusvarastolta oli tuntematon. Toisessa ääripäässä on sitten sellainen, jossa on molemmat. Näitä löysin parillakin varaosakoodilla, ja hinnat olivat 500-600 euron hujakoilla per kappale. Päätin sitten tilata mallin, josta puuttuu vain lämmitin (A1299103050) 175 euron hintaan, aikomuksenani joko siirtää pelkkä ilmapussi vanhaan tai sitten lämmityselementti uuteen.
Totesin, että vanha pehmuste on ihan hyvässä kunnossa ja lämmityselementin siirto olisi paljon hankalampi homma, koska se on pehmusteeseen liimatun vaahtomuovin sisällä, ja sen irrottaminen ja kiinnittäminen ehjänä olisi todennäköisesti tuhoon tuomittu yritys. Ilmapussi puolestaan oli melko helppo irrottaa. Siinä oli pehmusteessa kiinni samalla tavalla kuin verhoilukin, eli klpisissä ja verhoilunahassa on rima, joka kiinnittyy pehmusteen läpi meneviin klipsuihin. Ilmapussi on varsinaisen pehmusteen ja sen päällä olevan parin-kolmen sentin paksuisen vaahtomuovin välissä. Ilmapussi itse on kangaspussin sisällä, klipsukiinnityksen lisäksi kyseinen kangas on liimattu yläpuoliseen vaahtomuoviin.
Uudessa tyynyssä liimaus oli todella nimellinen ja irtosi helposti. Vanhan tyynyn osalta liima oli tiukemmassa, mutta sain sen silti revittyä irti melko siististi. En oikein keksinyt mitä virkaa koko liimauksella on, kun kiinnitys kuitenkin tosiasiassa perustuu klipsuihin ja siihen, että ilmapussi jää verhoilun puristukseen, joten en liimannut pussia kun sen siirsin.
Verhoilua ei tarvinnut irrottaa kokonaan, riitti kun otti reunat irti rungosta. Tämä on melko helppo homma, kunhan vaan tekee rauhassa eikä revi väkisin. Käytännössä kannattaa laittaa tyyny lattialle ylösalaisin ja istua sen päälle, jotta saa jännitystä pois nahasta.
Tämän harjoituksen huono puoli oli se, että nyt kun reisituen säätö toimii, jouduin harmikseni toteamaan että siitä ei ole minulle mitään hyötyä. Koipeni ovat sen verran pitkät, että polvet ovat juuri sen verran koukussa, että reisi ei lepää pidennetylläkään tuella.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Säätöventtiilin uusiminen sen sijaan oli hyödyllisempi teko, koska nyt selkätuen ilmapussit tosiaan pysyvät täynnä. Istuin tuntuu paljon paremmalta, kun sivutuet pysyvät täynnä, ja alipainepumppukin joutuu tekemään vähemmän työtä kun ristiseläntuen pusseja ei tarvitse koko ajan täyttää uudestaan.
Säätöventtiili on helppo vaihtaa. Molemmat istuintyynyt irti letkuineen, tuloilman letku irti, yksi torx-ruuvi auki jotta saa letkut vapaaksi, ja sitten vain venttiili irti vähän ruuvarilla etupäästä alakautta auttaen.
Syy sille, miksi ilmaa pääsee venttiilistä karkuun olikin sitten heti ilmeinen. Sama vika, joka vaivaa tulipellin takana sijaitsevaa alipainejakajaventtiiliä, josta imusarjan alipainetta jaetaan eteenpäin mm. lämppärin/ilmastoinnin ilmarööreille, vaivaa myös tätä, eli kuulan ympärillä oleva muovi halkeaa. Itse en hirveästi pneumatiikasta tiedä, joten en osaa sanoa mikä noiden kuulien virka edes on. Jonkun sortin suojamekanismi ylipaineen varalta tms?
Säätöventtiili on helppo vaihtaa. Molemmat istuintyynyt irti letkuineen, tuloilman letku irti, yksi torx-ruuvi auki jotta saa letkut vapaaksi, ja sitten vain venttiili irti vähän ruuvarilla etupäästä alakautta auttaen.
Syy sille, miksi ilmaa pääsee venttiilistä karkuun olikin sitten heti ilmeinen. Sama vika, joka vaivaa tulipellin takana sijaitsevaa alipainejakajaventtiiliä, josta imusarjan alipainetta jaetaan eteenpäin mm. lämppärin/ilmastoinnin ilmarööreille, vaivaa myös tätä, eli kuulan ympärillä oleva muovi halkeaa. Itse en hirveästi pneumatiikasta tiedä, joten en osaa sanoa mikä noiden kuulien virka edes on. Jonkun sortin suojamekanismi ylipaineen varalta tms?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Sitten taas sisustan helpoista läpsyttelyprojekteista vakavampiin aiheisiin. Eilen taas ilmanoton lämpötila-anturin ongelmaa tutkiessani ja siinä mihinkään pääsemättä vilkaisin myös onko muita vikakoodeja ilmestynyt. Vaihteiston ohjauksessa oli "52 Torque-converter lock-up clutch (KÜB) impermissible closing" ja muistaakseni sama mutta "sporadic". Nopealla googlailuilla näitä vikakoodeja ilmenee yleensä yhdessä lukuisten muiden kanssa, jolloin syypäänä saattaa olla esim. johdinlevy. Tässä ei kuitenkaan ollut mitään muita vikakoodeja, enkä ole edes huomannut mitään outoa käytöstä vaihteiston suunnalta. Mistähän voisi olla kyse?
Re: juusmon R129 SL600 -97
Tuota samaa laskenta kaavaa käytettiin tuossa mun avossakin ja tuota vertailtiin SL 55:seen, ainoastaan vertailuhinnoiksi otettiin Saksan uushankintahinnat. Se että he vertailivat niitä suoraan ei ole mun mielestä linjassa, sillä oletettavasti noita mun autoja on nyt kolme kpl Suomessa ja sen hinta ei varmastikaan ole noin suoraan verrannollinen siihen. Ja toisaalta se auto, johon mun autoa verrattiin, oli myynnissä Sipilällä, joten kyllä siitä varmasti jonkinlainen vastine täytyy raapustella.Mutta joo, sä sait ihan kivalla verolla tuonjuusmo kirjoitti: PERUSTELUT
Yleinen pyyntihinta: 20201 euroa.
Verohallinto on hankkinut selvitystä verotettavan ajoneuvon kanssa samanlaisten
käytettyjen, Suomessa jo rekisteröityjen ajoneuvojen yleisistä pyyntihinnoista
veropäivänä. Yleinen pyyntihinta on määritetty vertaamalla verotettavan
ajoneuvon uushankintahintaa vertailuajoneuvon uushankintahintaan ja kertomalla
käytetyn vertailuajoneuvon yleinen pyyntihinta näiden hintojen suhteella.
Vertailulaskelmassa oletetaan, että verotettavan ajoneuvon ja vertailuajoneuvon
hintojen suhde on pysynyt muuttumattomana.
LASKELMA:
Verotettavan ajoneuvon uushankintahinta on 1490000 MK. (Mercedes-Benz.fi)
Vertailuajoneuvoksi on valittu: MERCEDES-BENZ SL 500 5.0 2D AVO AUT 225KW
Uushankintahinta: 1130000 MK. (Mercedes-Benz.fi)
Vertailuajoneuvon yleinen pyyntihinta: 15320 euroa
(1490000/1130000) * 15320 = 20201euroa.
Vertailuajoneuvon yleinen pyyntihinta on laskettu seuraavien hintahavaintojen
avulla. Hintahavaintoja on korjattu ajokilometrien (0.8% / 5000km) ja
vuosimallin (n. 9.2% /vuosi) osalta vastaamaan verotettavaa ajoneuvoa.
Vertailuajoneuvon yleinen pyyntihinta on määritetty näiden korjattujen hintojen
keskiarvona , josta on ensin vähennetty 15% menetelmään liittyvien
epävarmuustekijöiden huomioimiseksi.
HINTAHAVAINNOT
Hintalähde: http://www.nettiauto.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Merkki: MERCEDES-BENZ
Malli: SL 500
Mallin tarkennin: 5.0 2D AVO AUT 225KW
Mallivuosi: 1997
Ajokilometrit (tuhansina km): 262
Hinta: 14900
Hintalähde: http://www.nettiauto.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Merkki: MERCEDES-BENZ
Malli: SL 500
Mallin tarkennin: 5.0 2D AVO AUT 225KW
Mallivuosi: 1998
Ajokilometrit (tuhansina km): 221
Hinta: 15900
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Re: juusmon R129 SL600 -97
Hyvästit mailit ja Fahrenheitit! Liettuasta pullahti eBayhyn M119-koneisesta 97-mallivuoden W140:sta kotoisin oleva euromittaristo, joka käy tähän suoraan. Kilsojen siirtoa varten mittaristo pitää nollata, ja siihen ei Star pysty. Kysyin myyjältä, että onnistuisiko nollaus, ja kyllähän se onnistui huimaan parin kympin lisähintaan. Myyjä vei sen perjantaina nollattavaksi, lähetti maanantaina DPD:llä matkaan ja paketti oli perillä Helsingissä eilen keskiviikkona. "Uuden" mittariston lasissa oli pieni halkeama, joten siirsin lasin vanhasta. Vasemmanpuoleinen symboliliuska piti myös siirtää, koska W140:stä tietenkin puuttuu turvakaaren varoitusvalo. Oikealla puolella kaikki on muuten kunnossa, mutta ADS-symboli puuttuu. Yritin tilata siihen sopivaa liuskaa uutena, mutta niitä ei kuulemma enää saa. Meinasin, että leikkaan vanhasta ADS-symbolin irti ja askartelen sen kontaktimuovilla uuteen.
Versiokoodaus oli helppo homma. Siellä on valittavana 140 tai 129, sylinterien määrä, ja maantieteellinen sijainti ("Rest of the world"). Lisäksi tosiaan sitten kilsojen asettaminen, jonka voi tehdä kerran (jollei välillä nollaa EEPROM-piiriä jollain muulla laitteella).
Samalla tuli hommattua kesän lopun kunniaksi tähänkin kumimatot, joista ei nyt kuvaa tähän hätään. Niitä saa Jenkeistä vielä uutena, Veho ei enää myy.
Ilmanoton sensorihommaan päivitys: Viime viikolla avasin liittimen ja vähän muovailin kontakteja uudestaan. Vaikea vielä sanoa vaikuttiko oikeasti, mutta ei ole näkynyt vikakoodia sittemmin. Sormet ristissä.
Vaihteiston vikakoodiin kyselin apuja Nobullin Juholta. Hän arveli, että turbiinilukon solenoidi temppuilee ja olisi syytä vaihtaa. Sitä varten pitää pudottaa venttiilikoneisto ja samalla voi sitten vaihtaa ennakoivasti johdinlevyn, vaikka se ei välttämättä vielä olekaan entinen. Samalla huomasin kuiteista, että Liettuassa vaihteistoon on mennyt vain 5 litraa öljyä, vaikka kapasiteetti on muistaakseni 9,4 litraa. Todennäköisesti turbiinia ei ole siis tyhjennetty, ja on ihan mahdollista että siellä on vielä alkuperäistä öljyä sisällä, koska Carfax-raportissakaan ei näy mainintoja laatikon öljynvaihdoista.
Pistin sitten tilaukseen uuden solenoidin, 10 litraa Febin nestettä, paineensäätöjousen ja Febin korjaussarjan, jossa öljyfiltteri, öljypohjan pultit, tiiviste ja proppu tiivisteineen, johdinlevyn pyöreä liitin, johdinlevy ja jotain muitakin osia. Pakko muuten taas hehkuttaa tuota Fixpartsia - Febin neste 35 euroa 5 litraa ja tuo mainittu korjaussarja 155 euroa. Pelkkä johdinlevy maksaa monessa paikassa enemmän.
Versiokoodaus oli helppo homma. Siellä on valittavana 140 tai 129, sylinterien määrä, ja maantieteellinen sijainti ("Rest of the world"). Lisäksi tosiaan sitten kilsojen asettaminen, jonka voi tehdä kerran (jollei välillä nollaa EEPROM-piiriä jollain muulla laitteella).
Samalla tuli hommattua kesän lopun kunniaksi tähänkin kumimatot, joista ei nyt kuvaa tähän hätään. Niitä saa Jenkeistä vielä uutena, Veho ei enää myy.
Ilmanoton sensorihommaan päivitys: Viime viikolla avasin liittimen ja vähän muovailin kontakteja uudestaan. Vaikea vielä sanoa vaikuttiko oikeasti, mutta ei ole näkynyt vikakoodia sittemmin. Sormet ristissä.
Vaihteiston vikakoodiin kyselin apuja Nobullin Juholta. Hän arveli, että turbiinilukon solenoidi temppuilee ja olisi syytä vaihtaa. Sitä varten pitää pudottaa venttiilikoneisto ja samalla voi sitten vaihtaa ennakoivasti johdinlevyn, vaikka se ei välttämättä vielä olekaan entinen. Samalla huomasin kuiteista, että Liettuassa vaihteistoon on mennyt vain 5 litraa öljyä, vaikka kapasiteetti on muistaakseni 9,4 litraa. Todennäköisesti turbiinia ei ole siis tyhjennetty, ja on ihan mahdollista että siellä on vielä alkuperäistä öljyä sisällä, koska Carfax-raportissakaan ei näy mainintoja laatikon öljynvaihdoista.
Pistin sitten tilaukseen uuden solenoidin, 10 litraa Febin nestettä, paineensäätöjousen ja Febin korjaussarjan, jossa öljyfiltteri, öljypohjan pultit, tiiviste ja proppu tiivisteineen, johdinlevyn pyöreä liitin, johdinlevy ja jotain muitakin osia. Pakko muuten taas hehkuttaa tuota Fixpartsia - Febin neste 35 euroa 5 litraa ja tuo mainittu korjaussarja 155 euroa. Pelkkä johdinlevy maksaa monessa paikassa enemmän.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut juusmo, Pe 16.11.2018 22:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Hieno homma . Onnistunut modifikaatio siis, niin mikäs tuo Fixparts firma on? Edukasta tuo sähkölaatikon öljy nimittäin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: juusmon R129 SL600 -97
Toki, alkuperäinen Fuchs öljy kl:stä on 34,40e/4l, joten reilun puolitoista euroa litra kalliimpaa vain
Tätä olen itse käyttänyt aina sähkötomaateissa, kun ei ole kallista.
Tätä olen itse käyttänyt aina sähkötomaateissa, kun ei ole kallista.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: juusmon R129 SL600 -97
On se kalliimpaa kun joutuu ostamaan 3 pönttöä eikä vain 2 Mutta joo, en minä sen nesteen takia tuota kauppaa valinnut. Osat ovat yleensä reilusti halvempia kuin muualla, ja kun nyt nesteetkin sai samalta luukulta niin miksipä ei. Niin ja alkuperäisestä en tiedä - netissä pyörivien kuvien mukaan Mersun etiketeillä oleva litku tulee tasan samanlaisessa pullossa kuin Febin. Oli miten oli, tuskin sillä on väliä kumpaa autoonsa kaataa.
Niin, tuo Fixparts on siis latvialainen putka jolla on aika laaja valikoima varaosakatalogeja myynnissä, mm. Mersun, BMW:n, Porschen ja VW:n alkuperäisosat sekä Febi, Lemförder, Bosch, Mahle jne: https://www.fixparts-online.com/en/manufacturers. Kaikki on tähän mennessä ollut poikkeuksetta halvempaa kuin muualla. Halvan hinnan salaisuus lienee se, että ilmeisesti eivät pidä omaa varastoa, vaan tilaavat suoraan toimittajilta, paketoivat Riiassa ja pistävät sieltä eteenpäin. Toimitus Itellan kuriiripalveluna about 20 euroa tälle viimeisimmälle tilaukselle. Varaston puute tietysti tarkoittaa, että toimitusaika on vähän pidempi, yleensä pari viikkoa. Löysin tuon firman alkukesästä ja tämä oli nyt neljäs tilaus sieltä, hyvin on tähän asti mennyt. Maksu onnistuu ainakin PayPalilla tai tilisiirrolla.
Niin, tuo Fixparts on siis latvialainen putka jolla on aika laaja valikoima varaosakatalogeja myynnissä, mm. Mersun, BMW:n, Porschen ja VW:n alkuperäisosat sekä Febi, Lemförder, Bosch, Mahle jne: https://www.fixparts-online.com/en/manufacturers. Kaikki on tähän mennessä ollut poikkeuksetta halvempaa kuin muualla. Halvan hinnan salaisuus lienee se, että ilmeisesti eivät pidä omaa varastoa, vaan tilaavat suoraan toimittajilta, paketoivat Riiassa ja pistävät sieltä eteenpäin. Toimitus Itellan kuriiripalveluna about 20 euroa tälle viimeisimmälle tilaukselle. Varaston puute tietysti tarkoittaa, että toimitusaika on vähän pidempi, yleensä pari viikkoa. Löysin tuon firman alkukesästä ja tämä oli nyt neljäs tilaus sieltä, hyvin on tähän asti mennyt. Maksu onnistuu ainakin PayPalilla tai tilisiirrolla.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Hyvä päivitys! Pitääpä tutustua tohon fixpartsiin kun tässä tulee jotain palikan tarvetta...juusmo kirjoitti:Hyvästit mailit ja Fahrenheitit!
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: juusmon R129 SL600 -97
Eilen päätin että kesä on ohi ja niin päätti autokin. Matkalla tallille kattoa hakemaan tuli todettua, että ilmastointi puhaltaa kuumaa ja diagnostiikkakin sanoi, että paineet ovat nollassa. Paineet olivat vielä muutama päivä sitten yli 8 barin. Mikähän siellä tällä kertaa vuotaa. Sama juttu kuin viimeksi - aamulla toimi, iltapäivällä ei enää. Jokunen päivä sitten huomasin sattumalta, että täyttöventtiilin lähistöllä (sähköflektien ja puskurin välissä) oli muutama tippa kellertävää/vihertävää öljyä. Oletin silloin, että ne olivat edellisen täytön/vuodon jälkiä, ja pyyhin pois. Eilen en löytänyt lisää, mutta vahvin veikkaus tällä hetkellä on että syy voisi tällä kertaa olla kennossa. Täyttöventtiili ja kennolta kuivaimelle menevä putki vaihdettiin siis heinäkuussa, ja kuvien mukaan tuolla päin ei enää mitään muuta vaihdettavaa oikein ole. Pitää viedä koeponnistettavaksi taas.
Vaihteistojumppa on muuten vielä tekemättä, mutta osat tulivat viime perjantaina, eli kutakuinkin kahden viikon arkipäivät meni tilaukseen.
Väliraporttina taas ilmanoton sensorista: Kuten mainitsin, muovailin kolmisen viikkoa sitten kontakteja uudestaan, ja vieläkään ei ole vikakoodi palannut. Kunnes eilen koodeja lukiessani huomasin, että siellä oli tällä kertaa koodi P1463 (aiemman P0410 sijaan), joka on siis sama vika mutta moottorin vasemmalla puolella. Ja lisätiedoissa oli taas täsmälleen sama -40 asteen lukema ilmanoton lämpötila-anturilta. Ihme juttu, jotenkin vaikea uskoa että molemmilla puolilla olisi sama ongelma. Pitää varmaan kuitenkin ottaa toiseltakin puolelta liitin auki ja räpeltää kontakteja.
Olen viime aikoina pohdiskellut mikä mahtaa aiheuttaa ajoittaista lievästi epätasaista tyhjäkäyntiä. Olen epäillyt, että ilmanoton lämpötila-anturiongelma saattaisi liittyä siihen, mutta se taitaa kuitenkin olla erillinen murhe. Eilen katselin Starilla moottorin arvoja tyhjäkäynnillä ja vertailin niitä ohjearvoihin. Alla tulokset - ehkä niistä on joskus jollekulle hyötyä vertailuarvoina.
Omaan silmään osuivat lähinnä "Purge valve on/off ratio" eli bensahöyryjen kierrätykseen liittyvän venttiilin arvot, joka on oikealla puolella ohjearvon alapuolella, sekä "Throttle valve stop programmed" eli ilmeisesti kaasuläpän ääriasennon oppiminen, jota ei ole tapahtunut.
Bensahöyryventtiilit putsasin taannoin kaasaripuhdistusaineella, mutta en oikein tiedä pitäisikö tuosta olla huolissaan vai ei. Kaasuläpät putsasin eilen lounastauolla, siellä oli jonkun verran ryönää kertynyt. Onpahan muuten edes yksi asia todella helppo tässä M120:ssa. Irrotin imuputken ja pyyhin läpän ja sen ympäristön kaasariputsarilla kostutetulla liinalla (en siis ruiskinut ko. ainetta sinne sisään). Läppää pystyy avaamaan ja sulkemaan helposti käsin.
Järjestelmän pitäisi oppia ääriasento kun pitää sytytysvirran päällä minuutin tekemättä mitään muuta. Tein tämänkin, mutta en vielä tiedä oliko sillä vaikutusta vai ei.
Vaihteistojumppa on muuten vielä tekemättä, mutta osat tulivat viime perjantaina, eli kutakuinkin kahden viikon arkipäivät meni tilaukseen.
Väliraporttina taas ilmanoton sensorista: Kuten mainitsin, muovailin kolmisen viikkoa sitten kontakteja uudestaan, ja vieläkään ei ole vikakoodi palannut. Kunnes eilen koodeja lukiessani huomasin, että siellä oli tällä kertaa koodi P1463 (aiemman P0410 sijaan), joka on siis sama vika mutta moottorin vasemmalla puolella. Ja lisätiedoissa oli taas täsmälleen sama -40 asteen lukema ilmanoton lämpötila-anturilta. Ihme juttu, jotenkin vaikea uskoa että molemmilla puolilla olisi sama ongelma. Pitää varmaan kuitenkin ottaa toiseltakin puolelta liitin auki ja räpeltää kontakteja.
Olen viime aikoina pohdiskellut mikä mahtaa aiheuttaa ajoittaista lievästi epätasaista tyhjäkäyntiä. Olen epäillyt, että ilmanoton lämpötila-anturiongelma saattaisi liittyä siihen, mutta se taitaa kuitenkin olla erillinen murhe. Eilen katselin Starilla moottorin arvoja tyhjäkäynnillä ja vertailin niitä ohjearvoihin. Alla tulokset - ehkä niistä on joskus jollekulle hyötyä vertailuarvoina.
Koodi: Valitse kaikki
Specified values (idle) ME1RE ME1LI
RPM 600-750 650 +-20 650 +- 20
Coolant temperature (C) 92 93
Air mass (kg/h) 12-18 8 - 12 8
HFM-SFI voltage (V) 0.6-0.9 0.64 0.64
Intake manifold pressure (mbar) 334 324
Ingnition angle (CA) 5-20 7 8
Injection time (ms) 3-5 2.8 2.6
Camshaft actuator OFF OFF OFF
Camshaft Hall sensor 55-AA 55 AA
Intake air temperature (C) >20 34 41
Purge valve on/off ratio (%) 10 +-5 2 6
Battery voltage (V) 10 13.7 13.8
Potentiometer actuator
r1 (V) 4.0-4.6 4.47 4.49
r2 (V) 0.3-0.9 0.49 0.51
Accelerator pedal position sensor 0.1-0.4 0.34 0.38
Closed throttle recognition ON ON ON
Wide open throttle recognition OFF OFF OFF
Torque (Nm) 48 45
Throttle valve angle 0.6 0.9
Throttle valve stop programmed YES (learned) NO NO
Lambda control upstream of TWC (%) 0 +-25 1 -3
O2S voltage upstream of TWC (mV) -200 to +1000 805 746
Lambda control downstream of TWC (ms) 0 0
O2S voltage downstream of TWC (mV) 453 443
Self-adaptation Part load factor 0.77-1.28 1.04 1.03
Self-adaptation Idle speed (ms) -1 to +1 0 0
AC compressor OFF OFF
Purging ON/OFF ON ON
Safety fuel shut-off OFF OFF OFF
Bensahöyryventtiilit putsasin taannoin kaasaripuhdistusaineella, mutta en oikein tiedä pitäisikö tuosta olla huolissaan vai ei. Kaasuläpät putsasin eilen lounastauolla, siellä oli jonkun verran ryönää kertynyt. Onpahan muuten edes yksi asia todella helppo tässä M120:ssa. Irrotin imuputken ja pyyhin läpän ja sen ympäristön kaasariputsarilla kostutetulla liinalla (en siis ruiskinut ko. ainetta sinne sisään). Läppää pystyy avaamaan ja sulkemaan helposti käsin.
Järjestelmän pitäisi oppia ääriasento kun pitää sytytysvirran päällä minuutin tekemättä mitään muuta. Tein tämänkin, mutta en vielä tiedä oliko sillä vaikutusta vai ei.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Viime ilmastointijumpan yhteydessä ei vaihdettu kuivainta. Nyt vasta sain tietää, että se pitäisi ilmeisesti ehdottomasti vaihtaa jos järjestelmä on ollut auki/tyhjillään. Onkohan tästä voinut aiheutua vahinkoa? Systeemi kuitenkin tosiaan toimi n. 1,5kk ennen eilistä.
Uusi alkuperäinen kuivain maksaa 150 euron luokkaa (A1298300283). Muutamalla kympillä saa tarvikemalleja ainakin sellaisilta merkeiltä kuin Van Wezel, Prasco, Frigair, Diedrichs, Vemo, NRF, AKS Dasis, ja Delphi. Onko näistä mihinkään? Itselleni tutumpien merkkien tuotteet ovat kalliimpia (Denso ~150e, Valeo ~80e). Jos käy niin että ilmastointi lahoaa taas parin kuukauden päästä jonkun uuden vuodon takia, ei huvittaisi shoppailla satasen osia joka kerta.
Uusi alkuperäinen kuivain maksaa 150 euron luokkaa (A1298300283). Muutamalla kympillä saa tarvikemalleja ainakin sellaisilta merkeiltä kuin Van Wezel, Prasco, Frigair, Diedrichs, Vemo, NRF, AKS Dasis, ja Delphi. Onko näistä mihinkään? Itselleni tutumpien merkkien tuotteet ovat kalliimpia (Denso ~150e, Valeo ~80e). Jos käy niin että ilmastointi lahoaa taas parin kuukauden päästä jonkun uuden vuodon takia, ei huvittaisi shoppailla satasen osia joka kerta.
Re: juusmon R129 SL600 -97
No niin, sitten onkin oikeiden ongelmien vuoro!
Vaihteistojumppa tuli tehtyä onnistuneesti, siitä kiitos Nobullin Juholle, jolta olen saanut laskutettavien tuntien lisäksi paljon apua diagnosoinnissa. Vaihdeettua tuli siis öljyt, filtteri, paineensäätöjousi, johdinlevy, TCC-solenoidi, pistoke ja öljypohjan tiiviste, ja mitään yllätyksiä ei tullut.
Juhokin totesi, että autosta tuntuu puuttuvan tehoa vaikka käykin muuten hienosti. Päätin sitten kokeilla resetoida ECUjen adaptaatiot. Tämän jälkeen koeajolla huomasin, että yli 5000rpm alkaa kuulua vaimea säksätys ja teho katoaa. Myöhemmin raja laski 4000rpm ja alakierroksillakin veto oli reilusti aiempaa heikompaa, joskin tasaista. Tuntui että tehoa oli hukassa 300hp. Luin jälkikäteen koodit, ja siellä oli "random misfire" P0300 sekä P0303, P0404, P0405 eli sylinterit 3-5 olleet pimeänä jossain vaiheessa.
Auto seisoi noin 7h ja tein uudestaan pidemmän lenkin, jonka aikana yritin suorittaa kampiakselin asentotunnistimen adaptaation, joka pitäisi resetoinnin jälkeen tehdä. Se on yleisillä teillä vähän hankala, koska siinä pitää ajaa kolmosella 3500rpm ja moottorijarrutella 1200rpm asti ainakin 3 kertaa. Tarkoittaa tässä autossa n. 110km/h -> 40km/h. Mielestäni sain kuitenkin ainakin kolme suoritusta tehtyä, mutta sama ongelma jatkui. Aamulla luin vikakoodit ja nyt oli sylinterit 3, 4 ja yllätyksenä myös 9 eli toiselta puolelta pataa.
Lueskelin tässä äsken, että ME-SFI:n uudelleenadaptoitumiseen kuluu aika reilusti aikaa. Pitäisi ajaa 10 yli 20min matkaa. Eli jäitä hattuun ja rauhallista ajoa vaan, kunnes tuo määrä on ylitetty?
Onkohan tässä nyt käynyt niin, että koneessa/pakopuolella on joku piilevä vika, johon ECUt ovat ajan myötä adaptoituneet, ja nyt tehdasasetuksilla ei sitten enää natsaakaan. Esim. tukkoiset katit, joita olen alusta asti epäillyt tehohukan syyksi?
Kokeilin aamulla vaihtaa piruuttani MAFfit päikseen ja puolat 1<->3 ja 2<->4. Lyhyellä työmatkalla kylmä kone veti ainakin ykkösellä ihan hyvin 5000rpm asti, kunnes rupesi taas säksättämään. Tästä ei vielä tallentunut vikakoodeja, pitää myöhemmin heittää pidempi lenkki.
Kaikki tulpat on vaihdettu hiljattain.
Vaihteistojumppa tuli tehtyä onnistuneesti, siitä kiitos Nobullin Juholle, jolta olen saanut laskutettavien tuntien lisäksi paljon apua diagnosoinnissa. Vaihdeettua tuli siis öljyt, filtteri, paineensäätöjousi, johdinlevy, TCC-solenoidi, pistoke ja öljypohjan tiiviste, ja mitään yllätyksiä ei tullut.
Juhokin totesi, että autosta tuntuu puuttuvan tehoa vaikka käykin muuten hienosti. Päätin sitten kokeilla resetoida ECUjen adaptaatiot. Tämän jälkeen koeajolla huomasin, että yli 5000rpm alkaa kuulua vaimea säksätys ja teho katoaa. Myöhemmin raja laski 4000rpm ja alakierroksillakin veto oli reilusti aiempaa heikompaa, joskin tasaista. Tuntui että tehoa oli hukassa 300hp. Luin jälkikäteen koodit, ja siellä oli "random misfire" P0300 sekä P0303, P0404, P0405 eli sylinterit 3-5 olleet pimeänä jossain vaiheessa.
Auto seisoi noin 7h ja tein uudestaan pidemmän lenkin, jonka aikana yritin suorittaa kampiakselin asentotunnistimen adaptaation, joka pitäisi resetoinnin jälkeen tehdä. Se on yleisillä teillä vähän hankala, koska siinä pitää ajaa kolmosella 3500rpm ja moottorijarrutella 1200rpm asti ainakin 3 kertaa. Tarkoittaa tässä autossa n. 110km/h -> 40km/h. Mielestäni sain kuitenkin ainakin kolme suoritusta tehtyä, mutta sama ongelma jatkui. Aamulla luin vikakoodit ja nyt oli sylinterit 3, 4 ja yllätyksenä myös 9 eli toiselta puolelta pataa.
Lueskelin tässä äsken, että ME-SFI:n uudelleenadaptoitumiseen kuluu aika reilusti aikaa. Pitäisi ajaa 10 yli 20min matkaa. Eli jäitä hattuun ja rauhallista ajoa vaan, kunnes tuo määrä on ylitetty?
Onkohan tässä nyt käynyt niin, että koneessa/pakopuolella on joku piilevä vika, johon ECUt ovat ajan myötä adaptoituneet, ja nyt tehdasasetuksilla ei sitten enää natsaakaan. Esim. tukkoiset katit, joita olen alusta asti epäillyt tehohukan syyksi?
Kokeilin aamulla vaihtaa piruuttani MAFfit päikseen ja puolat 1<->3 ja 2<->4. Lyhyellä työmatkalla kylmä kone veti ainakin ykkösellä ihan hyvin 5000rpm asti, kunnes rupesi taas säksättämään. Tästä ei vielä tallentunut vikakoodeja, pitää myöhemmin heittää pidempi lenkki.
Kaikki tulpat on vaihdettu hiljattain.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Katselin tänään ajon aikana starilla smooth running -arvoja ja kaikkien sylinterien arvot hyppivät välillä aika korkealla. Otin sitten piruuttani yhden puolan irti tulpanjohdosta (tai eihän se mikään johto ole) ja sieltä välistä tuli ulos metallisilppua. Taitaa olla niin, että 21-vuotiaat puolat ja tulpanjohdot ovat ns. täysin palvelleet, joten pistin kaikki tilaukseen. Ei ole halpaa, mutta eipä näitä joka päivä uusita. Minkähän takia Mersu ei tähän pataan tehnyt M104:stä tuttua wasted spark -ratkaisua, olisi päässyt puolilla puolilla (höhö!)
Re: juusmon R129 SL600 -97
Puolat tulivat eilen ja vaihdoin ne saman tien. Ei mitään muutosta tuohon misfireen ja tehohukkaan. Tulpanhattuja (lienee parempi termi) odottelen vielä, koska jouduin tilaamaan ne Jenkeistä asti. Euroopasta ei tuntunut Boschin valmistamana saavan oikein mistään ilman Mersun logoa ja tuplahintaa. Niiden vaihto on kyllä ajankohtainen joka tapauksessa, sillä 10/12 hatussa mureni puolan puoleinen liitin joten kontakti ei välttämättä ole ihan täydellinen, mutta saa nähdä vaikuttaako tähän.
Huomasin myös, että edellinen omistaja oli asentanut tähän NGK:n BCP6ES-tulpat, jotka eivät tunnu olevan tähän suositellut oikein minkään lähteen mukaan, ja muutenkin niissä on ainakin oletuksena 0,9mm kärkiväli suositellun 0,8mm sijaan. Pitää vielä tarkistaa kärkiväli, jos ehdin, mutta tilasin kyllä jo Boschin F8DC4:t kun eivät kovin paljoa maksa. Alun perin suositeltu Bosch on ollut F9DC0, mutta niitä ei enää valmisteta, ja tuo F8DC4 pitäisi ilmeisesti sopia myös.
Huomasin myös, että edellinen omistaja oli asentanut tähän NGK:n BCP6ES-tulpat, jotka eivät tunnu olevan tähän suositellut oikein minkään lähteen mukaan, ja muutenkin niissä on ainakin oletuksena 0,9mm kärkiväli suositellun 0,8mm sijaan. Pitää vielä tarkistaa kärkiväli, jos ehdin, mutta tilasin kyllä jo Boschin F8DC4:t kun eivät kovin paljoa maksa. Alun perin suositeltu Bosch on ollut F9DC0, mutta niitä ei enää valmisteta, ja tuo F8DC4 pitäisi ilmeisesti sopia myös.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Osakaasulla ykkösellä pääsi punaviivalle asti, mutta täyskaasulla ja suurissa nopeuksissa isoilla kierroksilla hyytyy täysin. Tuntuu pahenevan auton lämmetessä. Videolla ajan kakkosella kun hyytyminen tapahtuu: https://youtu.be/ZueMxbi8rVk" onclick="window.open(this.href);return false; . Olisikohan nyt sitten kuitenkin katit tukossa? Ei jos osakaasulla pääsee korkeille kierroksille, niin ei kai luulisi sytkäpuolesta olevan kiinni, vai?
Suostuuko joku paja PK-seudulla tekemään pakoputkihommia? Tässä katit ovat vähän ahtaassa paikassa ja pakosarjoilta tulevat putket ovat ovaalit/litteät, mutta haluaisin uusia mahdollisimman vähän putkea. Joku on Ruotsissa tehnyt vastaavan tempun: http://longway.to/mbsl60072/category/ca ... onverters/" onclick="window.open(this.href);return false;
Suostuuko joku paja PK-seudulla tekemään pakoputkihommia? Tässä katit ovat vähän ahtaassa paikassa ja pakosarjoilta tulevat putket ovat ovaalit/litteät, mutta haluaisin uusia mahdollisimman vähän putkea. Joku on Ruotsissa tehnyt vastaavan tempun: http://longway.to/mbsl60072/category/ca ... onverters/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: juusmon R129 SL600 -97
Noi BCP6ES kynttilät on ihan hyvät, mutta täyskupariset ja vastuksettomat. Eli lyhyempi ikäiset ja radiohäiriöitä enempi antavat, mutta parempi kipinä varsinkin paineen alla.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 73
- Liittynyt: To 20.05.2010 11:00
Re: juusmon R129 SL600 -97
"Suostuuko joku paja PK-seudulla tekemään pakoputkihommia?" Legendaarinen Tiittasen paja on nykyisin siinä Malmin lentokentän vieressä.
Olen Ristolla parit putket teettänyt ja voin suositella. Vanha gubbe ja omanlaisensa ammattimies. Ei välttämättä vastaa puhelimeenkaan, mutta kannattaa käydä paikalla. Sähköposti, nettisivut... dream on. Jenkkiharrastajat puhuvat edelleen Tiittasen pajasta ääni väristen.
Olen Ristolla parit putket teettänyt ja voin suositella. Vanha gubbe ja omanlaisensa ammattimies. Ei välttämättä vastaa puhelimeenkaan, mutta kannattaa käydä paikalla. Sähköposti, nettisivut... dream on. Jenkkiharrastajat puhuvat edelleen Tiittasen pajasta ääni väristen.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Kiitos! Olinkin tästä lukenut, mutta jotkut lähteet tuntuivat olevan sitä mieltä ettei jostain syystä ole enää niin hyvä kuin ennen. Internethän on tunnetusti aina oikeassa.Seniorikansalainen kirjoitti:"Suostuuko joku paja PK-seudulla tekemään pakoputkihommia?" Legendaarinen Tiittasen paja on nykyisin siinä Malmin lentokentän vieressä.
Olen Ristolla parit putket teettänyt ja voin suositella. Vanha gubbe ja omanlaisensa ammattimies. Ei välttämättä vastaa puhelimeenkaan, mutta kannattaa käydä paikalla. Sähköposti, nettisivut... dream on. Jenkkiharrastajat puhuvat edelleen Tiittasen pajasta ääni väristen.
Menin äsken työpäivän päätteeksi käymään pajalla. Mestari itse ei ollut enää paikalla, mutta auto nostettiin ylös, katit koputeltiin ja todettiin huonoiksi, ja sitten... huomenna pitäisi ehtiä tekemään! Häkeltyneenä jätin auton sinne, kun oletin että saa varata viikkoja että löytyy edes sopiva aika, osien tilauksesta ja työstä puhumattakaan. Soittavat vielä aamulla kun Tiittanen ehtii katsomaan ja tekemään hinta-arvion.