Jusin ässä: W220 320 CDI -03
Jusin ässä: W220 320 CDI -03
Olen seurannut mielenkiinnolla tarinoita hienoista Japanin-tuontiässistä ja rohkaistuin kirjoittamaan, minkälaista on elämä jokapäiväisessä ajossa olevan W220 320 CDI:n kanssa. Minulla ei ole minkäänlaista teknistä koulutusta ja auton korjaamista olen opetellut yrityksen ja erehdyksen kautta. Erilliseen harrasteautoon ei ole aikaa eikä tilaa, joten Ässä on sopiva harraste- ja käyttöauton yhdistelmä.
Ostin siis marraskuussa 145 tkm (!) ajetun, vuosimallia 2003 olevan ässän. Auto on tuotu Suomeen Saksasta vuonna 2005. Auton edellinen omistaja kuoli vuonna 2006 ja sen jälkeen autolla ajeli leskirouva. Sain varmistettua automyyjän uskomattomilta tuntuvat tiedot oikeiksi. Vähät ajokilometrit pitävät kai paikkaansa, todisteena siitä on huoltokirja, lesken kanssa käyty puhelinkeskustelu ja Trafin historiatiedot. Auton kelvottomat nastarenkaat oli paistettu vuonna 2005.
Auto oli ostohetkellä siisti ja hyväkuntoinen. Se kieltämättä näkyi, että autolla ajanut leski ei itse ymmärtänyt autojen päälle.
Ostohetkellä oli muutamakin vika päällä, esimerkiksi termostaatti, hälytin ja lisäksi autossa oli kardaaniin viittaavaa tärinää. Myyjäliike vaihtoi pyynnöstäni vaihteistoöljyt ja osti uuden akun. Tärinän syylliseksi paljastui odotusten mukaisesti – onneksi – kardaanin keskilaakeri, joka uusittiin pian oston jälkeen. Se onkin ainoa juttu, jonka olen toistaiseksi vienyt korjaamolle tehtäväksi. Sain hiljattain ostettua toiselta foorumilaiselta oman Star C3:n, mikä helpottaa elämää tämän auton kanssa.
Varusteluettelo ei ole ylitsepursuava, mutta minulle riittävä:
202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN
220 PARKTRONIC SYSTEM (PTS)
222L WUPPERTAL BRANCH
230B CUSTOMER SERVICE - STATION EUROPE
231 GARAGE DOOR OPENER
249 INSIDE AND OUTSIDE MIRROR AUTOMATIC DIMMING
250B MOBILO LIFE/EUROPE SERVICE PACKAGE
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
270A LEATHER
271A LEATHER ANTHRACITE
275 MEMORY PACKAGE (DRIVER SEAT, STRG. COL., MIRROR)
2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY
309 CUP HOLDER
354 ANTENNA FOR TELEPHONE D/E-NET
401 DELUXE FRONT SEATS WITH VENTILATION AND HEATING CO
414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
433 LEFT DRIVING DYNAMICS SEAT
443 HEATED STEERING WHEEL
527 COMAND DVD APS WITH NAVIGATION
551 ANTI-THEFT/ANTI-BREAK-IN WARNING SYSTEM
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
614 BI-XENON HEADLAMPS FOR RIGHT-HAND TRAFFIC
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
674 L.A. 5-DOUBLE-SPOKE DESIGN WITH WIDE TIRES
731 WOOD TRIM BURRED WALNUT ROOT
744U BRILLIANT SILVER METALLIC
803 AEJ 02/1/2/X
803 *1 220____ 19961211 AEJ 02/1/2/X
803 *2 648.9__ 20021007 YOM 22/1
803 *3 722.6__ 20010316 YOM 22/1
819 CD CHANGER
852 MOBILE.PRE-INSTALL.COMPL.ON TOWER NOKIA SERIES 5/6
862 PROVISION FOR INSTALLATION OF TELEVISION
875 HEATED SCREEN WASH SYSTEM
882 INTERIOR SAFEGUARD
883 POWER CLOSING SYSTEM
988 VEH. TIT. OF OWN. & COC DOC. + MODEL PLATE (MACH.)
M002 ENGINES WITH EXH.TURBOCHARGER WITH INTERCOOLER
M32 CAPACITY 3,2 LITER
M648 R6-DIESEL ENGINE OM648
Talven mittaan auto on toiminut luotettavasti, mutta ässälle tyypillisiä vikoja olen joutunut korjaamaan useampia. Keväällä katsastusmies ei löytänyt autosta mitään huomautettavaa ja savutusarvoksi tuli uskomattomalta tuntuva 0,00. Jo ostaessa hälyttimen sireeni oli epäkunnossa ja ostin uuden alkuperäisen akkuvarmennetun sireenin. Jos sireeni/akku on rikki, jäävät vilkut vilkkumaan, kun ovet lukitsee. Nämähän eivät ole ikuisia osia. Paljon on ollut puhetta siitä, että ilmanoton vedenpoiston tukkeutuminen voi aiheuttaa veden tulvimista sisälle ja vesi voi pilata vaikkapa taka-SAMin. Niinpä putsasin vedenpoiston heti oston jälkeen. Auton puhallin kuitenkin hajosi talvella, ja vanha puhallin näytti siltä, että se on joskus kastunut. Eli kannattaa pitää huolta, että vedenpoisto ei ole tukossa.
Keväällä vesipumppu alkoi heittää jäähdytysnestettä moniurahihnan päälle ja niinpä pumppu piti uusia. Samalla vaivalla tuli uusittua moniurahihna, kiristin ja rullat. Lisäksi huuhtelin jäähdytysjärjestelmän ja vaihdoin nesteet uusiin.
Kone on toiminut moitteetta, mutta pari kertaa keväällä tuli vikakoodi riittämättömästä rail-paineesta. Starin ohjatuissa tarkastuksissa ei mitään ongelmaa löytynyt ja dieselsuodattimen uusimisen jälkeen ei vikakoodi ole uusinut. Starin ohjatuissa tarkastuksissa yksi kysymys on, että oliko polttoaineen määrä alle 10 litraa. No oli, mutta sitä en vielä ymmärrä, miten se liittyy asiaan.
Talvella auto ohjelmoitiin paikallisella pajalla ja lupausten mukaan lukemien pitäisi olla n. 255/610. Lappeenrannan Ilmailuyhdistyksen Ilmailypäivässä kellotettiin 0-400 m 15.3 s ja mailin loppunopeus 205 km/h. Ei kovin räväköitä lukemia, mutta sellaista perus-GTI-tasoa.
Oikea oven ohjainlaite tai peilin johtosarja pitäisi uusia, sillä ohjainlaite aiheuttaa sekoilua, jos peilin johdot ovat kiinni. Peilin moottorin ja lasin uusiminen ei vaikuttanut asiaan. Ohjainlaite on marmoritiskillä varsin arvokas, joten jostain olisi hyvä löytää purkuosa.
Lisäksi imuovien linjoissa taitaa olla vuotoja. Kesällä systeemi toimii kuitenkin säällisesti, eikä pumppu mene vikatilaan lämpimillä ilmoilla. Kuskin dynamiikkapenkissä tai linjoissa on myös vuotoja, eivätkä kaikki säädöt tai hierontatoiminto ole pelissä. Otan mielellään vinkkejä vastaan, jos joku on korjaillut penkin alipainelinjoihin tai tyynyihin liittyviä vuotoja.
Pieni kardaaniin viittaava tärinä palasi nyt keväällä, ja se rauhoittui, kun vaihdoin vaihteiston tukikumin. Tämä oli helppo ja halpa rasti, kun Lemförderin kumi sattui olemaan Motonetissä Outlet-hintaan 13,95 euroa. Mielestäni autossa on aavistuksen verran tutinaa joissain nopeuksissa, mutta se voi tietysti johtua vaikkapa renkaista. Kesärenkaat kokoa 245/45-18 ovat merkkiä Landsail ja ne tulivat maksamaan asennuksineen Viipurissa noin 300 euroa.
Airmatic on tässä autossa toiminut täysin moitteetta, eikä auto laske parkissa viikonkaan aikana. Kompuralle tein ainoastaan ryynien kuivauksen, suodattimen vaihdon ja imuletkun uusimisen. Comand tässä on välimallia, eli leveänäyttöinen, mutta varustettu vielä CD-asemalla. Autossa on varuste 862, joka tarkoittanee valmista johdotusta TV-virittimelle sekä takanäytölle. Ehkäpä jonain päivänä tuonne voisi asentaa jonkin kuvalähteen…
Väitän, että tämän kanssa pärjää lähes samoilla kustannuksilla kuin E-sarjalaisen kanssa, kunhan tekee itse kaiken minkä osaa. Ajoneuvo- ja dieselvero on yhteensä reilut 900 euroa, mutta onneksi kulutus on todella pieni tämän kokoiselle autolle. Minulle saa tarjota tuoreempaa Skandinavian karttalevyä ja oikeaa oviohjainlaitetta (muistipaikat+penkin lämmitys/jäähdytys). Lisäksi etsinnässä on 17-tuumaiset talvivanteet, jotka saisivat olla W220:n originaalit tai muut tyyliltä sopivat Mersun vanteet tai replikat.
Ostin siis marraskuussa 145 tkm (!) ajetun, vuosimallia 2003 olevan ässän. Auto on tuotu Suomeen Saksasta vuonna 2005. Auton edellinen omistaja kuoli vuonna 2006 ja sen jälkeen autolla ajeli leskirouva. Sain varmistettua automyyjän uskomattomilta tuntuvat tiedot oikeiksi. Vähät ajokilometrit pitävät kai paikkaansa, todisteena siitä on huoltokirja, lesken kanssa käyty puhelinkeskustelu ja Trafin historiatiedot. Auton kelvottomat nastarenkaat oli paistettu vuonna 2005.
Auto oli ostohetkellä siisti ja hyväkuntoinen. Se kieltämättä näkyi, että autolla ajanut leski ei itse ymmärtänyt autojen päälle.
Ostohetkellä oli muutamakin vika päällä, esimerkiksi termostaatti, hälytin ja lisäksi autossa oli kardaaniin viittaavaa tärinää. Myyjäliike vaihtoi pyynnöstäni vaihteistoöljyt ja osti uuden akun. Tärinän syylliseksi paljastui odotusten mukaisesti – onneksi – kardaanin keskilaakeri, joka uusittiin pian oston jälkeen. Se onkin ainoa juttu, jonka olen toistaiseksi vienyt korjaamolle tehtäväksi. Sain hiljattain ostettua toiselta foorumilaiselta oman Star C3:n, mikä helpottaa elämää tämän auton kanssa.
Varusteluettelo ei ole ylitsepursuava, mutta minulle riittävä:
202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN
220 PARKTRONIC SYSTEM (PTS)
222L WUPPERTAL BRANCH
230B CUSTOMER SERVICE - STATION EUROPE
231 GARAGE DOOR OPENER
249 INSIDE AND OUTSIDE MIRROR AUTOMATIC DIMMING
250B MOBILO LIFE/EUROPE SERVICE PACKAGE
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
270A LEATHER
271A LEATHER ANTHRACITE
275 MEMORY PACKAGE (DRIVER SEAT, STRG. COL., MIRROR)
2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY
309 CUP HOLDER
354 ANTENNA FOR TELEPHONE D/E-NET
401 DELUXE FRONT SEATS WITH VENTILATION AND HEATING CO
414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
433 LEFT DRIVING DYNAMICS SEAT
443 HEATED STEERING WHEEL
527 COMAND DVD APS WITH NAVIGATION
551 ANTI-THEFT/ANTI-BREAK-IN WARNING SYSTEM
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
614 BI-XENON HEADLAMPS FOR RIGHT-HAND TRAFFIC
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
674 L.A. 5-DOUBLE-SPOKE DESIGN WITH WIDE TIRES
731 WOOD TRIM BURRED WALNUT ROOT
744U BRILLIANT SILVER METALLIC
803 AEJ 02/1/2/X
803 *1 220____ 19961211 AEJ 02/1/2/X
803 *2 648.9__ 20021007 YOM 22/1
803 *3 722.6__ 20010316 YOM 22/1
819 CD CHANGER
852 MOBILE.PRE-INSTALL.COMPL.ON TOWER NOKIA SERIES 5/6
862 PROVISION FOR INSTALLATION OF TELEVISION
875 HEATED SCREEN WASH SYSTEM
882 INTERIOR SAFEGUARD
883 POWER CLOSING SYSTEM
988 VEH. TIT. OF OWN. & COC DOC. + MODEL PLATE (MACH.)
M002 ENGINES WITH EXH.TURBOCHARGER WITH INTERCOOLER
M32 CAPACITY 3,2 LITER
M648 R6-DIESEL ENGINE OM648
Talven mittaan auto on toiminut luotettavasti, mutta ässälle tyypillisiä vikoja olen joutunut korjaamaan useampia. Keväällä katsastusmies ei löytänyt autosta mitään huomautettavaa ja savutusarvoksi tuli uskomattomalta tuntuva 0,00. Jo ostaessa hälyttimen sireeni oli epäkunnossa ja ostin uuden alkuperäisen akkuvarmennetun sireenin. Jos sireeni/akku on rikki, jäävät vilkut vilkkumaan, kun ovet lukitsee. Nämähän eivät ole ikuisia osia. Paljon on ollut puhetta siitä, että ilmanoton vedenpoiston tukkeutuminen voi aiheuttaa veden tulvimista sisälle ja vesi voi pilata vaikkapa taka-SAMin. Niinpä putsasin vedenpoiston heti oston jälkeen. Auton puhallin kuitenkin hajosi talvella, ja vanha puhallin näytti siltä, että se on joskus kastunut. Eli kannattaa pitää huolta, että vedenpoisto ei ole tukossa.
Keväällä vesipumppu alkoi heittää jäähdytysnestettä moniurahihnan päälle ja niinpä pumppu piti uusia. Samalla vaivalla tuli uusittua moniurahihna, kiristin ja rullat. Lisäksi huuhtelin jäähdytysjärjestelmän ja vaihdoin nesteet uusiin.
Kone on toiminut moitteetta, mutta pari kertaa keväällä tuli vikakoodi riittämättömästä rail-paineesta. Starin ohjatuissa tarkastuksissa ei mitään ongelmaa löytynyt ja dieselsuodattimen uusimisen jälkeen ei vikakoodi ole uusinut. Starin ohjatuissa tarkastuksissa yksi kysymys on, että oliko polttoaineen määrä alle 10 litraa. No oli, mutta sitä en vielä ymmärrä, miten se liittyy asiaan.
Talvella auto ohjelmoitiin paikallisella pajalla ja lupausten mukaan lukemien pitäisi olla n. 255/610. Lappeenrannan Ilmailuyhdistyksen Ilmailypäivässä kellotettiin 0-400 m 15.3 s ja mailin loppunopeus 205 km/h. Ei kovin räväköitä lukemia, mutta sellaista perus-GTI-tasoa.
Oikea oven ohjainlaite tai peilin johtosarja pitäisi uusia, sillä ohjainlaite aiheuttaa sekoilua, jos peilin johdot ovat kiinni. Peilin moottorin ja lasin uusiminen ei vaikuttanut asiaan. Ohjainlaite on marmoritiskillä varsin arvokas, joten jostain olisi hyvä löytää purkuosa.
Lisäksi imuovien linjoissa taitaa olla vuotoja. Kesällä systeemi toimii kuitenkin säällisesti, eikä pumppu mene vikatilaan lämpimillä ilmoilla. Kuskin dynamiikkapenkissä tai linjoissa on myös vuotoja, eivätkä kaikki säädöt tai hierontatoiminto ole pelissä. Otan mielellään vinkkejä vastaan, jos joku on korjaillut penkin alipainelinjoihin tai tyynyihin liittyviä vuotoja.
Pieni kardaaniin viittaava tärinä palasi nyt keväällä, ja se rauhoittui, kun vaihdoin vaihteiston tukikumin. Tämä oli helppo ja halpa rasti, kun Lemförderin kumi sattui olemaan Motonetissä Outlet-hintaan 13,95 euroa. Mielestäni autossa on aavistuksen verran tutinaa joissain nopeuksissa, mutta se voi tietysti johtua vaikkapa renkaista. Kesärenkaat kokoa 245/45-18 ovat merkkiä Landsail ja ne tulivat maksamaan asennuksineen Viipurissa noin 300 euroa.
Airmatic on tässä autossa toiminut täysin moitteetta, eikä auto laske parkissa viikonkaan aikana. Kompuralle tein ainoastaan ryynien kuivauksen, suodattimen vaihdon ja imuletkun uusimisen. Comand tässä on välimallia, eli leveänäyttöinen, mutta varustettu vielä CD-asemalla. Autossa on varuste 862, joka tarkoittanee valmista johdotusta TV-virittimelle sekä takanäytölle. Ehkäpä jonain päivänä tuonne voisi asentaa jonkin kuvalähteen…
Väitän, että tämän kanssa pärjää lähes samoilla kustannuksilla kuin E-sarjalaisen kanssa, kunhan tekee itse kaiken minkä osaa. Ajoneuvo- ja dieselvero on yhteensä reilut 900 euroa, mutta onneksi kulutus on todella pieni tämän kokoiselle autolle. Minulle saa tarjota tuoreempaa Skandinavian karttalevyä ja oikeaa oviohjainlaitetta (muistipaikat+penkin lämmitys/jäähdytys). Lisäksi etsinnässä on 17-tuumaiset talvivanteet, jotka saisivat olla W220:n originaalit tai muut tyyliltä sopivat Mersun vanteet tai replikat.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: Jusin ässä: W220 320 CDI -03
Hieno ässä..ei ole kyl paljon ajettu.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 114
- Liittynyt: Ti 09.01.2018 21:38
Re: Jusin ässä: W220 320 CDI -03
Hyvä kirjoitus. Mukava lukea jo vähän pidemmistä kokemuksista ässästä käyttöpelinä. Kyllähän näihin lähtöjään kalliisiin autohin on sitten kalliit viat jos kohdalle osuu. Hyvin olitkin ratkaissut rengaskustannukset - itse tilaan netistä halvimmat mustat ja toivottavasti pyöreät
Täälläkin odottaa uusi vaihteiston tukikumi pääsyään paikalleen. Jonkun lähteen mukaan 100tkm olisi niiden suositeltu vaihtoväli. Japsituonneissa varmasi aile tuon kun kaikki kumit ja muovit murenevat käsiin
Miten muuten tuo kardaanin keskilaakeri käytännössä oireili?
Staari olisi kyllä hyvä omistaa
Täälläkin odottaa uusi vaihteiston tukikumi pääsyään paikalleen. Jonkun lähteen mukaan 100tkm olisi niiden suositeltu vaihtoväli. Japsituonneissa varmasi aile tuon kun kaikki kumit ja muovit murenevat käsiin
Miten muuten tuo kardaanin keskilaakeri käytännössä oireili?
Staari olisi kyllä hyvä omistaa
Re: Jusin ässä: W220 320 CDI -03
Jep, edullisetkaan renkaat eivät nykyään ole hengenvaarallisia. Alla oleva Landsail on saanut hyviä arvosanoja jarrutuspidossa. Vesiliirto-ominaisuudet eivät tosin ole parhaimmistoa. Mutta onko väliä, lähteekö auto vesiliirtoon 82 km/h vai 85 km/h nopeudessa?
Kardaanin keskilaakeri oireili tärisemällä ja jyrisemällä voimakkaasti heti, kun siirryttiin vedolta moottorijarrutukselle. Vedättäessa ei tuntunut mitään. Itse en uskaltanut koskea kardaaniin, joten paikallinen Autokorjaamo Hannu Teitto hoiti asian kuntoon. Teitto oli sitä mieltä, että rättiniveliin ei tarvitse koskea - itse en ole niitä kurkkinut. Laakeri ja vaihtotyö maksoi hieman yli 200 euroa.
Vanha vaihteiston tukikumi oli todella huonossa kunnossa. Vaihto on helppo homma. Suurin osa ajasta menee vaihteiston alla olevan pohjamuovin poistoon. Jos WIS ei ole käytössä, youtubesta löytyy videoita aiheesta. Tein homman kotipihassa ajamalla renkaat betonisten korokkeiden päälle, jousitus yläasennossa.
Olen itse saanut korvaamatonta apua lukemalla muiden juttuja foorumilta. Ja klubiin kannattaa tietysti liittyä, niin saa WIS:n ja EPC:n apuun. Star tulee sitten eteen, jos alkaa pukata mitä tahansa vikakoodeja. Muut testerit eivät riitä. Tai ainakaan muiden testerien tulosten perusteella ei kannata käydä vaihtamaan osia
Kuskin puolen etummainen tunkin nostokohta kaipaa hitsausta... ja lokarin kaaressa on pari pienen pientä rupea, jotka maalautan viimeistään loppukesällä. Muuten tämä on yllättävän ruosteeton. Tässä mielessä facelift tarjoaa parannuksen prefaceliftin, puhumattakaan W210:stä tai W208:sta.
Kardaanin keskilaakeri oireili tärisemällä ja jyrisemällä voimakkaasti heti, kun siirryttiin vedolta moottorijarrutukselle. Vedättäessa ei tuntunut mitään. Itse en uskaltanut koskea kardaaniin, joten paikallinen Autokorjaamo Hannu Teitto hoiti asian kuntoon. Teitto oli sitä mieltä, että rättiniveliin ei tarvitse koskea - itse en ole niitä kurkkinut. Laakeri ja vaihtotyö maksoi hieman yli 200 euroa.
Vanha vaihteiston tukikumi oli todella huonossa kunnossa. Vaihto on helppo homma. Suurin osa ajasta menee vaihteiston alla olevan pohjamuovin poistoon. Jos WIS ei ole käytössä, youtubesta löytyy videoita aiheesta. Tein homman kotipihassa ajamalla renkaat betonisten korokkeiden päälle, jousitus yläasennossa.
Olen itse saanut korvaamatonta apua lukemalla muiden juttuja foorumilta. Ja klubiin kannattaa tietysti liittyä, niin saa WIS:n ja EPC:n apuun. Star tulee sitten eteen, jos alkaa pukata mitä tahansa vikakoodeja. Muut testerit eivät riitä. Tai ainakaan muiden testerien tulosten perusteella ei kannata käydä vaihtamaan osia
Kuskin puolen etummainen tunkin nostokohta kaipaa hitsausta... ja lokarin kaaressa on pari pienen pientä rupea, jotka maalautan viimeistään loppukesällä. Muuten tämä on yllättävän ruosteeton. Tässä mielessä facelift tarjoaa parannuksen prefaceliftin, puhumattakaan W210:stä tai W208:sta.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: Jusin ässä: W220 320 CDI -03
Kesälomalla oli aikaa perehtyä penkin alipainejärjestelmän vuotoihin. Pumppu ja säiliö sijaitsevat takakontissa verhoilun takana vasemmalla. Otin ensin pumpun irralleen ja tutkailin pumpun ja alipainesäiliön välistä letkua ja kuinka ollakaan, sieltä löytyi selvä vuoto. Tämän jälkeen laitoin säiliöön pumpun liitännän paikalle alipainepumpun ja penkin päähän alipainemittarin. Mittarin viisari pysyi paikallaan, eli kontista penkille menevä linja oli ehjä! Tänään hain vuotavan letkun tilalle Etrasta metritavarana alipaineletkua hintaan 3 €/m.
Ei muuta kuin letku ja pumppu paikoilleen ja sitten jännityksellä kokeilemaan, toimiiko penkin säädöt...
Hymy oli herkässä, kun penkin kaikki säädöt ja myös pulse-toiminto toimi täydellisesti. Suureksi onneksi kaikki penkin tyynyt ovat ehjiä. Niiden vaihto olisikin hieman työläämpi homma.
Ei muuta kuin letku ja pumppu paikoilleen ja sitten jännityksellä kokeilemaan, toimiiko penkin säädöt...
Hymy oli herkässä, kun penkin kaikki säädöt ja myös pulse-toiminto toimi täydellisesti. Suureksi onneksi kaikki penkin tyynyt ovat ehjiä. Niiden vaihto olisikin hieman työläämpi homma.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: Jusin ässä: W220 320 CDI -03
Asensin vetokoukun ässään. Avaimet käteen -hinta olisi ollut lähes 900 euroa, joten motivaatio itse tekemiseen löytyi helposti. Tilasin eBaysta puolalaisen irroitettavan Auto-Hak -vetokoukun W220:n johtosarjan kanssa - kotiinkuljetuksella hinnaksi jäi n. 330 euroa. Koukun ohjeet olivat erinomaisen hyvät ja muutenkin koukku vaikuttaa asialliselta. Tänään illalla pitäisi vielä heittää takapuskuri paikoilleen ja vetää johtosarja kiinni.
Koukun asennuksessa ikävin työvaihe oli 13 mm reikien tekeminen pitkittäisiä koukun palkkeja varten. Tilaa on hyvin vähän, joten kulmapora olisi ollut tarpeellinen. Minulla sellaista ei ole, ja jouduin tekemään reiät vähän liian isolla sähköporakoneella ja kulmavaihteella. Muutaman v%&tusaa¤%nan jälkeen sain kuitenkin reiät aikaiseksi.
Homma venähti ajallisesti, koska samassa yhteydessä poistin pintaruosteet takapuskurin kiinnikkeistä. Tein mekaanisen ruosteenpoiston hiekkapuhaltamalla ja perään fosforihapolla liuotusta ja vesipesu. Pohjalle Noverox ja pintamaalia päälle. Luulen, että näitä kohtia ei tarvitse pariin vuoteen olla maalaamassa uudelleen.
Koukun asennuksessa ikävin työvaihe oli 13 mm reikien tekeminen pitkittäisiä koukun palkkeja varten. Tilaa on hyvin vähän, joten kulmapora olisi ollut tarpeellinen. Minulla sellaista ei ole, ja jouduin tekemään reiät vähän liian isolla sähköporakoneella ja kulmavaihteella. Muutaman v%&tusaa¤%nan jälkeen sain kuitenkin reiät aikaiseksi.
Homma venähti ajallisesti, koska samassa yhteydessä poistin pintaruosteet takapuskurin kiinnikkeistä. Tein mekaanisen ruosteenpoiston hiekkapuhaltamalla ja perään fosforihapolla liuotusta ja vesipesu. Pohjalle Noverox ja pintamaalia päälle. Luulen, että näitä kohtia ei tarvitse pariin vuoteen olla maalaamassa uudelleen.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: Jusin ässä: W220 320 CDI -03
Tuolla AK47:n aloittamassa ketjussa ollaan sivuttu oven ohjainlaitteen aiheuttamia ongelmia. Minullakin on ollut sellainen pulma, että oikean puoleinen oven ohjainlaite (DCM) - tai oikeastaan peilin säätömoottori - on kiukutellut niin että olen joutunut ottamaan oikealta puolelta säätömoottorin johdon irti DCM:stä. Lisäksi auton pesun yhteydessä, kun olin taittanut peilit sähköisesti, myös vasen peilivilkku lakkasi toimimasta. Vilkku on aivan uusi. Tämä vihjasi, että ongelma aiheutuu johdoista, jotka rasittuvat kun peilejä taitetaan. Aloin purkamaan peilejä ja molempien puolien johtosarjoissa on johtoja poikki tai lähes poikki. Johtosarjoille ei löydy omaa varaosanumeroa, vaan koko peilimekanismi pitää ostaa, jos haluaa tilalle uutta. Hinta alkuperäisosalle on 415-430 euroa per puoli, mikä motivoi kummasti korjaamaan vanhaa. Otan nyt molemmat peilin johtosarjat irti ja ajattelin työn laadun varmistamiseksi viedä ne paikalliseen elektroniikkaliikkeeseen korjattavaksi. Ei sillä, ettenkö omistaisi juotoskolvia, mutta sähkömies tekee homman varmasti paremmin.
Sanoisin, että automaattinen peilien taitto on ihan turha ominaisuus, joka rasittaa johtoja. En ole itse sitä käyttänyt, mutta ostaessa se oli päällä.
Sanoisin, että automaattinen peilien taitto on ihan turha ominaisuus, joka rasittaa johtoja. En ole itse sitä käyttänyt, mutta ostaessa se oli päällä.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: Jusin ässä: W220 320 CDI -03
Sitä peilin parkkipaikkakääntöä itsekin epäilin että olisi katkonut johtoa. Mutta ehjät ne oli.jusi kirjoitti:Tuolla AK47:n aloittamassa ketjussa ollaan sivuttu oven ohjainlaitteen aiheuttamia ongelmia. Minullakin on ollut sellainen pulma, että oikean puoleinen oven ohjainlaite (DCM) - tai oikeastaan peilin säätömoottori - on kiukutellut niin että olen joutunut ottamaan oikealta puolelta säätömoottorin johdon irti DCM:stä. Lisäksi auton pesun yhteydessä, kun olin taittanut peilit sähköisesti, myös vasen peilivilkku lakkasi toimimasta. Vilkku on aivan uusi. Tämä vihjasi, että ongelma aiheutuu johdoista, jotka rasittuvat kun peilejä taitetaan. Aloin purkamaan peilejä ja molempien puolien johtosarjoissa on johtoja poikki tai lähes poikki. Johtosarjoille ei löydy omaa varaosanumeroa, vaan koko peilimekanismi pitää ostaa, jos haluaa tilalle uutta. Hinta alkuperäisosalle on 415-430 euroa per puoli, mikä motivoi kummasti korjaamaan vanhaa. Otan nyt molemmat peilin johtosarjat irti ja ajattelin työn laadun varmistamiseksi viedä ne paikalliseen elektroniikkaliikkeeseen korjattavaksi. Ei sillä, ettenkö omistaisi juotoskolvia, mutta sähkömies tekee homman varmasti paremmin.
Sanoisin, että automaattinen peilien taitto on ihan turha ominaisuus, joka rasittaa johtoja. En ole itse sitä käyttänyt, mutta ostaessa se oli päällä.
Jos sulla jäi vanha peilin laski ja moottori yli niin voisi hieroa niistä kauppoja.
Ohjainlaitetta metsästelen itsekin. Tosin epäily oven johtosarjaan tai can väylän piuhaan tai johonkin muuhun can laitteeseen kuin oviohjain on mielessä pyörinyt. Nyt mullakin vilkku pelaa ja kunhan ei laita oikean peilin säätöä päälle ja koeta kääntää niin koko auto halvaannu. (otin peilin moottorin johdot irti... varmuudeksi)
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: Jusin ässä: W220 320 CDI -03
Kyllähän tässä yksi lasi ja moottori jää ylimääräiseksi. Katsotaan kun homma on valmis.
Alla olevasta kuvasta näkyy missä kunnossa johdot olivat Ongelma on nimenomaan lähellä saranaa.
Alla olevasta kuvasta näkyy missä kunnossa johdot olivat Ongelma on nimenomaan lähellä saranaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: Jusin ässä: W220 320 CDI -03
Vein peilien johtosarjat korjattavaksi Teleme Oy:n pojille ja ennen viikonloppua niiden pitäisi tulla takaisin. Lisäksi autosta pitäisi poistaa helmat, pohjamuovit ja etupuskuri ja tehdä ruosteenpoistoa/suojausta. Mutta nyt syksy alkaa puskea pahasti päälle, ja tarvitsen autoa lähes joka päivä. Oli siis ongelma, joka piti ratkaista. Tyhmänä ja impulsiivisena miehenä ratkaisin ongelman ostamalla halvan, katsastetun ja lähes ruosteettoman vuoden 1988 Opel Kadett 1.2 LS:n . Ässä joutaa hetkeksi pois ajosta ja tekeminen helpottuu kummasti.
Samalla voisi vaihtaa tuon alikokoisen coolerin isompaan. Ja mitäs muuta, billet-siipi ahtimeen? Jos tavoitteena olisi sinne noin 300 hevosen tasolle (minne vakiosuuttimet ja turbo kai kevyesti piisaavat). Jos jollain on suositella ostospaikkoja, niin otan mielelläni vinkkejä vastaan.
Samalla voisi vaihtaa tuon alikokoisen coolerin isompaan. Ja mitäs muuta, billet-siipi ahtimeen? Jos tavoitteena olisi sinne noin 300 hevosen tasolle (minne vakiosuuttimet ja turbo kai kevyesti piisaavat). Jos jollain on suositella ostospaikkoja, niin otan mielelläni vinkkejä vastaan.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: Jusin ässä: W220 320 CDI -03
Noista Landsail renkaista vähän offtopiccia kun puhuit, että tutisee:
Ostin alkukesästä uudet landsailit 1001renkaista ja niissä on jokaisessa renkaassa säteisheittoa, jossain enemmän ja joissain vähemmän.
Yritetty tasapainottaa, mutta ei saanut tärinää tietyistä nopeuksista kokonaan poistettua. Nyt reilulla paineella siedettävät ajossa.
Rengasliike, joka asensi kumit, oli aikaisemmin myynyt kyseistä merkkiä ja kertoi, että juuri tämä säteisheitto oli niissä ongelma ja renkaita vaihdettu paljon takuuseen. Muutenhan rengas olisi hyvä ajettava, hiljaiset jne.
Voisin ostaa Landsailit uudestaankin, mutta kivijalkakaupasta niin saa hoidettua takuuasiat kätevämmin.
On muuten komia ässä
Ostin alkukesästä uudet landsailit 1001renkaista ja niissä on jokaisessa renkaassa säteisheittoa, jossain enemmän ja joissain vähemmän.
Yritetty tasapainottaa, mutta ei saanut tärinää tietyistä nopeuksista kokonaan poistettua. Nyt reilulla paineella siedettävät ajossa.
Rengasliike, joka asensi kumit, oli aikaisemmin myynyt kyseistä merkkiä ja kertoi, että juuri tämä säteisheitto oli niissä ongelma ja renkaita vaihdettu paljon takuuseen. Muutenhan rengas olisi hyvä ajettava, hiljaiset jne.
Voisin ostaa Landsailit uudestaankin, mutta kivijalkakaupasta niin saa hoidettua takuuasiat kätevämmin.
On muuten komia ässä
S300
300GD
E320
Unimog 411 110
300GD
E320
Unimog 411 110
Re: Jusin ässä: W220 320 CDI -03
Kiitos tiedosta! Kohtahan voi laittaa talvirenkaat, ja nähdään, tuleeko muutosta. Tutina on onneksi pientä. Jännää, että pyöreys ei ole enää itsestäänselvä renkaiden ominaisuus. Kun valitin toissa talvena E:n talvirenkaiden tärinää (renkaina Hankook iPike RS), niin rengasasentaja sanoi renkaissa olevan pystyheittoa. Tutina saatiin kuitenkin tasapainotuksella pois.vimakuus kirjoitti:Noista Landsail renkaista vähän offtopiccia kun puhuit, että tutisee:
Ostin alkukesästä uudet landsailit 1001renkaista ja niissä on jokaisessa renkaassa säteisheittoa, jossain enemmän ja joissain vähemmän.
Yritetty tasapainottaa, mutta ei saanut tärinää tietyistä nopeuksista kokonaan poistettua. Nyt reilulla paineella siedettävät ajossa.
Rengasliike, joka asensi kumit, oli aikaisemmin myynyt kyseistä merkkiä ja kertoi, että juuri tämä säteisheitto oli niissä ongelma ja renkaita vaihdettu paljon takuuseen. Muutenhan rengas olisi hyvä ajettava, hiljaiset jne.
Voisin ostaa Landsailit uudestaankin, mutta kivijalkakaupasta niin saa hoidettua takuuasiat kätevämmin.
On muuten komia ässä
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: Jusin ässä: W220 320 CDI -03
Nyt on molempien peilien johtosarjat korjattu ja kunnossa. Johtosarja on nyt järeämmin suojattu kuin tehtaan jäljiltä. Vilkut toimii, mutta edelleen ongelmana on, että jos oikean peilin johdon laittaa kiinni peilin päässä, alkaa moottori surista. Kun laittaa virrat, autoon tulee Display Defective ja SRS -varoitukset. Star näyttää oviohjainlaitteelle huutomerkkiä eli siihen ei saa yhteyttä. Kai se on pakko uskoa, että oviohjainlaite on rikki. Myös peilin lämmitysjohtojen kytkeminen aiheuttaa syntax erroria.
On jännää, että kaikki muut ohjainlaitteen takana olevat laitteet toimivat. Ohjainlaitteen alla on kuitenkin myös peilin vilkku, peilien taittomoottori, oven airbag, penkin säädöt, penkinlämmitys ja -tuuletus.
On jännää, että kaikki muut ohjainlaitteen takana olevat laitteet toimivat. Ohjainlaitteen alla on kuitenkin myös peilin vilkku, peilien taittomoottori, oven airbag, penkin säädöt, penkinlämmitys ja -tuuletus.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: Jusin ässä: W220 320 CDI -03
Peilin sähköihin liittyvä mystinen ongelma on viimein ratkaistu. Vaihdoin oikeanpuoleisen oven ohjainlaitteen samalla varaosanumerolla olevaan ja nyt toimii taas peilin sähkösäädöt. Ohjainlaite alkoi toimia suoraan eikä tarvittu ohjelmointia Starilla. Purkuosan hinta eBayssa oli 99 euroa + 15 euron postikulut. Oven ohjainlaitteita on useammalla varaosanumerolla riippuen penkin varustelusta, joten oikean numeroista ja sopivan hintaista piti metsästää pitkään.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: Jusin ässä: W220 320 CDI -03
Ässä se vain toimii. Mitä nyt takaluukun sulkemisavustin välillä kiukkuaa pakkaskelillä. Lienee paikallaan uusia pneumatiikkalinjat jossain vaiheessa.
Ajonaikaisen Webaston muuttaminen esilämmittimeksi ei valitettavasti ole onnistunut, kuten tuolla toisessa threadissa on tullut todettua.
Tällä viikolla tuli testattua, mitä tapahtuu, kun ajaa tien reunasta irronneeseen reunakiveen 50 km/h vauhdilla. Vanteethan siinä menee soikeaksi, mutta onneksi vain toiselta puolelta. Rengasliikkeen kommentit (hohhoijjaa) oli, että vanteita ei kannata korjata. Aluvanteiden korjaamiseen erikoistuneessa L-Weld Oy:ssa oltiin toisella kannalla. Talvivanteiden korjaus onnistuu muutamassa päivässä. Mutta sanoivat kyllä, että nämä tarvikevanteet eivät ole kestävyydeltään sitä mitä originaalit. Vanteet oli merkiltään Alutec ja made in Germany.
Ajonaikaisen Webaston muuttaminen esilämmittimeksi ei valitettavasti ole onnistunut, kuten tuolla toisessa threadissa on tullut todettua.
Tällä viikolla tuli testattua, mitä tapahtuu, kun ajaa tien reunasta irronneeseen reunakiveen 50 km/h vauhdilla. Vanteethan siinä menee soikeaksi, mutta onneksi vain toiselta puolelta. Rengasliikkeen kommentit (hohhoijjaa) oli, että vanteita ei kannata korjata. Aluvanteiden korjaamiseen erikoistuneessa L-Weld Oy:ssa oltiin toisella kannalla. Talvivanteiden korjaus onnistuu muutamassa päivässä. Mutta sanoivat kyllä, että nämä tarvikevanteet eivät ole kestävyydeltään sitä mitä originaalit. Vanteet oli merkiltään Alutec ja made in Germany.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 114
- Liittynyt: Ti 09.01.2018 21:38
Re: Jusin ässä: W220 320 CDI -03
Paljonko tullut jo omaa ajoa tähän yhteensä?
Re: Jusin ässä: W220 320 CDI -03
21000 km on tullut ajettua 14 kk aikana. Toistaiseksi en ole katunut ostosta. Tämä on kyllä mukavin auto mitä olen koskaan omistanut. Ero E-sarjalaiseen ei ole iso, mutta mukavuus ja hiljaisuus on hieman parempaa tasoa.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 114
- Liittynyt: Ti 09.01.2018 21:38
Re: Jusin ässä: W220 320 CDI -03
Pitäskö itekin laittaa diiseli alle, kun 7kk tullut bensa s350 poljettua jo 19500km... Onhan nämä w220 kunnossa olessaan hyviä kauppakasseja kyllä
Re: Jusin ässä: W220 320 CDI -03
Diesel tulee kai hieman halvemmaksi näillä kilsoilla. Mutta tässä on sitten reilun 900 euron vuosiverot. Että pihassa seisotettavaksi dieseliä ei kannata hommata
Ja keskimäärinhän bensakoneiset tuntuu olevan parempikuntoisia.
Ja keskimäärinhän bensakoneiset tuntuu olevan parempikuntoisia.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: Jusin ässä: W220 320 CDI -03
Odottelen tässä uutta laturia hajonneen tilalle. WIS:n mukaan ahdin pitää ensin irroittaa. WIS:n mukaan katalysaattorin ja ahtimen välissä oleva jousipanta irroitetaan erikoistyökalulla 211 589 04 63 00. Onkos tuo nyt silkkaa hifistelyä ja pannan saa irti puristimella, pihdeillä tms???
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5471
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Jusin ässä: W220 320 CDI -03
Semmoinen yhdestä reunsata avoin niinjusi kirjoitti:Odottelen tässä uutta laturia hajonneen tilalle. WIS:n mukaan ahdin pitää ensin irroittaa. WIS:n mukaan katalysaattorin ja ahtimen välissä oleva jousipanta irroitetaan erikoistyökalulla 211 589 04 63 00. Onkos tuo nyt silkkaa hifistelyä ja pannan saa irti puristimella, pihdeillä tms???
ruuvari sinne umpinaisen puolen koloon väliin ja kääntö
Mökkillä
'
'
Re: Jusin ässä: W220 320 CDI -03
Kiitos tiedosta!
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: Jusin ässä: W220 320 CDI -03
Nyt on ahdin irroitettu ja laturi vaihdettu Motonetista hankittuun tarvikelaturiin. En laittanut turboa vielä paikoillee, vaan vien sen huomenna modattavaksi Proturboon, josta pitäisi löytyä AMG-ahdinsiipi ja billet-kompurasiipi.
Eniten askarruttaa, minkälaisen coolerin keulalle asentaisi?? Silmämääräisesti tarkasteltuna uusi cooleri voisi olla ehkä n. 100 mm korkeampi kuin vakiomalli. Onko kenelläkään suositusta, minkä kokoinen ja mallinen W220 keulalle parhaiten mahtuisi?
Eniten askarruttaa, minkälaisen coolerin keulalle asentaisi?? Silmämääräisesti tarkasteltuna uusi cooleri voisi olla ehkä n. 100 mm korkeampi kuin vakiomalli. Onko kenelläkään suositusta, minkä kokoinen ja mallinen W220 keulalle parhaiten mahtuisi?
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: Jusin ässä: W220 320 CDI -03
jusi kirjoitti:Ässä se vain toimii. Mitä nyt takaluukun sulkemisavustin välillä kiukkuaa pakkaskelillä. Lienee paikallaan uusia pneumatiikkalinjat jossain vaiheessa.
Ajonaikaisen Webaston muuttaminen esilämmittimeksi ei valitettavasti ole onnistunut, kuten tuolla toisessa threadissa on tullut todettua.
Tällä viikolla tuli testattua, mitä tapahtuu, kun ajaa tien reunasta irronneeseen reunakiveen 50 km/h vauhdilla. Vanteethan siinä menee soikeaksi, mutta onneksi vain toiselta puolelta. Rengasliikkeen kommentit (hohhoijjaa) oli, että vanteita ei kannata korjata. Aluvanteiden korjaamiseen erikoistuneessa L-Weld Oy:ssa oltiin toisella kannalla. Talvivanteiden korjaus onnistuu muutamassa päivässä. Mutta sanoivat kyllä, että nämä tarvikevanteet eivät ole kestävyydeltään sitä mitä originaalit. Vanteet oli merkiltään Alutec ja made in Germany.
Niin merkilliseltä kuin se saattaa kuulostaa on tienpitäjä vastuussa jos ajat johonkin tiellä olevaan ja auto hajoaa. Tien ylläpitäjään yhteyttä. Se vasta merkillistä onkin että jos joku ajaa halkokuorman kanssa ja halko putoaa tielle ja tulet siihen minuutin päästä ja pamautat auton rikki siihen niin tien ylläpitäjä siltikin vastuussa. Se vasta merkillistä on. Mutta tottahan se halon tiputtanut on syyllinen, ja on vastiuussa jos jotenkin voi asian todistaa, muutoin tien ylläpitäjä vastuussa.
Varsinkin tien reunasta irronnut kivi on ehdottomasti asia joka tarkoittaa että korvausvelvoite vanteestasi ja mahdollisesti renkaastakin on syntynyt.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: Jusin ässä: W220 320 CDI -03
Jees, tienpitäjän vastuu on käsitteenä tuttu ja homma hoidossa.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: Jusin ässä: W220 320 CDI -03
Tässä hieman pohdintaa W220:n välijäähdyttimestä. Alkuperäinen matala ja leveä cooleri on sijoitettu keulapalkin alapuolelle. Kennon koko on 530 mm * 113 mm * 66 mm. Välijäähdyttimessä on alapuoliset tuet, jotka tukevat myös syylärin alaosaa. Haluaisin pitää nämä tuet joko sellaisenaan tai sitten modata alaosia hieman, jotta isommalle kennolle tulisi tilaa.
Mittausteni mukaan alkuperäisiin tukiin ilman muutoksia olisi tehtävissä kenno, jonka koko on noin 530 mm * 150 mm * 65 mm. Etupalkin ja alamuovin väliin mahtuisi helposti ehkä 180 mm tai ehkä 200 mm korkea kenno, jos tukirautoja modataan hieman.
Aikomukseni on nyt tehdä polyuretaanista tms. sapluuna ja viedä sitten sapluunan perusteella tehtäväksi kiinnikkeet ja lähdöt. Vihjeet ja kommentit ovat tervetulleita!
Mittausteni mukaan alkuperäisiin tukiin ilman muutoksia olisi tehtävissä kenno, jonka koko on noin 530 mm * 150 mm * 65 mm. Etupalkin ja alamuovin väliin mahtuisi helposti ehkä 180 mm tai ehkä 200 mm korkea kenno, jos tukirautoja modataan hieman.
Aikomukseni on nyt tehdä polyuretaanista tms. sapluuna ja viedä sitten sapluunan perusteella tehtäväksi kiinnikkeet ja lähdöt. Vihjeet ja kommentit ovat tervetulleita!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: Jusin ässä: W220 320 CDI -03
Tässä valmis välijäähdytin kiinnikkeiden ja putkiyhteiden kanssa. Kennon koko on n. 510 mm * 155 mm * 65 mm. Cooleri, käyrät ja kutisteet on Pro Turbo Systemsilta. Putkien päissä on pullisteet, jotka varmistavat klemmarin ja letkujen pysymisen paikoillaan.
Käytän tässä siis alkuperäisiä ahtoputkia katkaistuna coolerin päässä. Yläpuolen kiinnitys tulee samaan kohtaan kuin alkuperäisessä. Alapuolen kiinnityksessä on vielä pientä askartelua.
Käytän tässä siis alkuperäisiä ahtoputkia katkaistuna coolerin päässä. Yläpuolen kiinnitys tulee samaan kohtaan kuin alkuperäisessä. Alapuolen kiinnityksessä on vielä pientä askartelua.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: Jusin ässä: W220 320 CDI -03
Tässä näkyy, miten 155 mm korkealla kennolla oleva välijäähdytin asettuu paikoilleen. Alkuperäiset kiinnikkeet on hyödynnetty niitä hiukkasen muuttamalla. Kuvan asetteluun verrattuna välijäähdytintä pitää vielä nostaa pari senttiä korkeammalle, jotta pohjamuovi mahtuu paremmin paikoilleen.
180 mm korkea cooleri olisi jo vaikeampi sovittaa, tai ainakin pohjamuovia pitäisi muotoilla reilusti alaspäin.
Kunpa saisin turbon takaisin, niin auton saisi taas liikkeelle.
180 mm korkea cooleri olisi jo vaikeampi sovittaa, tai ainakin pohjamuovia pitäisi muotoilla reilusti alaspäin.
Kunpa saisin turbon takaisin, niin auton saisi taas liikkeelle.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: Jusin ässä: W220 320 CDI -03
Tämä ässä on jälleen liikenteessä. Turbo- ja välijäähdytinjumppa onnistui sikäli, että auto toimii, eikä mikään suhise tai rämise. Ohjelman muutos on seuraava, jännittävä askel. Laturikin tuli vaihdettua uuteen - projekti tuli aloitettua juuri siksi että laturi hajosi tammikuussa.
Ahtimeen on nyt vaihdettu Pro Turbo Systemsillä isompi AMG-ahtosiipi sekä isompi billet-kompressorisiipi. Lisäksi tietysti tehty normaali perushuolto päälle. Erinäköisiä tiivisteitä tuli myös uusittua.
Ahtimelta lähtevässä putkessa on kuvassa näkyvä hassu vaimennin. Pro Turbolla sen tilalle sorvattiin juuri sopiva suora putki. Reikäputki ilmeisesti häiritsee virtauksia.
Välijäähdytin asettui mukavasti paikalleen etupalkin ja pohjamuovin väliin. Se on niin hyvin piilossa, ettei katsastushenkilöiden tarvitse repiä pelihousujaan. Jos joku joskus aikoo asentaa W220:een tuninkicoolerin, niin minulta saa halutessaan hitsaajalle antamani kuvat ja ohjeet. Jos tekisin tämän uudelleen, niin jättäisin taakse lähtevät putket vähän lyhyemmiksi.
Ahtimen takaisinasennuksessa meni aikaa useampi tunti, mutta seuraava kerta menisi nopeammin. Näinkin tilavaan konehuoneeseen on saatu yllättävän ahtaita rakoja.
Ahtimeen on nyt vaihdettu Pro Turbo Systemsillä isompi AMG-ahtosiipi sekä isompi billet-kompressorisiipi. Lisäksi tietysti tehty normaali perushuolto päälle. Erinäköisiä tiivisteitä tuli myös uusittua.
Ahtimelta lähtevässä putkessa on kuvassa näkyvä hassu vaimennin. Pro Turbolla sen tilalle sorvattiin juuri sopiva suora putki. Reikäputki ilmeisesti häiritsee virtauksia.
Välijäähdytin asettui mukavasti paikalleen etupalkin ja pohjamuovin väliin. Se on niin hyvin piilossa, ettei katsastushenkilöiden tarvitse repiä pelihousujaan. Jos joku joskus aikoo asentaa W220:een tuninkicoolerin, niin minulta saa halutessaan hitsaajalle antamani kuvat ja ohjeet. Jos tekisin tämän uudelleen, niin jättäisin taakse lähtevät putket vähän lyhyemmiksi.
Ahtimen takaisinasennuksessa meni aikaa useampi tunti, mutta seuraava kerta menisi nopeammin. Näinkin tilavaan konehuoneeseen on saatu yllättävän ahtaita rakoja.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: Jusin ässä: W220 320 CDI -03
Nyt on käyty Tuikun luona Kajaanissa, autoon tuli todella hienosti toimiva ohjelma. Auto käyttäytyy normaaliajossa vähintään yhtä rauhallisesti ja sivistyneesti kuin vakio, mutta kun kaasua polkee kohti lattiaa, alkaa tapahtua. Tästä minä pidän: viissatasen bensakasin tehot (ja kenties enemmänkin) alle 6 l/100 km maantiekulutuksella.
Testiajolla alkuperäinen turbon ja coolerin välinen ahtoletku pullahti irti, kun en ollut ymmärtänyt laittaa siihen ylimääräistä klemmaria.
Vielä tästä ei tullut valmista, sillä auto antaa herjaa riittämättömästä rail-paineesta. Suutinjumppaa kai luvassa. Pitää kääntyä Joutsenon Dieselasennuksen puoleen (onko täällä edes muita dieselspesialisteja?) niin voivat tehdä ohivuotomittaukset ja muut tarvittavat testit ja kunnostaa tai vaihtaa kuluneet suuttimet.
Testiajolla alkuperäinen turbon ja coolerin välinen ahtoletku pullahti irti, kun en ollut ymmärtänyt laittaa siihen ylimääräistä klemmaria.
Vielä tästä ei tullut valmista, sillä auto antaa herjaa riittämättömästä rail-paineesta. Suutinjumppaa kai luvassa. Pitää kääntyä Joutsenon Dieselasennuksen puoleen (onko täällä edes muita dieselspesialisteja?) niin voivat tehdä ohivuotomittaukset ja muut tarvittavat testit ja kunnostaa tai vaihtaa kuluneet suuttimet.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12