![Kuva](https://img.aijaa.com/m/00158/14612551.jpg)
Mutta palataan ajassa taaksepäin projektin alkuun: Hommasin aluksi lähiseudulla myynnissä olleen valkoisen pikkukoppasen mesen. Auto oli tuotu jossain 90-luvun välivaiheilla Suomeen Saudi-Arabiasta
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Seuraavaksi rupesin etsimään kutoskonetta, jonka alun perinkin halusin koppaan istuttaa ja sellainen löytyikin ihan kotipihalta isän jostain purkuautosta ylimääräiseksi jääneenä. Kone on siis 2.6, joka on peräisin myöskin tenavasta. Aloin rakentamaan piakkoin pakosarjaa. Aluksi kokeilin tehdä sarjaa erillisillä laipoilla, mutta hitsatessa se veteli niin vinkulalle, että sarjaa ei saanut iatumaan enää koneeseen. Seuraavaksi ostin ihan yhtenäisen laipan, jolla sarjan teko onnistuikin huomattavasti paremmin.
![Kuva](https://img.aijaa.com/m/00995/14612552.jpg)
Turbon löysin todella halvalla netistä. Se on peräisin kuulemma jostain v12 tuplaturbo - veneestä, kompurapuolelta löytyy merkinnät kkk k29 ja pakopesä on teetetty tilaustyönä veneeseen sopivaksi.
Turbon pakolaippa olikin ongelma, koska siinä ei ole käytännössä tasopintaa ollenkaan, vaan siinä on kaksi isoa pyöreää aukkoa, joihin pakosarja piti saada soviteltua. Tein sopivan kokoisesta putkesta holkit, jotka sopivat juuri näihin aukkoihin ja toin kollektoreilta putket näihin holkkeihin. Pakosarja on yritetty rakentaa toimimaan pulssisarjana, ja turbo herääkin noin isoksi ahtimeksi melko nopeaa. Turbon öljy tulee öljynpainekellolta haarakappaleella ja paluu menee lohkon kylkeen tehtyyn laippaan. Ilmanputsari on sopivan pikkuinen sienipuhdistin, joten umpionkin pitäisi mennä vielä paikalleen. Downpipe menee tällä hetkellä nimensä vastaisesti vähän väärään suuntaan konepellistä läpi ja sillä on kokoa mukavat neljä tuumaa, mutta pitää suunnitella kuinka sen saisi kuljetettua normaalia reittiä auton alla.
Suuttimiksi valikoitui boschin 850cc kopiosuuttimet Suomen markkinoilta ja ne sopivat suoraan vanhan ke-jetin suuttimien muoviholkkeihin, jotenka minkäänlaisia alumiiniholkkeja ei tarvinnut alkaa sorvailemaan. Suutintukki on peräisin jostain nissanin kutoskoneesta, porailin siihen suuttimille uusia reikiä oikeille kohdille ja tukin aikaisemmat väärissä paikoissa olleet reiät pulteilla. Bensanpaineensäädin tuli kiinasta, kuten myös hukkaportti ja dumpin ostin Suomesta. Bensapumppu on alkuperäinen tuohon koneeseen tarkoitettu, joskin se on aivan uusi. Pumpun asensin varapyöräkotelon pohjaan, joten se ei ole yhtä likaisella paikalla kuin auton alla. Polttoainelinjat on alumiinia ja ne on cdi-väyrysestä peräisin.
Moottorinohjaimeksi hommasin Megasquirtin 2 v3.57, jonka tinailin kasaan. Hommaa hankaloitti huono tinausvarustus ja pikkukomponenttien juottaminen oli kohtuu hankalaa semmoisella isolla pikakolvilla:D Ohjain kuitenkin toimi moittettomasti kun kokeilin sen ohjeiden kertomalla tavalla. Sijoitin ohjaimen vähän piiloon hanskalokeroon, jonne laitoin myös sytkäkivet. Seuraavaksi pitikin johdotella antureita ja muita sähköjä. Kampiakselin värinävaimennin lensi roskakoriin ja hommasin sen paikalle jonkun yleiamallisen 36-1 triggeripyörän, jota piti vähän modifioida pylväsporakoneella ja pirralla, jotta se sopi paikalleen. Pulttasin sen kampiakselin pyörään kiinni ja asensin w203 nokka-akselin asentotunnistimen lukemaan triggeriä. Puolaksi valitsin Fordin v6 lava-autosta peräisin olevan hukkakipinäpuolan, joka osoittautui muutaman kympin ostokseksi todella toimivaksi laitteeksi. Tosin autossa oli pitkään syttyongelmia, jotka johtuivat siitä, että olin vetänyt puolalle jatkuvan plussan sijaan maan:D Kerkesin hajottaa tämän syttyvian takia yhden kannentiivisteen Kemoran moottoriradalla, jonka takia projekti jäi hetkeksi vaiheeseen, mutta vaihdoin uuden tiivisteen muutama viikko sitten ja pistin sen kasaan kuparisprayn kanssa. Lämpötilamittarin kalibroin ottamalla sen vastusarvot ylös pidettyäni sitä kiehuvassa vedessä, pakkasessa ja huoneenlämmössä ja syötin nämä tiedot megaruutaan. Vähän epätarkaksi tuo mersun alkuperäinen anturi osoittautui(tai sitten kalibrointi ei mennyt ihan nappiin), mutta pitää luultavasti hommata jostain joku yleismallinen versio tuon tilalle. Kaasuläpän asentotunnistimen löysin samasta Saksalaisesta kaupasta muutamalla eurolla ja se toimiikin todella hyvin. Kaasuläppärungossa oli aikaisemmin jokin ke-jetin rajakytkin, jonka tilalle asentotunnistimen sai muokkailtua kohtuu helposti. Hommasin Plx dm-6 -laajakaista lambdan, jotenka säätely on sen kanssa helppoa. Ahtopainemittari on digitaalinen ihan tyylikkään näköinen ebayn heräteostos.
Alustaan ja jarruihin on myös tehty joitain muutoksia. Koko takakelkka on peräisin 320cdi -farkusta ja se on saatu paikalleen muokatuilla kiinnikkeillä. Rattaatkin tulee "vähän" leveämmän takakelkan ansiosta mukavan ulos:D Jousikupit on vaan sen verran eri kohdilla, että joudun luultavasti hommaamaan jotkut coiloverit, että alustasta saa ajettavan. Eteen on tarkoitus pistää matalempaa jousta jossain vaiheessa, sillä tällä hetkellä keula on melko korkealla. Jarrut on myös 320cdi -väyrysestä, jotenka jarrutehoakin pitäisi löytyä riittävästi. Etusatulat piti kääntää ylösalaisin, jotta ne mahtuivat paikalleen. Jarruputket rakentelin kaikkia uusiksi vanhojen hapertuneiden tilalle. Kokeilin asentaa myös hydraulikäppäriä, mutta kiinassa oli mennyt jossain vaiheessa suunnittelua(jos edes on suunniteltu) jotain pieleen ja käppäriä oli mahdotonta saada toimimaan, jotenka heitin senkin roskikseen ja päätin pärjääväni ilmankin.
Välijäähdytin on bilteman se isompi malli ja se mahtuu juuri ja juuri olemaan tuon korisarjan puskurin sisällä
![Clapping :clap:](./images/smilies/icon_clap.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Vaihdelaatikko on 200cdi:n perästä otettu 6-vaihteinen aski ja kytkin on sachin vähän alkuperäistä pitävempi versio. Kardaanit otin w203 alta ja vaihdoin väyrysen perämurikkaan hitusen pienemmän laipan, johon kardaani passasi.
Pari kuukautta sitten sain ohittamattoman tarjouksen kylkikolaroidusta evo3-replicasta ja sehän täytyi hakea heti parempaan talteen. Ainoat puuttuvat korisarjan osat ovat oikeastaan kuskinpuolen takasuojan levikepala ja se kuuluisa iso lintulauta, mutta jälkimmäistä saa onneksi tarvikkeena vielä ihan kohtuulliseen hintaan. Suojan levikepala pitää rakentaa jotenkin. Takasuojia suurensin jo rälläkällä leikkelemällä linjaa vähän ylemmäs ja taivuttamalla sisälokaria korin peltiä vasten vähän ylempänä, seuraavaksi nämä pellit pitää hitsata yhteen. Kolariautossa oli myös kaikkia hyödynnettäviä osia mm. Vaalea nahkasisusta, ovipahveihin passaavat Saksassa valmistetut kaiutinkotelot kahdelle 6.5" elementille, jalopuuratti, projektoriumpiot, lasikuidusta valmistettu maski, tummat takavalot, sirot pisarataustapeilit, itse kyhätty keskuslukitus ja kontin kaukoavaus, varalle toinen m103 motti ja muuta varaosaa. Nyt seuraavaksi on takoituksena sovitella kunnolla nuo korisarjan osat paikalleen ja korjailla niistä ne rikkinäiset.
Vanteina on tällä hetkellä vain 16" ihan siistit perusvanteet, mutta tarkoituksena on joku väli vaihtaa yhdet tyylikkäät 18" 9.5 leveät vanteet näiden tilalle kunhan saa ensin korisarjan asennettua.
Pistän projektivaiheista kuvia tänne piakkoin ja yritän muistaa kirjoitella projektin edistyessä
![Waving :wave:](./images/smilies/icon_wave.gif)