Eilen lauantaina oli toistaiseksi hienoin kevätpäivä - aamulla vielä pakkasta mutta päivällä aurinko lämmitti jo mukavasti:)
Lähdimme
@Traen kanssa mukavalle maaseuturetkelle, eli katsomaan josko mersuvanhus olisi jo halukas heräämään
talviuniltaan - jotka ovatkin jo venyneet yli 30 talven mittaisiksi
Saavuimme pelipaikalle ja ensi töiksi irroitimme hehkutulpat ja tippakannusta ruiskuteltiin hieman liuotusseosta niiden
rei'istä sisään. Sitten höllättiin vähän apulaitehihnaa, turhan (mahdollisen) vastuksen välttämiseksi. Ruiskupumppua
ja polttoaineputkistoa ilmasimme myös käsipelissä, ulos valunut diesel olikin alkuun aika tumman sävyistä.
Paljon paremmin se silti tuntuu kestävän (piiiitkää) säilytystä kuin bensiini! Tankkiin kaadettin tuoretta ainetta.
Sitten 27-avain kampiakselin päähän ja kokeilemaan - päättäväinen painallus räikänvarresta ja: kone nytkähti pyörimään!
Pyöriteltiin sitten rauhakseltaan käsin konetta useita kiekkoja, ennen kuin alettiin laittaa hehkut takaisin kiinni.
Alkuun oltiin jo kokeiltu akun kanssa että hehkut lähtivät ainakin näennäisesti toimimaan, kun kuski hehkutti.
Yksi dieselin paluuputki tihkasi ainetta, vaihdetiin vielä siihen uusi letku. Sitten kokeilemaan laittaa autoa ns. tulille
Ihan alkuun ei lähtenyt hehkumaan enää ollenkaan - jaahas... No, yksi hehkun johto oli jäänyt kytkemättä. Johtui varmaan
siitä kun etuvastus olikin käytännössä ohitettu (80-luvulla) kokonaan yhtälöstä. Voinee lyhentää hehkujen ikää huomattavasti?
Toinen yritys, no nyt hehkui mutta starttaus... ei aiheuttanut mitään korvin kuultavaa - ei edes naksausta
Alkoi vähän huolettaa että onko startti sökönä. Käytiin sitten vähän startin johtoja heiluttamassa ja kevyesti koputeltiin
starttia päältä päin - josko joku olisi siellä jumissa... Ja avot, tämähän auttoi: toisella startilla jo startti heräsi ja kolmannesta
eteenpäin alkoi konettakin pyörittää!
Tehtiin aika monta starttiyritystä, välillä ilmailtiin ja kaikille suutinputkille asti nousi kyllä ainetta. Tältä se kuulosti:
https://www.youtube.com/watch?v=FhM_rVsjnvo
Yhdessä kohtaa kone alkoi jo hiukan "rykimään" (eli lupaamaan) ja kun kävi pakoputken päästä seuraamassa niin sieltäkin
tuli ihan ehdan tuoksuista dieselin käryä
Pari akkua oli matkassa (75 ja 60 Ah) jotka oli kunnon kaapeleilla toisissaan, dieselin veivaamisessa näistäkin alkoi vaan
jerkku aika pian huveta ja "lupailu" alkoi sitten hiipumaan. Päätimme tältä erää luovuttaa, koska moottorin toiminta oli
kuitenkin jo aiempaa paremmin tiedossa: nyt se varmuudella pyörii, starttaa, pumppu toimittaa tavaraa, jne.
Seuraavalla kerralla käyntiin, seuraavia on tarkoitus kokeilla:
- PA-suodattimen vaihto (ei ollut vielä varattu tätä hyllyyn)
- varmistus ettei sammutinvipu (pumpussa) jumitu - kiitos
Trae tuosta huomiosta
- kuumailmapuhaltimella imusarjaan startissa -> eliminoi viallisten hehkujen oireet
- lisää tuoretta dieseliä tankkiin -> ja systeemin läpi pumppausta (jotta saa likaantuneen pois)
- kannattaisiko suuttimia koittaa puhdistaa, meneekö helposti tukkoon? (tankkiin lisäainetta?)
- ja tietenkin venttiilien säätö: Jos ne "kantaa", ei varmaan starttaa. Mitkä olikaan oikeat välykset?
- lisäksi:
tarviisi päiväksi lainaan (korvausta vastaan) start boosterin eli start jumperin - Tällä saisi kunnolla veiviä aikaan.
Mitäs muuta kannattaisi huomioida, kun vanhasta mersun nokivasarasta kyse? (Kone on joko 190D tai 200D, tilavuus: 1,98 ei eroa tee).