SL55 AMG, R230
SL55 AMG, R230
No niin taas mennään, tai on menty jo kun ei SL500:lla mihinkään päässyt vaihdoin sen SL55 AMG:hen. Tarunhohtoiset AMG-mallit ovat olleet jo pitkään ihailun kohteena ja tavoitteena "joskus vielä..." Tehoa on hieman alle 200 heppaa lisää (vrt. arkiajokkina olevan valemersun koko teho on 121 hp).
Muutaman vuoden SL500/R230 ajelun jälkeen olen ollut aika myyty R230 ajo-ominaisuuksiin. SL:n ulkonäkö on makuasia, itse olen oppinut tykkäämään. Ehkä sopisi sanoa että jonkun näitäkin pitää harrastaa.
Jos perus R230 on hieman muovisen oloinen sisutukseltaan niin SL55 on selvästi parempi. Lisäksi musta-punainen sisustuksen värinä on todella hieno, omasta mielestä taas. Muuten varusteluiltaan ei suurta eroa näissä ole. Molemmat ovat v. 2003. SL55 on ns. Suomi-auto. Huoltokirja on melko kattava ja huoltokuitteja löytyy iso pino. Päältä ja sisältä siisti ja katsotaan kohta miten hyvin tekniikka pelaa. Myös radalla on tarkoitus käydä.
Pientä laittoa on heti. Tavaratilan kannen kaasujouset loppu, tilasin uudet. Renkaat pitää uusia kesän aikana.
Kysymys ABC-alustasta, onko suosituksia pääkaupunkiseudulla alustan öljynvaihdolle? Veho ei tee vaan noudattaa "sealed for life" politiikkaa.
Muutaman vuoden SL500/R230 ajelun jälkeen olen ollut aika myyty R230 ajo-ominaisuuksiin. SL:n ulkonäkö on makuasia, itse olen oppinut tykkäämään. Ehkä sopisi sanoa että jonkun näitäkin pitää harrastaa.
Jos perus R230 on hieman muovisen oloinen sisutukseltaan niin SL55 on selvästi parempi. Lisäksi musta-punainen sisustuksen värinä on todella hieno, omasta mielestä taas. Muuten varusteluiltaan ei suurta eroa näissä ole. Molemmat ovat v. 2003. SL55 on ns. Suomi-auto. Huoltokirja on melko kattava ja huoltokuitteja löytyy iso pino. Päältä ja sisältä siisti ja katsotaan kohta miten hyvin tekniikka pelaa. Myös radalla on tarkoitus käydä.
Pientä laittoa on heti. Tavaratilan kannen kaasujouset loppu, tilasin uudet. Renkaat pitää uusia kesän aikana.
Kysymys ABC-alustasta, onko suosituksia pääkaupunkiseudulla alustan öljynvaihdolle? Veho ei tee vaan noudattaa "sealed for life" politiikkaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
Re: SL55 AMG, R230
Upea auto! Itsellä myös tällanen on haaveissa keikkunut laahata Saksasta, mutta kun pitäis olla facelifti sillä uudemmalla navilla, niin se nostaa hintaa vielä hiukan liikaa.
Onko suunnitelmissa pumpata tehoja lisää?
Onko suunnitelmissa pumpata tehoja lisää?
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: SL55 AMG, R230
Wow! Tätä täytyy päästä tutkimaan jossain kesän miitissä jos sitä vuoden tauon jälkeen pääsisi viimein paikalle Oli itsellä myös mielessä, mutta takapenkkien tarve ratkaisi 911:n eduksi.
Voimalinja pitäisi olla kestävä? Mitä suosittaa laatikon öljynvaihtoväliksi? Sama laatikko on 911 Turbossa(996), jossa tehtaan vaihtoväli on muistaakseni 150 tkm.
Voimalinja pitäisi olla kestävä? Mitä suosittaa laatikon öljynvaihtoväliksi? Sama laatikko on 911 Turbossa(996), jossa tehtaan vaihtoväli on muistaakseni 150 tkm.
R107 500 SL
W111 220 SEb coupe
W111 220 SEb coupe
Re: SL55 AMG, R230
Kiitoksia
Ei ole vielä suunnitelmia tehojen lisäykselle vaikka kieltämättä sekin kävi jo mielessä. Uudemmissä malleissa, faceliftin jälkeen tehoa on vähän enemmän mutta saman huomasin että hinnat nousevat selvästi tuoreemmissa vuosimalleissa.
Moottorin ja voimalinjan näissä pitäisi kestää säännöllisesti huollettuna (suurimmat riskit ABC alusta ja SBC jarrut sekä lukuisat sähköiset toiminat). Vaihdelaatikolle suositellaan öljynvaihtoa 60 tkm välein, jos olen oikein ymmärtänyt mm. foorumilla olleet kirjoitukset. Suunnitelmassa on tehdä heti keväällä laatikon öljynvaihto.
ABC alustaan myös vaikka Mersun huolto-ohjeissa vaihtoa ei ole vaadittua olenkaan, ellei uusiin autoihin ole tullut muutosta. Sen takia kiinnostaisi kuulla jos joku tietää sopivan huoltamon tälle öljynvaihdolle.
Ei ole vielä suunnitelmia tehojen lisäykselle vaikka kieltämättä sekin kävi jo mielessä. Uudemmissä malleissa, faceliftin jälkeen tehoa on vähän enemmän mutta saman huomasin että hinnat nousevat selvästi tuoreemmissa vuosimalleissa.
Moottorin ja voimalinjan näissä pitäisi kestää säännöllisesti huollettuna (suurimmat riskit ABC alusta ja SBC jarrut sekä lukuisat sähköiset toiminat). Vaihdelaatikolle suositellaan öljynvaihtoa 60 tkm välein, jos olen oikein ymmärtänyt mm. foorumilla olleet kirjoitukset. Suunnitelmassa on tehdä heti keväällä laatikon öljynvaihto.
ABC alustaan myös vaikka Mersun huolto-ohjeissa vaihtoa ei ole vaadittua olenkaan, ellei uusiin autoihin ole tullut muutosta. Sen takia kiinnostaisi kuulla jos joku tietää sopivan huoltamon tälle öljynvaihdolle.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
Re: SL55 AMG, R230
Hieno auto ja hyvällä moottorilla! Jos tehojen lisäys tulee ajankohtaiseksi, niin ota privalla yhteyttä. Mielelläni kerron omat kokemukseni kyseisen moottorin vittämisestä ja osien hommaamisesta.
Nykyinen: W204 C63 AMG -09
EX; E39 540iA Touring -98, E60 530dA -04, W203 C32 AMG -01, W202 C180 -95 & C36 AMG -94, W211 E55 AMG -04 Stage 4
EX; E39 540iA Touring -98, E60 530dA -04, W203 C32 AMG -01, W202 C180 -95 & C36 AMG -94, W211 E55 AMG -04 Stage 4
Re: SL55 AMG, R230
Mä huutelen täältä sivullisena, mut ei missään nimessä privana! Täällä julkisena kun käy keskustelun, niin on muillekin apua siitäStile kirjoitti:Hieno auto ja hyvällä moottorilla! Jos tehojen lisäys tulee ajankohtaiseksi, niin ota privalla yhteyttä. Mielelläni kerron omat kokemukseni kyseisen moottorin vittämisestä ja osien hommaamisesta.
E350CDI&A180CDI
Re: SL55 AMG, R230
No nyt on Kunnon SL alla
Milloin pääsee ottamaan tyypit
Milloin pääsee ottamaan tyypit
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: SL55 AMG, R230
Lähdetään vaan heti ajelulle kun tiet kuivuvat. Maaliskuun alun kokoontumiseen en pääse kun olen samaan aikaan matkalla mutta varmaankin sen jälkeen voidaan pitää kevät kruising.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
Re: SL55 AMG, R230
R230 on kaunis auto, ja varsinkin tuolla sisustuksella, erittäin hyvä
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: SL55 AMG, R230
No käy se sekin.ssuvik kirjoitti:Mä huutelen täältä sivullisena, mut ei missään nimessä privana! Täällä julkisena kun käy keskustelun, niin on muillekin apua siitäStile kirjoitti:Hieno auto ja hyvällä moottorilla! Jos tehojen lisäys tulee ajankohtaiseksi, niin ota privalla yhteyttä. Mielelläni kerron omat kokemukseni kyseisen moottorin vittämisestä ja osien hommaamisesta.
Nykyinen: W204 C63 AMG -09
EX; E39 540iA Touring -98, E60 530dA -04, W203 C32 AMG -01, W202 C180 -95 & C36 AMG -94, W211 E55 AMG -04 Stage 4
EX; E39 540iA Touring -98, E60 530dA -04, W203 C32 AMG -01, W202 C180 -95 & C36 AMG -94, W211 E55 AMG -04 Stage 4
Re: SL55 AMG, R230
Viimeaikojen kurja säätila on estänyt enimmät ajelut mutta aikaa on jäännyt muutamille huoltoasioille.
Tavaratilan kaasujouset olivat kuoleentuneet. Ostin uudet Topautoosat.fi nettikaupasta, Stark tuotemerkkiset ja maksoivat 36 EUR/2 kpl kotiin toimitettuna.
Tänään Hort Autossa (Espoo) teetetty 68tkm B-huolto sekä mm. vaihdelaatikon ja ABC-alustan öljyjen vaihdot. Hortilla oli hyvä palvelu ja kohtuuhinnat. Esim. ABC-alustan öljyn vaihdossa ei ongelmia ja kustannus n. 260 EUR (työn osuus arvioitu). Taakse pitää vaihtaa narinahelat ja uusi aika Hortille on varattu. Veho voi pitää tunkkinsa.
Tavaratilan kaasujouset olivat kuoleentuneet. Ostin uudet Topautoosat.fi nettikaupasta, Stark tuotemerkkiset ja maksoivat 36 EUR/2 kpl kotiin toimitettuna.
Tänään Hort Autossa (Espoo) teetetty 68tkm B-huolto sekä mm. vaihdelaatikon ja ABC-alustan öljyjen vaihdot. Hortilla oli hyvä palvelu ja kohtuuhinnat. Esim. ABC-alustan öljyn vaihdossa ei ongelmia ja kustannus n. 260 EUR (työn osuus arvioitu). Taakse pitää vaihtaa narinahelat ja uusi aika Hortille on varattu. Veho voi pitää tunkkinsa.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
Re: SL55 AMG, R230
Kesän ajelut on tehty ja olihan SL55:n kyyti odotusten mukaista. Syksyllä on tarkoitus jatkaa niin pitkälle marraskuuta kuin sopivia ajokeliä riittää. Kesän aikana tuli ajettua n. 6000 km. Suurin osa maantiellä matka-ajoa, eninmäkseen kotimaan lomamatkoja ja huviajeluita, muutaman työmatka tuli ajettua. Mitattu kulutus 9,8 - 12,6 l/100 km. Korkeimmillaan kulutus oli ajotietokoneen mukaan n. 15 l/100 km. Keskiarvona on nyt 12,8 l/100 km.
Katsastus oli jo keväällä ja meni huomautuksitta. Kevään ison huollon jälkeen uusin renkaat alkukesällä. Muuta ei sitten ole ollutkaan kuin ajoa ja tankkauksia (autosta johtuvia, kuskin saavutukset erikseen...) Ei teknisiä murheita eikä toimintahäiriöitä.
Tämän kesän ajeluille riitti hyvin SL55:n voimavarat. Teho, vääntö, kiihtyvyys ovat takamustuntumalla saman kaltaiset kuin aikoinaan SL600/R129:ssä mutta AMG:ssä on äänet!
Katsastus oli jo keväällä ja meni huomautuksitta. Kevään ison huollon jälkeen uusin renkaat alkukesällä. Muuta ei sitten ole ollutkaan kuin ajoa ja tankkauksia (autosta johtuvia, kuskin saavutukset erikseen...) Ei teknisiä murheita eikä toimintahäiriöitä.
Tämän kesän ajeluille riitti hyvin SL55:n voimavarat. Teho, vääntö, kiihtyvyys ovat takamustuntumalla saman kaltaiset kuin aikoinaan SL600/R129:ssä mutta AMG:ssä on äänet!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
Re: SL55 AMG, R230
Aijai, tää on kyllä hieno. Punainen nahka ja nuo vanteet sopii autoon erittäin hyvin Olisin kuvitellut että polttoaineenkulutus on suurempi.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: SL55 AMG, R230
Niin oikeastaan luulen minäkin...tai siis mitään kaahailua, kiihdettelyjä tai ylinopeutta en ole koskaan ajanut ja kulutukset ihan näillä hyvillä ajotavoilla ajetuilla tankillisilla mitattu. Tietysti ei silloin bensaa kulu niin paljon.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
Re: SL55 AMG, R230
Erinomaisen hieno on, mikäli olisi mahdollista kakkosautoon tuon verran laittaa rahaa niin en epäröisi hetkeäkään. Ainoa asia mikä häiritsee ulkonäössä on tuo antennin tappi takalokasuojassa. Sama juttu myös R171:n kanssa, mokoma törröttävä tappi pilaa kauniit linjat.
C220d T 4-Matic
Re: SL55 AMG, R230 kokemuksia
Talvisäilytys meni (melkein) hyvin, molemmat akut pidin latauksessa ja käytin autoa kahden...neljän viikon välein. Käyttöönotto ja ajokauden aloitus meni (täysin) ongelmitta. Viime keväänä teetin perusteellisen huollon joten nyt ei ollut (melkein) mitään isompaa, vain moottoriöljyn vaihto suodattimineen.
Mitä tuo melkein on niin jo viime vuonna ennen huoltoa vasen etukulma laski alas useamman viikon seisokin jälkeen. Joskus enemmän, joskus vähemmän. Huollossa vaihdettiin ABC-alustan öljyt ja suodatin. Kesän aikana ei ollut ongelmia mutta ei ollut pitkiä seisokkejakaan. Sitten loppusyksyllä ja alkutalven aikana samainen vasen etukulma laski n. 2 viikon seisokin jälkeen. Lopputalvesta se tipahti n. viikossa. Kun auton käynnisti, varoitusvalo oli hetken punaisena kunnes etukulma nousi ylös. Ajossa alusta toimi normaalisti ja hyvin.
Netistä olin lukenut ABC-alustan prolematiikasta esim. sivulta: http://mercedes-abc-drive-carefully.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;. Löysin sen täältä foorumilta. Ko. sivun mukaan tyypillinen syy alustan laskemiseen on venttiiliyksikön tukkeutuminen tai o-renkaiden hajoaminen. Huonoja o-renkaita on pidetty tyypillisenä vian aiheuttajana ja sitä epäilin jo itsekin. Kysyin ABC-alustan ongelmasta Hort Autolta missä teetätin viime kevään ison huollon. Heiltä ehdotettiin että kannattaa ensin tehdä venttiiliyksikön pesu ja tarjosivat sitä 150 EUR (työ+öljy). Vertailuksi uusi venttiiliyksikkö pelkästään on 2050 EUR. Hort Autokaan ei luvannut että pesu on varmasti oikea ratkaisu mutta päätin kokeilla.
Autoa noudettaessa juttelin Hortin hemmon kanssa ja kertoi että heidän kokemuksen mukaan alustan laskemiseen useiten on ollut syynä tukkeutunut venttiiliyksikö. Väittivät kovasti että tukkeutumisen aiheuttaa ruoste (!?), siis öljyn seassa oleva ruoste. O-renkaita ei ole niinkään ollut rikki ja usein venttiiliyksikön pesu on auttanut ja ovat tehneet niitä aika paljon. Kuitenkin Hortilla sanoivat että öljynvaihdolla on vaikea saada järjestelmää täysin puhtaaksi. Siinä voi taas olla omat syynsä eli onko kyse taas erityisestä osaamisesta ja tietotaidosta. Hortin mukaan siis ongelma voi toistua.
Joissakin nettikirjoituksissa esim. Benzworldissä on painotettu öljynvaihdon tärkeyttä koska järjestelmään voi kertyä vettä (kondensoitua?) kuten jarrujärjestelmään. Siksi tuntuu järkevältä vaihtaa usein ABC-alustan öljyt sekä vaihdot on aloitettu tekemään ajoissa. Veho vetosi vuosi sitten Mersun ohjeistukseen ettei öljyjä saa vaihtaa, lähtee lika liikkeelle. Näin tosiaankin tuntuu olevan mutta jos öljyjä ei koskaan vaihda niin silloin ennemmin tai vielä aikaisemmin menee kalliit alustan komponentit kokonaan uusiksi.
No, pesu maksoi tuon 150 EUR ja nyt on ollut kaksi viikon pituista seisokkia ja etukulma ei ole tippunut yhtään
Katsotaan miten tulee toimimaan kesän aikana.
Mitä tuo melkein on niin jo viime vuonna ennen huoltoa vasen etukulma laski alas useamman viikon seisokin jälkeen. Joskus enemmän, joskus vähemmän. Huollossa vaihdettiin ABC-alustan öljyt ja suodatin. Kesän aikana ei ollut ongelmia mutta ei ollut pitkiä seisokkejakaan. Sitten loppusyksyllä ja alkutalven aikana samainen vasen etukulma laski n. 2 viikon seisokin jälkeen. Lopputalvesta se tipahti n. viikossa. Kun auton käynnisti, varoitusvalo oli hetken punaisena kunnes etukulma nousi ylös. Ajossa alusta toimi normaalisti ja hyvin.
Netistä olin lukenut ABC-alustan prolematiikasta esim. sivulta: http://mercedes-abc-drive-carefully.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;. Löysin sen täältä foorumilta. Ko. sivun mukaan tyypillinen syy alustan laskemiseen on venttiiliyksikön tukkeutuminen tai o-renkaiden hajoaminen. Huonoja o-renkaita on pidetty tyypillisenä vian aiheuttajana ja sitä epäilin jo itsekin. Kysyin ABC-alustan ongelmasta Hort Autolta missä teetätin viime kevään ison huollon. Heiltä ehdotettiin että kannattaa ensin tehdä venttiiliyksikön pesu ja tarjosivat sitä 150 EUR (työ+öljy). Vertailuksi uusi venttiiliyksikkö pelkästään on 2050 EUR. Hort Autokaan ei luvannut että pesu on varmasti oikea ratkaisu mutta päätin kokeilla.
Autoa noudettaessa juttelin Hortin hemmon kanssa ja kertoi että heidän kokemuksen mukaan alustan laskemiseen useiten on ollut syynä tukkeutunut venttiiliyksikö. Väittivät kovasti että tukkeutumisen aiheuttaa ruoste (!?), siis öljyn seassa oleva ruoste. O-renkaita ei ole niinkään ollut rikki ja usein venttiiliyksikön pesu on auttanut ja ovat tehneet niitä aika paljon. Kuitenkin Hortilla sanoivat että öljynvaihdolla on vaikea saada järjestelmää täysin puhtaaksi. Siinä voi taas olla omat syynsä eli onko kyse taas erityisestä osaamisesta ja tietotaidosta. Hortin mukaan siis ongelma voi toistua.
Joissakin nettikirjoituksissa esim. Benzworldissä on painotettu öljynvaihdon tärkeyttä koska järjestelmään voi kertyä vettä (kondensoitua?) kuten jarrujärjestelmään. Siksi tuntuu järkevältä vaihtaa usein ABC-alustan öljyt sekä vaihdot on aloitettu tekemään ajoissa. Veho vetosi vuosi sitten Mersun ohjeistukseen ettei öljyjä saa vaihtaa, lähtee lika liikkeelle. Näin tosiaankin tuntuu olevan mutta jos öljyjä ei koskaan vaihda niin silloin ennemmin tai vielä aikaisemmin menee kalliit alustan komponentit kokonaan uusiksi.
No, pesu maksoi tuon 150 EUR ja nyt on ollut kaksi viikon pituista seisokkia ja etukulma ei ole tippunut yhtään
Katsotaan miten tulee toimimaan kesän aikana.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
Re: SL55 AMG, R230
Pääsin viime viikolla tämän auton kyytiin, oli kyllä menoa. Mukava auto mistä löytyy hyvin tehoa jos sitä tarvitsee.
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: SL55 AMG, R230 kokemuksia
Alkaa jo olla heinäkuun alku kaukana muistoissa kun Pontuksen kanssa oltiin koeajolla. Tuo etupään laskeminen alas alkoi vasemmalta puolelta ja siihen tehtiin venttiiliyksikön pesu toukokuussa. Aluksi meni hyvin mutta heinäkuussa sama vika tuli oikealle puolelle. Tuolloin, ajelupäivänä oli tehty oikean puolen venttiiliyksikön pesu. Hetken meni hyvin eli n.viikko kun oikea puoli alkoi taas laskemaan ja nopeasti. Jo n . 4 h ajon jälkeen oikea etukulma oli alhaalla.
Heti elokuun alussa koko venttiiliyksikkö uusittiin. Vaihto tehtiin Hort Autossa (Espoo) ja kustansi n. 2000€, hieman vähemmän kuin oli alustava arvio. Venttiiliyksikköjä on siis edessä yksi ja siinä samassa yksikössä, rungossa ovat erilliset hydrauliikkapiirit oikealle ja vasemmalle puolille. Vaikka vasen puoli toimi pesun jälkeen niin samalla sekin meni uusiksi. Jälkiviisautta mutta ehkä venttiiliyksikön uusiminen olisi pitänyt tehdä heti. Nyt on taas ABC:n toiminta ollut moitteetonta.
ABC-alustan laskeminen alas on tyypillistä alkupään vuosimallien Mersuissa. Uudemmissa, vm. 2006 alkaen (R230:ssä) on ABC-alustan säätöventtiilijärjestelmää parannettu jousituksen ylhäällä pysymiseksi.
Vielä on ajokautta jäljellä! Niin erikoinen kesä on ollut että jopa avoautolla oli liian kuuma joinakin päivänä ajella...ja vielä elokuun puolivälissä oli mukavan lämmintä alkuillasta ajella katto alhaalla moottoritiellä (siis katto, ikkunat ja tuulisuoja alhaalla!). Muistelen että viime kesänä sai pitää lämpöä päällä ja sivuikkunat ylhäällä kun piti "nauttia" avoautoilusta.
Heti elokuun alussa koko venttiiliyksikkö uusittiin. Vaihto tehtiin Hort Autossa (Espoo) ja kustansi n. 2000€, hieman vähemmän kuin oli alustava arvio. Venttiiliyksikköjä on siis edessä yksi ja siinä samassa yksikössä, rungossa ovat erilliset hydrauliikkapiirit oikealle ja vasemmalle puolille. Vaikka vasen puoli toimi pesun jälkeen niin samalla sekin meni uusiksi. Jälkiviisautta mutta ehkä venttiiliyksikön uusiminen olisi pitänyt tehdä heti. Nyt on taas ABC:n toiminta ollut moitteetonta.
ABC-alustan laskeminen alas on tyypillistä alkupään vuosimallien Mersuissa. Uudemmissa, vm. 2006 alkaen (R230:ssä) on ABC-alustan säätöventtiilijärjestelmää parannettu jousituksen ylhäällä pysymiseksi.
Vielä on ajokautta jäljellä! Niin erikoinen kesä on ollut että jopa avoautolla oli liian kuuma joinakin päivänä ajella...ja vielä elokuun puolivälissä oli mukavan lämmintä alkuillasta ajella katto alhaalla moottoritiellä (siis katto, ikkunat ja tuulisuoja alhaalla!). Muistelen että viime kesänä sai pitää lämpöä päällä ja sivuikkunat ylhäällä kun piti "nauttia" avoautoilusta.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
Re: SL55 AMG, R230
Miepä vähän varastan Hessun topikkia, olen suunnitellut että jos hankkisi joko 209 CLK 500, 215 CL 500 tai 230 SL 500 sellaiseksi kesäkulkineeksi. 216 olisi toki hieno mutta on kallis, ja R230 yhteys tähän topikkiin on se että jos 2006 tuli parannettu ABC alusta niin sellainen olis parempi. Hinnat vaan on kovempia ja nettiautossa olevin kolmeen 2007 (USA-tuontiin ?) malliseen taxfreehen tulee vielä jonninmoinen veropläjäys.
Tässä olisi kivan oloinen mutta tuo ABC alusta huolettaa (noilla kilsoilla) https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sl/12903595
Tämä CL olisi elegantti mutta siinäkin toki se ABC (jonkinlaisilla kilsoilla): https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/cl/13460878
Tämä olisi varmaan huolettomin mutta aika valju noihin edellisiin verrattuna: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/clk/13178103
Hessun eli SL666:n mukaan ABC on hyvä juttu jos sillä on huoltohistoria, mutta millä ilveellä sen selvittää kun autoilla alkaa olla ikää ja vissiin kun VEHOkaan ei ole suositellut huoltoja. Harrastajalta jos löytäisi niin olis paras. Hyvästä vaan vissiin pitää maksaa...
Autoverokaan ei taida poistua vaalien jälkeen
Tässä olisi kivan oloinen mutta tuo ABC alusta huolettaa (noilla kilsoilla) https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sl/12903595
Tämä CL olisi elegantti mutta siinäkin toki se ABC (jonkinlaisilla kilsoilla): https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/cl/13460878
Tämä olisi varmaan huolettomin mutta aika valju noihin edellisiin verrattuna: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/clk/13178103
Hessun eli SL666:n mukaan ABC on hyvä juttu jos sillä on huoltohistoria, mutta millä ilveellä sen selvittää kun autoilla alkaa olla ikää ja vissiin kun VEHOkaan ei ole suositellut huoltoja. Harrastajalta jos löytäisi niin olis paras. Hyvästä vaan vissiin pitää maksaa...
Autoverokaan ei taida poistua vaalien jälkeen
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: SL55 AMG, R230
Ei mulla muuta kuin että kannatan tätä suunnitelmaa ihan täysin
Noista vaihtoehdoista valitsisin nimenomaan sen vähiten ajetun 2007 tuontiauton, valkoisen, siinä oli elegantein speksi. Autovero varmaan luokkaa 5k€ mitä toteutuneita selailin...
CL vaikka onkin hieno ei mielestäni ole sinun auto koska sinulta SEC ja 6.3 jo löytyy ja onhan ne aika samankaltaisia autoja käytön kannalta, avoauto taas on avoauto...
CLK voi mielestäni sulkea heti kättelyssä pois koska vaihtoehtoina on myös CL ja SL
Oisko kuitenkin vaihtoehto tuoda oma yksilö vaikka Saksasta, näitä kärryjähän on pilvin pimein, voisi valikoida paremmin oman speksin ja hyvän huoltohistorian?
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: SL55 AMG, R230
Clk tietenkin
Hyvä auto ajaa pidemmällekin ja hinnat kohtuulliset. Oikeastihan se on parempi testailla kaikki ja sen mukaan päättää, mikä sitä kutinaa helpottaa eniten
Hyvä auto ajaa pidemmällekin ja hinnat kohtuulliset. Oikeastihan se on parempi testailla kaikki ja sen mukaan päättää, mikä sitä kutinaa helpottaa eniten
Re: SL55 AMG, R230
Siksi juuri alkoi teroittumaan tuohon R230 koska se on avo. Harrasteenani koska on jo sedan, iso coupe sekä maasturi joten tuo R230 palvelisi kesäkäyttöharrasteena, kelin mukaan sitten katon asento.Juha_M117 kirjoitti: ↑Ma 20.03.2023 08:14 CL vaikka onkin hieno ei mielestäni ole sinun auto koska sinulta SEC ja 6.3 jo löytyy ja onhan ne aika samankaltaisia autoja käytön kannalta, avoauto taas on avoauto...
CLK voi mielestäni sulkea heti kättelyssä pois koska vaihtoehtoina on myös CL ja SL
Oisko kuitenkin vaihtoehto tuoda oma yksilö vaikka Saksasta, näitä kärryjähän on pilvin pimein, voisi valikoida paremmin oman speksin ja hyvän huoltohistorian?
CLK olisi "helppo" mutta se ei anna varmaankaan samanlaista "harrasteautofiilistä" mitä SL. CL on kai siltä väliltä.
Tuonti itse toki optiona, kesällä olisi aikaa itsellä (ei puolisolla, töiden takia) lähteä niitä katsomaan mutta autoja tuoneena ja itse hakeneena tiedän että hyvän löytäminen ei ole helppoa.
Oltiin toissa viikolla Klubin kolmen jaoksen kokouksessa Kymen Leikarissa niin tuore uudenmaan jaoksen vetotiimin jäsen, hallituksen varajäsen, vastasi kysymykseen että miksi heti eka Baltian reissulle suunnitellaan niin montaa vierailupaikkaa, ja usean päivän kestoa, sillä lailla että katsokaas pojat ajokortistanne niin se parasta ennen -päiväys alkaa olla vaarallisen lähellä, joten vastaus oli että koska me voimme
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: SL55 AMG, R230
Makuasioitahan nämä pitkälti ovat. Itsellä talviauton virkaa toimittaa W209 320cdi. Olen harvinaisen tykästynyt tuohon. Minä etsisin CLK 55 AMG:n W209 korilla. Jos tuntuu ettei 55 riitä, niin sitten AMG 63. Löytyyhän niitä avoautonakin, mutta mielestäni avoautossa kuuluu olla vain etupenkit.
Meillä R129 palvelee emännän kesäautona, kun itseäni eivät avoautot oikein sytytä. Oli aikoinaan R107 450 SL, mutta se lojui tallissa kymmenisen vuotta, kunnes möin sen pois.
CLK 55 AMG:n hinnat alkavat jo vahvasti siirtyvän nousukiitoon.
Meillä R129 palvelee emännän kesäautona, kun itseäni eivät avoautot oikein sytytä. Oli aikoinaan R107 450 SL, mutta se lojui tallissa kymmenisen vuotta, kunnes möin sen pois.
CLK 55 AMG:n hinnat alkavat jo vahvasti siirtyvän nousukiitoon.
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320, CLK 320, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 3*OG900