609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.
609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.
Tarina alkaa vuoden 2017 kesältä.
Harraste-auto on rakentunut siihen pisteeseen että sillä ei tee mieli ajella enään tiesiirtymiä.
-Nopea nettiauton selaus ja ruokolahden takaa löytyi vm.92 609 lavaversio
+Hinta
+7-paikkainen
+kuorma autona vapautettu autoverosta.
+Tekniikka simppeliä
+hyvät ovet mukaan+lokarit
-ei ollut kilpien välissä viimeiseen 10vuoteen
-Ruoste puraissut pahasti
soitto myyjälle ja ensimmäinen kysymys tais olla lavan mitat:joo kyllä se mahtuu sinne,Millon voi tulla hakemaan .
Seuraavana päivänä hain konttorilta siirtokilvet ja nopeasta aikataulusta johtuen en saanut ketään kaveriksi matkaan.
-uusi soitto myyjälle ja kysymys:onko pihalla mitään mäkeä tai vastaavaa mistä saisi ajettua auton lavalle...Hetken hiljaisuus vastapuolella ja ööh. eiköhän se järjesty .
Auto tuli haettua sovitusti ja paluumatkaa siivitti puhkiruostunut äänenvaimennin ja ruostuneesta astinsyvennyksestä tuleva ilmavirta.Lisänä jarruputki oli katkennut ja auto oli pelkästään etujarrujen varassa.
Kulkupuoli oli kunnossa ja monta karavaanaria jäi nussisuuleineen nielemään pölyä.
kotona aloin purkaamaan koppia/lavaa runkolta.
-Ukko nosti kaivinkoneella lavan pois
Jätetään tarina tähän ja jatketaan taas joku ilta(joku saattaa jo tietääkkin että tämä on rakentunut valmiiksi,Mutta jatkorakentelua on luvassa nykyhetkessäkin joten tehdään tälläinen rakentelu-topicci.)
Harraste-auto on rakentunut siihen pisteeseen että sillä ei tee mieli ajella enään tiesiirtymiä.
-Nopea nettiauton selaus ja ruokolahden takaa löytyi vm.92 609 lavaversio
+Hinta
+7-paikkainen
+kuorma autona vapautettu autoverosta.
+Tekniikka simppeliä
+hyvät ovet mukaan+lokarit
-ei ollut kilpien välissä viimeiseen 10vuoteen
-Ruoste puraissut pahasti
soitto myyjälle ja ensimmäinen kysymys tais olla lavan mitat:joo kyllä se mahtuu sinne,Millon voi tulla hakemaan .
Seuraavana päivänä hain konttorilta siirtokilvet ja nopeasta aikataulusta johtuen en saanut ketään kaveriksi matkaan.
-uusi soitto myyjälle ja kysymys:onko pihalla mitään mäkeä tai vastaavaa mistä saisi ajettua auton lavalle...Hetken hiljaisuus vastapuolella ja ööh. eiköhän se järjesty .
Auto tuli haettua sovitusti ja paluumatkaa siivitti puhkiruostunut äänenvaimennin ja ruostuneesta astinsyvennyksestä tuleva ilmavirta.Lisänä jarruputki oli katkennut ja auto oli pelkästään etujarrujen varassa.
Kulkupuoli oli kunnossa ja monta karavaanaria jäi nussisuuleineen nielemään pölyä.
kotona aloin purkaamaan koppia/lavaa runkolta.
-Ukko nosti kaivinkoneella lavan pois
Jätetään tarina tähän ja jatketaan taas joku ilta(joku saattaa jo tietääkkin että tämä on rakentunut valmiiksi,Mutta jatkorakentelua on luvassa nykyhetkessäkin joten tehdään tälläinen rakentelu-topicci.)
Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.
Runkon otin ekana työnalle.
Isolla moskalla tuli kopotettua isoimmat ruosteet/paskat irti.Sen jälkeen hiekkapuhallettiin.
Pohjamaaliksi tuli 2k epoksia ja pintavärit 2k polyuretania.
Isolla moskalla tuli kopotettua isoimmat ruosteet/paskat irti.Sen jälkeen hiekkapuhallettiin.
Pohjamaaliksi tuli 2k epoksia ja pintavärit 2k polyuretania.
Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.
Hyvältä näyttää,kun on uuttaa pintaa
T jamppa
T jamppa
- Vitonraato
- Vakiokalustoa
- Viestit: 315
- Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
- Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä
Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.
Hyvähän siitä tulee kun noin tekee........
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.
Reipasta tekemistä eikä joka nippelin erikseen purkamista ja hieromista, tämä on oikeaa käyttöentisöintiä!
(ei sillä, etteikö hieromiselle olisi paikkansa joissakin museopeleissä...)
(ei sillä, etteikö hieromiselle olisi paikkansa joissakin museopeleissä...)
Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.
Thänks.
Tuli tohon nyt kuitenkin uusittua-->
-Jousien puslat
-Etummaiset jousen riiput tein 10mm raudasta(vanhat oli ohentunut vuosien varrella pelottavan ohueksi).
-Taakse jarrusylkyt+niittasin uudet pinnat
-Iskarit ympäriinsä
-Ohjaussimpukkaan uudet stefat,Kun pissi.
-Etujarruihin uudet liukutapit+liukutapin suojakumit.
-Kardaanin tukilaakeri
-Pyöränlaakerit taakse
-pakoputken pönttö
-Vesipumppua,hihnaa,suutinkärjet jne.
-Lämppärin moottori
-Kytkin
Tuli tohon nyt kuitenkin uusittua-->
-Jousien puslat
-Etummaiset jousen riiput tein 10mm raudasta(vanhat oli ohentunut vuosien varrella pelottavan ohueksi).
-Taakse jarrusylkyt+niittasin uudet pinnat
-Iskarit ympäriinsä
-Ohjaussimpukkaan uudet stefat,Kun pissi.
-Etujarruihin uudet liukutapit+liukutapin suojakumit.
-Kardaanin tukilaakeri
-Pyöränlaakerit taakse
-pakoputken pönttö
-Vesipumppua,hihnaa,suutinkärjet jne.
-Lämppärin moottori
-Kytkin
Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.
Jarrut taakse,Niin alkoi taas pysähtyä.
Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.
Mukaan tuli parempi kuntoinen ovi.
(tää on parempi kuntoinen )
1.5mm säsistä pokkailin uuden pellin pintaan.
(tää on parempi kuntoinen )
1.5mm säsistä pokkailin uuden pellin pintaan.
Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.
Kabiiniia aloin paikkaamaan määrätietoiseti kohta kerrallaan.
samaa 1.5mm säsiä.
samaa 1.5mm säsiä.
- Vitonraato
- Vakiokalustoa
- Viestit: 315
- Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
- Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä
Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.
Onkos tuo harjateräskin sähkösinkittyä?
PS. älä ota kaikkealiian vakavasti....
PS. älä ota kaikkealiian vakavasti....
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.
Samaa korjaustarvetta löytyi oikeastaan koko kierros kabiinin alaosasta.Pari lappua keskelle pohjaa vaan...
Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.
Pari arkkia meni levyä kokonaisuudessaan,eli joitain neliöitä+Parit lenkkarit=pikku kipinät varpaan väleissä ei saanut ilmettäkään värähtämään loppusuoran häämöttäessä.
Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.
Kopan kellautin kyljelleen maastoauton vinssillä+trukilla.
Sitten puhallettiin taas ja heti perään pohjamaalit.
Sitten puhallettiin taas ja heti perään pohjamaalit.
- Vitonraato
- Vakiokalustoa
- Viestit: 315
- Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
- Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä
Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.
Hyvin on dokumentoitu (kuvattu) käyttöentisöinti!
Tällaisia tarinoita saisi olla enemmänkin!
Tällaisia tarinoita saisi olla enemmänkin!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.
Pieni vaiva se on muutama kuva räpsästä,Riippuen jos kuvausväline on ulottuvilla.Paljon toki jää kuvaamatta jos on oikein touhu päällä .Vitonraato kirjoitti:Hyvin on dokumentoitu (kuvattu) käyttöentisöinti!
Tällaisia tarinoita saisi olla enemmänkin!
- Vitonraato
- Vakiokalustoa
- Viestit: 315
- Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
- Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä
Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.
Niinpä... mutta pääsääntöisesti jää itseltä tekemättä... ainakin näiden "romujen" (=autojen) kohdalla..... omakotitalon kohdalla tuli muutama kuva otettua.....Pajares kirjoitti:Pieni vaiva se on muutama kuva räpsästä,Riippuen jos kuvausväline on ulottuvilla.Paljon toki jää kuvaamatta jos on oikein touhu päällä .Vitonraato kirjoitti:Hyvin on dokumentoitu (kuvattu) käyttöentisöinti!
Tällaisia tarinoita saisi olla enemmänkin!
Ei vaan ole tullut edes tuon Vitonraadon kanssa otettua kuvia... mopostakin vaan satunnaisia kuvia....
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.
Sitten joku sininen muista ral-koodia pohjaan.
-Koppa taas puljattu oikein päin.
Onneksi kerkesin puhaltamaan ja vetämään pohjamaalin,nopea forecan ennusteen katselmus kertoi että seuraavan 24tunnin aikana pohjolan talliin ripsauttaa vähän vettä.Joten pressua suojaksi.
Naaman pellit tuli pikasovitettua että istuvat vielä koriin.(rintapellin yläosa/mistä puhallin imee ilman/tuulilasin alareuna tuli hitsattua niin laajasti että olikin ihan paikallaan).ISolla kuminuijalla kopottamalla "raot" saatiin hyväksi.
Ryppymassa tuli vedettyä toiseen pokkaukseen asti,Kun ei ollut suurta intoa hieroa kitin kanssa ihan viimeisen päälle tälläistä työkalua.
-Koppa taas puljattu oikein päin.
Onneksi kerkesin puhaltamaan ja vetämään pohjamaalin,nopea forecan ennusteen katselmus kertoi että seuraavan 24tunnin aikana pohjolan talliin ripsauttaa vähän vettä.Joten pressua suojaksi.
Naaman pellit tuli pikasovitettua että istuvat vielä koriin.(rintapellin yläosa/mistä puhallin imee ilman/tuulilasin alareuna tuli hitsattua niin laajasti että olikin ihan paikallaan).ISolla kuminuijalla kopottamalla "raot" saatiin hyväksi.
Ryppymassa tuli vedettyä toiseen pokkaukseen asti,Kun ei ollut suurta intoa hieroa kitin kanssa ihan viimeisen päälle tälläistä työkalua.
- Vitonraato
- Vakiokalustoa
- Viestit: 315
- Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
- Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä
Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.
Eihän tuolla enään kehtaa ajella kuin kuivina kesäpäivinä...........
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.
Sävyn sekottelin mieleiseksi lurauttamala vähän tota ja tätä periaatteella.Sama periaate oli rungon ja koneen väreissä.
Jokaista väriä jätin jemmaan jos joskus käy joku ruhvelo ja joutuu maalaus puuhiin...
Jokaista väriä jätin jemmaan jos joskus käy joku ruhvelo ja joutuu maalaus puuhiin...
Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.
Sitten olikin kiire johonkin tapahtumaan ja auto äkkiä nippuun ja leiman haku.
Tein kiinteät rampit,Niin on nopea lastaus aina.
Tehotuotantoa kiinnikkeiden suhteen.
Reissun jälkeen fairy-pesu hionta+teippaus ja vedin lakan niskaan(loraus perusväriä lakan sekaan).
Tein kiinteät rampit,Niin on nopea lastaus aina.
Tehotuotantoa kiinnikkeiden suhteen.
Reissun jälkeen fairy-pesu hionta+teippaus ja vedin lakan niskaan(loraus perusväriä lakan sekaan).
Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.
Lavan pohja uusiksi.
Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.
Uudemman mallin ovipahvit sisältyi kauppaan.
Takapenkistä tein laverin,Niin mahtuu pari henkilöä lepäämään.
Kuvassa väliaikainen tuki.Oikeat kiinnikkeet tuli turvavyön alta(5mm vaijeria jotka lukittuu reunoihin)
Takapenkistä tein laverin,Niin mahtuu pari henkilöä lepäämään.
Kuvassa väliaikainen tuki.Oikeat kiinnikkeet tuli turvavyön alta(5mm vaijeria jotka lukittuu reunoihin)
Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.
2000km reissu heitetty tän vuoden kesältä.(lapland trophy 2018 raajärvi).
Mukava kun sisäleveys on n.190cm,Niin voi oikaista välillä vähän raajoja.
Mukava kun sisäleveys on n.190cm,Niin voi oikaista välillä vähän raajoja.
Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.
Toi om364 moottori todettu laiskaksi rötköttäjäksi.
Tällä hetkellä on meneillään moottori swappi ahdettuun versioon.
Lisäilemme kuvia kun jotain saatu aikaan...
Moottorin perässä on 6-pyttyisen laatikko,Se on jämerämpää tekoa.
-Laatikko on kymppisentin pidempi/kardaanin laippa on eri.
Joten pientä touhua riittää että saan sen sopimaan.
Tällä hetkellä on meneillään moottori swappi ahdettuun versioon.
Lisäilemme kuvia kun jotain saatu aikaan...
Moottorin perässä on 6-pyttyisen laatikko,Se on jämerämpää tekoa.
-Laatikko on kymppisentin pidempi/kardaanin laippa on eri.
Joten pientä touhua riittää että saan sen sopimaan.
Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.
Vanha ja uus.
Kardaanin lyhentelin jo sorvissa
Osaako joku kertoa miten toi pakokaasu jarru toimii?
-Siinä näytti olevan alipaine kello ja jousikuorma painaa takaisin.
Millainen systeemi toi lattiaan tuleva "painin" on?Ohjaako se suoraan alipainetta vai jotain sähköventtiiliä?
Sitten toinen kyssäri liittyen imusarja-hehkuun.
-Siinä on polttoainelinjassa magneettiventtiili siirtopumpun jälkeen.
Kuuluuko sen olla ajossa auki ja näin kerää paineen linjaan.Sitten kun auton sammuttaa,Niin sulkee ja paine jää hehkun linjaan?
Kardaanin lyhentelin jo sorvissa
Osaako joku kertoa miten toi pakokaasu jarru toimii?
-Siinä näytti olevan alipaine kello ja jousikuorma painaa takaisin.
Millainen systeemi toi lattiaan tuleva "painin" on?Ohjaako se suoraan alipainetta vai jotain sähköventtiiliä?
Sitten toinen kyssäri liittyen imusarja-hehkuun.
-Siinä on polttoainelinjassa magneettiventtiili siirtopumpun jälkeen.
Kuuluuko sen olla ajossa auki ja näin kerää paineen linjaan.Sitten kun auton sammuttaa,Niin sulkee ja paine jää hehkun linjaan?
Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.
Laippa proplem.
Sorvi ja hitsikone laulamaan ja ongelma poistui äkkiä.
Sorvi ja hitsikone laulamaan ja ongelma poistui äkkiä.
Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.
Auto koeponnistettu ja vetoja on ihan erilailla.
Kardaaniinkaan ei jäänyt värinöitä,Toki ei ollut ensimmäinen kardaani jonka lyhensin/vaihdoin putken/liuku osan tms...
Niksipirkka=jos kardaaniin jää lyhennykseen jälkeen pikku värinöitä,Niin poraa putkeen reiän ja kaataa sisään lorauksen-1/2kupillista pakkasnestettä tai ATF:ää ja tulppa hitsaa kiinni.Tää tasapainottaa sen ajossa.
Kardaaniinkaan ei jäänyt värinöitä,Toki ei ollut ensimmäinen kardaani jonka lyhensin/vaihdoin putken/liuku osan tms...
Niksipirkka=jos kardaaniin jää lyhennykseen jälkeen pikku värinöitä,Niin poraa putkeen reiän ja kaataa sisään lorauksen-1/2kupillista pakkasnestettä tai ATF:ää ja tulppa hitsaa kiinni.Tää tasapainottaa sen ajossa.
Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.
Pakokaasujarru tuli reeraan 3/2 venttiilillä.
Hyvin hillitsee vauhtia alamäkeen rullattaessa .
https://www.youtube.com/watch?v=l_e_ZeiB8oQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Hyvin hillitsee vauhtia alamäkeen rullattaessa .
https://www.youtube.com/watch?v=l_e_ZeiB8oQ" onclick="window.open(this.href);return false;
- Vitonraato
- Vakiokalustoa
- Viestit: 315
- Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
- Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä
Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.
Ja jos on myymässä autoa, niin laittaa sinne vettä... voipi seuraava ihmetellä talvella, miksi se pakkasilla ravistaa aivan helvatisti, mutta ei suojasäällä....Pajares kirjoitti: Niksipirkka=jos kardaaniin jää lyhennykseen jälkeen pikku värinöitä,Niin poraa putkeen reiän ja kaataa sisään lorauksen-1/2kupillista pakkasnestettä tai ATF:ää ja tulppa hitsaa kiinni.Tää tasapainottaa sen ajossa.
Itseasiassa tuo on periaatteessa aivan sama konsti kuin ne kuorma-auton renkaissa käytettävät jauhepussit!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Re: 609 Entraus seuraavalle vuosikymmenykselle.
Osaiskohan joku jeesata mystiseen tärinään..
Tärinä oli vanhalla koneella+Laatikolla+kardaanilla.
Sama tärinä myös uudessa koneessa+Laatikossa+lyhennetyssä kardaanissa.
-Alkaa vasta n.30-60km ajetun kilometrin jälkeen.
-Tietyillä kierroksilla,Myös paikallaan kaasuttaessa,Mutta ei niin pahasti kun ajossa.
-Ajossa 75-85km/H täristää sen alle tai päälle ei mitään,Kytkimen kun laittaa pohjaan niin häviää.Jos ajaa nelosella samaa vauhtia niin ei täristä.
-Autossa raskas kuorma päällä,Niin ei täristä nimeksikään.
Suuttimet vaihdettu uusiin.
Koneen kumit vaihdettu uusiin+Laatikon kannatin.
Imulinja tehty uusiksi pumpulle asti.
Siirtopumppu tilattu(ei vaihdettu vielä).
Talvirenkaat vaihdettu,Ei mitään vaikutusta...
Laatikon jälkeinen ristikko vähän nahea.Kardaanikulma menee aika nolliin kun on painoa lavalla,Mahdollinen aiheuttaja?
Laatikko rallattaa moottorijarrutuksessa ja kuumana luonnollisesti enemmän,Mahdollinen?
Paluulinjassa pientä ilmakuplaa,Siirtopumppu?
Tärinä oli vanhalla koneella+Laatikolla+kardaanilla.
Sama tärinä myös uudessa koneessa+Laatikossa+lyhennetyssä kardaanissa.
-Alkaa vasta n.30-60km ajetun kilometrin jälkeen.
-Tietyillä kierroksilla,Myös paikallaan kaasuttaessa,Mutta ei niin pahasti kun ajossa.
-Ajossa 75-85km/H täristää sen alle tai päälle ei mitään,Kytkimen kun laittaa pohjaan niin häviää.Jos ajaa nelosella samaa vauhtia niin ei täristä.
-Autossa raskas kuorma päällä,Niin ei täristä nimeksikään.
Suuttimet vaihdettu uusiin.
Koneen kumit vaihdettu uusiin+Laatikon kannatin.
Imulinja tehty uusiksi pumpulle asti.
Siirtopumppu tilattu(ei vaihdettu vielä).
Talvirenkaat vaihdettu,Ei mitään vaikutusta...
Laatikon jälkeinen ristikko vähän nahea.Kardaanikulma menee aika nolliin kun on painoa lavalla,Mahdollinen aiheuttaja?
Laatikko rallattaa moottorijarrutuksessa ja kuumana luonnollisesti enemmän,Mahdollinen?
Paluulinjassa pientä ilmakuplaa,Siirtopumppu?