W 124:n konsolin polttimoista.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jussi Wiima
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 30.06.2003 20:08
Paikkakunta: Oulu

W 124:n konsolin polttimoista.

Viesti Kirjoittaja Jussi Wiima »

Eli uusin polttimoita keskikonsoliin lämmönsäätö "putikoiden" jne. taakse.
Vanhojen wattimäärä oli muistaakseni 0,8? ja uusien 1,4w.

Muistelin joskus lukeeneeni, että ainakin suuttimien alla olevat polttimot olisi terveintä pitää alkuperäisen kokoisina? Syynä muistaakseni kuumeneminen?

Miten lie?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12799
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jep, kahta eri mielipidettä on, toiset sanoo että ei kestä, että sulaisivat kannat...


itse edustan sitä puolta jolla on jo ~3 vuotta ollut noi isompi wattiset, eikä oo mitään sulanut, vaikka tosin namiska on jokseenkin kuuma.

kokeilemalla selviää, jos tuntuu polttavan kuumalta, kannattaa ottaa pois ja laittaa orkkis kokoiset 8)
Avatar
Automatic260E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
Paikkakunta: Itä-Vantaa

Re: W 124:n konsolin polttimoista.

Viesti Kirjoittaja Automatic260E »

Jussi Wiima kirjoitti:Eli uusin polttimoita keskikonsoliin lämmönsäätö "putikoiden" jne. taakse.
Vanhojen wattimäärä oli muistaakseni 0,8? ja uusien 1,4w.

Muistelin joskus lukeeneeni, että ainakin suuttimien alla olevat polttimot olisi terveintä pitää alkuperäisen kokoisina? Syynä muistaakseni kuumeneminen?

Miten lie?
Itse laitoin niitä lämpösuojattuja polttimoita (mattapintaisia) kaikkeen varmuuden vuoksi paitsi tuulettimen ja
ilmanohjaus kytkinmiin laitoin tavalliset , onhan ne kytkimen nyt vähän kuumia mutta ei mitään sulamistä ole tapahtunut :) (paitsi vähän)
Ja näkyy vähän paremmin .. :lol:
Viimeksi muokannut Automatic260E, Ma 04.08.2003 00:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]

[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]

Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Jussi Wiima
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 30.06.2003 20:08
Paikkakunta: Oulu

Joo. Näin taidan tehdä.

Viesti Kirjoittaja Jussi Wiima »

Kun en ole aiemmin vastaavaan törmännyt, niin vekslasin polttimot siten, että 1,4w polttimot jätin puhaltimen nopeudensäädön ja "venttiilisäädön" nuppien alle. On sitten helpompi vaihtaa jos tarvii.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14215
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Originaalit ovat mattapintaisia 0,4 W polttimoita. Pienin "huoltoasemakoko" on milestäni 1,2 W. Meillä W124:ssä 1,2 W sulatti juuri tuon puhallussuunnan säätimen niin, että nuppia irrotettaessa käteen jäi vaan päällisosa, kun pohjaosa oli jumahtanut kiinni siihen metalliin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Timo L. kirjoitti:Originaalit ovat mattapintaisia 0,4 W polttimoita. Pienin "huoltoasemakoko" on milestäni 1,2 W. Meillä W124:ssä 1,2 W sulatti juuri tuon puhallussuunnan säätimen niin, että nuppia irrotettaessa käteen jäi vaan päällisosa, kun pohjaosa oli jumahtanut kiinni siihen metalliin.
Mulle ne myi vehossa tuohon w201:seen 1,2w lamppuja.
Onkos siinä sattunu joku erehdys?
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Automatic260E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
Paikkakunta: Itä-Vantaa

gfg

Viesti Kirjoittaja Automatic260E »

Timo L. kirjoitti:Originaalit ovat mattapintaisia 0,4 W polttimoita. Pienin "huoltoasemakoko" on milestäni 1,2 W. Meillä W124:ssä 1,2 W sulatti juuri tuon puhallussuunnan säätimen niin, että nuppia irrotettaessa käteen jäi vaan päällisosa, kun pohjaosa oli jumahtanut kiinni siihen metalliin.
mulla kans on vähän itse asiassa sulanut tuohon säätimeen nuo lamput
vähän mutta antaa olla .. muut on mattapintaista !!
Tavallista lamppua voi myös hioa hiekkapaperilla mataksi niin se pinta on
kylmempi lampun ollessa päällä !! :wink:
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]

[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]

Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14215
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Muffler kirjoitti: Mulle ne myi vehossa tuohon w201:seen 1,2w lamppuja.
Onkos siinä sattunu joku erehdys?
Paljon mahdollista. Ainakin KL-varaosat myy 0,4 W mattalamppuja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Heh

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Itse vaihdoin 1.2:set lämppärin säätimiin ja ajovalojen katkaisimeen, yhteensä siis 5 kappaletta ja kahdessa päivässä pimeni niiden sulake (mittariston takana), ei siis muuta kuin Vehoon hakemaan alkuperäiset ja nyt taas kestää vaikka lämpötilan säätökiekkoihin jätin 1.2:set kun alkuperäiset näytti siellä himmeiltä.

Eli se sulake on aika herkkä, joten kannattaa käyttää alkuperäisen kokoisia, ei sitä mittaria viitsi viikon välein irti repiä.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

LEDejä lamppujen tilalle?

Viesti Kirjoittaja Saul »

Pienellä askartelulla ja tästä (http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... hlight=led) aikaisemmasta keskustelusta voisi löytyä lääke siihen sulakkeiden palamiseen ja säätimien sulamiseen.

Tuntuu siltä, että alan jossain vaiheessa askartelemaan itsekin. W115:ssa ei tosin ole valoja siellä lämmityslaitteen vivuissa, vaan valo kulkee sinne sivistyneen modernisti valokuituja pitkin mittaristolta. 8)
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Outoa

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Viime kesänä hankin muutamat polttimot Vehosta ja myivät 1.2W versiot. Tuttu mittarimekaanikko sitten torui miekäläisen, että menit sitten laittamaan väärät kytkimiä sulattavat lamput. Ja kyllähän nuo namiskat kuumenivat tosi rivakasti, jos valon säätö oli kaakossa. Ovatten polttimot siellä vieläkin, mutta kun valaistuksen pitää maltillisella kirkkaudella, niin eipä kuumia juuri lainkaan.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jussi Wiima
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 30.06.2003 20:08
Paikkakunta: Oulu

Korjaan..

Viesti Kirjoittaja Jussi Wiima »

1,2wattisethan ne oli, mutta seurataan tilannetta.

Aika herkät ovat kyllä nuo namikat, vaan toisaalta polttimon etäisyys siihen ei kyllä ole suurensuuri.

Ja aika kuumalta se kieltämättä tuntuu kun sormenpäällä hiplaa..
Vastaa Viestiin