Moi!
W124 Farkun tasonsäätöpallot taakse vaihdettu, mites nuo uudet putket säätöpalloilta iskareille. Saako paikalleen ilman perän pudotusta, ahtaalta näyttää? Vanhat putket menevät vaihtoon myös. Onko kukaan näitä vaihtanut?
Sedan124
W124 300 farkun tasonsäätöpallojen putkien vaihto taakse
Re: W124 300 farkun tasonsäätöpallojen putkien vaihto taakse
Onkos sinne pakko alkuperäisiä alkaa laittelemaankaan jos niitä ei sinne kohtuudella saa?sakke88 kirjoitti:Ei saa vaihdettua alkuperäisiä metalliputkia ilman että pudottaa akseliston alas.Sedan124 kirjoitti:Moi!
W124 Farkun tasonsäätöpallot taakse vaihdettu, mites nuo uudet putket säätöpalloilta iskareille. Saako paikalleen ilman perän pudotusta, ahtaalta näyttää? Vanhat putket menevät vaihtoon myös. Onko kukaan näitä vaihtanut?
Sedan124
Mä laitoin sedaniin jälkikäsin tasosäädön enkä tosiaankaan alkanu takakelkkaa irroittelemaan. Lie kokolailla sama hommeli farkkuunkin eli ei tarte irroittaa. Keväällä korjasin tasosäätöiskarit yhteen farkkuun ja siihen oli laitettu uudet putket eikä siitäkään oltu kelkkaa iroiteltu.
Omaani kun jälkiasensin tasosäädön ostin metritavarana kupariputket Motonetista ja sit pääntekosarjan jossa oli putkileikkuri sekä valikoin sopivat nipat. Sai kustannustehokkaasti hoidetuksi sen puolen. Iskareitten letkut tuli ostetun setin mukana samoin kuin tasosäätöventtiilikin.
Tasosäädön putkia sekä letkuja on varmana vaihdettu moneen 124:seen enkä usko että yhdestäkään pelkästään sentakia olisi takakelkkaa lähdetty irroittelemaan. Toki jos kaikki hilppeet aikoo vaihtaa eli kumityynyt, ns koiranluut, narinat, peräpuslat, jarruputket, seisontajarrujen kaikki osat ja letkut sekä jarrukilvet ni siinä tapauksessa saattaa kelkanirroitus olla järkevää? Samalla saa sen kelkan hiekkapuhallttua ja pulverimaalattuakin. Varsinkin jos laakerit ovat vaihtokunnossa niin silloin ehdottomasti uudet jarrukilvet. Toki kilvet saa konstilla vaihdetuksi vaikkei laakereita vaihtaisikaan.
Re: W124 300 farkun tasonsäätöpallojen putkien vaihto taakse
Moi!sakke88 kirjoitti:Ei saa vaihdettua alkuperäisiä metalliputkia ilman että pudottaa akseliston alas.Sedan124 kirjoitti:Moi!
W124 Farkun tasonsäätöpallot taakse vaihdettu, mites nuo uudet putket säätöpalloilta iskareille. Saako paikalleen ilman perän pudotusta, ahtaalta näyttää? Vanhat putket menevät vaihtoon myös. Onko kukaan näitä vaihtanut?
Sedan124
Joku on kuulopuheen perusteella vaihtanut pallojen putket vain jouset irrottamalla, noin silmämääräisesti katsottuna ainakin kuskin puolella voisi ehkä onnistua. Iskarinkin voisi irrottaa niin tilaa tulisi vielä lisää. Homma etenee maanantaina, katsotaan miten käy.
sedan124
Re: W124 300 farkun tasonsäätöpallojen putkien vaihto taakse
Moi!sakke88 kirjoitti:Ei saa vaihdettua alkuperäisiä metalliputkia ilman että pudottaa akseliston alas.Sedan124 kirjoitti:Moi!
W124 Farkun tasonsäätöpallot taakse vaihdettu, mites nuo uudet putket säätöpalloilta iskareille. Saako paikalleen ilman perän pudotusta, ahtaalta näyttää? Vanhat putket menevät vaihtoon myös. Onko kukaan näitä vaihtanut?
Sedan124
No niin, putket pujoteltu paikoilleen, ei tarvinnut kuin jouset pois niin hyvin sai ujutettua putket paikoilleen, apurungon tiputtamista ei siis tarvittu . Tuli samalla vaihdettua jousetkin uusiin, molemmat poikki alapäästä, kuten tavallista.
terv. Sedan124
Re: W124 300 farkun tasonsäätöpallojen putkien vaihto taakse
Se on letkua eikä putkea 

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: W124 300 farkun tasonsäätöpallojen putkien vaihto taakse
Moi!sakke88 kirjoitti:No sehän meni paremmin kuin hyvin. Kauanko aikaa meni työn suorittamiseen ? Itse kun olen vaihtanut varttitunnissa kudosvahvistetuilla hydrauliikkaputkilla. Ei tarvitse ottaa jousia pois tai mitään muutakaan. Tuliko alkuperäiset putket asennettua paikalle ?Sedan124 kirjoitti:Moi!sakke88 kirjoitti:Ei saa vaihdettua alkuperäisiä metalliputkia ilman että pudottaa akseliston alas.Sedan124 kirjoitti:Moi!
W124 Farkun tasonsäätöpallot taakse vaihdettu, mites nuo uudet putket säätöpalloilta iskareille. Saako paikalleen ilman perän pudotusta, ahtaalta näyttää? Vanhat putket menevät vaihtoon myös. Onko kukaan näitä vaihtanut?
Sedan124
No niin, putket pujoteltu paikoilleen, ei tarvinnut kuin jouset pois niin hyvin sai ujutettua putket paikoilleen, apurungon tiputtamista ei siis tarvittu . Tuli samalla vaihdettua jousetkin uusiin, molemmat poikki alapäästä, kuten tavallista.
terv. Sedan124
Koko homma käsitti seuraavat työt:
1. Hydrulipallojen vaihto. Peräkontin lattian purku, pallojen irroitus, toisen pallon hyraulioputken kiinnitysyhteen kuusiokolo muljautui, rautasahanterällä juuresta poikki, jotta sai hydraulipallukan nostettua ylös. Uudet pallot sitten paikoilleen. Pottumainen homma.
2. Takajouset pois (molemmat poikki) ja uudet hydrauliputket (original) paikoilleen, tämä itseasiassa helpoin homma. Uudet jouset Motunetista KYB:n paketissa, lienevätkö kestavämmät? Lopuksi uusien pikkuputkien (2kpl) asennus tasapainosäätimeltä hydraulipalloille.
3. Uudet jouset paikoilleen ja kasaus.
4. Polttoainelinjaston uusiminen tankilta konetilaan tulipellin alle, siihen polkimien kohdalle. Linjasto pohjasta mätä, 8 mm kupariputkea pohjaan, taka-akselin ylitys tankille kudosvahvistetulla polttoaineletkulla. Tosi hankala saada putkesta tehtyä se ylitys, voi jäädä kampeuksiin ja kolista ajossa ja jopa nirhautua puhki. Pohjassa suoraosalla siis putket vanhoihin kannattimiin. Jotkut tehneet koko linjaston letkusta, mutta väkästelin sen noista aineista.
5. Putsattiin/herkisteltiin samalla kaikki jarrut, eteen myös uudet levyt ja palat.
6. Repsikan umpion lasin tiivistys Sikaflexillä, jokohan vesi pysyisi ulkopuolella?
5. Hydraulilinjaston täyttö öljyllä, kone käyntiin ja systeemin ilmaus. Jopas alkoi perässäkin löytyä joustoa.
Aikaa lomalaiselta näihin hommiin tuhrautui kokolailla 13 tuntia. Jos kaikki mutterit ja pultit irtoaisivat kevyesti eikä mitään kikkakolmosia tarvitsisi käyttää niin nuo hommat tekisi varmaan yhden työpäivän aikana. 25 vuotta suolavedessä saa kyllä aikaan aika pahoja pinteitä jopa mersunkin pohjassa.
Kiitokset kaikille vastanneille

terv.
Sedan 124