w212 4matic etupyöränlaakeri
w212 4matic etupyöränlaakeri
Abs vika päällä ja vasenta etupyörää valittaa. Anturiviat kuulemma harvinaisia ja vika todennäköisemmin abs-kehässä. 4maticissa kehä on ilmeisesti laakerissa, ja laakeri jos välistyy niin se kehä hajoaa. Minkälainen homma tuo laakerinvaihto on, ilmeisesti se olka-akseli tai mikä se nyt on nimeltään, täytyy irrottaa ja sitten prässillä uus laakeri? Entäs vetoakseli, onko siinä mitään ihmeellistä?
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: w212 4matic etupyöränlaakeri
Ite oon vaihtanut kaksi kertaa jo laakerin vasen etu..
Käytä anturia irti ja kato miltä näyttää, minulla oli semmosta ruostepaskaa vetoakselin suojakumin päällä joka oli lähtenyt liikkeelle ja vienyt puoli anturia mukanaan, myöskin vaurioittaen laakerin stefassa olevaa magneettikehää... Anturi aika kallis oliko vähän reilu kaksisataa suomessa koska neljänmatic ja laakeri satasen pintaan.
Laakerin vaihto aika simppeli homma. Rengas pois, olka-akselista romut pois (satula, iskarin alapää ja vetari) sitten prässätään napa pois laakerista. Sen jälkeen seegeri rengas pois ja prässätään laakeri irti olka-akselista. Ei välttämättä pysy kovinkaan ehjänä poistettaessa mutta ei haittaa.
Uusi laakeri tilalle joko prässäämällä kuivana (helppo vaurioittaa laakeri koska ei juurikaan huullosta mistä prässätä ilman että pölysuojat painuu ) tai laakeri pakastimeen ja kuumentaa olka-akselia jolloin laakeri melkein tippuu koloonsa. Muista abs kehä oikealle puolen ettei ole turha remontti.
Käytä anturia irti ja kato miltä näyttää, minulla oli semmosta ruostepaskaa vetoakselin suojakumin päällä joka oli lähtenyt liikkeelle ja vienyt puoli anturia mukanaan, myöskin vaurioittaen laakerin stefassa olevaa magneettikehää... Anturi aika kallis oliko vähän reilu kaksisataa suomessa koska neljänmatic ja laakeri satasen pintaan.
Laakerin vaihto aika simppeli homma. Rengas pois, olka-akselista romut pois (satula, iskarin alapää ja vetari) sitten prässätään napa pois laakerista. Sen jälkeen seegeri rengas pois ja prässätään laakeri irti olka-akselista. Ei välttämättä pysy kovinkaan ehjänä poistettaessa mutta ei haittaa.
Uusi laakeri tilalle joko prässäämällä kuivana (helppo vaurioittaa laakeri koska ei juurikaan huullosta mistä prässätä ilman että pölysuojat painuu ) tai laakeri pakastimeen ja kuumentaa olka-akselia jolloin laakeri melkein tippuu koloonsa. Muista abs kehä oikealle puolen ettei ole turha remontti.
2011 S212 350 CDI 4matic
Re: w212 4matic etupyöränlaakeri
Kiitos neuvoista. Joo täytyy irrottaa anturi ja kattoa miltä näyttää. Sorvilla vois tehdä holkin jolla sen saa prässättyä tai sitten tuolla lämmitys/pakastinkikalla joka sekin on kätevä konsti. Mikähän sen kuskinpuolen laakerin syö?
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
-
- Mersumies
- Viestit: 2446
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: w212 4matic etupyöränlaakeri
Tuosta nimenomaisesta laakerista ei ole kokemusta mutta muista suunnitellusti hajoavista osista kylläkin eli vastaus on hyvin huolellinen ja perinpohjainen suunnittelu Mercedes-Benz:n tuotekehittelyosastolta jotta saadaan kuluttajalle tuote joka pitää korjauttaa merkkiliikkeen korjaamossa.S202 kirjoitti:Kiitos neuvoista. Joo täytyy irrottaa anturi ja kattoa miltä näyttää. Sorvilla vois tehdä holkin jolla sen saa prässättyä tai sitten tuolla lämmitys/pakastinkikalla joka sekin on kätevä konsti. Mikähän sen kuskinpuolen laakerin syö?
Lyhyesti, Mercedes-Benz haluaa sinulta ja muilta Mercedeksen omistajilta rahat pois vaikka miten yrittäisit päästä halvalla. Koska nykyiset Mercedekset ovat kestävyydeltään jokseenkin kuraa verrattuna siihen miten yksinkertaista on valmistaa pyöränlaakeri joka kestää min. 500 000km.
Re: w212 4matic etupyöränlaakeri
S202 kirjoitti:Mikähän sen kuskinpuolen laakerin syö?
Taitaa olla sattumaa, se ensimmäinen laakeri ei ollut edes sökö minkä vaihdoin, oli vain se magneettikehä irti niin piti vaihtaa koko laakeri. Uusi laakeri oli ilmeisesti joku maanantai malli kun kesti vain 17tkm ja alkoi kuulostaa tiejyrältä.
2011 S212 350 CDI 4matic
Re: w212 4matic etupyöränlaakeri
Tässä syy minkätakia abs-anturi ja/tai kehä on hajalla. Vetonivel on ruostunut päältä aivan perkeleesti ja ruostemuju on syönyt sekä kehää että anturia. Kokeilin sorvilla ottaa siivun pois mutta aika paljon pitäis ottaa että sais tuosta suojakumia vasten tulevasta pinnasta tasaisen. Kolmisensataa, ehkä vähän vajaa maksaa uus alkuperäinen nivel suojakumeineen. Vähän paremmin olis voinut tuon osan pintakäsittelyn tehdä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: w212 4matic etupyöränlaakeri
Sama homma olisi itsellä edessä. 260tkm mittarissa ja järkyttävän ruostepaskan peitossa koko nivel. Vaihtonivel tilattuna Saksasta ja tarkoituksena alkaa kohtapuoliin kaiveleen vetarin päätä esille. Onko muistissa oliko tuo ulommainen nivel kuinka tiukassa eli joutuiko ottamaan koko akselin irti vai pystyykö pään vaihtamaan akseli paikallaan?