W201 -85 SAKSANtuonnin ruostekorjaus
- kimseppanen75
- Vakiokalustoa
- Viestit: 154
- Liittynyt: Ke 01.10.2003 12:31
- Paikkakunta: Lammi
W201 -85 SAKSANtuonnin ruostekorjaus
No niin nyt on kai jo myönnettävä, että vuosi sitten tuomani "helmi" on ruosteessa. Vaimo on siitä huomautellut jo joulusta asti. Teetätin tutun tutulla hiekkapuhallusmaalarilla viime kesänä ruosteiden hiekkapuhalluksen ja paikkamaalauksen, alustan massauksen ja kylkilistan alaosan kiveniskumaalauksen. Ruostetta oli pohjalevyssä kuskin jalkatilassa jonkun läpivientikumin ympärillä kämmenen kokoinen ala. Samoin kaikki 4 tunkin reiän ympäristöä oli lievästi pintaruostunut. takaovissa oli pienen pienet ruostetäplät.
Kaikki piti korjata viimeisen päälle hyvin kustannuksista piittaamatta. MIKÄÄN ei onnistunut. Kaveri oli täysi peelo. Väitän, että mikäli viime kesänä ei oltaisi tehty mitään ruosteentorjuntaa niin auto olisi nyt paremmassa kunnossa. Pahimmat paikat on edelleen nuo tunkin reiän ympäristöt. Nyt on pelti jo niin haperoa, että läpi menee kun rupeaa hiomaan. Todennäköisesti mitään koteloitakaan ei ole rasvattu. Ärsyttää. Ei oikein voi mennä tekijääkään kiittämään. Vaarana olisi, että hän ottaisi auton korvauksetta uudelleen käsiteltäväksi, jolloin sen saisi viedä vuoden päästä kuusankoskelle.
En uskalla enää antaa autoa kenenkään ammattimiehen korjattavaksi, kun suomalaisen käsityön laatu on niin usein surkeaksi todettu. Tottakai on hyviäkin tekijöitä joka alalla, mutta itse kun tekee niin voipi tulla silti paras.
Kysymys kuuluukin, että saako mersuuni jostain valmiita peltejä. Kävin tänään kysymässä tampereen motonetistä, jossa ei ollut. (Varaosamyyjä oli asiallinen, mutta osaamaton). Haluaisin vaihtaa vähintään tunkkien reikien ympäristöt uuteen peltiin. Onko saatavana koko pitkää helmaa jossa olisi etu- ja takatunkin kolot samassa kappaleessa? Missä kohdin menee saumat? Entä miten palat kiinnitetään? Hitsaamalla varmaan, mutta miten estän saumaa ruostumasta? Tarkoituksena olisi sinkitä uudet pellit. Mitä tapahtuu hitsauksessa sinkitykselle?
Kaikki piti korjata viimeisen päälle hyvin kustannuksista piittaamatta. MIKÄÄN ei onnistunut. Kaveri oli täysi peelo. Väitän, että mikäli viime kesänä ei oltaisi tehty mitään ruosteentorjuntaa niin auto olisi nyt paremmassa kunnossa. Pahimmat paikat on edelleen nuo tunkin reiän ympäristöt. Nyt on pelti jo niin haperoa, että läpi menee kun rupeaa hiomaan. Todennäköisesti mitään koteloitakaan ei ole rasvattu. Ärsyttää. Ei oikein voi mennä tekijääkään kiittämään. Vaarana olisi, että hän ottaisi auton korvauksetta uudelleen käsiteltäväksi, jolloin sen saisi viedä vuoden päästä kuusankoskelle.
En uskalla enää antaa autoa kenenkään ammattimiehen korjattavaksi, kun suomalaisen käsityön laatu on niin usein surkeaksi todettu. Tottakai on hyviäkin tekijöitä joka alalla, mutta itse kun tekee niin voipi tulla silti paras.
Kysymys kuuluukin, että saako mersuuni jostain valmiita peltejä. Kävin tänään kysymässä tampereen motonetistä, jossa ei ollut. (Varaosamyyjä oli asiallinen, mutta osaamaton). Haluaisin vaihtaa vähintään tunkkien reikien ympäristöt uuteen peltiin. Onko saatavana koko pitkää helmaa jossa olisi etu- ja takatunkin kolot samassa kappaleessa? Missä kohdin menee saumat? Entä miten palat kiinnitetään? Hitsaamalla varmaan, mutta miten estän saumaa ruostumasta? Tarkoituksena olisi sinkitä uudet pellit. Mitä tapahtuu hitsauksessa sinkitykselle?
Liikenteessä:
W201 2.5D -85 (karu käyttömasiina saksasta)
W115 3.0D -73 (no ku piti saada...)
Lada 1200 -87 (uusin auto ja lasten suosikki)
David Brown -57 (isin lellikki)
W201 2.5D -85 (karu käyttömasiina saksasta)
W115 3.0D -73 (no ku piti saada...)
Lada 1200 -87 (uusin auto ja lasten suosikki)
David Brown -57 (isin lellikki)
No olipa todellakin osaamaton myyjä. Seuraava lista on peräisin www.motonet.fi -osoitteesta...
ETULOKASUOJAT/KAARET MERCEDES W201 MALLI 83--93
190 W201 (ei 16-venttiiliset)
Etulokasuoja vasen -1.85. . . . . . . . . . . . . . . . . 35-11311 44.00 ???
Etulokasuoja oikea -1.85. . . . . . . . . . . . . . . . . 35-11312 44.00 ???
Etulokasuoja vasen 2.85- (sivuvilkunreijällä). . . . . . . 35-11315 46.08 ???
Etulokasuoja oikea 3.85-. . . . . . . . . . . . . . . . . 35-11316 46.08 ???
Etuiskaritornin yläpää vasen. . . . . . . . . . . . . . . 35-11433 41.50 ???
Etuiskaritornin yläpää oikea. . . . . . . . . . . . . . . 35-11434 41.50 ???
--------------------------------------------------------------------------------
KYNNYSKOTELOT/SIVUHELMAT MERCEDES W201 MALLI 83--93
Sivuhelmapelti vasen (pystyosa). . . . . . . . . . . . . . 35-11011 46.08 ???
Sivuhelmapelti oikea. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35-11012 46.08 ???
Kynnyspelti vasen (helman vaakasuora osa). . . . . . . . . 35-11013 20.86 ???
Kynnyspelti oikea. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35-11014 20.86 ???
Kynnyskotelon sisempi puoli vasen. . . . . . . . . . . . . 35-11061 46.08 ???
Kynnyskotelon sisempi puoli oikea. . . . . . . . . . . . . 35-11062 46.08 ???
--------------------------------------------------------------------------------
TAKALOKASUOJAT/KAARET/TAKASIVU MERCEDES W201 MALLI 83--93
Takalokasuojan alaosa vasen (ylätaitteesta alaspäin). . . 35-11531 46.08 ???
Takalokasuojan alaosan oikea. . . . . . . . . . . . . . . 35-11532 46.08 ???
Takakehä vasen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35-11581 20.86 ???
Takakehä oikea. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35-11582 20.86 ???
Takasivun alatakakulma vasen. . . . . . . . . . . . . . . 35-11601 11.44 ???
Takasivun alatakakulma oikea. . . . . . . . . . . . . . . 35-11602 11.44 ???
--------------------------------------------------------------------------------
OVIPELLIT MERCEDES W201 MALLI 83--93
Etuovi vasen (peltiosa). . . . . . . . . . . . . . . . . . 35-11103 334.69 ???
Etuovi oikea. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35-11104 334.69 ???
ETULOKASUOJAT/KAARET MERCEDES W201 MALLI 83--93
190 W201 (ei 16-venttiiliset)
Etulokasuoja vasen -1.85. . . . . . . . . . . . . . . . . 35-11311 44.00 ???
Etulokasuoja oikea -1.85. . . . . . . . . . . . . . . . . 35-11312 44.00 ???
Etulokasuoja vasen 2.85- (sivuvilkunreijällä). . . . . . . 35-11315 46.08 ???
Etulokasuoja oikea 3.85-. . . . . . . . . . . . . . . . . 35-11316 46.08 ???
Etuiskaritornin yläpää vasen. . . . . . . . . . . . . . . 35-11433 41.50 ???
Etuiskaritornin yläpää oikea. . . . . . . . . . . . . . . 35-11434 41.50 ???
--------------------------------------------------------------------------------
KYNNYSKOTELOT/SIVUHELMAT MERCEDES W201 MALLI 83--93
Sivuhelmapelti vasen (pystyosa). . . . . . . . . . . . . . 35-11011 46.08 ???
Sivuhelmapelti oikea. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35-11012 46.08 ???
Kynnyspelti vasen (helman vaakasuora osa). . . . . . . . . 35-11013 20.86 ???
Kynnyspelti oikea. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35-11014 20.86 ???
Kynnyskotelon sisempi puoli vasen. . . . . . . . . . . . . 35-11061 46.08 ???
Kynnyskotelon sisempi puoli oikea. . . . . . . . . . . . . 35-11062 46.08 ???
--------------------------------------------------------------------------------
TAKALOKASUOJAT/KAARET/TAKASIVU MERCEDES W201 MALLI 83--93
Takalokasuojan alaosa vasen (ylätaitteesta alaspäin). . . 35-11531 46.08 ???
Takalokasuojan alaosan oikea. . . . . . . . . . . . . . . 35-11532 46.08 ???
Takakehä vasen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35-11581 20.86 ???
Takakehä oikea. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35-11582 20.86 ???
Takasivun alatakakulma vasen. . . . . . . . . . . . . . . 35-11601 11.44 ???
Takasivun alatakakulma oikea. . . . . . . . . . . . . . . 35-11602 11.44 ???
--------------------------------------------------------------------------------
OVIPELLIT MERCEDES W201 MALLI 83--93
Etuovi vasen (peltiosa). . . . . . . . . . . . . . . . . . 35-11103 334.69 ???
Etuovi oikea. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35-11104 334.69 ???
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Olit aika lähellä oikeaa kauppaa. http://www.kl-varaosat.fi/kauppa.html
Viinikankatua koivistokylää kohti kunnes tulet T-risteykseen. Käännös vasempaan päin ja suoraan kunnes oikealla puolen pupin jälkeen on kl-varaosat.
Sinkityn hitsaamisesta on isot pojat kertonut että, tulee pää kipeäksi käryistä.
Viinikankatua koivistokylää kohti kunnes tulet T-risteykseen. Käännös vasempaan päin ja suoraan kunnes oikealla puolen pupin jälkeen on kl-varaosat.
Sinkityn hitsaamisesta on isot pojat kertonut että, tulee pää kipeäksi käryistä.
Jos Ford Motor Company on Ford-ihmisille FoMoCo, niin onko Honda Motor Company sitten honda-ihmisille HoMoCo?
W201
ex-W123 240td (Parts for sale)
HD
W201
ex-W123 240td (Parts for sale)
HD
- kimseppanen75
- Vakiokalustoa
- Viestit: 154
- Liittynyt: Ke 01.10.2003 12:31
- Paikkakunta: Lammi
Hieno lista näkyy motonetissakin olevan. Milläköhän opilla osais valita oikean? Kuvat olisi olleet ihan kivat, mutta myyjällä ei ollut. Ei ollut mitään mersun kuvaa josta olisin voinut tökätä sormella, että tuohon ja tuohon pellit.
Nii ja sinne kl kauppaan mennään sitten seuraavan kerran kun on kuljetusvarikon huutokauppa. Ei tampereelle nääs muuten lähetä.
Nii ja sinne kl kauppaan mennään sitten seuraavan kerran kun on kuljetusvarikon huutokauppa. Ei tampereelle nääs muuten lähetä.
Liikenteessä:
W201 2.5D -85 (karu käyttömasiina saksasta)
W115 3.0D -73 (no ku piti saada...)
Lada 1200 -87 (uusin auto ja lasten suosikki)
David Brown -57 (isin lellikki)
W201 2.5D -85 (karu käyttömasiina saksasta)
W115 3.0D -73 (no ku piti saada...)
Lada 1200 -87 (uusin auto ja lasten suosikki)
David Brown -57 (isin lellikki)
Siellä muuten näkyi viime viikkoisen Aamulehden ilmoituksen mukaan olleen tosi mielenkiintoinen tarjonta. Oli maastokuorma.-autoja ja mopoja ja pakuja ja pikkubusseja ja perämoottoreita ja jos häntä mitä. Jos lompakonnyörit ja perhesopu antaisi myöden, niin tuolla voisi käydä heräteostoksilla. 4Maticilla paikalle ja ZIL:illä takaisin -- ainakaan ei kulutus olisi tullessa menomatkaa pahempi.kimseppanen75 kirjoitti:seuraavan kerran kun on kuljetusvarikon huutokauppa. .
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Mutta tuohon ruostevaurioasiaan. Uskoisin, että noista Motonetin osista juurikin tuo sivuhelmapelti-nimellä kulkeva on se, mitä haetaan. Jos siis tunkinreiät ovat ruosteessa. Jos hitsivehje yhtään pysyy käsissä, niin tunkinkolonympärykset tietty rakentaa itsekin. Tarpeeksi paksua ainetta ja rälläkällä lopullinen viimeistely (
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Jälkisuojaushan näissä uudelleenhitsaus-maalausjutuissa on hemmetin tärkeää, eli joka hitsattu kotelo, óvi tai kynnys, pitäisi saada ainakin sisäpuolelta käytännössä uimaan ruosteenesto-aineessa.
Toinen juttu on se, missä oloissa auto joutuu olemaan projektin aikana. Muistelenpa tässä vaan yhtä hanketta, jossa autoon pistettiin uutta peltiä ja paklattiinkin tietysti.
No, pelti- ja kittihommien jälkeen autoa ei saatukaan maalaamoon ja kulkine tuupattiin pihalle syyssäähän viikoksi. Osassa pintaa oli pakkelia, osaassa kirkkaaksi hiottu pelti. Ilmankosteus oli hurja. Arvaahan tämän, että pakkelikohtiin kosteus tarttui ja kirkkaat kohdat alkoivat vetää punaan hetkessä. Kiireiset kaverit eivät koskaan muuta kuin vain pyyhkäisivät tinnerillä auton ympäri ja maalia pintaan. On helppo uskoa, että ruostumaan jo lähteneet kohdat pukkasivat värin alle kuukaudessa.
![Crying or Very Sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Sinänsä käsityöläisiä en lähtisi haukkumaan. Merkkikorjaamojen "osanvaihtajat" ovat asia erikseen, mutta on vielä ihan oikeitakin autopeltiseppiä jotka osaavat todella korjata ja jälki kestää. Tietty ilman kuittia kaverinkaveripohjalta tehtäessä on jälkineuvottelujen kanssa vähän huonoissa asemissa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Onkohan Suomen armeijalla G-malleja käytössä? Jos vaikka joskus sinne huutokauppaan eksyisi niitäAku P kirjoitti:Siellä muuten näkyi viime viikkoisen Aamulehden ilmoituksen mukaan olleen tosi mielenkiintoinen tarjonta. Oli maastokuorma.-autoja ja mopoja ja pakuja ja pikkubusseja ja perämoottoreita ja jos häntä mitä. Jos lompakonnyörit ja perhesopu antaisi myöden, niin tuolla voisi käydä heräteostoksilla. 4Maticilla paikalle ja ZIL:illä takaisin -- ainakaan ei kulutus olisi tullessa menomatkaa pahempi.kimseppanen75 kirjoitti:seuraavan kerran kun on kuljetusvarikon huutokauppa. .![]()
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Jos kynnykset ovat muuten ehjät, niin sittenhän kannattaisi vain laittaa tunkinreikien ympärykset kuntoon. On varmasti helpompi kuin vaihtaa koko helmaa...
w115,123,124,126,210 yms.
Onhan noita, ainakin lanssikäytössä. Eri asia on sitten, mitä niistäkään on jäljellä. Intin käyttö kun taitaa olla aika kuluttavaa, ottaen huomioon että on pakkaskäynnistyksiä ja autoja ajaa monta eri kuskia ja usein varsin suruttomasti.jarski kirjoitti:Onkohan Suomen armeijalla G-malleja käytössä? Jos vaikka joskus sinne huutokauppaan eksyisi niitä...
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Ja jos on tosi asennetta, niin sahaa ne reiänpaikat pois ja suoraa peltiä tilalle ja siirtyy käyttämään jatkuvasti hallitunkkia tms jolla nostetaan kynnyksen alapinnasta, missä tiettävästi on ihan reilut nostopaikat.jarski kirjoitti:Jos kynnykset ovat muuten ehjät, niin sittenhän kannattaisi vain laittaa tunkinreikien ympärykset kuntoon. On varmasti helpompi kuin vaihtaa koko helmaa...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
...
Mutta jos sattuskin niin, että G olis ollu vaikka sotilaskotisisarten käytössä
Niin tai tuohon 123:een meinasin tehdä tunkinreikien ympärille seuraavanlaisen korjauksen: (Se tunkinreikähän on putki, joka tulee sen kynnyskotelon kylestä läpi) Kynnyksestä ruostekohta pois, sitten siitä putkesta ylimääräiset hitsit+pellin jämät pois. Poralla "korjaus"peltiin sopiva reikä, että mahtuu se putki siitä. Sitten vähän takoo vasaralla sitä korjauspalaa, että tulee alkup. näköinen, sehän on sellaisessa "montussa" se tunkinreikä. Sitten vain hitsaa kiinni.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Niin tai tuohon 123:een meinasin tehdä tunkinreikien ympärille seuraavanlaisen korjauksen: (Se tunkinreikähän on putki, joka tulee sen kynnyskotelon kylestä läpi) Kynnyksestä ruostekohta pois, sitten siitä putkesta ylimääräiset hitsit+pellin jämät pois. Poralla "korjaus"peltiin sopiva reikä, että mahtuu se putki siitä. Sitten vähän takoo vasaralla sitä korjauspalaa, että tulee alkup. näköinen, sehän on sellaisessa "montussa" se tunkinreikä. Sitten vain hitsaa kiinni.
w115,123,124,126,210 yms.
kimseppanen75 kirjoitti:Hieno lista näkyy motonetissakin olevan. Milläköhän opilla osais valita oikean? Kuvat olisi olleet ihan kivat, mutta myyjällä ei ollut. Ei ollut mitään mersun kuvaa josta olisin voinut tökätä sormella, että tuohon ja tuohon pellit.
Nii ja sinne kl kauppaan mennään sitten seuraavan kerran kun on kuljetusvarikon huutokauppa. Ei tampereelle nääs muuten lähetä.
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- kimseppanen75
- Vakiokalustoa
- Viestit: 154
- Liittynyt: Ke 01.10.2003 12:31
- Paikkakunta: Lammi
Tuota olen kyllä miettinyt, että jos tekis suoraa peltiä tilalle. Se olis kyllä varmaan kestävin, helpoin ja taloudellisin ratkaisu. Ei ainakaan samaa virhettä tulisi kun saksalaisilla alunperin. Arveluttaa vaan kovasti tuo hitsaussaumojen ruostuminen. Joku ehdotti, että öljyä sisäpuolelle reilusti. Sitäkin on kokeiltu. Ruostui.Aku P kirjoitti:Onhan noita, ainakin lanssikäytössä. Eri asia on sitten, mitä niistäkään on jäljellä. Intin käyttö kun taitaa olla aika kuluttavaa, ottaen huomioon että on pakkaskäynnistyksiä ja autoja ajaa monta eri kuskia ja usein varsin suruttomasti.jarski kirjoitti:Onkohan Suomen armeijalla G-malleja käytössä? Jos vaikka joskus sinne huutokauppaan eksyisi niitä...
Ja jos on tosi asennetta, niin sahaa ne reiänpaikat pois ja suoraa peltiä tilalle ja siirtyy käyttämään jatkuvasti hallitunkkia tms jolla nostetaan kynnyksen alapinnasta, missä tiettävästi on ihan reilut nostopaikat.jarski kirjoitti:Jos kynnykset ovat muuten ehjät, niin sittenhän kannattaisi vain laittaa tunkinreikien ympärykset kuntoon. On varmasti helpompi kuin vaihtaa koko helmaa...
Taidan tehdä niin, että hion maalit pois ja leikkaan pistosahalla (ei kuumene pilalle vielä tässä vaiheessa) ruosteiset palat pois. Vähän ruosteiset hion rälläkän hiomalaikalla. Leikkaan uudet pellin palat tilalle. Käytän pellin palat sinkityksessä. Hion pellin palojen reunoista sinkit pois. Hitsaan kiinni pieni pala kerrallaan paineilmalla jäähdytellen. Sitten hiomalaikalla saumat ohueksi ja hitsausröpöt pois. Sitte sinkkimaalia saumoihin (vai onko jotain parempaa "pohjamaalia"?). Sitten kevyt hionta ja jokin kiveniskupintamaali päälle. Sisäpuolelle tuota sinkkimaalia ja kotelonsuoja-ainetta.
Edelleen pelkään hitsaussaumojen ruostumista.
Onko ehdottaa jotain hyvää pohjamaalia tai kiveniskupintamaalia?
Liikenteessä:
W201 2.5D -85 (karu käyttömasiina saksasta)
W115 3.0D -73 (no ku piti saada...)
Lada 1200 -87 (uusin auto ja lasten suosikki)
David Brown -57 (isin lellikki)
W201 2.5D -85 (karu käyttömasiina saksasta)
W115 3.0D -73 (no ku piti saada...)
Lada 1200 -87 (uusin auto ja lasten suosikki)
David Brown -57 (isin lellikki)
Itse olen tehnyt virheen sen rälläkän kanssa. Hitsasin korjauspalan todella varovasti 2cm + jäähdyttely+2cm+jäähdyttely. Tuli helvatan hieno, mutta mutta sitten rupesin hiomaan innoissani. Tuloksena peruna pelti. Voi että otti päähän pelti oli kyllä niin vonkulalla njotta. Siis rälläköinnistä hiomalaikalla tulee armotonta lämpöä ja paljon. Eli varovainen siinä hionta touhussa.
VAROTUS: Offtopicci jatkuu:
)
Oli vähän jäykkä ajettava verrattuna ylitehostettuun Land Cruiseriin.
Olihan meillä Gerlanderwagen Spollikäytössäkin, ja ainakin siinä kylmästartit tehtiin aina lohkolämppärin/Eberin kanssa (kun ei muuten kylmällä lähtenyt käyntiinAku P kirjoitti:Onhan noita, ainakin lanssikäytössä. Eri asia on sitten, mitä niistäkään on jäljellä. Intin käyttö kun taitaa olla aika kuluttavaa, ottaen huomioon että on pakkaskäynnistyksiä ja autoja ajaa monta eri kuskia ja usein varsin suruttomasti.jarski kirjoitti:Onkohan Suomen armeijalla G-malleja käytössä?![]()
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Oli vähän jäykkä ajettava verrattuna ylitehostettuun Land Cruiseriin.
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Sinkitys on sinänsä hieno ajatus. Itse olen käytänyt menestyksellä mm. vetokoukkuun ja joihinkin tukivarsiin ja kannakkeisiin. Peltipinnoissa tulee kaksi ongelmaa: saumakohta jää sinkittömäksi jos ei pistehitsata ja juuri sauma on se heikko kohta. Harvemmin ruoste alkaa sileästä maalatusta pinnasta. Toinen ongelma on maalin pysyvyys sinkkipinnassa. Jälkimmäiseen löytyy kyllä sopivia pohjamaaleja...
Itse olen päässyt hyvään tulokseen seuraavasti: uutta peltiä riittävän iso alue, ettei jää ruosteisia kohtia. Hitsaus umpisaumalla, ei saa jäädä huokosia. Pohjamaaliksi happopohjamaali. Ei kannata töhriä sinkkimaalilla, helposti tulee huonompi... Pintamaalaus mielellään 2K-maalilla. Kotelosuojaruiskulla kunnon käsittely kynnyskotelon sisäpuolelle. Tunkin reikään reilusti kotelosuoja-ainetta ja muovitulppa päälle. Hyvin tehtynä kestää yhtä pitkään kuin muukin auto![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Itse olen päässyt hyvään tulokseen seuraavasti: uutta peltiä riittävän iso alue, ettei jää ruosteisia kohtia. Hitsaus umpisaumalla, ei saa jäädä huokosia. Pohjamaaliksi happopohjamaali. Ei kannata töhriä sinkkimaalilla, helposti tulee huonompi... Pintamaalaus mielellään 2K-maalilla. Kotelosuojaruiskulla kunnon käsittely kynnyskotelon sisäpuolelle. Tunkin reikään reilusti kotelosuoja-ainetta ja muovitulppa päälle. Hyvin tehtynä kestää yhtä pitkään kuin muukin auto
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Juhis2000 kirjoitti:
Kajjaanissa oli G290-malleja myös ns. radioautoina, eikä niille kyllä armoa annettu :oops: .Vähän uudempia turboversioita oli myös ambulansseina, automaatilla varustettuna.
Olihan meillä Gerlanderwagen Spollikäytössäkin, ja ainakin siinä kylmästartit tehtiin aina lohkolämppärin/Eberin kanssa (kun ei muuten kylmällä lähtenyt käyntiin )
Oli vähän jäykkä ajettava verrattuna ylitehostettuun Land Cruiseriin.
W202 240 -98 Elegance
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Onko asiasta pitempiaikaista kokemusta? Miten hitsisauma kestää (muutosvyöhykkeelle tulee kromikarbideja ja muuta "mukavaa")? Ruostuuko tavan pelti nopeaa vierestä (galvaaninen pari)? Pysyykö rosterissa maali?xr5t kirjoitti:minäpä teenkin paikat millisestä rosteri pellistä kovaahan se on työstää
mutta ei tarvi toista kertaa tehdä samaa paikkaa ja jos viereen sattuu
ruostumaan reikä on ainakin mihin hitsaa suosittelen
En uskaltaisi suositella hetken mielijohteesta, mutta toki jos on vaikkapa 15v kokemus aiheesta niin kerro toki.
So long, and thanks for all the fish
en tiedä karpaaseista ja galvaaneista mutta jotku auton valmistajat hitsaavatMelitos kirjoitti:Onko asiasta pitempiaikaista kokemusta? Miten hitsisauma kestää (muutosvyöhykkeelle tulee kromikarbideja ja muuta "mukavaa")? Ruostuuko tavan pelti nopeaa vierestä (galvaaninen pari)? Pysyykö rosterissa maali?xr5t kirjoitti:minäpä teenkin paikat millisestä rosteri pellistä kovaahan se on työstää
mutta ei tarvi toista kertaa tehdä samaa paikkaa ja jos viereen sattuu
ruostumaan reikä on ainakin mihin hitsaa suosittelen
En uskaltaisi suositella hetken mielijohteesta, mutta toki jos on vaikkapa 15v kokemus aiheesta niin kerro toki.
taka äänen vaimentimeen rosterisen ulostulon mullakin on tossa 200 audis
sellanen 84 vm ja alkuperäinen pakoputki niin eikohän se paikkakin sen 15
vuotta kestä
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
mitä kiiltävämpi sitä huonommin maali pysyy mutta yleensä kannattaa hiekka
puhaltaa vielä paikatut kohdat uudelleen (oli ne sitten mustaa tai kirkasta peltiä) ennen maalausta
niin ihan normaalilla langalla ja kaasulla oon hitsannut
pitää meseen talven aikana tehdä taakse uudet kaaret ja kyllä mä lupaan
syödä ne kaaret jos ne saumoista ratkeavat ja putoavat