Pitkän etsinnän jälkeen sain A124:n talliin muutama viikko takaperin. Auto on usa:n malli vuodelta 1995, ja säilynyt lähes täysin alkuperäisenä.
Pientä fiksaamista aina on. Takaluukun johtosarja on korjattu, saastelaitteiden huolto olisi edessä ja eurotyyppisiksi vaihdettujen valojen kytkennät piti korjata. Perusjuttuja.
Ja tietysti ennalta ehkäisevää huoltoa. Ilmastoinnin tuuletin ujelsi aina oikealle käännettäessä, joten voiteluhuolto oli edessä. Tänään ryhdyin hommiin, samalla tuli vaihdettua täysin tukkeiset raitisilmasuodattimet. Kolme tuntia meni ensikertalaisella, mutta homma kannatti.
Yksi juttu kuitenkin jäi ihmetyttämään:
Konehuoneesta löytyi ilmastoinnin suodattimien edestä muoveja purkaessa kuvien mukainen viritys, jonka kaksi johtoa tulevat jostain tulipellin takaa matkustamosta. MOLEMMISSA johdoissa on iso sulake, molemmissa on abiko-jatkoja ja johdot on liitetty yhteen.
Minulta loppuu mielikuvitus. Mikä viritys tämä on? Miksi se on tuotu matkustamosta pelkääjän puolelta ja viety kuskin puolelle sulakeboksin tietämiin?
Kuka veikkaa oikein? En ole vielä tehnyt tälle mitään, kun en turhaan haluaisi lähteä purkamaan sisustaa.
E320 124 (cabriolet). Mikä johto?
E320 124 (cabriolet). Mikä johto?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
A124 E320 1995
Re: E320 124 (cabriolet). Mikä johto?
Kyl koko lailla mahdoton on arvata oikein, että mikä jälkiasenteinen johto on kyseessä, jos kummastakaan päästä johtoa ei tarkemmin tiedä, että missä ne ovat kiinni. Sen puoleen olis kyllä pakko sen verran purkaa, että näkee, mihin noi piuhat menevät. Voihan siellä olla vaikka matkustajan jalkatilassa mikä vaan lisävehje, joka tarvii sähköä, kuten soittimen vahvistin, lukkojen kaukosäädin, lisätyt jalkatilan valot tai ihan mitä vaan. Tuskin noista mihinkään edellä mainittuun oikeasti kovin fiksu tapa olisi tuota johtoa vetää tuota reittiä, mutta eipä tuo asennus järin ammattitaitoiselta muutenkaan näytä.
Oliko toi toinen johto oikeasti noin miltä se kuvassa näyttää, että siinä on sulakkeen päihin juotettu johdot, eikä päällä mitään suojausta? Silloin se toivottavasti on miinusjohto tai muuten on aika hyvät mahdollisuudet saada poltettua koko härveli, jos tuo ottaa runkoon kiinni (ja jos koko piuha ei ole jonkun muun sulakkeen takana). Ja jos se on miinusjohto, niin en oikein ymmärrä, että mihin sitä sulaketta ylipäätään siinä tarvitaan.
Oliko toi toinen johto oikeasti noin miltä se kuvassa näyttää, että siinä on sulakkeen päihin juotettu johdot, eikä päällä mitään suojausta? Silloin se toivottavasti on miinusjohto tai muuten on aika hyvät mahdollisuudet saada poltettua koko härveli, jos tuo ottaa runkoon kiinni (ja jos koko piuha ei ole jonkun muun sulakkeen takana). Ja jos se on miinusjohto, niin en oikein ymmärrä, että mihin sitä sulaketta ylipäätään siinä tarvitaan.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: E320 124 (cabriolet). Mikä johto?
On kyllä hirveän näköinen asennus. Abicoja riittävästi
Kannattaa purkaa ja jäljestää mihin ne menee.

Kannattaa purkaa ja jäljestää mihin ne menee.
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: E320 124 (cabriolet). Mikä johto?
Konehuoneen päässä näyttävät olevan kiinni toisissaan, siis piuhat yhdistetty päistään.Nozki kirjoitti:Kyl koko lailla mahdoton on arvata oikein, että mikä jälkiasenteinen johto on kyseessä, jos kummastakaan päästä johtoa ei tarkemmin tiedä, että missä ne ovat kiinni.
Ei sentään, oli samanlainen musta suoja kun toisessa, kuvaa varten otin pois. En ole edes mitannut, kulkeeko piuhassa sähkö.Nozki kirjoitti:Oliko toi toinen johto oikeasti noin miltä se kuvassa näyttää, että siinä on sulakkeen päihin juotettu johdot, eikä päällä mitään suojausta? Silloin se toivottavasti on miinusjohto tai muuten on aika hyvät mahdollisuudet saada poltettua koko härveli, jos tuo ottaa runkoon kiinni (ja jos koko piuha ei ole jonkun muun sulakkeen takana). Ja jos se on miinusjohto, niin en oikein ymmärrä, että mihin sitä sulaketta ylipäätään siinä tarvitaan.
Eli siis kyseessä näyttäis olevan tuplasulakkeella varustettu ylipitkä hyppylanka jostain matkustamon puolelta

Täytyy koittaa ens viikonloppuna tutkia josko jostain näkyisi enempää purkamatta jotain johtolankaa (!) matkustamon puolelta. Outoa tässä on just se, että koko auto on muuten erittäin originaali, stereoita myöden. Ei mitään ylimääräistä missään, paitsi tämä yksi asia. Voisko liittyä jonkin sähkövian etsintään joskus auton historiassa, mene ja tiedä.
A124 E320 1995
Re: E320 124 (cabriolet). Mikä johto?
Aa, okei. Kun noi piuhat ovat väriltään noinkin hyvin erottuvat, niin hyvällä tuurilla ne voisi löytää matkustamon puolelta ilman sen kummempaa purkuhommaakin. Matkustajan jalkatilaan kun sovittaa itsensä niin, että näkee sinne suuntaan, missä toi läpivienti on, niin nuo vois ehkä nähdä sieltä paneelissa olevan ritilän läpi. Tai jos ei näy, niin se rintapeltiä vasten tuleva verhoilumuovi on kyllä niin helppo irrottaa, ettei tarvitse kummoisesti aikaa eikä vissiin muita työkaluja kuin ruuvarin ja sieltä jo näkee tonne läpiviennille varmasti. Voi se tietty tulla sinne lattiamaton allekin, sekin on varsinkin matkustajan puolella helppo tsekata, kuin ei tartte muuta kuin nostaa matto pois käytännössä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09