211 perälaskee.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jari36
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 28.12.2006 23:47
Paikkakunta: Siellä mistä sattuu katon alustaa löytymän ;) pääasiassa Turku-Pori akselilla

211 perälaskee.

Viesti Kirjoittaja jari36 »

Star 2.jpg
Mistä voisi lähteä vikaa etsimään. Perä pysyy ylhällä semmoset 2 päivää pakkasella. Laskee tasaisesti molemmat puolet.
olen ymmärtänyt että yleensä eivät pussit antaudu saman aikaan ! Misssä siaitsevat nuo venttiilit...ovatko kompuran yhteydessä vai onko jossain muualla. Auto perinteinen Farkku ei airmatic !
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MB S213 200 cdi -18
Ex:
w212 200cdi -14
S211 320 cdi - 07
S210 270 cdi - 01
S124 250D - 95
w211 220 cdi - 04
w210 200cdi -99
w124 250D -93
w124 200D -88
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: 211 perälaskee.

Viesti Kirjoittaja simosami »

Kompressorit kuivainaine (Silica Gel) on varmaan loppu. Vesi, paineilma, ja pakkanen on todenäköinen ongelman syy. Huolla se ensin. Kustannus 20€ ja tunti työtä.
Sitten jos vielä jatkuu, tutki lisää.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 796
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: 211 perälaskee.

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Kompurassa on paineventtiili sekä molemmassa jousipaljeessa on omat venttiilit... Toki kaikki ilma tulee pois aina kompuran kautta.
Eli auto ei laskeudu tonttiin vaikka otat komurasta letkun irti.

Tästä voidaan päätelle, että joko kompuran sekä palkeiden venttiilit vuotaa tai palje vuotaa.

Tässä pari vuotta sitten kun sukulaisten farkkun vajoamista tutkittiin niin huonossa hapessa oleva palje paljastui siten, että kun ajoi staarilla auton perää manuaalisesti ylös niin siinä vaiheessa kun paljeet suoristiu niin toinen puoli tussahti. Eli se oli jo niin hankautunut sieltä alaosasta josta kumi menee limittäin, että ei kestänyt enään ilman limitystä.

Vaihdettiin sitten samalla molemmat jouset ja huollettiin kompura niin eipä ole murheita ollun...
Avatar
jari36
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 28.12.2006 23:47
Paikkakunta: Siellä mistä sattuu katon alustaa löytymän ;) pääasiassa Turku-Pori akselilla

Re: 211 perälaskee.

Viesti Kirjoittaja jari36 »

Missä ne ryynit on ? Tuo valkoinen purkki "pensasuodatin" lienee ilmansuodatin ?
MB S213 200 cdi -18
Ex:
w212 200cdi -14
S211 320 cdi - 07
S210 270 cdi - 01
S124 250D - 95
w211 220 cdi - 04
w210 200cdi -99
w124 250D -93
w124 200D -88
w211e500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 13.06.2016 18:42

Re: 211 perälaskee.

Viesti Kirjoittaja w211e500 »

Ryynit sijaitsee kompuran sisällä. Ohjeita / kuvia löytyy kun hakee "wabco compressor repair"
E: Ja joo se bensasuodatin on sen kompuran filtteri. Asennetaan väärinpäin.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: 211 perälaskee.

Viesti Kirjoittaja simosami »

Tässä tarvittavat osat huoltoon

Ilmansuodatin Mann Filter WK 32/6 (S211)
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/1 ... oneuvo=315" onclick="window.open(this.href);return false;

SilicaGel
https://www.motonet.fi/fi/tuote/605303/ ... ttava-300g" onclick="window.open(this.href);return false;
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
jari36
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 28.12.2006 23:47
Paikkakunta: Siellä mistä sattuu katon alustaa löytymän ;) pääasiassa Turku-Pori akselilla

Re: 211 perälaskee.

Viesti Kirjoittaja jari36 »

No nii nyt olisi ryynit vaihdettu. Star kertoilee että kompura toimis niin kuin pitääkin !
Tietysti olisi ollut hyvä vaihtaa tuo suodatin mutta jos se nyt pelittää... niin ei ole paha vaihtaa
jälkeenkään.
Vähän joutui kikkailemaan.. kun irroitettava putki ei ollut yhteistyö halukas !
Huomenna näkee oliko hommasta apua :D
Suuret kiitokset neuvoista !
MB S213 200 cdi -18
Ex:
w212 200cdi -14
S211 320 cdi - 07
S210 270 cdi - 01
S124 250D - 95
w211 220 cdi - 04
w210 200cdi -99
w124 250D -93
w124 200D -88
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13460
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: 211 perälaskee.

Viesti Kirjoittaja DBFI »

simosami kirjoitti:Tässä tarvittavat osat huoltoon

SilicaGel
https://www.motonet.fi/fi/tuote/605303/ ... ttava-300g" onclick="window.open(this.href);return false;
Miltä tuo silica näyttää? Joku foorumilta kertoi että kompressorin ryynit ei ole ollenkaan silicaa. Tuo linkin tuotehan on tarkoitettu auton sisätiloja kuivaamaan.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: 211 perälaskee.

Viesti Kirjoittaja simosami »

jari36 kirjoitti:No nii nyt olisi ryynit vaihdettu. Star kertoilee että kompura toimis niin kuin pitääkin !
Tietysti olisi ollut hyvä vaihtaa tuo suodatin mutta jos se nyt pelittää... niin ei ole paha vaihtaa
jälkeenkään.
Vähän joutui kikkailemaan.. kun irroitettava putki ei ollut yhteistyö halukas !
Huomenna näkee oliko hommasta apua :D
Suuret kiitokset neuvoista !
Oliko vettä ryyneissä? Kuivasitko vanhat, vai vaihdoitko noi linkatut ryynit?
Vesi poistuu järjestelmästä ja pusseista pikkuhiljaa, kun kompura työntää uutta kuivaa ilmaa tilalle.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
jari36
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 28.12.2006 23:47
Paikkakunta: Siellä mistä sattuu katon alustaa löytymän ;) pääasiassa Turku-Pori akselilla

Re: 211 perälaskee.

Viesti Kirjoittaja jari36 »

Orgis ryynit kuin apulantaa/pieniä styroksipalloja.Uudet ovat kuin kaurakryyniä.Ainakin Star tykkäsi niistä.
Hyvin tuntusi perä laskevan ja nousevan testin aikana.
Hyvin olivat ruskeita palloja.Youtube videossa kun katsoi niin niissä uudet olivat ihan lumi
valkoisia !
Miten tuo systeemi muuten menee ? Molemmista pusseista lähtee putket, mutta missä yhtyvät
kun kompuralle tulee vain yksi ! "Missä sijaitsee"?
MB S213 200 cdi -18
Ex:
w212 200cdi -14
S211 320 cdi - 07
S210 270 cdi - 01
S124 250D - 95
w211 220 cdi - 04
w210 200cdi -99
w124 250D -93
w124 200D -88
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: 211 perälaskee.

Viesti Kirjoittaja simosami »

Tässä kuva, jossa on Pingin ryynit keskellä, ja käytetyt orgis ryynit oikealla pussissa.

Tuolla on perä pysynyt ylhäällä nyt reilut 2 vuotta
57BB6A81-038E-4610-BC79-D90D0CC8E7DE.jpeg
1BE1C4F4-C8A2-4EDE-84C5-D46281228D90.jpeg
Tämän mukaan Pingi on silicaa Si02

Onko kellään tallessa pakkauksien mukana tulleita pikkuisia ryynipusseja. Saisikos kuvan niistä rakeista?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 796
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: 211 perälaskee.

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Ohessa jotain tietoa ko ryyneistä.

https://www.masino.fi/wp-content/upload ... neet-1.pdf
w211e500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 13.06.2016 18:42

Re: 211 perälaskee.

Viesti Kirjoittaja w211e500 »

Syksyllä käytin oman kompuran auki ja kuivasin ryynit. Samanlaisia pyöreitä vaaleanruskeita rakeita kuten linkissäsi WS tyyppi.
Olivat aivan märkiä ja väriltään tummia.
Avatar
jari36
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 28.12.2006 23:47
Paikkakunta: Siellä mistä sattuu katon alustaa löytymän ;) pääasiassa Turku-Pori akselilla

Re: 211 perälaskee.

Viesti Kirjoittaja jari36 »

Mitäpä ollaan "mielipuolta" Pitäiskö avata se kompura uudelleen ja laittaa ihan apulantapalloja sinne, vai mennäänkö "kaurakryyneillä".
aloin miettiä mahtaako tuo tehdä hallaa siellä...se on natrium kloriittia !
Ei saanut meidän nurkilta mistään aivan samaa tuotetta ja pohdittiin ettei se voi olla "eri aine" mutta reisille meni !
MB S213 200 cdi -18
Ex:
w212 200cdi -14
S211 320 cdi - 07
S210 270 cdi - 01
S124 250D - 95
w211 220 cdi - 04
w210 200cdi -99
w124 250D -93
w124 200D -88
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: 211 perälaskee.

Viesti Kirjoittaja simosami »

jari36 kirjoitti:Mitäpä ollaan "mielipuolta" Pitäiskö avata se kompura uudelleen ja laittaa ihan apulantapalloja sinne, vai mennäänkö "kaurakryyneillä".
aloin miettiä mahtaako tuo tehdä hallaa siellä...se on natrium kloriittia !
Ei saanut meidän nurkilta mistään aivan samaa tuotetta ja pohdittiin ettei se voi olla "eri aine" mutta reisille meni !

Laitoin natrium kloriittia? Jokin puhdistusaine?

Alkuperäisiä monet ovat kuivanneet. Uuniin tai mikrouuniin vaan.
Itseä se epäilytti, jos ryynit ovat ajan saatossa keränneet pölyä tms. Teho ei ehkä palaudu ihan 100%, kun, huokoiset ovat ehkä osittain tukossa.

Sorsson linkkaamaa WS Silicaa on hankala saada.

Kuorma-autopuolella on kuivainaine patruunoita,
ja huoltokittejä: https://www.raskaankalustonvaraosat.fi/ ... k-760.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Siitä riittää sitten koko kylälle. On semmoinen n. 2-3L maalipöntön kokoinen purkki.
Sitten siellä on myös tämmöisiä patruunoita, mutta en tiedä, onko WS Silicaa, vai mitä https://www.raskaankalustonvaraosat.fi/ ... ruuna.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Sitten voi käyttää Pingin Silicaa, joka on Sorsson linkin Orange tavaraa. Sitä pitäisi yleensä olla Motonetissa. Lisäksi ainakin Hong Kong ja Tokmanni myy sitä. Sitä siis itse laitoin, 2v sitten.

Tässä kuorma-auton huoltokitti
66448963-A11D-4423-9549-0F7AB0BDA16A.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
jari36
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 28.12.2006 23:47
Paikkakunta: Siellä mistä sattuu katon alustaa löytymän ;) pääasiassa Turku-Pori akselilla

Re: 211 perälaskee.

Viesti Kirjoittaja jari36 »

juu tuota pingiä metsästin, mutta kun ei ollut "käsitystä"mitä se on !
Tuo aine mitä sinne laitoin on kuivaukseen (kosteudenpoistoon) tarkoitettu "esim asuntovaunuun veneeseen etc..."
täyttöpakkaus !
https://www.tokmanni.fi/tuotteet/tuote/ ... s%203x450g" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut jari36, Pe 09.03.2018 22:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB S213 200 cdi -18
Ex:
w212 200cdi -14
S211 320 cdi - 07
S210 270 cdi - 01
S124 250D - 95
w211 220 cdi - 04
w210 200cdi -99
w124 250D -93
w124 200D -88
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 211 perälaskee.

Viesti Kirjoittaja jusi »

Tiedä, onko tällä mitään merkitystä, mutta mahtaako ne alkuperäiset olla silica gel -rakeita vai aktivoitua alumiinioksidia? Jälkimmäinen vissiin imee hullummin tuota kosteutta. Kompressorivalmistaja Wabcon sivuillakaan ei kai asiaa kerrota. Raskaaseen kalustoon saa niitä valmiita patruunoita. Sellaisen puukottamalla saisi varmaan myös ehtaa tavaraa?
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
aittamäki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: To 04.10.2012 20:45

Re: 211 perälaskee.

Viesti Kirjoittaja aittamäki »

Mulla ollu motonetin silikaatti rakeet pitkään kompurassa, hyvin on toiminu ilman mitään murheita :thumbup:
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: 211 perälaskee.

Viesti Kirjoittaja simosami »

Pingin ryynit on tätä samaa tavaraa, näitä on kiinan paketeissa kosteuden poistoa varten.
05DB8E82-E8F5-4B21-92A6-CCFFDBA514B0.jpeg
Masino Silica: https://www.masino.fi/wp-content/upload ... neet-1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

"Vesi ja kosteus aiheuttavat usein vaikeuksia teollisuuden prosesseissa kuten esim. paineilmajär- jestelmissä ja muuntajien huohotuksessa. Näiden vaikeuksien poistaminen on tehokasta ja talou- dellista silikageelipohjaisten kuivausaineiden avulla. Silikageelituotteet ovat pallomaisia, kiinteitä ja kemiallisesti inerttejä ja niiden tehokkuus sekä pitkäikäisyys on teollisuudessa hyväksi havaittu. Kuivausaineet ovat täynnä pieniä huokosia, joihin ilman kosteus tiivistyy ja varastoituu nesteenä seuraavaan regenerointiin asti."

.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: 211 perälaskee.

Viesti Kirjoittaja simosami »

jari36 kirjoitti:juu tuota pingiä metsästin, mutta kun ei ollut "käsitystä"mitä se on !
Tuo aine mitä sinne laitoin on kuivaukseen (kosteudenpoistoon) tarkoitettu "esim asuntovaunuun veneeseen etc..."
täyttöpakkaus !
https://www.tokmanni.fi/tuotteet/tuote/ ... s%203x450g" onclick="window.open(this.href);return false;
En tiedä, mitä tuo on. Jotkut kuivain aineet on kait jotain suolaa tai kissan hiekkaa..

Pingi Silicaa löytyy ainakin täältä, Motonetin lisäksi

Tokmanni
https://www.tokmanni.fi/tuotteet/tuote/ ... aja%20300g" onclick="window.open(this.href);return false;

Hong Kong
https://www.hongkong.fi/webapp/wcs/stor ... lability=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
jari36
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 28.12.2006 23:47
Paikkakunta: Siellä mistä sattuu katon alustaa löytymän ;) pääasiassa Turku-Pori akselilla

Re: 211 perälaskee.

Viesti Kirjoittaja jari36 »

Piti ihan Porista saakka hakea :) Nyt on oikeat rakeet/suurukset ! Vasta purkissa.
No eipä ollut vielä murheet ohi...eilen oli taas jänö pihalla istumassa :(
oli vajaa vrk parkeissa ja oli laskenut perä..ei ihan että olisi valo taulussa punaisena...
ihmetyttää kun laskee ihan tasaisesti ?
MB S213 200 cdi -18
Ex:
w212 200cdi -14
S211 320 cdi - 07
S210 270 cdi - 01
S124 250D - 95
w211 220 cdi - 04
w210 200cdi -99
w124 250D -93
w124 200D -88
freebird
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 08.09.2016 10:44

Re: 211 perälaskee.

Viesti Kirjoittaja freebird »

Siis pitääkö "ryynejä" vaihtaessaan irroittaa kompura?
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: 211 perälaskee.

Viesti Kirjoittaja simosami »

jari36 kirjoitti:Piti ihan Porista saakka hakea :) Nyt on oikeat rakeet/suurukset ! Vasta purkissa.
No eipä ollut vielä murheet ohi...eilen oli taas jänö pihalla istumassa :(
oli vajaa vrk parkeissa ja oli laskenut perä..ei ihan että olisi valo taulussa punaisena...
ihmetyttää kun laskee ihan tasaisesti ?
Yleensä toi vesi ongelma ilmenee pakkasilla, kun auto on yön ulkona. Venttiiilit jää raolleen, kun jäätyy.

Saatko yön ajaksi venttiliblokista liittimen irti helposti? Ainakin, W212 on helppo irroittaa.
Näkisi, mikä kulma putoaa. Ei luulisi, että molemmat vuotaa samalla lailla.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
jari36
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 28.12.2006 23:47
Paikkakunta: Siellä mistä sattuu katon alustaa löytymän ;) pääasiassa Turku-Pori akselilla

Re: 211 perälaskee.

Viesti Kirjoittaja jari36 »

freebird kirjoitti:Siis pitääkö "ryynejä" vaihtaessaan irroittaa kompura?
Juu pitää kyll !
Ei ole paha homma jos ei katkea mikään niistä 3 pultista !
MB S213 200 cdi -18
Ex:
w212 200cdi -14
S211 320 cdi - 07
S210 270 cdi - 01
S124 250D - 95
w211 220 cdi - 04
w210 200cdi -99
w124 250D -93
w124 200D -88
Avatar
jari36
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 28.12.2006 23:47
Paikkakunta: Siellä mistä sattuu katon alustaa löytymän ;) pääasiassa Turku-Pori akselilla

Re: 211 perälaskee.

Viesti Kirjoittaja jari36 »

Missä se venttiili on...onkohan mahdollisesti sellainen T-venttiili johon tulee myös sähkö...sijaitsee
perämurikan ylä/takapuolella . Saan kyllä irrotettua ! Nyt auto ollut vajaat 2 vrk parkeissa. Pihalla pakkasta 12 astetta yöllä ja ylpiänä perä
ylhällä :) piti oikein käydä pihalla tsekkaamassa ...On nää oikukkaita vekottimia :)
Työ häiritsee harrastuksia :) Pitää sitten vaihtaa oikeat kryynit samalla kompuraan ja ABS kiekko vetariin kun saa biilin talliin..
Menee ensi viikoon :( Saa samalla olla 2 vrk tallissa niin kuivaa paikat !
MB S213 200 cdi -18
Ex:
w212 200cdi -14
S211 320 cdi - 07
S210 270 cdi - 01
S124 250D - 95
w211 220 cdi - 04
w210 200cdi -99
w124 250D -93
w124 200D -88
Vastaa Viestiin