Viano W639 lämmitin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
onsekone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 14.07.2017 16:23

Viano W639 lämmitin

Viesti Kirjoittaja onsekone »

Onkohan Vianossa joku venttili jumissa kun pään alueen ja takatilan tuuletussuuttimista tulee pelkkää kylmää. Muista tulee lämmintä, mutta kunnon kuumaa ilmaa ei saa mistään edes eberi päällä. Eberi (joo, toimiva) ei myöskään käy kuin 20 minuuttia eikä silata jäätä muualta kuin auton alta. Aton sisus lämpiää hiukan, mutta lasit eivät sula edes peitteen alta.
Viimeksi muokannut onsekone, Ti 06.02.2018 18:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Forestman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 253
Liittynyt: La 05.07.2014 20:58

Re: Viano W639 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Forestman »

onsekone kirjoitti:Onkohan Vianossa joku venttili jumissa kun pään alueen ja takatilan tuuletussuuttimista tulee pelkkää kylmää. Muista tulee lämmintä, mutta kunnon kuumaa ilmaa ei saa mistään edes eberi päällä. Eberi (joo, toimiva) ei myöskään käy kuin 20 minuuttia eikä silata jäätä muualta kuin auton alta. Aton sisus lämpiää hiukan, mutta lasit eivät sula edes peitteen alta.
Kojelaudan keskeltä ylemmistä suuttimista ei tule kuin kylmää, ne kannnattaa pitää kiinni.
onsekone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 14.07.2017 16:23

Re: Viano W639 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja onsekone »

Ok. Kiitos tiedosta. Mites muuten tuo auton viileys. Ohjekirja varoittaa palovammoista jaloille jos puhallin on kuumimmalla ja suunnattu jalkatilaan. Kyllä tuolla eberi päällä voi talvella ajella pelkissä farkuissa mutta ei tuossa autossa kyllä hiki tule. Eikä missään vaiheessa tunnu, että pitäisi lämpöjä alentaa. Vikakoodit on luettu ja siellä ei ollut mitään asiaan viittaavaa.
onsekone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 14.07.2017 16:23

Re: Viano W639 lämmitin

Viesti Kirjoittaja onsekone »

Upataampa... Kävin ajamassa muutaman kilometrin Eberi päällä ja ajolenkin jälkeen letkut tuntuivat vain hieman lämpimiltä. Siis sekä syylärille menevät, että sisälämppärille menevät. Myös lämmityslaitteen venttiilille menevät ja siitä lähtevät letkut olivat suunnilleen saman lämpöiset. Eli vain hieman lämpimät.

Olisikohan termostaatti sanonut sopimuksen irti? Se ei kylläkään selittäisi (kai) huonoa lämmitystä eberillä ennen starttia. Vikakoodit luettiin viime viikolla ja siellä ei mitään asiaan viittaavaa ollut.
Avatar
reimah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:15
Paikkakunta: Puuppola

Re: Viano W639 lämmitin

Viesti Kirjoittaja reimah »

Ei pitäis syylärinletkut vielä muutaman kilometrinjälkeen lämmetä. Hommaa obd mokkula niin voit seurata nesteen lämpötilaa ajon aikana.
Vito 134 cdi
w212
Forestman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 253
Liittynyt: La 05.07.2014 20:58

Re: Viano W639 lämmitin

Viesti Kirjoittaja Forestman »

onsekone kirjoitti:Upataampa... Kävin ajamassa muutaman kilometrin Eberi päällä ja ajolenkin jälkeen letkut tuntuivat vain hieman lämpimiltä. Siis sekä syylärille menevät, että sisälämppärille menevät. Myös lämmityslaitteen venttiilille menevät ja siitä lähtevät letkut olivat suunnilleen saman lämpöiset. Eli vain hieman lämpimät.

Olisikohan termostaatti sanonut sopimuksen irti? Se ei kylläkään selittäisi (kai) huonoa lämmitystä eberillä ennen starttia. Vikakoodit luettiin viime viikolla ja siellä ei mitään asiaan viittaavaa ollut.
Olen käyttänyt 1/2h lämmitys aikaa ennen starttia, jolloin ohjaamo ei vielä ole lämmin, mutta alkaa heti puhaltaa lämmintä puhallin 2 tai 3 nopeudella. Kylmänä lähtiessä en ole nähnyt suurta eroa lämmitys nopeudessa, oli eberi päällä tai ei. 5km:n jälkeen moottorin lämmöt melkein normaalissa, eli 85-90astetta.
Vitossa kuitenkin bussimallissa suuri ohjaamotila, niin ei se eberi sitä jaksa kovin nopeasti lämmittää.
Jos syylärin yläletku alkaa lämmetä heti käynnistyksen, tai on lämmin eberin jälkeen, niin on varmaan thermostaatissa vikaa.
onsekone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 14.07.2017 16:23

Re: Viano W639 lämmitin

Viesti Kirjoittaja onsekone »

Forestman kirjoitti:Jos syylärin yläletku alkaa lämmetä heti käynnistyksen, tai on lämmin eberin jälkeen, niin on varmaan thermostaatissa vikaa.
Siihen lopputulokseen tulin tänään itsekin ja tilasin uuden termostaatin. Samalla tuota tutkiessa irtosi konepellin avausvaijeri. Pellin aukaisu ilman vaijeria oli selän päälle hupaisaa touhua.
Vastaa Viestiin