Laitetaanpas tänne foorumille projektilankaa pystyyn nyt kun on itse moiseen uskaltanut ryhtyä. Olisi hyvä kuulla muiden mielipiteitä ja ehdotuksia. Kuten otsikosta arvata saattaa, projektina 230E vm89 ke-jetin korvaaminen megasquirt moottorinohjauksella. Aluksi on tarkoitus ohjata vain bensansyöttöä megalla. Huolellisen suunnittelun jälkeen projekti lähti käyntiin puolisen vuotta sitten, joskus joulukuun aikoihin, osien haalimisella. Hankin uuden imusarjan, jotta voisin pitää vanhan ke-jetin muokkaamattomana ja jos megan asentaminen menee täysin pieleen niin pystynpähän edelleen autolla ajamaan. Ke-jet oli siis täysin toimiva laitos, lähinnä ryhdyin projektiin mielenkiinnon vuoksi. Tietenkin myös se mahdollinen huima 5hp tehonlisäys houkutteli

. Uusi imusarja löytyi kokonaisen moottorin kyljestä kouvolasta.
Kuva1.jpg
Kaikenkaikkiaan osia tuli haalittua seuraavasti:
-Megasquirt 1 v3.0 ja johtosarja protopartsilta
-Bosch 440cc EV6 suuttimet 0280155968 (hiukan liian iso virtaama, toivottavasti High Res extra koodi megassa auttaa.)
-Saab 900 OG suutintukki
-Bosch LSU4.2 laajakaista lambda ja siihen ohjain
-Säädettävä polttoaineen paineensäädin
-M102 moottori josta käyttöön siis imusarja ja kaasuläppä
Seuraavaksi projekti eteni viikonloppu kerrallaan, aina kun armeijasta pääsi lomille. Lämpimiä säitä odotellessa kasasin Megan ja laajakaista lambda-anturin ohjaimen jotka tulivat siis osissa:
Kuva2.jpg
Kuva3.jpg
Säiden viimein lämmettyä putsasin imusarjan ja kaasuläppäkotelon ja aloin sovittelemaan suuttimia ja kaasuläpän asentoanturia paikoilleen. Tuossa M102 koneen imusarjassa on sen verran vähän tilaa että kaasuläppää piti muokata ihan reilulla kädellä ennen kuin sen sai anturin kanssa paikoilleen. Hitusen piti myös imusarjasta veistää alumiinia pois. Vaikean tästä operaatiosta teki kunnon työkalujen ja autotallin puute, kaiken joutui tekemään rautasahalla ja viilalla

Suuttimet sen sijaan kävivät suoraan mekaanisten suuttimien paikalle, ja suutintukki saab 900 OG:sta oli kuin tehty M102 konetta varten. Kiinnitys suutintukille toteutettiin putkenkiinnikeiden avulla.
Kuva4.jpg
Kuva6.jpg
Kuva7.jpg
Kuva8.jpg
Kaasuläpän asentoanturia varten tein alumiinilevystä sovitteen, jonka avulla anturin sai kiinnitettyä kaasuläppäkoteloon. Toisesta kuvasta myös näkyy hyvin kuinka vähän tilaa tuolle anturille M102 koneen imusarjassa on. Kaiken muokkaustyön lisäksi myös johtosarjassa tullut anturiliitin piti paloitella jotta se tuohon mahtuisi. Seuraavaksi imusarja kasaan ja siirryin konehuoneen puolelle. Kuvassa näkyvä polttoaineenpaineensäädin ei mahtunut olemaan tuossa suunnitellussa paikassa, joten se löysi oikean paikkansa vasta kun imusarja oli kiinni moottorissa.
Kuva9.jpg
Kuva10.jpg
Kuva11.jpg
Yritän jatkaa projektin päivittämistä täältä armeijasta käsin, nyt tilanne on siis se että uusi imusarja on kiinni moottorissa, bensaletkut vedetty ja kokeiltu kierrättää bensaa järjestelmän läpi. Onneksi en ole toistaiseksi havainnut vuotoja

Kuvia konehuoneesta tulossa tällä viikolla, seuraava vaihe projektissa on vetää megalta johdot konehuoneeseen, ja kokeilla käynnistää. Jonkinlainen moottorikarttakin löytyy jo. Heittäkäähän kommenttia/ehdotuksia/kysymyksiä projektista

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.