107 liittyvät kysymykset

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2081
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

BHN kirjoitti:Kiitos.
Varaosaliike tarjoaa samaa männäntiivistettä kuin w123 . Onko se tosiaan sama?
Muistaakseni w107 männän halkaisija on 60 mm ja w123 osassa voi olla myös 57 mm männän halkaisijaa.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
retrotuunari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 18.04.2016 20:51

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja retrotuunari »

Pitäis lähteä katsomaan -74:sta 350 SLC:tä. Mistäpäin kannattaa etsiä ruostetta ja etenkin huonosti peiteltyä?
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2081
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

SLc ruostuu yleisesti pyöräkoteloista, lattioista ja takalasin/takaluukun välistä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja BHN »

Takakontin ja lattian verhoilun alta.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja unski »

Lämmityslaitteen puhaltimen ympäristö. Takapalkit takapyörien edestä ja akeslinylityksen päältä. Etulokasuoja etulamppujen päältä. Kaikkien koristelistojen alta. Kattoluukun ympäristö. Ovein tiivisteurat.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Tiffany Twisted
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 28.05.2015 18:08

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Tiffany Twisted »

Osaisiko joku antaa oikean diagnoosin siihen miksi mun 450SL:n startti pääsääntöisesti päästää käynnistyessään pienen rusahduksen? Ääni ei ole kovin paha, mutta kuitenkin. Ja se on asiaan kuulumaton.
Starttimoottori on Boshin alkuperäinen kunnostettu, jonka bendix toimii niin kuin pitää. Auton kunnostuksen yhteydessä, kun automaatti otettiin irti, niin hammaskehä ja vetolevy tarkastettiin. Kiinnitykset sekä moottoriin että laatikkoon olivat asialliset.
Kuuluuko starttimoottoriin jonkinlaiset sovituslevyt, kun se kiinnitetään? Nyt se on kiinni suoraan ruuveilla.

Ja jos joku kysyy tuleeko ääni todella sieltä, niin kyllä.
Hain autoni eilen Heleniukselta Lempäälästä, missä venttiilinnostajien välykset pistettiin säätöpaloilla oikeisiin toleransseihin, ja he olivat myös kiinnittäneet huomion tähän samaiseen ääneen käynnistettäessä.

Helenius pohti että tulisiko sinne väliin joku shimmilevy tai olisiko niitä starttimoottoreita olemassa 10 ja 11 hampaisina, ja sitten jos on väärä moottori/hammasluku, niin rusahdus kuuluisi.
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja BHN »

Onko sl ja slc ovet samat? Sovitin koriin korjauspalaa joka on kulmapala salpa puolella korissa. Tämä slc pala kaartuu hieman erilailla yläosasta.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja unski »

Ovet on samat molemmissa korimalleissa.

Timppa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja BHN »

Joo ja kyllä se nurkkapala sinne sopi kun oikeassa kulmassa aikansa hieroi.
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja BHN »

Itselläni ja kaikissa kuvissa 107 helman alaosa on musta? Kuuluuko se olla musta vai korinvärinen orkkiksena?
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2081
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

BHN kirjoitti:Itselläni ja kaikissa kuvissa 107 helman alaosa on musta? Kuuluuko se olla musta vai korinvärinen orkkiksena?
Ainakin esite kuvissa on mustat helmat.

http://oudemercedesbrochures.nl/R107_77.html" onclick="window.open(this.href);return false;
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Tiffany Twisted
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 28.05.2015 18:08

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Tiffany Twisted »

Oikea väri ei ole musta vaan hyvin tumman harmaa. Oikea Mersun värikoodi annettiin jossain julkaisussa, mutta en löydä sitä nyt ihan tältä istumalta. Olen selvittänyt sen silloin kun oman auton maalaus oli ajankohtainen. Palaan asiaan jos löydän oikean koodin.
Avatar
Tiffany Twisted
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 28.05.2015 18:08

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Tiffany Twisted »

Tarkennettu vastaus kysymykseen: "Itselläni ja kaikissa kuvissa 107 helman alaosa on musta? Kuuluuko se olla musta vai korinvärinen orkkiksena?"


Helmakoteloiden väri on Tiefdunkelgrau matt 7164

Väri ei paljon mustasta eroa, mutta tuo se oikea tehtaan ruiskuttama sävy on.
jaakkor123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Pe 04.04.2014 14:17
Paikkakunta: Oulu

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja jaakkor123 »

Hei,

Onko kenelläkään kokemuksia vanhojen kasikoneiden pakoputkiston vaimentimen poistosta?
Asensin 380sl:ään euromallin putkiston yhdellä välimaimentajalla ja takavaimentajalla. Välivaimennin ottaa ikävästi runkoon kiinni etureunasta ja todennäköisesti koitan saada tuon korjattua taivuttamalla putkistoa eri kulmaan. Toinen vaihtoehto olisi poistaa tuo välipönttö, onko porukalla kokemuksia nouseeko melutaso liian suureksi välipöntön poiston myötä?

-Jaakko
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja unski »

Välipönttö vaimentaa vain tietyn taajuiset äänet, koska se on läpivirtaava. Silloin se ei poista ”normi” vaimentajan kammioissa vaimenevia taajuuksia. Käyntiäänen tulee lisää sellainen keskitaajuinen räkäisyys. Tuo ääni ja taajuus on sellainen, joka ainakin itseä harmittaa.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
jaakkor123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Pe 04.04.2014 14:17
Paikkakunta: Oulu

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja jaakkor123 »

Hei,

Ok, hyvä tietää, taidampa jättää tuon välipöntön paikoilleen ja koitan vaan taivuttaa tuota putkea, jos jollain on tiedossa tornio-oulu alueella pakoputkistotöihin erikoistunut firma, niin suosituksia otetaan vastaan.

Onko tietoa mikä on tuo ainakin jenkkimallin 380sl:stä löytyvä Charcoal canister? Ilmeisesti putsaa/suodattaa aktiivihiilen avulla pakokaasuja. Huomasin että omassa autossa tuo kanisteri on täynnä hiiltä ja suuri osa alapuolen reiistä oli tukossa. Ravistellessa hiilenpalasia ja pölyä tulee ulos. Kuulukohan tuon olla tuollainen ja onko tuolla mitään tekemistä käynnin tasaisuuden kanssa?

Lisäksi hiilitankista lähtevä alipaineletku ei mennyt minnekään. Alipainekartan mukaan tuon letkun pitäisi mennä Thermo valveen, mutten kkiseltään löytänyt autosta tyhjää paikkaa tuolle letkulle. Kartan osoittamassa paikassa on kyllä ohjauspaineensäädin, jossa minulla on tyhjä paikka letkulle. Voisikohan tuo kuulua siihen...

-Jaakko
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja unski »

Aktiivihiilikanisteri kerää polttoainetankin kaasuja ja syöttää ne imusarjaan sopivassa vaiheessa.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
jaakkor123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Pe 04.04.2014 14:17
Paikkakunta: Oulu

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja jaakkor123 »

kiitoksia vastauksesta. Hienoja systeemejä (toimiessaan) olleet nuo energiakriisin aikaan tehdyt keksinnöt. Pikkasen ravistelin tuota pönttöä ja hiiltähän sieltä tuli ulos oikein urakalla. Sen verran yksinkertainen systeemin että saa jäädä autoon eli en ala tuota irti repimään.

Pitää vielä tutkia mistä käynnistystyksen jälkeen ensimmäisien minuuttien aikana pieni epätasaisuus käynnissä johtuu, aiemmin oli puhetta, että boschin tulpat kasutuvat kohtalaisen helposti jos kone on säädetty käymään rikkaammalla seoksella. Omassa autossa seos säädettiin konerempan jälkeen aavistuksen rikkaampaan päin, joten voisi kyllä kokeilla auttaisiko jokin muu tulppamerkki käyntiin, nyt siis boschin tulpat paikallaan. Kaikki letkut ja liittimet pitäisi olla ok.

-Jaakko
Foxnen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 14.01.2018 18:34

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Foxnen »

Moi

Mun SL vm. -86 takakontin kansi ei pysy auki. Kymmenen sentin pituinen metallitangon pätkä löytyi verhoilun takaa, joten vääntöjousi on pätkähtänyt poikki.

Tutkailin kuinka sellaisen saisi vaihdettua ja aika ahtaalta vaikutti irrottaa rikkoutunut jousi.

Olisiko jollain käytännön vinkkejä vääntöjousen vaihtoon?

Hannu
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2081
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Foxnen kirjoitti:Moi

Mun SL vm. -86 takakontin kansi ei pysy auki. Kymmenen sentin pituinen metallitangon pätkä löytyi verhoilun takaa, joten vääntöjousi on pätkähtänyt poikki.

Tutkailin kuinka sellaisen saisi vaihdettua ja aika ahtaalta vaikutti irrottaa rikkoutunut jousi.

Olisiko jollain käytännön vinkkejä vääntöjousen vaihtoon?

Hannu
Muistaakseni tankin takaa pitää ottaa peltilevy/verhous irti niin pääsee käsiksi kyseiseen jouseen. Se jousi on tankin päällä rättikaton kaukalon alla kiinni. Löytyy sellainen jousi varaosa autosta, jos on sama kuin 1979 vuosimallissa.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Foxnen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 14.01.2018 18:34

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Foxnen »

Takakontin puolelta otin verhoilut irti ja näytti erittäin ahtaalta paikalta irroittaa jousen ruuvit millä ne on kiinni. Varsinkin toinen, keskellä oleva ruuvi, on niin ahtaalla ja hiukan kaukanakin että mitenkä saa irti ja varsinkin takaisin ruuvin. Tankin päällä, kontin puolelta katsottuna on, joku pieni säiliö jonka irroittamalla pääsisi kumpaankin ruuviin hyvin käsiksi. Mitenkähän se lähtisi irti? Kenelläkään kokemuksia?

Kiinnostaisi tuo varaosa vääntöjousi. Oisko kuvaa lähettää?
timunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ma 02.06.2008 09:56

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja timunen »

Minulla oli sama juttu. Niitä metallitankoja on kaksi, jotka nostaa luukun. Yksi tanko piti ostaa, ja se oli eka Vehon ikinä myymä silloin 3-4 vuotta sitten myyjän mukaan. Hinta oli muistaakseni 50-70€ tjsp.
R107 500 SL
W111 220 SEb coupe
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2081
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Foxnen kirjoitti:Takakontin puolelta otin verhoilut irti ja näytti erittäin ahtaalta paikalta irroittaa jousen ruuvit millä ne on kiinni. Varsinkin toinen, keskellä oleva ruuvi, on niin ahtaalla ja hiukan kaukanakin että mitenkä saa irti ja varsinkin takaisin ruuvin. Tankin päällä, kontin puolelta katsottuna on, joku pieni säiliö jonka irroittamalla pääsisi kumpaankin ruuviin hyvin käsiksi. Mitenkähän se lähtisi irti? Kenelläkään kokemuksia?

Kiinnostaisi tuo varaosa vääntöjousi. Oisko kuvaa lähettää?
Sen huohotinsäiliön ruuvit on näkyvissä ja yksi ruuvi saattaa olla rättikaton kaukalosta käsin irrotettava. Yhden letkun joutuu irrottamaan niin sen saa käännettyä pois edestä. Olen semmoisen jousen vaihtanut noin 5 vuotta sitten niin ei muista ihan kaikkea näkemättä.
Ei ole kuvaa jousesta, mutta voin katsoa pystyykö ottamaan kuvaa kun käyn tallilla.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2081
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Nyt on kuva ehjästä ja katkenneesta tangon päästä. Molemmin puolin pitäisi olla tuollaiset koukut mitä tuossa ylemmässä on.

Kuva

Nämä toiset päät tulevat rättikaton luukun saranoihin.

Kuva
Viimeksi muokannut slsl77, Ma 22.01.2018 22:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Foxnen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 14.01.2018 18:34

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Foxnen »

Tänään sain purettua vääntöjousen irti omasta autostani. Näyttäis olevan samanlainen kuin sinun varaosasi. Arvio tangon pituudesta on n. 115 cm.

Eli voisin osan sinulta ostaa. Paljon pyydät osasta?
mersu2.JPG
mersu1.JPG
Hannu
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Reukku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: To 27.10.2011 13:02

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Reukku »

Kysymys kierroslukumittarista...

Miten ja minne kytketään 117 kierroslukumittari? Ilmeisesti ei puolaan...
Onko D jet:llä ja K jet:llä eroa? Onko kellään vaijerin osanumerosta tietoa?
-reukku-
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2081
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Reukku kirjoitti:Kysymys kierroslukumittarista...

Miten ja minne kytketään 117 kierroslukumittari? Ilmeisesti ei puolaan...
Onko D jet:llä ja K jet:llä eroa? Onko kellään vaijerin osanumerosta tietoa?
-reukku-
Minkä vaijerin numeroa?
Käsittääkseni kierroslukumittari on sähköinen ja minusta se kytketään puolasta/sytytysyksiköstä, jos muistan oikein.

T:Timppa
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja unski »

D-jetronicissa kytketään jakajalta tulevaan vihreän johtoon. Muissa malleissa sytytysyksiköltä tulevaan vihreäkeltaieen.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Reukku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: To 27.10.2011 13:02

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Reukku »

unski kirjoitti:D-jetronicissa kytketään jakajalta tulevaan vihreän johtoon. Muissa malleissa sytytysyksiköltä tulevaan vihreäkeltaieen.

Timppa
Kiitos vastauksesta. Entä jakajassa, missä sijaitsee kiinnityspiste? Puuttuu johto tyystin.
-reukku-
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 107 liittyvät kysymykset

Viesti Kirjoittaja unski »

Siis alkuperäisessä d-jetronicissa kierrosmittari on kytketty jakajan sytytyskärjiltä tulevaan vihreään johtoon. Mikä vuosimalli ja ruiskun malli on kyseessä?

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vastaa Viestiin