M111.960 käyntiongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
sakke.vee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 25.05.2017 20:52

M111.960 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja sakke.vee »

Päivää!
Osaiskohan joku täällä neuvoa..?
Oire: tyhjäkäynti on raskasta, välillä käy tosi nätisti, mutta sitten yskäisee ja tuntuu, että käy hetken kolmella jolloin tyhjäkäyntimoottori puuttuu peliin ja kierrokset kohoaa yli 1000 ja jää sen molemmin puolin humppaamaan. Ajossa toimii väilillä kuin uusi auto, mutta tasakaasulla alkaa nykimään. Reilummalla kaasulla ongelma poistuu, tai kun kaasun nostaa kokonaan. Lähtee hyvin käyntiin ja tuntuisi toimivan paremmin kylmällä koneella. Eilen 1. Tulppa märkänä. Kun ottaa ilmamäärämittarin johdon irti, sammuu?

Tähän mennessä vaihdettu: uusi ilmamäärämittari 2 kk sitten. Toimi siitä asti hyvin (bosch).
Koitettu toisella kaasuläppärungolla.
Uudet tulpat ja johtimet.
Uusi lamda-anturi.
Yj-rele avattu, ei hapettumia yms.
Puolat mittasin tänää: 7.3k ohm ja 2 ohm.(mittarissa vanha patteri, mutta samat arvot kummassakin molemmissa piireissä.)
Kaikki konehuoneen alipaineletkut koitettu kiertää alipainevuotojen takia.
Ravisteltu konehuoneen piuhoja ja liittimet kierretty kontaktisprayllä.
Pensapumppu kuulostaa ihan hyväkuntoiselta. (Varmaan ei toimis täyskaasulla jos ei paineita olisi?)
Käyntiin ei tuntuisi vaikuttavan vaikka irrottaa imuilma ja vedenlämpöanturin johdon.
Ei hajuja, ei käryjä yms pakokaasun joukossa.

Kärry on vm94 124. Ajettu 196tkm.

Jotenki vaikuttas puola-ongelmalta?, mutta ihan huviksee ei ole varaa jokaista sähköosaa vaihtaa. Löytyykö noin vanhasta boschin testerillä kohtuu selkeitä dignooseja?

Kiitos järkevistä vastauksista! Pakko nostaa ite kädet pystyyn.
sakke.vee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 25.05.2017 20:52

Re: M111.960 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja sakke.vee »

Auto kävi tänää testerissä. Herjasi tyhjäkäyntimoottorin on/off kykintä. Kun virrat laittaa päälle, moottori surahtaa, mutta kun käynnistää auton siellä ei enää tapahdu mitään. Testasin boxilta tulevat johdot äske ja yhteys sieltä kaasuläppärunkoon on ok. Tähän lisättäkööt, että tekee saman kahdella eri rungolla. Onko näistä mennyt boxeja rikki ja mikä ohjaa runggolte tulevaa komentoa josta se tajuaa, että kaasuläppä on kiinni ja tyhjäkäyntimoottorin tulisi alkaa toimia. ?

Eikö ole muilla ollut samanlaista ongelmaa? Olenko taas ennakkotapaus..
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M111.960 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Boxeja on todellakin mennyt paljon jos 2litrainen versio....taitaa olla vaan jo vaikea hankkia sitä mistään..toki vekatroniks korjaa ja oli joku muukin..soitat ja kysyt jos epäilyttää että vika olisi siellä.
Yleensä tuohon boxi vikaantumiseen syynä sitten johtosarja joka hapertuu eli se pitäisi johdottaa uudelleen ennekuin uuden boxin laitat paikalleen ja konehuoneen pesua tulee välttää.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
sakke.vee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 25.05.2017 20:52

Re: M111.960 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja sakke.vee »

2.2 litranen versio kyseessä. Eilen kuormitin boksin liittimestä kaasuläppäanturille tulevat 4 johtoa (tp ja tyhjäkäyntikatkaisija) ei ollut johto-ongelma ainakaan sillä välillä. Voiko viallinen yj-rele aiheuttaa sen, ettei tyhjäkäyntimoottori älyä alkaa pyöriä, vaikka singaali katkaisijalta tulee boksille. Yj näytti ok:lta, mutta yhdessä käämissä oli hieman lämpenemisen merkkejä ja rele on vuodelta 93, eli orginaali. Noh se selviää ens vk. Vaihdan sen releen enivei. Olen tosin mennyt pesemään moottorin useamminki :? En pese enää :D
sakke.vee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 25.05.2017 20:52

Re: M111.960 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja sakke.vee »

Yj rele vaihettu. Ei vaikutusta tyhjäkäyntimoottorin toimintaan. Täytyy seuraavaksi (taas) testata vanhalle toimivalla läppärungolla ja sit toisella eculla. Kunhan varaosalintta saapuu pihaan.
sakke.vee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 25.05.2017 20:52

Re: M111.960 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja sakke.vee »

Nytkun on vaihettu ecu yms. Tilipehööörit, käy tyhjäkäyntiä, ei nyhdä ajonaikana tms, mutta tyhjäkäynti on 1200 p ja n vaihteella. Vaihde päällä 700. Saako näistä säädettyä tyhjäkäyntiä esim tps:sää,vai mikä nyt taas on pielessä? En löydä imuvuotoja tms ongelmia.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M111.960 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kokeiles toimiiko se tyhjismotti niin suoralla jännitteellä että luisti liikkuu...jos se nyt on sen mallinen...vanhemmissa m102 moottoreissa se kokeillaan nopeasti niin koska se käyttää siinä ainakin kanttiaalto jännitettä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M111.960 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Teepä muuten kaasupolkimen opetus ensin..ohjeet löydät haulla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
sakke.vee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 25.05.2017 20:52

Re: M111.960 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja sakke.vee »

Problem solved. Moottorin johtosarjan vaihdon jälkeen on toiminut jo viikon moitteetta. Täytys nyt vaan vaivautua vaihtamaan vanhaan sarjaan uudet piuhat...
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: M111.960 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Kiitos Sakke tästä selvityksestä. Johto-ongelmat voi näköjään ilmetä mitä erilaisemmilla tavoilla. Saako niitä johtoja muualta kuin Veholta?
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
Kolmetoista
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 04.08.2013 02:56
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: M111.960 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Kolmetoista »

Samaa ongelmaa itsellä, käyntiin kyllä lähtee hyvin mutta ei meinaa pysyä käynnissä tai humppaa kierroksia. Onko kellään tiedossa mitkä on yleismittarilla oikeat arvot lambdalle ja MAF:lle, ettei tarvisi alkaa heti kaikkia vaihtamaan? Imuvuodot ja kaasuläppä tsekattu. Täyskaasulla pelaa hyvin mutta tasakaasulla nykii kovaa. Saako tuota konehuoneen pistoketta luettua jollain starilla tms? -93 manuaali E220 kyseessä. :think:
W124 E200 -95

ex
W124 250d -88
S202 C230 Kompressor -95
W202 C200 Sport -95
W124 250d -93
S124 E220T -93
S211 320cdi -04
Vastaa Viestiin