124:n puhallin
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 191
- Liittynyt: To 02.06.2011 13:42
- Paikkakunta: Hämeenlinna
124:n puhallin
Elikkä mistä löytyy lämppärin puhallin,onko siellä repsikan puolella maton takana,vai missä.
Re: 124:n puhallin
Menikös tämän vaihto tyyliinnäin: Tuulilasin alareunassaolevat listat pois(ihan nostamalla lähtee). Niitten alta paljastuu ruuvit jotka muovilistoja (vesikouruja) pitää kiinni. Myös viimeisen pytyn ja "rintapellinvälissä" on äänieriste joka täytyy ottaa pois. Varovaisuuta tämän kans ettei riko sitä. Kaksi ruuvia lisää jotka pitää sitä "keskimmäistä muovikaukaloa" kiinni. Nämä kun on auki niin muovikaukaloitten pitäis lähtä irti ja alta paljastuu lasipyyhkijän moottori varsineen.
Tämä on kiinni muistaakseni 4kpl 10mm muttereita sekä keskellä metalliklipsi. Sit sähkötökkeli irti niin saa pyyhkijän kokonaan pois. Alta sit näkyykin puhaltimen kotelo ja rippuu siitä onko ilmastoitu vai ei et millainen rakenne on. Jos ei ilmastointia niin muistaakseni muutamalla ruuvilla on se moottori/siivikkoyhdistelmä kiinni. Jos ilmastointia ei ole niin ostaa moottorin. Sen ilmasiivikon saa helposti pois vanhasta ja laitettua sen paikoilleen uuteen moottoriin. Monestihan sen vanhan moottorin kollektori on loppu ja siksi puhallin ei toimi kunnolla.
Tämä on kiinni muistaakseni 4kpl 10mm muttereita sekä keskellä metalliklipsi. Sit sähkötökkeli irti niin saa pyyhkijän kokonaan pois. Alta sit näkyykin puhaltimen kotelo ja rippuu siitä onko ilmastoitu vai ei et millainen rakenne on. Jos ei ilmastointia niin muistaakseni muutamalla ruuvilla on se moottori/siivikkoyhdistelmä kiinni. Jos ilmastointia ei ole niin ostaa moottorin. Sen ilmasiivikon saa helposti pois vanhasta ja laitettua sen paikoilleen uuteen moottoriin. Monestihan sen vanhan moottorin kollektori on loppu ja siksi puhallin ei toimi kunnolla.
Re: 124:n puhallin
Ilmastoidussa on sitten erilainen ja kalliimpi se puhallin kun karvahattu mallissa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: 124:n puhallin
Olikos se nyt niin vielä, että jos ilmastoitu joutuu tuon homman tekemään kabiinin kautta, eli purkaa kojelaudan kaikkinensa edestä pois...
Taasen jos Divian jälkiasenteinen ilmastointi käytetiin yleensä tuota perus yksiosaista puhallinta, jolloin sen pienellä kikkailulla voi tehdä myös konehuoneen puoleltakin.. Eli oikeastaan homma kiinni siitä onko ilmoa vaiko ei!
Taasen jos Divian jälkiasenteinen ilmastointi käytetiin yleensä tuota perus yksiosaista puhallinta, jolloin sen pienellä kikkailulla voi tehdä myös konehuoneen puoleltakin.. Eli oikeastaan homma kiinni siitä onko ilmoa vaiko ei!
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: 124:n puhallin
Ainakin orkkisilmastoinnilla kun ns. manuaalisesta sellaisesta puhutaan homma on ihan samanlainen ja itse moottorikin mielestäni helpompi ottaa irti. Koppa jonka takana moottori siivikkoineen on, niin on kaksiosainen ja klipseillä kasassa. Itte moottori on metallipannalla keskeltä moottoria kiinni.
Ilmastoidun siivikoita en ole koittanut irti.
Ilmastoimattoman siivikon saa kun ottaa sen kollektorinpuoleisen hiiliä pitävän metalliosan kokonaan irti moottorirungosta ja sit hioo sen ruostuneen akselinpään siivikonpuolelta puhtaaksi. Sit vaan tuurnalla lyö siivikonpuoleiseen akselinpäähän niin siivikko vastaa senpuolen laakeriin ja akseli lähtee irti.
Lämmittää kannattaa siivikonpuoleista päätä ennen kun alkaa tuurnaa ja vasaraa käyttämään. Samalleen kun siivikkoa laittaa uuteen moottorin kiinni niin kannattaa lämmittää. Sit tarkkana ja mallaa aina välillä autoon paikoilleen ettei paina siivikkoa liian syvälle akseliin.
Sopivan syvyyden näkee mallatessa paikoilleen ja on sopivalla syvyydellä kun kopan ilmanottoaukon molemmilla puolilla siivikon reuna on yhtä kaukana.
Edit: Lisätään vielä se että kun uutta laittaa paikoilleen niin kannattaa se hiilipuoleinen akselinpää laittaa kovaa vasten kun siivikkoa laitta paikoilleen. Niin ja siivikossa on tasapainoja lähes aina. Ovat sellaisia pieniä hakasia. Luonnolisestikaan niihin ei kuulu koskea
Ilmastoidun siivikoita en ole koittanut irti.
Ilmastoimattoman siivikon saa kun ottaa sen kollektorinpuoleisen hiiliä pitävän metalliosan kokonaan irti moottorirungosta ja sit hioo sen ruostuneen akselinpään siivikonpuolelta puhtaaksi. Sit vaan tuurnalla lyö siivikonpuoleiseen akselinpäähän niin siivikko vastaa senpuolen laakeriin ja akseli lähtee irti.
Lämmittää kannattaa siivikonpuoleista päätä ennen kun alkaa tuurnaa ja vasaraa käyttämään. Samalleen kun siivikkoa laittaa uuteen moottorin kiinni niin kannattaa lämmittää. Sit tarkkana ja mallaa aina välillä autoon paikoilleen ettei paina siivikkoa liian syvälle akseliin.
Sopivan syvyyden näkee mallatessa paikoilleen ja on sopivalla syvyydellä kun kopan ilmanottoaukon molemmilla puolilla siivikon reuna on yhtä kaukana.
Edit: Lisätään vielä se että kun uutta laittaa paikoilleen niin kannattaa se hiilipuoleinen akselinpää laittaa kovaa vasten kun siivikkoa laitta paikoilleen. Niin ja siivikossa on tasapainoja lähes aina. Ovat sellaisia pieniä hakasia. Luonnolisestikaan niihin ei kuulu koskea
Re: 124:n puhallin
Tohon liittyen, mä kerran vaihdoin pelkän moottorin ilmastoituun versioon, enkä huomannut miettiä sitä, miten ne kaksi siipipyörää olivat toisiinsa nähden. Oletettavasti ne olisi syytä laittaa samassa kulmassa siihen uuteenkin moottoriin, sillä tuossa tapauksessa ainakin kävi niin, että se uusi moottori hajosi tosi poikkeuksellisen nopeasti, vaikka kai se joku ihan laatumoottori oli, KL-Varaosilta hankittu, varmaan Bosch. Oma veikkakseni on, että kokonaisuus ei enää ollut tasapainossa, kun siipipyörät eivät olleet toisiinsa nähden siinä alkuperäisessä kulmassa, jossa ne varmaankin oli tasapainotettu. Ja tärinä sitten sen hajotti. Vaihdoin siihen sitten seuraavaksi moottorin siipipyörineen ja se on toistaiseksi toiminut sitten paljon pitempään. On vaan ihan tosi kallis siihen pelkkään moottoriin nähden.Jari Ke kirjoitti: ...
Niin ja siivikossa on tasapainoja lähes aina. Ovat sellaisia pieniä hakasia. Luonnolisestikaan niihin ei kuulu koskea
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: 124:n puhallin
Miten otit irti? Mullois yx johon voisi koittaa samaa temppua minkä sä teit ja tosiaan erittäin hyvä huomio tuo kahden siivikon asennus toisiinsa nähden. En osannu tuolaista ajatellakaan.
Re: 124:n puhallin
Jaa, kuinkahan se nyt olikaan... On niin monta vuotta siitä, ettei meinaa enää muistaa. Mutta silleen se kyllä melko varmasti meni, että mä ensin pistin sen vanhan moottorin pala palalta pikku hiljaa rälläkällä ja ruuvarilla vääntäen aivan tohjoksi niin, ettei ollut enää paljon muuta jäljellä kuin se akseli siinä. Sit akseli keskeltä poikki ja sittenhän se on jo helppoa. Mutta kyllä mä niin muistelen, että semmoinen aika työläs ja kauan kestävä homma se oli. Eritoten, kun pitää sitä moottoria hajottaessaan koko ajan olla niin tarkkana, ettei riko niitä siipipyöriä. Lopulta, kun ajattelee, että harrastamista nämä autopuuhat ovat, niin siihen saa silti ihan kohtuullisen tuntipalkan, kun vertaa pelkän moottorin ja valmiin siivellisen moottorin hintoja.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: 124:n puhallin
Kiitos tiedosta.
Nyt kun tuo puhallin on säilytyksessä silleen et moottorin paino ei kohdistu siivikkoihin niin vie tilaakin. Tosiaan ei kärsi säilyttää silleen et paino on siivikoissa meinaan siivikot pikuhiljaa vääntyy ja menee sit ihan piloille. Yhden kitisevän tilalle ostin tuolleen säilytetyn ja meni tovi et sain siivikot edes jotensakkin värinättömiksi. Kitisevässä on toinen "laakeripukki" rikki ja siis pyörii väärästä välistä.
Mutta täytyy ehjätä tuo uusiomoottorilla.
Nyt kun tuo puhallin on säilytyksessä silleen et moottorin paino ei kohdistu siivikkoihin niin vie tilaakin. Tosiaan ei kärsi säilyttää silleen et paino on siivikoissa meinaan siivikot pikuhiljaa vääntyy ja menee sit ihan piloille. Yhden kitisevän tilalle ostin tuolleen säilytetyn ja meni tovi et sain siivikot edes jotensakkin värinättömiksi. Kitisevässä on toinen "laakeripukki" rikki ja siis pyörii väärästä välistä.
Mutta täytyy ehjätä tuo uusiomoottorilla.