Jes, eli nyt on nosturit asennettu, työkalut pituusjärjestyksessä, lattia pesty, langaton verkko toiminnassa ja sitruunantuoksuinen WC-hajustin asennettu huolellisesti pönttöön... eli tallin valmistelut vedetty överiksi ja kaikki tekosyyt autohommien tekemiseen eliminoitu! Nyt pitäisi lunastaa omat odotukset ja saada tehokkasti SEC kuntoon... Julistetaan tavoite julkisesti, että juhannuksena tuon auton on oltava viimeisen päälle road trip valmiina! Tekemistä on paljon, aloitetaan näkyvimmästä eli laatikosta.
Todiste #1: Punaista nestettä lattialla. Tuosta kuvasta näkee kivasti, että myös kampiakselin takastefa vuotaa.
Todiste #2: Laatikko märkä aika lailla joka puolelta. Ajossa laatikosta vuotava öljy päätyi pakoputkelle ja esimerkiksi liikennevaloissa katku tuli kabiiniin asti... Ei voi hyväksyä!
Laatikon öljyillä on ajettu 13'000 mailia neljän vuoden aikana. Öljynvaihtoväli on speksattu 30'000 mailiin, joten nämä öljyt saavat mennä ihan
periaatteesta takaisin töihin huollon jälkeen... Hyväntuntuinen nyrkkisääntö öljyn kunnon toteamiseen on kastaa talouspaperia öljyyn: Jos paperi jää punaiseksi, niin pitäisi olla hyväkuntoista. Jos jää ruskeaksi tai mustaksi, niin sitten ei pitäis enää olla kuranttia kamaa. Pääsin fiilistelemään nosturia.
Pakoputkiston poistaminen on välttämätöntä et pääsee käsiksi yhteen laatikon pulteista. Aika hurjaa voimaa sai käyttää et irtosi pultit kollektorista, mutta muuten helppo homma. Tältä näyttää jenkkimallin putkisto, tiedä kuinka paljon siinä on eroa euromalliin.
Olen joskus miettinyt, että mistä tietää onko katalysaattori tukossa... Jos tähän on jollain hyviä vinkkejä niin kertokaa ihmeessä? Puhtaalta näyttää mitä putkesta näkyy...
Kardaanin irroittamisessa tarvitsee tuota 46mm kiintoavainta ja esim putkipihtejä, että saa lukituksen auki ja pystyy liu'uttamaan kardaanin etupätkää taaksepäin ja sitten irti.
Kaikkien vaiheiden kuvaamisesta ei varmaan ole jengille hyötyä, itse koin haastavimmiksi nämä:
Kickdown-kaapeli
Jää vaihteistoon kiinni eli pitää irroittaa kaasuvivustosta. Talttapäämeisselillä irtoaa tuo nivel kun laittaa väliin ja kääntää vaan kunnes ponnahtaa irti. E-klipsin vedin irti lenkkiavain/viila virityksellä, saas nähdä miten laitetaan takaisin kiinni kun on ahdasta.
Moottorin tukeminen
Moottorin painopiste on tukikumien etupuolella, eli niin pitää tukea ettei pääse kallistumaan eteenpäin. Ratkaisin tämän naputtelemalla puupalikan öljypohjan ja poikkipalkin väliin ja kiristin moottorinkannakkeista palikkaa vasten kuormaliinalla. Tuli napakka.
Limpun irroittaminen
Pikku luukun takaa paljastuvat limpun pultit. Ne ovat nuo isommat kaksi, eli keskimmäistä pientä ei tarvitse eikä kannata yrittääkään irroittaa. Niillä kiinnitetään hammaskehä vetolevyyn ja toisella puolella on mutterit, joten ei ole tarkoituskaan tässä vaiheessa niitä irroittaa. Limpun pultit toki pitävät hammaskehän oikeasti aloillaan.
Laatikon kannattelu
Yleismalleja toki saa Motonetistä. Budjettisyistä ja tallin tilan säästämiseksi en halunnut sellaista ostaa, modasin moottorinosturia hieman. Nuo laatikossa olevat korvat on hyvä paikka kiinnittää, siis ne korvat joissa on pakoputkiston tukirauta normaalisti kiinni. Hitsailin sitten custom pidikkeen satunnaisista putkista ja paloista. Moottorinosturin sylinterin laitoin osoittamaan suoraan ylöspäin tuollaisella pannalla. Tämä oli tarkka työkalu, helposti irtosi.
Yritän olla ammattimaisempi ku koskaan ennen laatikon irroituksessa, joten käteen jääneet pultit sun muut päätyivät omiin pusseihinsa. Koko hommassa meni pari päivää, kun tein rauhassa ja uutta opetellen.
Lopuksi haluaisin vielä kysyä pari juttua moottoriin liittyen. Osaisiko joku sanoa, A) onko syytä huoleen kun tuo kannentiiviste selvästi hikoilee öljyä mutta ei varsinaisesti vuoda ja B) miten tuosta pakosarjan pultistakin tulee öljyä läpi?
thanks
