Terve Mersutietäjät.
Yli 20 vuoden Volvoilun jälkeen ostin vuosi sitten 124 Mersun. Ei oo tarvinnut katua, hyvä ajaa, neliventtiili kuutonen vetää väkevästi. Onhan tuo ihan helvetin tekninen vehje Volvoon verrattuna. Kaikki on suunniteltua niinkuin saksalainen tekee.
Mutta asiaan. Vesipumppu on oireillut koko ajan, vuotanut hieman. Jostain syystä hihnan vaihdon jälkeen lopetti tihkumisen. Yritin vaihtaa pumppua jo kertaalleen mutta yritykseksi jäi. Homma jäi kiinni yhdestä pultista, eli se alaoikealla oleva kuusiokanta. Omaa typeryyttäni en puhdistanut kantaa huolella ja onnistuin nylppäämään kannan pyöreäksi.
Onko kellään käynyt samoin? Vinkkejä jatkoon? Imusarjan joutuu varmaan irrottamaan että saa tilaa sinne. Ahtaat on paikat. Pumppu pitää jo senverran pahaa ääntä ettei kohta uskalla enää ajaa.
S124 M104 Se surullisen kuuluisa vesipumppu Ratkaistu!
S124 M104 Se surullisen kuuluisa vesipumppu Ratkaistu!
Viimeksi muokannut Hauptmann, Ke 20.12.2017 13:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: S124 M104 Se surullisen kuuluisa vesipumppu
Saisitko hakattua siihen nylppääntyneeseen päähän torx-avaimen? Alaoikealla oleva pultti on muistaakseni vielä kohtuullisesti saavutettavissa. Vaikein oli yläoikealla, imusarjan alla.
Niin, ja sillä oletuksella että autosi on 300-24 eikä 320.
Niin, ja sillä oletuksella että autosi on 300-24 eikä 320.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: S124 M104 Se surullisen kuuluisa vesipumppu
Suosittelisin irroitukseen vastakierrehylsyä jos vaan sijainti on sellainen että pystyy lyömään tuollaisen pultin ulkokehälle. Erityisen hyviä kuusiokolopulteille kun ovat pyöreitä ulkoreunastaan niin tarttuu tasaisesti kun koko on sopiva.
Biltemassa myydään noita sarjana, mutta esim Puuilo myy yksittäinkin n.10e kpl
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000020870/" onclick="window.open(this.href);return false;
Toinen vaihtoehto on tuollainen joka tulee pultin kannan sisäkehälle:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000022141/" onclick="window.open(this.href);return false;
Biltemassa myydään noita sarjana, mutta esim Puuilo myy yksittäinkin n.10e kpl
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000020870/" onclick="window.open(this.href);return false;
Toinen vaihtoehto on tuollainen joka tulee pultin kannan sisäkehälle:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000022141/" onclick="window.open(this.href);return false;
S124 300 TDT 4Matic -87
Re: S124 M104 Se surullisen kuuluisa vesipumppu
Jos ei muuten lähde niin ja jos tilaa on niin hitsaa päähän joku 8nn mutteri reiästään....jos ei lähde niin kanta pitäisi porata pois ja pumpun irroituksen jälkeen lukkopihdeillä loppu pultti pois.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: S124 M104 Se surullisen kuuluisa vesipumppu
Kiitokset hyvistä vinkeistä!
Häksä, moottori on M104.992 eli 320. Torxia en oo tarjonnut sinne, saattais lähteä sillä.
Toi Bilteman sarja vaikuttais hyvältä, juurikin tuo ulkoa tarraava malli.
Häksä, moottori on M104.992 eli 320. Torxia en oo tarjonnut sinne, saattais lähteä sillä.
Toi Bilteman sarja vaikuttais hyvältä, juurikin tuo ulkoa tarraava malli.
Re: S124 M104 Se surullisen kuuluisa vesipumppu
Juu tuo vastakierrehylsysarja on ihan ehdoton kun vanhoja pultteja irroittelee. Säästyy paljolta taistelulta.
Omassa käytössä on saksasta tilattu 25e maksanut laajempi sarja ja sitten lisäksi laadukkaampi, mutta pienempi Irwinin sarja ja pakko sanoa että Irwinin sarja kyllä pureutuu huomattavasti paremmin ruostuneisiin pultteihin. Halvemman sarjan hylsyt tuntuu tylsyvän joka kerta enemmän kun käyttää, kun taas Irwinin sarja on vieläkin kuin uusi vaikka ollut pitempään käytössä.
Motonet ja Hong Kong ainakin myy tuota Irwinin sarjaa. Hylsyä kohdenhan nuo ovat hinnaltaan melkein samoissa Bilteman kanssa, ainut huono vaan tuossa on lähinnä vain neljä yleisimpää kokoa.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/804099/I ... -38-5-osaa" onclick="window.open(this.href);return false;
Omassa käytössä on saksasta tilattu 25e maksanut laajempi sarja ja sitten lisäksi laadukkaampi, mutta pienempi Irwinin sarja ja pakko sanoa että Irwinin sarja kyllä pureutuu huomattavasti paremmin ruostuneisiin pultteihin. Halvemman sarjan hylsyt tuntuu tylsyvän joka kerta enemmän kun käyttää, kun taas Irwinin sarja on vieläkin kuin uusi vaikka ollut pitempään käytössä.
Motonet ja Hong Kong ainakin myy tuota Irwinin sarjaa. Hylsyä kohdenhan nuo ovat hinnaltaan melkein samoissa Bilteman kanssa, ainut huono vaan tuossa on lähinnä vain neljä yleisimpää kokoa.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/804099/I ... -38-5-osaa" onclick="window.open(this.href);return false;
S124 300 TDT 4Matic -87
Re: S124 M104 Se surullisen kuuluisa vesipumppu
Torxista ei ole hyötyä myljääntyneen kuusiokolon irrotuksessa.
Sen sijaan, jos kyseessä on 6mm kuusiokolo, voit lyödä sinne ZXN 8mm avaimen sisään ja saat pultin irti:
https://www.paruzzi.com/images/mega3481 ... 1478684535" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen sijaan, jos kyseessä on 6mm kuusiokolo, voit lyödä sinne ZXN 8mm avaimen sisään ja saat pultin irti:
https://www.paruzzi.com/images/mega3481 ... 1478684535" onclick="window.open(this.href);return false;
wiimax.fi
Re: S124 M104 Se surullisen kuuluisa vesipumppu
Ongelma selvitetty!
Ratkaisu oli tuo vastakierrehylsy jota Nes2 suositteli. Enpä oo tiennyt tällaisen(kaan) työkalun olemassaolosta. On kyllä kätevä.
Kiitokset kaikille auttaneille. Tästä on hyvä jatkaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.