Hitto että säikäytti aamulla töihin tullessa, kävi tuotantohallin seinä lähestymään vähän liian nopsaan. Eli:
Jo viikonloppuna Kangasalta itään päin ajellessa huomasin, ettei kaikki ole jarruttaessa kunnossa. Silloin rekka tuli perä edellä vastaan, ja kun painalsin jarrua, poljin tuntui painuvan yllättävän syvälle. Sama juttu toistui tänä aamuna n. 30 km:n ajon jälkeen. Tätä ennen olin jarrutellut kolmeen risteykseen, eikä häipymistä ollut havaittavissa.
Tähän viimeiseen risteykseen tultaessa kuulin, että joku kitisee/hankaa. Ilmeisesti se oli repsikan puolen takajarru, koska se pyörä oli jälkeenpäin tunnusteltuna huomattavasti muita kuumempi. Samoin olin tuntevinani ylimääräistä lämpöä myös kuskin puolen eturenkaassa.
Vaihdoin jarrupalat juhannuksen tienoilla jokaiseen pyörään. Tällöin jouduin ilmaamaan järjestelmää, koska kun painoin apukuskin etupyörän mäntää sisään, jarrunestesäiliön korkissa olevasta reiästä ruikki nestettä konepeltiä vasten. Koeajolla täristi ja poljin meni lähes pohjaan jarruttaessa, joten ilmaa oli päässyt systeemiin.
Lienee siis mahdollista, että ilmaa on jäänyt vielä systeemiin sisään. Onko tämä ainoa syy jarrujen häipymiselle? Ennen en ole levyjarruissa törmännyt tuollaiseen häipymiseen, uskoin sen olevan vain rumpujarrujen ongelma kuumentuessa.
Kunnollinen jarruremppa lienee aiheellista tehdä muutenkin. Etenkin männät pitäisi saada liikkumaan paremmin, ja ei nuo levytkään huippukunnossa enää ole. Muistelen vaan, että lahtelainen Mersukorjaaja sanoi kysellessäni Ässään männän tiivisteiden vaihtoa, että "osta vaihtosatula, sen voin laittaa kiinni, tiivisteissä hurja työ".
Kommentteja ja vinkkejä kaivataan.
W123/Jarrut häipyy
W123/Jarrut häipyy
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Ei kovin hurja
Ei siinä vaihdossa hurja työ ole. Juuri vaihdoin Uoleviin etujarruihin tiivistet kesälomalla.
Uolevissahan meni kanssa jarru koeajolla pohjaan. Jarrutin 120km/h melkein täysillä ja jarrujen kuumetesa tämä ilmiö tapahtui. Tutkimuksissa huomasin, että ainakin tiivisteen alle oli päässyt jotain nestettä ja että tiivisteissa oli reikiä.
Otin etusatulat irti ja vaihdoin tiivisteet. Männät liikkuivat kaikissa satuloissa yllättävän hyvin.
Samalla vaihdoi uudet jarrunesteet ja luonnollisesti järjestelmä piti ilmata.
Katsastuksessa jarrut ottivat 100% tsasaisesti, joten remppa oli onnistunut.
Tiivisteet on aika hankala asentaa, joskaan ei mahdotonta. Siihenkin on oma systeemi, jota on vaikea selittää.... Ei muutakun opettelemaan.
Uolevissahan meni kanssa jarru koeajolla pohjaan. Jarrutin 120km/h melkein täysillä ja jarrujen kuumetesa tämä ilmiö tapahtui. Tutkimuksissa huomasin, että ainakin tiivisteen alle oli päässyt jotain nestettä ja että tiivisteissa oli reikiä.
Otin etusatulat irti ja vaihdoin tiivisteet. Männät liikkuivat kaikissa satuloissa yllättävän hyvin.
Samalla vaihdoi uudet jarrunesteet ja luonnollisesti järjestelmä piti ilmata.
Katsastuksessa jarrut ottivat 100% tsasaisesti, joten remppa oli onnistunut.
Tiivisteet on aika hankala asentaa, joskaan ei mahdotonta. Siihenkin on oma systeemi, jota on vaikea selittää.... Ei muutakun opettelemaan.
Juuri tällainen ilmiö kävi itselleni noin vuosi sitten, paitsi että ei ollut seinä vastassa. Ajoin vain risteykset ohi. Toisen puolen toinen takajarrusylinteri oli jumissa ja jarrut laahasivat. n. parinkymmenen kilometrin ajon jälkeen lämpesi niin paljon että nesteet kiehahti ja jarrut hävis. Ensimmäinen korjaustoimempide oli laittaa uudet palat ja nöyristellä männät liikkumaan niin johan asettu. Kannattaa myös laittaa korjaussarja sylintereihin.
-300D -85
Kiitos kaikille vastauksista. Se kyllä saattaa olla jarruremppa edessä: mietin kunnostettuja vaihtosatuloita (Venetmäki W116:een 50 e/kpl), kun oikutteleva takasatula on itsessään muutenkin aika hapertunut, ehkäpä jopa levyjäkin. Levyt eivät ole kalliita, alle 20 euroa/kpl oli kyse sitten etu- tai takalevyistä.Kaitsu K kirjoitti:Juuri tällainen ilmiö kävi itselleni noin vuosi sitten, paitsi että ei ollut seinä vastassa. Ajoin vain risteykset ohi. Toisen puolen toinen takajarrusylinteri oli jumissa ja jarrut laahasivat. n. parinkymmenen kilometrin ajon jälkeen lämpesi niin paljon että nesteet kiehahti ja jarrut hävis. Ensimmäinen korjaustoimempide oli laittaa uudet palat ja nöyristellä männät liikkumaan niin johan asettu. Kannattaa myös laittaa korjaussarja sylintereihin.
Eikös W115-levyt ole ihan käypäset? Ainakin Motonetistä myivät W116:een uudet takalevyt, joissa on tarra "W115". Ne ovatkin vielä asentamatta...

Mitenkä muuten on, jos päädyn uusimaan satulat, mitä merkkiä kannattaa ottaa? Tästä oli joskus jossain puhetta... ATE vai Bendix?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aatetta
Kyllä yleinen kansalaismielipide ja omatkin kokemukset puoltavat kiistatta ATE:n tuotteita. Bendixin tavarasta näyttää olleen jonkun sorttista sanomista, ei tosin itsellä. Itse asiassa en parin ensimmäisen Mersun kohdalla edes tiennyt, kummat vempeleet niissä olivat. Vanhassa kehnossa taisi olla Bendix-kantaa, mutta 230E:ssä ja Daamissa ATE. Eivät Bendixitkään varmasti susia ole, mutta hyvästä on aina olemassa parempikin versio.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Kyllä, w115:sen takalevyt sopivat w123:een heittämällä. Omassakin oli ensin -70 w115:sen vanhat, ei ihan loppuunkulutetut levyt joskus ja nyt on tuossa 240D:ssä olleet melkein uudet levyt. Toisen puolen jarrusatula on taas tuosta -72 w115:sta, on ihan samanlainen kuin toisellakin puolen.Timo L. kirjoitti:
Eikös W115-levyt ole ihan käypäset? Ainakin Motonetistä myivät W116:een uudet takalevyt, joissa on tarra "W115". Ne ovatkin vielä asentamatta...![]()
w115,123,124,126,140, 210 yms.