7mm elementit pumpussa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

7mm elementit pumpussa

Viesti Kirjoittaja Tonir »

mitä se tollanen pumppu tekis 250d vapari autolle? Olisko mitä hyötyä/ haittaa?
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Oma käsitykseni on, että vaparipumpusta saa säätämällä suunnilleen sen verran syöttöä (n. +20%), minkä kymppiventtiilinen kone pystyy polttamaan. Moniventtiilimoottori hengittäisi paremmin.

Isojen tappien myötä tyhjäkäynti muuttuu karkeammaksi. Varsinkin kylmänä.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Eräs ammattikoneistaja sanoi kerran ettei se moni venttiilinen juurikaan paremmin hengitä... venttiilit on aikasta pienet.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Samalla savumäärällä saa enemmän vetoja, kun se savu tehdään isommilla elementeillä. 300D:stä on ilman turboa otettu parhaimmillaan luokkaa 180 hv olevia tehoja.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

7mm tappi antaa saman määrän soppaa lyhyemmässä ajassa.
Ruiskutus aika ei mene kovin pitkäksi.
TS. sama soppamäärä voidaan polttaa vähemmällä savulla... Ja samalla savumäärällä saadaan menemään enempi soppaa.
Joku mersupurkaamo??
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Kuinkahan tyyristä se on tommosen pumpun tekeminen? noin luokkaa?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

oisko 500 egestä ylöspäin...

edit , nelos koneen pumppu siis, paljon se tuo lisää yks mäntä hinnassa ?
Viimeksi muokannut epk, La 20.11.2004 20:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

5-pumppu varmaan jossain 700-800€ jos ei tarvi korjata?

Parempi kysyä PPD:ltä suoraan
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8794
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Perttu K kirjoitti:Samalla savumäärällä saa enemmän vetoja, kun se savu tehdään isommilla elementeillä. 300D:stä on ilman turboa otettu parhaimmillaan luokkaa 180 hv olevia tehoja.
jaahas... jaahas... tais tulla 7mm elementit tilaus listalle... :shock:
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Täytyy käydä ensin penkittään vakio elementeillä ja sitten toisen kerran kun on seiskat pumpussa, notta näkee millaista vaikutusta isommilla elementeillä saa aikaseksi :twisted:
Kyllä Mersu on aina Mersu

X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Esko R kirjoitti:Täytyy käydä ensin penkittään vakio elementeillä ja sitten toisen kerran kun on seiskat pumpussa, notta näkee millaista vaikutusta isommilla elementeillä saa aikaseksi :twisted:
Teeppä se. Faktaa on aina mukava nähdä. Erityisesti kun käy samassa dynossa ottamassa ennen/jälkeen käyrät. Sitten tosiaan voi nähdä että mitä milläkin toimenpiteellä on vaikutusta. Tämä on se ainoa oikea tapa todeta viritysten vaikutus.
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

täytyypi varmaan laittaa elementit... :twisted:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

epk kirjoitti:oisko 500 egestä ylöspäin...

edit , nelos koneen pumppu siis, paljon se tuo lisää yks mäntä hinnassa ?
Ei taida ihan riittää... 700 € ainakin...siis samalla tehdään ulkopuolinen säätö ja peruskunnostus.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Niin uudet keskipako painot tais maksaa yli 300 egee ja nehän ne uusii kuitenkin kun ne on kuitenkin kuluneet.
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kyllä niillä on ihan selkeä tehoja nostava vaikutus. Se että ruiskutusaika jää täydellä syötölläkin lyhyeksi, saa polttoaineen palamaan männän ollessa vielä mahdollisimman ylhäällä, se puolestaan parantaa hyötysuhdetta huomattavasti. Faktaahan on että dieselissä ruiskutusnopeus on vakio, eli kaasun painaminen ainostaan jatkaa ruiskutusaikaa. Kun syöttöä on sitten sopivasti (=:twisted: ), menee paloaika niin pitkäksi että osa polttoaineesta käytännöllisesti pakoputkesta pihalle ilman sen suurempaa hyötyä Nopeutta saa lisää vain isommilla elenteillä

Tiedän suurin piirtein huhutasolla Mynämäeltä lähteneen maailmalle ainakin kaksi vaparia toinen olisi ollut n. 160hv ja toinen sitten se melkein 180 hv. Tehojen kannalta ei ole merkitystä missä ne elementit sinne pistetään, mutta käyttäytymisen kannalta on.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, ja taisi olla niin että tuo 180 hv oli Stoneheadin autossa, mitattu ennen kuin siihen asennettiin ahdin.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Perttu K kirjoitti:Tehojen kannalta ei ole merkitystä missä ne elementit sinne pistetään, mutta käyttäytymisen kannalta on.
Mitä tarkoitat "käyttäytymisen kannalta"?

Kiinnostaa...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Varmaan toimintaa laiton jälkeen. Toisessa paikassa tehtynä toimii kaikki moitteetta myös tyhjäkäynti.
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Lähinnä kiinnostaa mahdolliset temput, jolla moottorista saa kalinoita pois. Aika myöhäselle joutuu ruiskutuksen säätämään, ettei pintakaasulla ajellessa vähän "kalahda" välillä. Tehtiin tänään tyhjäkäyntivertailua Passatin PD:n kanssa (1.9 TDI, 130 hp). Passatin moottori täristi tyhjäkäynnillä enemmän, mutta oli selkeästi ääneltään pehmeämpi :shock: Näin myös vaikka kierrokset nosti 900 rpm:ään, jolloin pahin kalina Mersusta pehmenee...

Onko kenelläkään mittaustuloksia, kuinka herkästi teho laskee tai kulutus nousee kun ruiskutusta myöhästetään? Kyllähän tehokkaammassakin Mesessä täytyisi olla sivistyneempi käynti kuin volkkarissa :roll:
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

paloviita kirjoitti:
Perttu K kirjoitti:Tehojen kannalta ei ole merkitystä missä ne elementit sinne pistetään, mutta käyttäytymisen kannalta on.
Mitä tarkoitat "käyttäytymisen kannalta"?

Kiinnostaa...
Itseltä tosin puuttuu perstuntuma. Mutta mitä nyt olen stoneheadin kanssa jutellut, niin ihan ensimmäiset mynän pymput ei olleet mitään sivistyneitä. Auto pyrki mm. nykimään kevyellä kaasulla. Käsittääkseni Mynällä on mennyt 1-2 vuotta kun se on kehitellyt sellaista evopumppua, joka toimii mukavasti myös arkiajossa. Mitä kyydissä keväällä olin, niin se toimi ihan yhtä hienostuneesti kuin alkuperäinenkin. Tosin moottori vastasi kaasuun todella räväkästi.

Tämä johtuu käsittääkseni siitä, koska nuo isommat tapit antavat huomattavasti suuremman tuoton, jää ruikutusaika normaaliajossa erittäin lyhyeksi. Pienetkiin säätimen tekemät liikeet säätötankoon ja siten elementeille, vaikuttavat ruiskutusmäärään suuresti, vaikka ruiskutusaika muuttuu vain vähän. Tämä aiheuttaa sitten sitä herkkyyttä nykimiselle.
Ne säätimeen tehtävät muutokset ovat niitä vaikeita hommia. Pelkät elementit pystynen itsekin vaihtamaan pumppuun, mutta sen säätimen säätäminen
niille elementeille jää tekemättä.

Eli tehoa saisin minäkin aikaan, mutta se käyttäytyminen on toinen juttu. Toinen homma on se, että kuulema mynä teettää elementtinsä. Ne elementit ovat halvempia kuin Boschin tekemät. Toinen ero on niiden muotoilussa. Elemetteihin koneisetetaan urat, jotka määräävät syötettävän polttoainemäärän. Sylinterissä, jossa elementit liikkuvat on uria vastaavat poraukset. Mynän elementeissä on hieman erilaiset koneistukset. Koneistukseilla voidaan vaikuttaa, siihen mihin suuntaan ruiskutusaika kasvaa. Arvaisin että mynän elementeillä ruiskutusaika kasvaa ensin myöhäisellepäin ja sitten vasta molempiin suuntiin. Tämä muuttaa siis ennakkoa kuormituksen mukaan. Vastaavat toiminnot ovat toki vakioelementeissäkin. Se juju on siinä kuinka paljon, mihin suuntaan, ja missä vaiheessa. Isommille elementeile pitäisi olla toiset arvot. Nämä jutut tekevät moottorista vähemmän 'raa'an'.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Esko R kirjoitti:Täytyy käydä ensin penkittään vakio elementeillä ja sitten toisen kerran kun on seiskat pumpussa, notta näkee millaista vaikutusta isommilla elementeillä saa aikaseksi :twisted:
NO niih :x Sehän meni harjotteluksi.... enkös minä sanonut, että seiskat paikalleen heti :idea:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Eli tehoa saisin minäkin aikaan, mutta se käyttäytyminen on toinen juttu. Toinen homma on se, että kuulema mynä teettää elementtinsä. Ne elementit ovat halvempia kuin Boschin tekemät. Toinen ero on niiden muotoilussa. Elemetteihin koneisetetaan urat, jotka määräävät syötettävän polttoainemäärän. Sylinterissä, jossa elementit liikkuvat on uria vastaavat poraukset. Mynän elementeissä on hieman erilaiset koneistukset. Koneistukseilla voidaan vaikuttaa, siihen mihin suuntaan ruiskutusaika kasvaa. Arvaisin että mynän elementeillä ruiskutusaika kasvaa ensin myöhäisellepäin ja sitten vasta molempiin suuntiin. Tämä muuttaa siis ennakkoa kuormituksen mukaan. Vastaavat toiminnot ovat toki vakioelementeissäkin. Se juju on siinä kuinka paljon, mihin suuntaan, ja missä vaiheessa. Isommille elementeile pitäisi olla toiset arvot. Nämä jutut tekevät moottorista vähemmän 'raa'an'.[/quote]

oliskos kellään kuvia noista vakio/isompien elementtien muotoilusta :?
kiinnostais kovasti tietää :) mahtavatko kaikilla pumppupajoilla tietää erillaisista muotoiluista :roll:
ML W164
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

satakaskolmonen kirjoitti:oliskos kellään kuvia noista vakio/isompien elementtien muotoilusta :?
kiinnostais kovasti tietää :) mahtavatko kaikilla pumppupajoilla tietää erillaisista muotoiluista :roll:
Eiköhän tuo kuulu sarjaan liikesalaisuudet, vaikka kyllähän tuonkin keksinnön muut pian kopioivat.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Mauri H. kirjoitti:Eiköhän tuo kuulu sarjaan liikesalaisuudet, vaikka kyllähän tuonkin keksinnön muut pian kopioivat.
Voi tieten olla. Kuitenkin firmasta ulos myytäviä tuotteita on sinällään hankala pitää salassa. Jos niitä joku haluaa katsoa, niin muuta ei tarvitse tehdä kuin tilata vehke ja ottaa selvää. Patenteilla ym. estetään, etteivät muut tee pisnestä samanlaisilla osilla. Kyllähän esim. Nuukialaisetkin purkavat muiden tekemiä puhelimia ja katsovat, mitä ne ovat syöneet.

Eri asia on pitää salassa, miten laitteet tehdään – liikkeen tilat ja työvälineet on helpompi pitää uteliaiden ulottumattomissa.

t.
Risto
E500 – 211.070
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Olen kanssa pyöritellyt ajatusta laittaa tuohon W124200D -88:iin nuo 7 milliset mutta samalla vaihtaisin koneen tuohon nurkissa pyörivään 250D:hen. Purkaamolta vielä 300D:n perämurikka ja vetoakselit, niin voisi saada aika mukavan ja taloudellisen pelin.
Vaihteistona säilyttäisin tuon 4 vaihteisen alkuperäisen lootan.

Tuo saattaa kyllä viivästyä kun tuo kaksatanen kone pääsi taas läpi vuotuisesta tarkistuksesta vaikka vuotaakin aika reilusti öljyä tiivisteitä. En kyllä sitä enää takaisin tiputa jos sen joudun pois nostamaan joskus, sen verran paremmin tuo vitoskone vetää.
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Mitäs se sitten katsastusmies sanoo asiasta jos jostain kummasta saisi selville että autossa onkin puhtia vaikka kuinka? Eikös lastukin pitäis muutoskatsastaa säännösten mukaan. Voisi varmaan rinnastaa jotenkin kauttarantain lastutukseen 7mm elementti homman... vai? :oops:
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Tomperi kirjoitti:Mitäs se sitten katsastusmies sanoo asiasta jos jostain kummasta saisi selville että autossa onkin puhtia vaikka kuinka? Eikös lastukin pitäis muutoskatsastaa säännösten mukaan. Voisi varmaan rinnastaa jotenkin kauttarantain lastutukseen 7mm elementti homman... vai? :oops:
En ajatellut muutenkin ylityöllistettyjä katsastusmiehiä moisella pikkuasialla vaivata :lol:
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kuinkas käy kulutukselle noilla isommilla elementeillä?

Jos sitä vaikka itekki joskus... :twisted:
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Ei kannata vaivata :lol: :lol: :lol:
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Re: ..

Viesti Kirjoittaja Petri K »

jarski kirjoitti:Kuinkas käy kulutukselle noilla isommilla elementeillä?

Jos sitä vaikka itekki joskus... :twisted:
Veikkaan että matkaajossa tippuu kulutus ja revitellessä nousee. parin viikon päästää saattaa olla että voin kertoa tarkemmin :wink:
Vastaa Viestiin