W211 ja jälkiasennettu dpf

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
wee124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ke 28.10.2009 17:09
Paikkakunta: Kankaanpää

W211 ja jälkiasennettu dpf

Viesti Kirjoittaja wee124 »

Elikkäs, auto on 2003 mallinen 270CDI A ja hanskalokerosta löytyi (vuoden omistuksen jälkeen :roll: ) dokumentteja että autoon olisi jälkiasennuksena Saksan maalla laitettu jonkinmoinen hiukkassuodatin vuonna 2008.
Onko foorumilaisilla kokemusta noista jälkiasennetuista dpf pöntöistä, itse en ole vielä päässyt auton alle vilkaisemaan mitä sieltä löytyy. Lähinnä kiinnostaa ovatko nuo oikein virallista mallia paine-eroantureineen ja puhdistuspolttoineen, itse en ole 20tkm aikanahuomannut auton savuttavan missään tilanteessa kuten dpf autot regeneroinnissa ymmärtääkseni tekevät

Joulukuun alkupuolella asiaa olisi tarkoitus tutkia, eihän näköyhteys vaadi kuin pohjamuovien irrotuksen mutta kun ei ole paikkaa niin ei ole. Mutta jos jollakulla olisi asiasta omakohtaista kokemusta niin olisi mukava kuulla, Saksassa noita on asenneltu jälkikäteen että on päässyt ajelemaan isompien kaupunkien keskustaan, näin olen ymmärtänyt.

Lähinnä tässä nyt on ajatuksena että kuinka kivuttomasti tuollaisen jäliasennushiukkasloukun poistaminen onnistuu.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5935
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W211 ja jälkiasennettu dpf

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

wee124 kirjoitti:Elikkäs, auto on 2003 mallinen 270CDI A ja hanskalokerosta löytyi (vuoden omistuksen jälkeen :roll: ) dokumentteja että autoon olisi jälkiasennuksena Saksan maalla laitettu jonkinmoinen hiukkassuodatin vuonna 2008.
Onko foorumilaisilla kokemusta noista jälkiasennetuista dpf pöntöistä, itse en ole vielä päässyt auton alle vilkaisemaan mitä sieltä löytyy. Lähinnä kiinnostaa ovatko nuo oikein virallista mallia paine-eroantureineen ja puhdistuspolttoineen, itse en ole 20tkm aikanahuomannut auton savuttavan missään tilanteessa kuten dpf autot regeneroinnissa ymmärtääkseni tekevät

Joulukuun alkupuolella asiaa olisi tarkoitus tutkia, eihän näköyhteys vaadi kuin pohjamuovien irrotuksen mutta kun ei ole paikkaa niin ei ole. Mutta jos jollakulla olisi asiasta omakohtaista kokemusta niin olisi mukava kuulla, Saksassa noita on asenneltu jälkikäteen että on päässyt ajelemaan isompien kaupunkien keskustaan, näin olen ymmärtänyt.

Lähinnä tässä nyt on ajatuksena että kuinka kivuttomasti tuollaisen jäliasennushiukkasloukun poistaminen onnistuu.
Katso heti turbon jälkeen,
semmoisia on nähty missä on pieni ponttö turbon ja katin välissä
Mökkillä
'
wee124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ke 28.10.2009 17:09
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: W211 ja jälkiasennettu dpf

Viesti Kirjoittaja wee124 »

Ok kiitos vastauksesta. Jos tuo on paineanturilla varustettu malli niin sitten on ilmeisesti ecua ronkittu kun loukku on autoon asennettu? Toisaalta eikai pelkästä pöntöstä hyötyä olisi, tukossahan se olisi pian jos ei puhdistuspolttoa tehtäisi...?
gubbe89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 17.02.2013 16:01
Paikkakunta: Mouhijärvi

Re: W211 ja jälkiasennettu dpf

Viesti Kirjoittaja gubbe89 »

Näissähän, kuten myös 202:ssa, 203:ssa ja 210:ssa on kaksi kattia. Toinen välittömästi föönin jälkeen ja toinen alla. Ettei olisi tätä jälkimmäistä kattia korvattu DPF:llä tai laitettu juuri sitä ennen. Offtopicina, se jälkimmäinen katti on niin kylmässä paikassa, ettei noki pala pois ja menee ajan kanssa tukkoon. Raskaaseen kalustoonhan kaupustellaan myös jälkiasennus-dpf:iä. Niissäkään ei ole mitään regenerointiautomatiikkaa. Se pönttö pitää vain aika-ajoin viedä poltettavaksi. Järjenköyhää touhua... :roll:

P.S. wee124, jos liikut joskus Mouhijärven suunnalla, niin voidaan vaikka moosestella tuota. Pistä vaikka privaa, niin vaihdellaan puhelinnumeroita.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13766
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W211 ja jälkiasennettu dpf

Viesti Kirjoittaja DBFI »

gubbe89 kirjoitti:Raskaaseen kalustoonhan kaupustellaan myös jälkiasennus-dpf:iä. Niissäkään ei ole mitään regenerointiautomatiikkaa. Se pönttö pitää vain aika-ajoin viedä poltettavaksi. Järjenköyhää touhua... :roll:
Saksassa on saattanut auto jäädä ajamatta kotiovelle ellei ole pönttöä laitettu. Tai ainakin käyttömaksut ihan eri luokkaa. Monen suomalaisen mielestä asiat muuttuvat järkeviksi jos säästyy rahaa, ympäristöstähän ei vihreetkään välitä kunhan saavat sillä argumentilla rahat muilta pois.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5935
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W211 ja jälkiasennettu dpf

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

gubbe89 kirjoitti:Näissähän, kuten myös 202:ssa, 203:ssa ja 210:ssa on kaksi kattia. Toinen välittömästi föönin jälkeen ja toinen alla. Ettei olisi tätä jälkimmäistä kattia korvattu DPF:llä tai laitettu juuri sitä ennen.
Yleensä heti siinä turbon (föönin :roll:)
jälkeen pienempi katin näköinen minkä jälkeen sitten normalin katin näköinen
ja ovat yhtäputkea mikä laitettu sen normallin etumaisen katin tilalle

Pelkkä kat
https://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/y ... s-l225.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://bilder3.eazyauction.de/YourCarpa ... /44197.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
jos ei mitään tuomisia anturi/putki hässäköitä men mihinkään niin voi poistaa

Monen näköisiä Hiukas suodatimia

http://www.dieselpartikelfilter.net/pkw ... 2-203.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mökkillä
'
wee124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ke 28.10.2009 17:09
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: W211 ja jälkiasennettu dpf

Viesti Kirjoittaja wee124 »

FinlandMerceds kirjoitti:
gubbe89 kirjoitti:Näissähän, kuten myös 202:ssa, 203:ssa ja 210:ssa on kaksi kattia. Toinen välittömästi föönin jälkeen ja toinen alla. Ettei olisi tätä jälkimmäistä kattia korvattu DPF:llä tai laitettu juuri sitä ennen.
Yleensä heti siinä turbon (föönin :roll:)
jälkeen pienempi katin näköinen minkä jälkeen sitten normalin katin näköinen
ja ovat yhtäputkea mikä laitettu sen normallin etumaisen katin tilalle

Pelkkä kat
https://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/y ... s-l225.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://bilder3.eazyauction.de/YourCarpa ... /44197.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
jos ei mitään tuomisia anturi/putki hässäköitä men mihinkään niin voi poistaa

Monen näköisiä Hiukas suodatimia

http://www.dieselpartikelfilter.net/pkw ... 2-203.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiitoksia, papereista on selvinnyt että tuossa eemelissä oleva hiukkassuodatin on G+M KAT:in tekeleitä https://www.gmkat.de/russpartikelfilter ... ngssystem/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuo valmistaja kertoo sivuillaan että yli viisi vuotta vanhat ja tai yli 80000km ajetut pöntöt pitäisi uusia :( Ihmettelen vaan kun näissä ei sitä puhdistuspolttoa käsittääkseni ole että onhan tuo 80000km melkoinen siivu, luulisi että käy moottorin kannen päälle tuollainen viritys.
Omaan autoon tuo pönttö on laitettu n. 30tkm kohdalla ja nyt taulussa on n. 83tkm, edellisessä öljynvaihdossa moottoriin laitettiin mobilin 0w-40 öljyt kun ei tuosta jälkiasennus vermeestä ollut tietoa, kaipa tuollakin kannattaisi ESP öljyä käyttää...
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5935
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W211 ja jälkiasennettu dpf

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

wee124 kirjoitti: Kiitoksia, papereista on selvinnyt että tuossa eemelissä oleva hiukkassuodatin on G+M KAT:in tekeleitä https://www.gmkat.de/russpartikelfilter ... ngssystem/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuo valmistaja kertoo sivuillaan että yli viisi vuotta vanhat ja tai yli 80000km ajetut pöntöt pitäisi uusia :( Ihmettelen vaan kun näissä ei sitä puhdistuspolttoa käsittääkseni ole että onhan tuo 80000km melkoinen siivu, luulisi että käy moottorin kannen päälle tuollainen viritys.
Omaan autoon tuo pönttö on laitettu n. 30tkm kohdalla ja nyt taulussa on n. 83tkm, edellisessä öljynvaihdossa moottoriin laitettiin mobilin 0w-40 öljyt kun ei tuosta jälkiasennus vermeestä ollut tietoa, kaipa tuollakin kannattaisi ESP öljyä käyttää...
Noiden ilman anturita olevien jälkiasenus pönttöjen kanssa on jopa vielä
tärkeämpää käyttä sitä tuhkaamatonta öljy
ne kun polta itseään tyhjäksi

suomen oloissa hyvä että ne voi halutessan poistaa muitta mutkitta,

täällä kun ei vielä viherpesu ole mennyt niin pitkälle
Mökkillä
'
wee124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ke 28.10.2009 17:09
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: W211 ja jälkiasennettu dpf

Viesti Kirjoittaja wee124 »

FinlandMerceds kirjoitti:
wee124 kirjoitti: Kiitoksia, papereista on selvinnyt että tuossa eemelissä oleva hiukkassuodatin on G+M KAT:in tekeleitä https://www.gmkat.de/russpartikelfilter ... ngssystem/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuo valmistaja kertoo sivuillaan että yli viisi vuotta vanhat ja tai yli 80000km ajetut pöntöt pitäisi uusia :( Ihmettelen vaan kun näissä ei sitä puhdistuspolttoa käsittääkseni ole että onhan tuo 80000km melkoinen siivu, luulisi että käy moottorin kannen päälle tuollainen viritys.
Omaan autoon tuo pönttö on laitettu n. 30tkm kohdalla ja nyt taulussa on n. 83tkm, edellisessä öljynvaihdossa moottoriin laitettiin mobilin 0w-40 öljyt kun ei tuosta jälkiasennus vermeestä ollut tietoa, kaipa tuollakin kannattaisi ESP öljyä käyttää...
Noiden ilman anturita olevien jälkiasenus pönttöjen kanssa on jopa vielä
tärkeämpää käyttä sitä tuhkaamatonta öljy
ne kun polta itseään tyhjäksi

suomen oloissa hyvä että ne voi halutessan poistaa muitta mutkitta,

täällä kun ei vielä viherpesu ole mennyt niin pitkälle
Mikä olisi paras tapa eliminoida tuo härpäke, rälläkällä halki/poikki ja tyhjätä koko pönttö vai onko muita mielekkäitä ideoita?
gubbe89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 17.02.2013 16:01
Paikkakunta: Mouhijärvi

Re: W211 ja jälkiasennettu dpf

Viesti Kirjoittaja gubbe89 »

Rälläkällä pois, heität sen pöntön niin kauas kuin ikinä jaksat ja laitat putkea tilalle. Näinhän ei toki lain mukaan saa tehdä, jos kyseinen laite on merkitty rekisteriotteeseen :D DPF kyllä regeneroituu ajossa ihan kohtuullisesti ilman puhdistuspolttojakin, kunhan lämpötila on riittävän korkea, olisikos ollut +550°C. Tässä tapauksessahan olisikin optimaalista, jos se olisi heti turbon jälkeen, niin saisi jotenkuten pidettyä puhtaana, kunhan tarjoaa aika-ajoin tossua. Tässäkin taas ympäristömerkitys hivenen kärsii taas. Asiaan suoranaisesti kuulumatta, hieman takapajuisesti olen sitä mieltä, että ulosteen määrä on vakio. Sen muotoa voidaan muuttaa, mutta siihenkin tarvitaan taas ylimääräistä energiaa. Maailma ei pelastu katalysaattoreilla ja hiukkassuodattimilla, joiden valmistaminen on melkoisesti ympäristöä kuormittavaa touhua - varsinkin, jos asiaa miettii siitä alkaen kun malmia aletaan louhia :problem:
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13766
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W211 ja jälkiasennettu dpf

Viesti Kirjoittaja DBFI »

FinlandMerceds kirjoitti:
Noiden ilman anturita olevien jälkiasenus pönttöjen kanssa on jopa vielä
tärkeämpää käyttä sitä tuhkaamatonta öljy
ne kun polta itseään tyhjäksi
Oletettavasti mökkikaverilta kuultu? Uskottava se sitten on. Erikoista vaan että pitää olla tuhkaamatonta sillion kun sitä nokea ei polteta, siitähän se tuhka pönttöön tulee.
Vastaa Viestiin