Tyhjäkäynti ontuu 300tdt

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
PV72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:37
Paikkakunta: Etelä-Pohojanmaa

Tyhjäkäynti ontuu 300tdt

Viesti Kirjoittaja PV72 »

Mistähän vois moinen johtua? Välillä käy hetken ihan nätisti mutta yleensä kierrokset humpaa 500-800rpm välillä, ei kehtaa käyttää tyhjäkäynnillä muitten kuullen luulevat pian että mersu on rikki! Vika alkoi aivan yllättäen eli viisaat kertokaa mikä on nyt mersussa rikki?
PV72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:37
Paikkakunta: Etelä-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja PV72 »

Ai niin unohtu mainita että auto on vm-90. Voiskohan vika olla siinä mötikässä pumpun päässä?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

ite taistelin täysin saman asian kanssa muutama viikko sitten... ihan kokeilemalla sain sitten tyhjäkäynnin aisoihin.. vikaan auttaa kun kääntää tyhjäkäynnin hienosäätö ruuvia kiinnipäin.. eli nostaa tyhjäkäyntiä... (ruuvi löytyy pumpu päältä takaosasta. 13mm lukitus mutteri ja 6mm itse säätöpultti)jos tyhjäkäynti jää liian korkealle niin sitä pitää pudottaa pumpun sisältä ELR-solenoidin takaa. pumpusta takaa katsottuna oikeasta ylänurkasta.. siellä on tyhjäkäynnin karkea säätö)... ELR-solenoidi on juuri pumpun takapäässä yläreunassa johon menee kaksi johtoa..
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Tuleepa ylläolevasta mieleeni. Kun seuraavan kerran jaetaan "ylennyksiä", niin joko Mika T saisi kohta asiantuntija-tittelin. Mainiota neuvontaa tuokin tuossa taasen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Mika.T kirjoitti:ite taistelin täysin saman asian kanssa muutama viikko sitten... ihan kokeilemalla sain sitten tyhjäkäynnin aisoihin.. vikaan auttaa kun kääntää tyhjäkäynnin hienosäätö ruuvia kiinnipäin.. eli nostaa tyhjäkäyntiä... (ruuvi löytyy pumpu päältä takaosasta. 13mm lukitus mutteri ja 6mm itse säätöpultti)jos tyhjäkäynti jää liian korkealle niin sitä pitää pudottaa pumpun sisältä ELR-solenoidin takaa. pumpusta takaa katsottuna oikeasta ylänurkasta.. siellä on tyhjäkäynnin karkea säätö)... ELR-solenoidi on juuri pumpun takapäässä yläreunassa johon menee kaksi johtoa..
Lähteekö tuo ELR-solenoidi helposti irti? Avasin ne kaksi ruuvia ja yritin irrottaa sitä mötikkää, mutta ei tuntunut lähtevän väkivaltaa käyttämättä. Uskaltaako sitä irrottaa voimalla?
Avatar
MKLa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: La 17.01.2004 10:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MKLa »

Mulla tyhjäkäynnin oireilu johtui akun takana olevasta ylivirtasuojasta eli se oli sökö ja pudotti tyhjäkäynnin kierroksia mainitsemallesi alueelle. Ei tosin vaikuttanut siten, että tyhjäkäynti olisi "soutanut". Lisänä vielä ABS-merkkivalon ajoittainen välähteleminen...

Korjaantu kun vaihdoin motikan... :lol:
Se on siinä....
300 D Turbo
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Samuli H kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:ite taistelin täysin saman asian kanssa muutama viikko sitten... ihan kokeilemalla sain sitten tyhjäkäynnin aisoihin.. vikaan auttaa kun kääntää tyhjäkäynnin hienosäätö ruuvia kiinnipäin.. eli nostaa tyhjäkäyntiä... (ruuvi löytyy pumpu päältä takaosasta. 13mm lukitus mutteri ja 6mm itse säätöpultti)jos tyhjäkäynti jää liian korkealle niin sitä pitää pudottaa pumpun sisältä ELR-solenoidin takaa. pumpusta takaa katsottuna oikeasta ylänurkasta.. siellä on tyhjäkäynnin karkea säätö)... ELR-solenoidi on juuri pumpun takapäässä yläreunassa johon menee kaksi johtoa..
Lähteekö tuo ELR-solenoidi helposti irti? Avasin ne kaksi ruuvia ja yritin irrottaa sitä mötikkää, mutta ei tuntunut lähtevän väkivaltaa käyttämättä. Uskaltaako sitä irrottaa voimalla?
kyllä se lähtee nykäisemällä mutta on aika tiukassa. o- rengas puree kiinni...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Aku P kirjoitti:Tuleepa ylläolevasta mieleeni. Kun seuraavan kerran jaetaan "ylennyksiä", niin joko Mika T saisi kohta asiantuntija-tittelin. Mainiota neuvontaa tuokin tuossa taasen.
:oops: :P kiitän.
Vastaa Viestiin