W204 C-sarja jarrujen kiristysmomentit?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Matti_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 31.03.2010 22:33
Paikkakunta: Etelä-Savo

W204 C-sarja jarrujen kiristysmomentit?

Viesti Kirjoittaja Matti_L »

Terve,

Tietääkö joku alkupään W204 C-sarjalaisen jarruosien virallisia kiristysmomentteja? 220 CDI -malli vuodelta 2007, jos sillä on merkitystä. Jotain löysin Googlettamalla, mutta lieneekö oikeita arvoja:

Kuluneisuustunnistimen kiinnike jarrusatulaan (E10 Torx) 8 Nm?

Liukutapit takana (7mm kuusiokolo) xxx Nm

Etujarrujen liukupultti (13mm ja 17mm kiristysmutteri) xxx Nm

Jarrusatulan kannakkeen kiinnityspultit (18mm edessä ja takana) xxx Nm

Pieni jarrulevyn lukituspultti (Torx 30) 10 Nm?


Vaihtelen talvirenkaita, ja ajattelin samalla purkaa, putsata & herkistellä jarrut. Ja tapana on aina laittaa kaikki tehtaan ilmoittamiin kiristysarvoihin, jos semmoisia vaan on saatavilla…

Kiitos!

Edit: tehty tarkennuksia ja poistettu vääriä tietoja
Viimeksi muokannut Matti_L, Ti 07.11.2017 09:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W204 C-sarja jarrujen kiristysmomentit?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Toi momentilla vedetty arvo ainakin mersuissa on kyseen alaista koska niissä on yleensä vielä lukkoliima....onko se vedetty alarajalle liimalla vai ylärajoille ilmanliimaa...toki ei niitä viljeltäisi netissä jos se ei olisi oikea ja sillä ei kestäisi.
Kiristys tiukkuuteen eniten vaikuttaa kierteen voiteleminen koska momentttikin perustuu kitkaan...siksi tarkimmat pultit esim koneessa vedetään asteilla....vanhemmat venymättömätkin.

Tälläistä pähkäilyä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Matti_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 31.03.2010 22:33
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: W204 C-sarja jarrujen kiristysmomentit?

Viesti Kirjoittaja Matti_L »

Hei,

Päivitin ensimmäiseen viestiin tietoja. Vahingossa olin löytänyt netistä AMG 63 -mallin kiristysmomentteja, jotka saattaa hieman erota 220 CDI:stä... :oops: Tässä on juuri se vaara on kun on netin varassa.

Tein jäsenhakemuksen Suomen Mercedes-Benz Klubiin. Siellä jäsenetuna on pääsy EPC-varaosajärjestelmään ja WIS-korjaamokäsikirjaan. Kunhan pääsen sieltä katsomaan oikeat kiristysmomentit niin laitan sitten tänne tiedoksi jos joku tietoa etsii. Se on loistava juttu tämmöiselle harrastaja-huoltajalle. Juuri vaihdoin viikonloppuna uuden termostaatin 204:seen, ja kyllä se nyt ilman ohjeita meni, mutta siinäkin on termostaatin pulttien kiristysmomentti tosi pieni, löysin jostakin semmoisen arvon kun 9Nm.

Joku ideahan siinä on että viisaat insinöörit määrittelee pulteille kiristysmomentit? Itse en ole niin kokenut konkari että osaisin laittaa käsituntumalta oikein, ja minulla on vaarana ylikiristys yleensä... Siksi näitä momentteja aina yritän selvittää.

Tässä YouTube -video, jossa saksalainen kaveri (ammattihuoltaja) tekee 204:seen etujarruhuoltoa. Hauska kattoa kun ei ole yhtään harhaliikettä kaverilla, työkalut löytyy heti ja kaikki on saksalaisella tehokkuudella järjestyksessä... Käyttää kasaamisessa uusia pultteja ja laittaa ne lopuksi momenttiin, ei vain näy että mikä on kiristysmomentti.

https://www.youtube.com/watch?v=7TCXKENXQgA" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin