LÖYLYÄ CDI:HIN?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
PeteP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ke 17.11.2004 16:29
Paikkakunta: Keski-pohojanmaa

LÖYLYÄ CDI:HIN?

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Noniin elikkä -99 mese cdi ja tarttis löylyy koneeseen, ahtopainetta saa ilm tankoa kiristämällä, mutta eikös se katkase syötön kun tulee ns.ylipaine, eli pitäs ohj.yksikköä räpeltää?? vai miten nää hoituu?? ennoo nääs koskaan riisseleitä rimmannu. :roll:
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja jorma »

Keskisuomen autosäätö 040/7292874. Osaa hommansa (varsinki MB cdi)
Billett
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Riippuu tietysti siitä millaisia tehoja haet, mutta ainakin Street turbolla näyttävät piristelevän Cdi-koneita. Aikamoinen hinta näkyy olevan 3-4t€?? ja pakettiin kuuluu uusi ahdin, välijäähd, ohjelmointi, penkitys ja avaimet käteen.
Lopputuloksena 180-190hp ja 400Nm väännöt.
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 721
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Boss kirjoitti:Riippuu tietysti siitä millaisia tehoja haet, mutta ainakin Street turbolla näyttävät piristelevän Cdi-koneita. Aikamoinen hinta näkyy olevan 3-4t€?? ja pakettiin kuuluu uusi ahdin, välijäähd, ohjelmointi, penkitys ja avaimet käteen.
Lopputuloksena 180-190hp ja 400Nm väännöt.
Mikäs viritys se tollanen on jolla tehot laskee :lol: :wink:

Ohjelmoinnin hinta lienee noin 500€ karalalla,vai oonko ihan metsässä?

Kuulostaa tuo street turbon hinta tosiaankin aika kovalta,rauta ei noin paljoa maksa,ja ohjelmointi lie aika helppo homma asiantuntijalle?
Mutta jollainhan nämä tietokoneet,softat ja osaaminen on maksettava,ja se lienee asiakkaan tehtävä. Jokaisen asia miettiä kohdallaan paljonko on valmis maksamaan lisähevosista. Halvemmalla niitä näin saa kuin ostamalla isomman koneen, toisaalta siinä taas lisää virityspotentiaalia,tunnetusti mikäänhän ei koskaan riitä kun viritetään! 8)
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Boss kirjoitti:Riippuu tietysti siitä millaisia tehoja haet, mutta ainakin Street turbolla näyttävät piristelevän Cdi-koneita. Aikamoinen hinta näkyy olevan 3-4t€?? ja pakettiin kuuluu uusi ahdin, välijäähd, ohjelmointi, penkitys ja avaimet käteen.
Lopputuloksena 180-190hp ja 400Nm väännöt.
Älkää nyt ainakaan tonne autoanne viekö. Itse kyselin tuolta taannoin samaa asiaa ja ei ne tienneet siellä mitään kuusta eikä maasta. Aikaakin toimenpiteeseen ois pitänyt varata pari kolme viikkoa.

Turbo ja cooleri jostakin ja sitten auto Karalalle lastutettavaksi. Tulee aivan helvetisti halvemmaksi ja karala kyllä tekee (kuulemma) parasta mitä suomessa on tarjolla.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Noista softista ja niiden hinnoista sen verran, kun autossa on vakio-osat on softatkin tyypillisesti valmiina ja siten lastutus pitäisi olla todella halpaa. Kun autoon laitetaan 'custom' osaa, esim erilainen ahdin, pitää softa räätälöidä kyseiselle paketille. Silloin hinta tietysti pomppaa.

Jos autoon löytyy valmiiksi kokeiltu ahdin/cooler/softa paketti, jälleen hinnan ei pitäisi pompata. Laskee siten että varaa ahtimelle 1000 €, coolerille 500 € softalle 500 €, ja työlle loput, joka käytännössä tarkoittaa ahtimen asennusta. Tuo softan 500 € pitäisi sisältää jo softan 'asennustyö'.

Kovalta kuulostaa hinnat, mutta kyllä ahtimen vaihdossa sitä rahaa kuluu 'nippeleihin' vaikka ihan itse sen asentaisi.

Mikähän tämän vuodatuksen asiasisältö oli ? No vaikea on vertailla kun ei tiedä mistä työstä oikeasti maksaa. Pelkät teholukemat ei kerro kaikkea, kyllä pikkuahtimilla/coolereilla niitä tehoja saa, ja samoja tehoja isoillakin mutta kumpi on kestävämpi silloin paketti ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
PeteP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ke 17.11.2004 16:29
Paikkakunta: Keski-pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Joo ei mitään hullun hommaa, vaan ihan omilla hiluilla, mulle riittäs muutama kymmenen kaakkia. Mullon tossa sitten oikea auto jossa täysmoottori (V8) nautiskelua varten. eihä toi karu varmarimese mikään kilpuri ole, eikä tule. lähinnä järjenkäytöllä lisätty teho joka parantaa ohitusturvallisuutta esim.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4781
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

jorma kirjoitti:Keskisuomen autosäätö 040/7292874. Osaa hommansa (varsinki MB cdi)

Juu, näin se on.
Tuolla olen muutattanut omia autojani useammankin kerran eri mallille. Nytkin on tarkoitus noin viikon päästä käydä.

Jos ei nyt ruveta hiuksia halkomaan, niin vakiomoottorin teho ei nouse ahtopainetta lisäämällä, tai cooleria vaihtamalla, vaan teho nousee syöttöä lisäämällä.
Kaikissa nykyään markkinoilla olevissa suorasuihkutusdiiseleissä taitaa suuttimien pienuus olla se tehon nostoa ensiksi rajoittava tekijä. Elikkä mikäli suuttimia ei saa vaihdettua suuremmiksi, niin pelkästään uudelleen ohjelmoimalla saadaan moottorista käytännössä irti kaikki lisäteho.
Kaikki muut investoinnit on kyllä käytännössä turhia. (Siis ajatellen tehonlisäystä)
Lastutuksessa on kyllä hinta/laatusuhde hyvin kohdallaan, ja kaikki varmasti toimii, ei mikään huono asia sekään. Läpäisee varmasti pakokaasutestin, kun täysien kierrosten (~4800rpm) syöttöön ei kosketa. Jos vaan moottori on muuten kunnossa. Tehot nousee hiukan eri tavalla, mallista riippuen. Kaksataset on kiitollisimpia.
Minulla on jo useiden satojen tuhansien kilometrien kokemus ko. pajan tuotteista, ja ainakaan vielä ei ole ollut ongelmia, päivastoin.
Kolme viimeisintä autoani olen jo uutena käyttänyt ko. paikassa.
Kyllä niitä on muitakin lastuttajia Suomessa, ja varmaan myös ihan hyviä
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
PeteP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ke 17.11.2004 16:29
Paikkakunta: Keski-pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja PeteP »

aivan.. minkäverran tollasella leo lastumäellä saa ruutia lisää?? tollahan menis jo pienellä lisäyksellä 200 rikki :lol: vähän myötästä niin 190 taulussa nykytehoilla..
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4781
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No se riippuu tietysti, millainen moottori sinun autossasi on.
Siitä ensimmäisen sukupolven nelipyttyisestä suunnilleen 145 hv.
Ja toisen sukupolven tekeleestä noin 165 hv.

Se on sama, onko kaksatanen, tai 220,nen.

Tehoja saa tuosta vielä hiukan lisääkin, mutta silloin rupeaa suurimman tehon kierrosluku nopeasti valumaan alaspäin.
Ruiskutusaika vakiosuuttimilla venyy niin pitkäksi, että suuremmilla kierrosluvuilla ruiskutukseen jäävä aika ei enää sitten riitä täyden määrän suihkauttamiseen. Siihen ei vaikuta, kuka sen lastun on ohjelmoinut.
Vääntömomentti kyllä kasvaa tasaisesti, koska tyypillisesti näissä uudemmissa moottoreissa on (tietyistä syistä) suurimman vääntömomentin kierrosluku hyvin alhaalla, jolloin "ruiskutusaikaa" on vielä runsaasti. Ja ruiskutusta säädellään sähköisesti ohjelmalla, johon on helppo vaikuttaa.
Jos kytkin ja voimansiirto kestää, niin vääntöjä saadaan hyvinkin kasikoneen verran jo neloskoneesta, esim minun autossani 455nm, tällä hetkellä, ja alle neljänsadan se ei käyttökierrosalueella tipahdakkaan. (1500-4000rpm)

Jos voimakkaasti yksinkertaistetaan, niin tehojahan moottorista saadaan lisää, jos vain saadaa poltettua entistä enemmän polttoainetta. Ahtimella säädetään savutuksen (ilman ) määrää.
Dieselpolttoaine ei ole kovin tehokasta räjähdysainetta eikä sen palonopeus ole suuri. Tämä aiheuttaa tiettyjä rajoitteita. Polttoaineen palamiselle täytyy jäädä riitävästi aikaa. Tehon tuottamisen kannalta olisi ensiarvoisen tärkeää, että polttoaine saataisiin suihkautettua sinne pyttyyn mahdollisimman lyhyessä ajassa. Tämä mahdollistaisi riitävän paloajan jäämisen myös suuremmille kierroksille.

Se, että ruiskutusmäärää kasvatetaan ruiskutusaikaa kasvattamalla ei muutenkaan moottorin käyttöominaisuuksia ajatellen ole hyvä. Se estää sen, että tehoja (ja vääntöjä) otettaisiin suuremmilla kierrosluvuilla, mikä olisi noin muuten tekniikan kestävyyden kannalta parempi. Palaminen on myös täydellisempää, kun ruiskutushetki on lyhyt.

Automaatin omistajille lienee tärkeää, ettei käyttökelpoinen kierroslukualue enää entisestään kapenisi.

Kaiken kaikkiaan vakiosuuttimilla se alue, jossa voidaan pelata, on aika kapea.

Auton huippunopeus riippuu tehon lisäksi välityssuhteesta. Mikäli autosi ottaa jo nyt suurimmalla vaihteellaan täydet kierrokset, ei huippunopeus nouse lastutuksen jälkeenkään.

No toivottavasti tämä nyt hiukan valotti asiaa.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin