722.6 vaihteiston vaihto oireilee
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 111
- Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
- Paikkakunta: Tampere
722.6 vaihteiston vaihto oireilee
Mors,
Vaihteiston toiminnasta olen ajan kanssa tehnyt havaintoja. Vaikuttaa, että oireet ovat pikku hiljaa voimistuneet ja tällä hetkellä ovat sen verran selvät, että niitä voisi koittaa jotenkin kuvailla.
Vaihtamisissa on hämminkiä. Venytystä ja etenkin 1->2 vaihdossa "tuplavaihtamista". Tällä tarkoitan sitä, että liikkeellelähdön jälkeen maltillisella kuormituksella vaihtohetken lähestyessä vedossa tapahtuu nykäisy joka näkyy myös moottorin kierroksissa. Ikään kuin vaihteisto koittaisi vaihtaa, mutta "ei vaineskaan", vaihde ei kytkeytyisi. Rajasin asiaa hieman, tästä alla olevat videopätkät. "Valevaihto", jonka voisi ajatella muotoiltavan luonteeltaan myös äkilliseksi turbiiniluiston muutokseksi (kiristymiseksi ja jälleen aukeamiseksi) tai kitkapakkojen kytkeytymiseksi tapahtuu myös pakkoykkösellä ajettaessa. Eikös tämän pitäisi tarkoitaa sitä, että laatikon softa ei edes anna mahdollisuutta yrittää vaihtoa kakkoselle (koska kierrokset eivät mene rajoittimen läheisyyteen), eli vaihtotapahtuman aloittavan 1->2 solenoidin ei pitäisi edes sähköistyä. Vaihdossa 2->3 vaikuttaisi myös ehken olevan kuminauhamaisuutta.
Toinen havainto liittyy moottorijarrutukseen. Noin fillarivauhtia esimerkiksi liikenneympyrää lähestyttäessä kaasupoljin ylhäällä kierrosten lähestyessä tuhatta kuului ja tuntui selkeää jyrinää, joka poistui äkillisesti kierrosten pudotessa inan alle tuhannen. Vaikutti, että auton hidastuvuudessakin (jarrupoljinta ei missään vaiheessa painettu) tapahtui muutos sillä hetkellä kuin jurina lakkasi. Mitenkäs se turbiinilukko ilmoittautuu sairastuvalle?
Tässä videot: (löysään molemmissa kaasun vasta joko "dippauksen" tai todellisen vaihtotapahtuman jälkeen)
Pakkoykkösellä paikoiltaan lähtien: (kierrokset dippaa ilman vaihtoa, veto laskee ja nousee jälleen)
https://www.dropbox.com/s/hxnu3ew8143l9 ... 4.mp4?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Pakko kakkosella paikoiltaan lähtien: (kierroksen dippaa ja pian vaihtuu kakkonen pesään)
https://www.dropbox.com/s/hyptdxgrxb8yr ... 8.mp4?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Voisiko asiaa haistella jollain tapaa Starilla livedatasta?
Vikakoodeja ei Star ole antanut. Reilu parisenkymmentä tuhatta sitten tehty laatikkohuolto (öljyt, suodatin, johdinlevy, kÿb) ei vaikuttanut oireeseen mitenkään vaikkakin niissä kilometreissä se oli vähemmän ilmenevä.
Ajatuksia asiaan omia päätelmiäni tukemaan tai tyrmäämään?
EDIT: Autona S211 320 CDI -04
Vaihteiston toiminnasta olen ajan kanssa tehnyt havaintoja. Vaikuttaa, että oireet ovat pikku hiljaa voimistuneet ja tällä hetkellä ovat sen verran selvät, että niitä voisi koittaa jotenkin kuvailla.
Vaihtamisissa on hämminkiä. Venytystä ja etenkin 1->2 vaihdossa "tuplavaihtamista". Tällä tarkoitan sitä, että liikkeellelähdön jälkeen maltillisella kuormituksella vaihtohetken lähestyessä vedossa tapahtuu nykäisy joka näkyy myös moottorin kierroksissa. Ikään kuin vaihteisto koittaisi vaihtaa, mutta "ei vaineskaan", vaihde ei kytkeytyisi. Rajasin asiaa hieman, tästä alla olevat videopätkät. "Valevaihto", jonka voisi ajatella muotoiltavan luonteeltaan myös äkilliseksi turbiiniluiston muutokseksi (kiristymiseksi ja jälleen aukeamiseksi) tai kitkapakkojen kytkeytymiseksi tapahtuu myös pakkoykkösellä ajettaessa. Eikös tämän pitäisi tarkoitaa sitä, että laatikon softa ei edes anna mahdollisuutta yrittää vaihtoa kakkoselle (koska kierrokset eivät mene rajoittimen läheisyyteen), eli vaihtotapahtuman aloittavan 1->2 solenoidin ei pitäisi edes sähköistyä. Vaihdossa 2->3 vaikuttaisi myös ehken olevan kuminauhamaisuutta.
Toinen havainto liittyy moottorijarrutukseen. Noin fillarivauhtia esimerkiksi liikenneympyrää lähestyttäessä kaasupoljin ylhäällä kierrosten lähestyessä tuhatta kuului ja tuntui selkeää jyrinää, joka poistui äkillisesti kierrosten pudotessa inan alle tuhannen. Vaikutti, että auton hidastuvuudessakin (jarrupoljinta ei missään vaiheessa painettu) tapahtui muutos sillä hetkellä kuin jurina lakkasi. Mitenkäs se turbiinilukko ilmoittautuu sairastuvalle?
Tässä videot: (löysään molemmissa kaasun vasta joko "dippauksen" tai todellisen vaihtotapahtuman jälkeen)
Pakkoykkösellä paikoiltaan lähtien: (kierrokset dippaa ilman vaihtoa, veto laskee ja nousee jälleen)
https://www.dropbox.com/s/hxnu3ew8143l9 ... 4.mp4?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Pakko kakkosella paikoiltaan lähtien: (kierroksen dippaa ja pian vaihtuu kakkonen pesään)
https://www.dropbox.com/s/hyptdxgrxb8yr ... 8.mp4?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Voisiko asiaa haistella jollain tapaa Starilla livedatasta?
Vikakoodeja ei Star ole antanut. Reilu parisenkymmentä tuhatta sitten tehty laatikkohuolto (öljyt, suodatin, johdinlevy, kÿb) ei vaikuttanut oireeseen mitenkään vaikkakin niissä kilometreissä se oli vähemmän ilmenevä.
Ajatuksia asiaan omia päätelmiäni tukemaan tai tyrmäämään?
EDIT: Autona S211 320 CDI -04
Viimeksi muokannut A.Asiamies, Ke 07.03.2018 14:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee
Mulla tekee sama laatikko tuosa w211 justiin tuollain,ajettu on vaa yli 300tkm enemmän,öljyt ja kybit ym.vaihdettu ja adaptaatiot nollattu mutta ei oo mitään vaikuttanu,jos lähtee lappu lattiasa paikaltaan nii toimii ihan oikeen nii en oo jaksanu sen kummemmin sitä ihmetellä.
Star
Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee
Laatikon voi nollata. Se on halpa konsti. Auttaa yleensä.
Sitten laatikon voi "opettaa" ajamalla starin kanssa. Se auttaa sitten jo liki aina.
Eivät tykkää sitä tarjota, kun on hankalaa ajaa liikenteen seassa, kun stari antaa nopeudet ja vaihtamispisteet.
Sitten laatikon voi "opettaa" ajamalla starin kanssa. Se auttaa sitten jo liki aina.
Eivät tykkää sitä tarjota, kun on hankalaa ajaa liikenteen seassa, kun stari antaa nopeudet ja vaihtamispisteet.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee
Vähän samanlaista oiretta oli meilläkin mutta vaihdatin juuri kokonaan uudet öljyt laatikkoon ns. BG huuhtelukoneella + pesuaine ja suoja-aine. Nyt toimii taas kuten pitääkin. Kun automaattihuolto tehdään tällä tavoin BG PXT öljynvaihtolaitteella, ei vanhoista öljyistä jää rippeitä häiritsemään vaihteiston toimintaa. Suurin osa automaattivaihteistojen rikkoutumisista johtuu vaihteistoöljyn pettämisestä liiallisen rasituksen tai venähtäneen huoltovälin takia. Sataprosenttisella öljynvaihdolla voidaan automaattivaihteiston pienet toimintahäiriöt saada kuntoon. Koska suodatin oli vaihdettu keväällä ei suodatinta nyt vaihdettu, joten koko öljynvaihto maksoi vain 90€ koska oli omat öljyt mukana.
Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee
Oma auto tekee kylmänä tuota muutaman vaihdon ja sitten muuttuu täysin normaaliksi. En ole jaksanut huolestua.
S211 320CDI 4matic -08
Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee
Olen useammassa huomannut juuri samaista oiretta. Laatikot kyllä muuten pelaavat hyvin. En tiä mikä tota tekee,kuluneisuus pakkojen pitkät liikematkat ??
Star
Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee
Omassa se on noin 100tkm ajan teheny tuota eikä se oo siitä miksikään muuttunu,kylmänä pahin,lämpimänä ei niinkään,joskus vaikka jos risteykseen hidastaa ja antaa rullata niin siinä joskus nykäsee ku kaasua painaa uudestaan ja menee 2 tai 3 päälle.
Star
Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee
Kytkeytyiskö tuossa turbiinin lukko päälle, kaasupoljin pysyy kuitenkin samassa kohtaa, tai ehkä painetaan vähän lisää niin äkkiäkös se kierrokset nostaa takaisin samaan. Olisko se vähän nihkeä menemään päälle, menee sitten kerralla. Sopis tuohon moottorijarrutukseenkin, ei tahdo irrottaa niinkuin pitää ja siksi jyristää kunnes sitten vapautuu kerralla
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee
Omalla vaihteistolla on etenkin kylmänä joskus vaikea päättää, mitä vaihdetta se käyttäisi ja se alkaa turhaan vaihdella edestakaisin. Tämän huomaa etenkin pienillä nopeuksilla ja jos on vähänkin nousuja ja laskuja. Muutenkin yrittää mennä turhankin suurella vaihteella ja pienillä kierroksilla. Vain vähän yli tonnilla yrittää silloin ensin mennä. Kärryn vedossa edestakaisin vaihtelu korostuu ja tekee mieli käyttää miinusnappia valitsemessa. Lämmettyä tilanne rauhoittuu huomattavasti silloinkin. Onko "oppinut" huonoille tavoille vai mikä on? Onko ohjelmallisesti jotain tehtävissä? Päivitystä tms?
Öljymäärä tarkistettu diagnoositikulla ohjeiden mukaan. Öljynvaihdostakin löytyi merkintä muutaman vuoden takaa. Liekö kaikkia silloin otettu ulos vai jäikö turbiiniin vanhat? En tiedä. Tikussa öljy näyttää kirkkaalta.
400 CDI ja kyseinen 5G- Tronic 722.6.
Öljymäärä tarkistettu diagnoositikulla ohjeiden mukaan. Öljynvaihdostakin löytyi merkintä muutaman vuoden takaa. Liekö kaikkia silloin otettu ulos vai jäikö turbiiniin vanhat? En tiedä. Tikussa öljy näyttää kirkkaalta.
400 CDI ja kyseinen 5G- Tronic 722.6.
Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee
Kylmänä sen pitäis ajaa pienemmällä vaihteella, tai siis vaihtaa vähän myöhemmin suurempaa. Turbiinin lukon opetus ja vaihteiden adaptaatiot niin saattaa parantua. Moottorin pitää olla kylmä kun lähtee tuota turbiinia opettamaan.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee
Omituiset oireet yleensä ilmaantuu kun öljyt on vanhoja,pistokkeessa öljyä ja boxissa....muihin vian aiheuttajiin en usko koska sitten mennään jo vikatilaan jolloin on vikaa johdin levyssä ,antureissa tai solkuissa...kyb taas tekee terävää kytkeytymistä vanhetessaan.Monesti sitten huollon päälle adaaptio eli nollaus ja auto muuttuu täysin.
Siis tehkää perus huollot ja sitten pohtimaan vikoja jos niitä tulee.
Siis tehkää perus huollot ja sitten pohtimaan vikoja jos niitä tulee.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee
Eikös tuolla ylempänä lue öljyjen,ym vaihdosta sekä adaptaation nollauksesta jolla ei ole ollut mitään vaikutusta.
Star
Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee
Itellä ollu 3 mersua, joissa sama ongelma. (on käsitelty toisessa topicissa) Yhteen niistä mersuista vaihdettiin johdinlevy ja kaikki solenoidit siis KAIKKI. putsattiin myös se EGS yksikkö johon öljy nousee ja vaihdettiin pistoke. Opetettiin uudestaan ja nollattiin miljoona kertaa.
Ei mitään vaikutusta.
Eli vikapaikaksi jää venttiilipöytä, kuluneet venttiilit tms... tai turbiini.
Loppukevennyksenä voin mainita, että kerran yksi ylivieskan mersuguru sanoi "vaihtakaapa kunnostettu turbiini ja tulkaa sitten sanomaan kannattaako vaihteiston nollaus/adaptaatio"
Ei mitään vaikutusta.
Eli vikapaikaksi jää venttiilipöytä, kuluneet venttiilit tms... tai turbiini.
Loppukevennyksenä voin mainita, että kerran yksi ylivieskan mersuguru sanoi "vaihtakaapa kunnostettu turbiini ja tulkaa sitten sanomaan kannattaako vaihteiston nollaus/adaptaatio"
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 104
- Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33
Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee
Autona S212 220cdi 7g-tronic plus vm. 2012
Täällä kans samanlaisia "vaihtamisominaisuuksia" etenkin kylmillä öljyillä. Etenkin 2->3 vaihto oikuttelee pienellä nykäisyllä. Lämpimänä toimii paremmin ja etenkin suuremmat vaihteet menee hienosti päälle eikä niitä huomaa vaihtuvan kuin kierroslukumittarista. Reippaammalla kaasulla menee kylmänäkin hyvin. Sekä vaihteiston S-asennolla toimii paremmin kylmänä, kun vaihteet kytkeytyy ylemmillä kierroksilla.
Vaihteistona 7g-tronic plus (722.908) vm. 2012. Ölpät vaihdettu huuhtelemalla ja mersun sinisillä öljyillä. Star ei anna vikoja. Vaihdekohtaisia adaptaatioita tehty muutaman kerran - > ei vaikutusta. Turbiinilukon adaptaatio tehtiin kans, sen kyllä tunsi ja voimalinja tuli ikäänkuin tiukemmaksi. Moottorijarrutus tehostui ja vetää nyt pieniltäkin kierroksilta lukko päällä.
Nykäisy ei vaan katoa mihinkään. Kysyin sitten paikalliselta Veholta asiasta. Oireet kuulosti tutuilta ja lääkkeitä on mutta ei lupauksia että tulee kuntoon. Lääkkeinä tarjosi uutta softaa laatikkoon ja K3 kytkinpakan vaihtoa. Mutta takuuta ei saa, kuulemma ominaisuuksia joissain yksilöissä. Ovat hieroneet usempaakin laatikkoa mutta oireet pysyy tai korkeintaan lievenee. Onkohan sitten tuotantolinjalla tullu joku kasausmoka tai materiaalilaatu vaihteluita??
Tutuilla kans samoja oireita ollut, toisessa autossa menee kaikki hienosti ja toisessa oireita ilmaantuu. Kaikissa siis 7g plus.
Pitäiskö tehdä vielä koko laatikon nollaus ja sitten turbiinilukon sekä vaihdekohtainen adaptaatio??
Täällä kans samanlaisia "vaihtamisominaisuuksia" etenkin kylmillä öljyillä. Etenkin 2->3 vaihto oikuttelee pienellä nykäisyllä. Lämpimänä toimii paremmin ja etenkin suuremmat vaihteet menee hienosti päälle eikä niitä huomaa vaihtuvan kuin kierroslukumittarista. Reippaammalla kaasulla menee kylmänäkin hyvin. Sekä vaihteiston S-asennolla toimii paremmin kylmänä, kun vaihteet kytkeytyy ylemmillä kierroksilla.
Vaihteistona 7g-tronic plus (722.908) vm. 2012. Ölpät vaihdettu huuhtelemalla ja mersun sinisillä öljyillä. Star ei anna vikoja. Vaihdekohtaisia adaptaatioita tehty muutaman kerran - > ei vaikutusta. Turbiinilukon adaptaatio tehtiin kans, sen kyllä tunsi ja voimalinja tuli ikäänkuin tiukemmaksi. Moottorijarrutus tehostui ja vetää nyt pieniltäkin kierroksilta lukko päällä.
Nykäisy ei vaan katoa mihinkään. Kysyin sitten paikalliselta Veholta asiasta. Oireet kuulosti tutuilta ja lääkkeitä on mutta ei lupauksia että tulee kuntoon. Lääkkeinä tarjosi uutta softaa laatikkoon ja K3 kytkinpakan vaihtoa. Mutta takuuta ei saa, kuulemma ominaisuuksia joissain yksilöissä. Ovat hieroneet usempaakin laatikkoa mutta oireet pysyy tai korkeintaan lievenee. Onkohan sitten tuotantolinjalla tullu joku kasausmoka tai materiaalilaatu vaihteluita??
Tutuilla kans samoja oireita ollut, toisessa autossa menee kaikki hienosti ja toisessa oireita ilmaantuu. Kaikissa siis 7g plus.
Pitäiskö tehdä vielä koko laatikon nollaus ja sitten turbiinilukon sekä vaihdekohtainen adaptaatio??
Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee
SilverS212 kirjoitti:Autona S212 220cdi 7g-tronic plus vm. 2012
Täällä kans samanlaisia "vaihtamisominaisuuksia" etenkin kylmillä öljyillä. Etenkin 2->3 vaihto oikuttelee pienellä nykäisyllä. Lämpimänä toimii paremmin ja etenkin suuremmat vaihteet menee hienosti päälle eikä niitä huomaa vaihtuvan kuin kierroslukumittarista. Reippaammalla kaasulla menee kylmänäkin hyvin. Sekä vaihteiston S-asennolla toimii paremmin kylmänä, kun vaihteet kytkeytyy ylemmillä kierroksilla.
Vaihteistona 7g-tronic plus (722.908) vm. 2012. Ölpät vaihdettu huuhtelemalla ja mersun sinisillä öljyillä. Star ei anna vikoja. Vaihdekohtaisia adaptaatioita tehty muutaman kerran - > ei vaikutusta. Turbiinilukon adaptaatio tehtiin kans, sen kyllä tunsi ja voimalinja tuli ikäänkuin tiukemmaksi. Moottorijarrutus tehostui ja vetää nyt pieniltäkin kierroksilta lukko päällä.
Nykäisy ei vaan katoa mihinkään. Kysyin sitten paikalliselta Veholta asiasta. Oireet kuulosti tutuilta ja lääkkeitä on mutta ei lupauksia että tulee kuntoon. Lääkkeinä tarjosi uutta softaa laatikkoon ja K3 kytkinpakan vaihtoa. Mutta takuuta ei saa, kuulemma ominaisuuksia joissain yksilöissä. Ovat hieroneet usempaakin laatikkoa mutta oireet pysyy tai korkeintaan lievenee. Onkohan sitten tuotantolinjalla tullu joku kasausmoka tai materiaalilaatu vaihteluita??
Tutuilla kans samoja oireita ollut, toisessa autossa menee kaikki hienosti ja toisessa oireita ilmaantuu. Kaikissa siis 7g plus.
Pitäiskö tehdä vielä koko laatikon nollaus ja sitten turbiinilukon sekä vaihdekohtainen adaptaatio??
Tuo ajamalla opettaminen on toiminut myös muiden automerkkien laatikossa? Oletko kysynyt?simosami kirjoitti:Laatikon voi nollata. Se on halpa konsti. Auttaa yleensä.
Sitten laatikon voi "opettaa" ajamalla starin kanssa. Se auttaa sitten jo liki aina.
Eivät tykkää sitä tarjota, kun on hankalaa ajaa liikenteen seassa, kun stari antaa nopeudet ja vaihtamispisteet.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 104
- Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33
Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee
Tosiaan opetettu ylöspäinvaihtoja Starilla ajamalla jo muutaman kerran. Ei vaikutusta.
Jos tehdään se kaikkien adaptioarvojen nollaus, niin pitää ajaa kaikki vaihdot niin ylös- kuin alasvaihdot ja vetopäällä alasvaihdot sekä turbiinilukon adaptaatio. Stari ei tätä suosittele, kuin silloin jos osia on vaihdettu laatikkoon.
Luulisi että sen vaihdekohtaisen adaptaation pitäisi auttaa jos on auttaakseen.
Semmoisen huomion tein adaptaatioajossa että aika vaikia saada pysymään kierros/vääntöalueella koko vaihtotapahtuman ajan, siis silleen että palkit pysyvät vihreällä kokoajan, stari kyllä hyväksyy vaihdon vaikka se lipsahtaa vaihdon jälkeen punaiselle... Lisäksi painearvot putosivat kun adaptaatio oli mennyt läpi, mutta uudelleen käynnistyksen jälkeen oli taas eri arvot kun katsoi adaptaatioarvoja.
Pitänee vielä hieroa niitä vaihdekohtaisia adaptaatioita. Viimeisenä oljenkortena se koko nollaus ja opetus. Vaatii isoimpien vaihteiden osalta kunnolla baanaa tehdä tuo.
Jos tehdään se kaikkien adaptioarvojen nollaus, niin pitää ajaa kaikki vaihdot niin ylös- kuin alasvaihdot ja vetopäällä alasvaihdot sekä turbiinilukon adaptaatio. Stari ei tätä suosittele, kuin silloin jos osia on vaihdettu laatikkoon.
Luulisi että sen vaihdekohtaisen adaptaation pitäisi auttaa jos on auttaakseen.
Semmoisen huomion tein adaptaatioajossa että aika vaikia saada pysymään kierros/vääntöalueella koko vaihtotapahtuman ajan, siis silleen että palkit pysyvät vihreällä kokoajan, stari kyllä hyväksyy vaihdon vaikka se lipsahtaa vaihdon jälkeen punaiselle... Lisäksi painearvot putosivat kun adaptaatio oli mennyt läpi, mutta uudelleen käynnistyksen jälkeen oli taas eri arvot kun katsoi adaptaatioarvoja.
Pitänee vielä hieroa niitä vaihdekohtaisia adaptaatioita. Viimeisenä oljenkortena se koko nollaus ja opetus. Vaatii isoimpien vaihteiden osalta kunnolla baanaa tehdä tuo.
Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee
Ei sitä tarvitse opettaa uudelleen jos nollaa tuon adaptaation. Laatikko kyllä oppii itsekseen
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 104
- Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33
Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee
Mitä tuo laatikon adaptioarvojen nollaus oikeastaan tekee?? Palauttaako tehdasasetukset eli ne painerajat ja ajat sellaisiksi kuin ne uuteen laatikkoon on aseteltu? Laatikossa on kans "matkamittari" eli varmaan kilometrien edetessä muuttelee nuita raja-arvoja. Tämä nollaamattomuusko sitten sekoittaa laatikkoa. Laatikko pystyisi tuoreilla öljyillä tiukempiin raja-arvoihin, mutta jatkaa vanhoilla arvoilla, koska sille ei ole kerrottu että nyt on uudet ölpät??
Volvossa laatikolle piti aina kertoa että nyt on uudet ölpät. Mersuko hoitaa asian näin?
Volvossa laatikolle piti aina kertoa että nyt on uudet ölpät. Mersuko hoitaa asian näin?
Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee
Se palautaa tehdas asetukset ja sitten laatikko oppii itsekseen. Kuskin ajotavoille
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 104
- Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33
Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee
Kaippa tuon kehtaa kokeilla tähän uudempaankin 7g+ laatikkoon.
Onko muilla kokemuksia tämän 7g+:n adaptaatioiden nollauksesta??
Pitää odotella että saa Starin päähän... Palataan.
Onko muilla kokemuksia tämän 7g+:n adaptaatioiden nollauksesta??
Pitää odotella että saa Starin päähän... Palataan.
Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee
Älä kokeile 7g laattikkoon se pitää opettaa manuaalisesti
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee
Veikkaan ettei auta tuohon ongelmaan mitään. Samallainen tuo vaihto on tässä omassa vanhemmassa 7G lootassa ja starilla nollasin, mutten jaksanut opettaa mitään. Vähän aikaa se loota oli sitten ihan sekaisin, meinasin jo laittaa tienposkeen auton ja tilata taksin. Nyt se on oppinut yhta "tyhmäksi" kuin ennenkin. Kai tuo jonkinlainen vika/ominaisuus on (3-2 vaihto vai 2-1), mutta itsellä ainakin tekee sen kerranpäivässä omalla reitillä (yksi stop merkillä varustettu risteys), joten olkoon.SilverS212 kirjoitti:Kaippa tuon kehtaa kokeilla tähän uudempaankin 7g+ laatikkoon.
Onko muilla kokemuksia tämän 7g+:n adaptaatioiden nollauksesta??
Pitää odotella että saa Starin päähän... Palataan.
Kyllä se otsikon 5G lootakin on itsellä kylmänä aina ollut vähän kulmikas vaihdoissa ja nollaus ei ole tähänkään auttanut mitään.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 104
- Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33
Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee
Stari ei tosiaan suosittelen kuin osien vaihdon jälkeen tehdä tuota kaikkien adaptaatioarvojen nollausta. Jätämpä tekemättä sen.
Vaihdekohtaisia adaptaatioita yritän vielä hieroa paremmalla tiellä (pitäisi olla mahdollisimman tasainen). Jos ei auta niin opittava elämään tämän kanssa. Ei tämä 7g-tronic sitten ollutkaan se maailman paras..
Semmonen vielä että joillakin vaihteiston toiminta parantunut lastutuksen jälkeen. Liekkö syynä kasvanut vääntö koko kierrosalueella joka helpottaisi laatikon toimintaa??
Vaihdekohtaisia adaptaatioita yritän vielä hieroa paremmalla tiellä (pitäisi olla mahdollisimman tasainen). Jos ei auta niin opittava elämään tämän kanssa. Ei tämä 7g-tronic sitten ollutkaan se maailman paras..
Semmonen vielä että joillakin vaihteiston toiminta parantunut lastutuksen jälkeen. Liekkö syynä kasvanut vääntö koko kierrosalueella joka helpottaisi laatikon toimintaa??
Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee
Kun kyse on sähköisestä laatikosta, niin tietokone sitä ohjaa. Öljyt ja suodattimet ovat sivuroolissa, jos ajatellaan vaihtamistapahtumaa.
Omia kokemuksia (212, 350cdi, 2012)
"Omani ostin vajaat 100tkm ajettuna.
Heti alkuun oli kova pamaus, kun esim 100 nopeudesta hiljensi johonkin "traktorin" perään, ja siitä täyskiihdytys uudestaan vauhtiin, niin oli sellainen "kardaani putosi" rykäisy. Laatikko siis vaihtoi ehkä 3-4 pykälää alaspäin.
Vika poistui täysin tuolla adaptoinnilla"
Eikä nyi vieläkään, ei kylmänä tai kuumana. Toimii kuin unelma
Omia kokemuksia (212, 350cdi, 2012)
"Omani ostin vajaat 100tkm ajettuna.
Heti alkuun oli kova pamaus, kun esim 100 nopeudesta hiljensi johonkin "traktorin" perään, ja siitä täyskiihdytys uudestaan vauhtiin, niin oli sellainen "kardaani putosi" rykäisy. Laatikko siis vaihtoi ehkä 3-4 pykälää alaspäin.
Vika poistui täysin tuolla adaptoinnilla"
Eikä nyi vieläkään, ei kylmänä tai kuumana. Toimii kuin unelma
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 104
- Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33
Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee
simosami kirjoitti:Kun kyse on sähköisestä laatikosta, niin tietokone sitä ohjaa. Öljyt ja suodattimet ovat sivuroolissa, jos ajatellaan vaihtamistapahtumaa.
Omia kokemuksia (212, 350cdi, 2012)
"Omani ostin vajaat 100tkm ajettuna.
Heti alkuun oli kova pamaus, kun esim 100 nopeudesta hiljensi johonkin "traktorin" perään, ja siitä täyskiihdytys uudestaan vauhtiin, niin oli sellainen "kardaani putosi" rykäisy. Laatikko siis vaihtoi ehkä 3-4 pykälää alaspäin.
Vika poistui täysin tuolla adaptoinnilla"
Eikä nyi vieläkään, ei kylmänä tai kuumana. Toimii kuin unelma
Mitä autolle tarkalleen ottaen tehtiin? Adaptaatioita on monenlaisia. Ei välttämättä olla nyt saman ongelman parissa.
Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee
Voitko kertoa noista eri vaihtoehdoista?SilverS212 kirjoitti:simosami kirjoitti:Kun kyse on sähköisestä laatikosta, niin tietokone sitä ohjaa. Öljyt ja suodattimet ovat sivuroolissa, jos ajatellaan vaihtamistapahtumaa.
Omia kokemuksia (212, 350cdi, 2012)
"Omani ostin vajaat 100tkm ajettuna.
Heti alkuun oli kova pamaus, kun esim 100 nopeudesta hiljensi johonkin "traktorin" perään, ja siitä täyskiihdytys uudestaan vauhtiin, niin oli sellainen "kardaani putosi" rykäisy. Laatikko siis vaihtoi ehkä 3-4 pykälää alaspäin.
Vika poistui täysin tuolla adaptoinnilla"
Eikä nyi vieläkään, ei kylmänä tai kuumana. Toimii kuin unelma
Mitä autolle tarkalleen ottaen tehtiin? Adaptaatioita on monenlaisia. Ei välttämättä olla nyt saman ongelman parissa.
Uskoisin, että kyse oli minulla turbiinin lukon liian nopeasta kytkeytymisestä, kun vaihtoi monta pykälää yhtäaikaa.
Samalla tavalla kyse voi olla liian nopeasta lukon kytkeytymisestä, jos nykäiseen vain 2-3 vaihteen välissä.
Tätä lukon toimIntaa ohjaa tietokone. Sitä voi opettaa
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee
Automaattilaatikon toiminta, elektronisesti ohjattu automaatti
Adaptointi
Laitan tähän aiheesta kiinnostuneille muutaman linkin
https://www.nelivetoa.fi/2014/09/nain-t ... inmuunnin/" onclick="window.open(this.href);return false;
Momentinmuuntimen toimita Turbiinin lukko
https://youtu.be/hhwYIs6Lu3M" onclick="window.open(this.href);return false;
Turbiinin lukko, vihreä, 4:10 kohdalta alkaen
https://www.nelivetoa.fi/2014/09/nain-t ... inmuunnin/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://auto.howstuffworks.com/automati ... sion14.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Vaihtamistapahtuman nopeus, vaikuttaa:
Luiston vähentäminen, vaihtamisajan lyhentäminen=> mukavuuden väheneminen
Kääntäen:
Luiston lisääminen, vaihtamisajan pidentäminen=>mukavuuden lisääntyminen
http://www.txchange.com/transgo.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Mercedes laatikon tee se itse adaptointi
http://www.mercedesmedic.com/reset-merc ... tructions/" onclick="window.open(this.href);return false;
Star adaptointi ohje:
Does the dealer perform this procedure?
Yes, but using a different method. This procedure can also be performed by Mercedes-Benz dealer using Xentry DAS Diagnostic Scanner.
This reset can be found under Control Units – Drive- Transmission – Control Unit Adaptations or Adaptation – Display and reset of adaptation data – Resetting of adaptation data
This should work on E, CLK CLS CLA ML GLK S SLK C models, Crossfire, basically any Mercedes Benz years: 1995-2016
Video linkki
https://youtu.be/gYVAOr6uJbI" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää, vaihteiston opettaminen
http://www.toptransmissions.com/transmi ... learn.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Computer Transmission Shift Adaptive Relearning
Many transmissions produced today are adaptive, or programmable. On these transmissions, the timing of the release and application of elements (clutch packs and bands) is controlled by the transmission control module (a microprocessor). As the transmission shifts gears, one element is released as another is applied. If too much time occurs between the release of one element and the application of the next, a ‘rev up’ of the engine will occur during the shift. If too little time occurs between the release of one element and the application of the next, a ‘bind up’ of the transmission will occur.
The processor adjusts the timing values as the vehicle is driven, seeking to achieve the ideal shift parameters. This adjustment of timing values, known as ‘learning’ or ‘adapting’ occurs over a period of time while driving.
The transmission controller never reaches a perfect adaptation value, because changes trigger constant adaptation. These changes include the driving habits of the operator, changes in driving conditions, and wear within the transmission. When a complete overhaul of a transmission is performed, it is necessary to go through a ‘re-learning’ procedure conducted by a transmission technician.
Sensorit
http://www.toptransmissions.com/electrical-sensors" onclick="window.open(this.href);return false;
.
Adaptointi
Laitan tähän aiheesta kiinnostuneille muutaman linkin
https://www.nelivetoa.fi/2014/09/nain-t ... inmuunnin/" onclick="window.open(this.href);return false;
Momentinmuuntimen toimita Turbiinin lukko
https://youtu.be/hhwYIs6Lu3M" onclick="window.open(this.href);return false;
Turbiinin lukko, vihreä, 4:10 kohdalta alkaen
https://www.nelivetoa.fi/2014/09/nain-t ... inmuunnin/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://auto.howstuffworks.com/automati ... sion14.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Vaihtamistapahtuman nopeus, vaikuttaa:
Luiston vähentäminen, vaihtamisajan lyhentäminen=> mukavuuden väheneminen
Kääntäen:
Luiston lisääminen, vaihtamisajan pidentäminen=>mukavuuden lisääntyminen
http://www.txchange.com/transgo.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Mercedes laatikon tee se itse adaptointi
http://www.mercedesmedic.com/reset-merc ... tructions/" onclick="window.open(this.href);return false;
Star adaptointi ohje:
Does the dealer perform this procedure?
Yes, but using a different method. This procedure can also be performed by Mercedes-Benz dealer using Xentry DAS Diagnostic Scanner.
This reset can be found under Control Units – Drive- Transmission – Control Unit Adaptations or Adaptation – Display and reset of adaptation data – Resetting of adaptation data
This should work on E, CLK CLS CLA ML GLK S SLK C models, Crossfire, basically any Mercedes Benz years: 1995-2016
Video linkki
https://youtu.be/gYVAOr6uJbI" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää, vaihteiston opettaminen
http://www.toptransmissions.com/transmi ... learn.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Computer Transmission Shift Adaptive Relearning
Many transmissions produced today are adaptive, or programmable. On these transmissions, the timing of the release and application of elements (clutch packs and bands) is controlled by the transmission control module (a microprocessor). As the transmission shifts gears, one element is released as another is applied. If too much time occurs between the release of one element and the application of the next, a ‘rev up’ of the engine will occur during the shift. If too little time occurs between the release of one element and the application of the next, a ‘bind up’ of the transmission will occur.
The processor adjusts the timing values as the vehicle is driven, seeking to achieve the ideal shift parameters. This adjustment of timing values, known as ‘learning’ or ‘adapting’ occurs over a period of time while driving.
The transmission controller never reaches a perfect adaptation value, because changes trigger constant adaptation. These changes include the driving habits of the operator, changes in driving conditions, and wear within the transmission. When a complete overhaul of a transmission is performed, it is necessary to go through a ‘re-learning’ procedure conducted by a transmission technician.
Sensorit
http://www.toptransmissions.com/electrical-sensors" onclick="window.open(this.href);return false;
.
Viimeksi muokannut simosami, Ti 17.10.2017 15:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 104
- Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33
Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee
7g-tronic plussaan (722.908) löytyy starista seuraavaa:
Perusasetukset:
- Momentinmuuntimen lukituskytkin - adaptaatio
Vaihteensiirron adaptio:
-ylöspäinvaihtamiset
-alaspäinvaihtamiset
-vaihtamiset pienemmälle vaihteelle vedossa
-paikkallaanoloadaptio
Adaptioarvojen nollaus:
-Vaihtamisten adaptio
--Momentinmuuntimen elinkaaritietojen nollaus
-Automaattivaihteiston elinkaaritietojen nollaus
Tuo paikallaanoloadaptaation ajattelin tehdä seuraavaksi, koska luulen että se onnistuu paremmin kuin liikenteen seassa ajamalla tehty adaptaatio. Ainakin valikosta tuo löytyy, saa nähä antaako tehdä sen.
Tuossa linkki paikallaanolo adaptioon:
https://youtu.be/uXKr4tMNyxk
Jos ei auta pikkuvaivaan nämäkään, niin kokeillaan uutta vaihteistosoftaa... Mukavahan näitä on rassata uutuuden huumassa.
Perusasetukset:
- Momentinmuuntimen lukituskytkin - adaptaatio
Vaihteensiirron adaptio:
-ylöspäinvaihtamiset
-alaspäinvaihtamiset
-vaihtamiset pienemmälle vaihteelle vedossa
-paikkallaanoloadaptio
Adaptioarvojen nollaus:
-Vaihtamisten adaptio
--Momentinmuuntimen elinkaaritietojen nollaus
-Automaattivaihteiston elinkaaritietojen nollaus
Tuo paikallaanoloadaptaation ajattelin tehdä seuraavaksi, koska luulen että se onnistuu paremmin kuin liikenteen seassa ajamalla tehty adaptaatio. Ainakin valikosta tuo löytyy, saa nähä antaako tehdä sen.
Tuossa linkki paikallaanolo adaptioon:
https://youtu.be/uXKr4tMNyxk
Jos ei auta pikkuvaivaan nämäkään, niin kokeillaan uutta vaihteistosoftaa... Mukavahan näitä on rassata uutuuden huumassa.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee
Ketjussa onkin jutuut jossain kohdin vaihtunt 5vaihteisesta 7vaihteissen
mitkä ovat sisäkaluilttan ohjaukseltaa ihan erilaisia
7vaihteisen jos nolla niin aina on opetettava uudellen jos hyvän haluaa
mitkä ovat sisäkaluilttan ohjaukseltaa ihan erilaisia
7vaihteisen jos nolla niin aina on opetettava uudellen jos hyvän haluaa
Mökkillä
'
'
Re: 722.6 vaihteiston vaihto oireilee
FinlandMerceds kirjoitti:Ketjussa onkin jutuut jossain kohdin vaihtunt 5vaihteisesta 7vaihteissen
mitkä ovat sisäkaluilttan ohjaukseltaa ihan erilaisia
7vaihteisen jos nolla niin aina on opetettava uudellen jos hyvän haluaa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan