Tiivistyykö öljy kylmänä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kalevim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 30.07.2014 10:04

Tiivistyykö öljy kylmänä

Viesti Kirjoittaja kalevim »

On 220 D ssä Castrolin C -öljy matalanokeava, ja autolla ajettu 215 tkm

kun mittaa ( erillisellä MB n mittatikulla) -se näyttää vähempää jos on seissyt 1-2 vrk ulkona, kuin jos mittaa vaikka 5-7 tuntia viimeisen ajon jälkeen.

Onko sillä ominaisuus kylmänä pidempään seistessä tiivistyä.?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2659
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Tiivistyykö öljy kylmänä

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

kalevim kirjoitti:On 220 D ssä Castrolin C -öljy matalanokeava, ja autolla ajettu 215 tkm

kun mittaa ( erillisellä MB n mittatikulla) -se näyttää vähempää jos on seissyt 1-2 vrk ulkona, kuin jos mittaa vaikka 5-7 tuntia viimeisen ajon jälkeen.

Onko sillä ominaisuus kylmänä pidempään seistessä tiivistyä.?
Kaikki nesteet omaavat lämpölaajenemisen mutta öljytikusta sitä ei huomaa.

Toiseksi, onkos se C -öljy (eli C3...?) nyt varmasti se oikea öljy noin vanhaan autoon?
kalevim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 30.07.2014 10:04

Re: Tiivistyykö öljy kylmänä

Viesti Kirjoittaja kalevim »

Sitten voisi olettaa että -öljytikku on pinnastaan senverran kuiva ( siis irrallinen tikku -auton oma on vain tulppa) -joten öljyn pintajännitys ei täysin jäähtyneenä, kuljeta öljyä kuivahkon tikun pinnassa hyvin -ylöspäin ?

Onko ajatuksessa perää?
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1510
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Tiivistyykö öljy kylmänä

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

E200kompressor kirjoitti:
kalevim kirjoitti:On 220 D ssä Castrolin C -öljy matalanokeava, ja autolla ajettu 215 tkm

kun mittaa ( erillisellä MB n mittatikulla) -se näyttää vähempää jos on seissyt 1-2 vrk ulkona, kuin jos mittaa vaikka 5-7 tuntia viimeisen ajon jälkeen.

Onko sillä ominaisuus kylmänä pidempään seistessä tiivistyä.?
Kaikki nesteet omaavat lämpölaajenemisen mutta öljytikusta sitä ei huomaa.

Toiseksi, onkos se C -öljy (eli C3...?) nyt varmasti se oikea öljy noin vanhaan autoon?
Uskallan kyllä olla eri mieltä, koska joissain muiden autojen tikuissa on eri HOT ja COLD rajat.

ACEA C-jotain = Low-SAPS = hiukkasloukullisiin pakollinen, mutta jos ilman hiukkasloukkua, pitäisi tietää jo enemmän autosta, jotta voi vastata, onko oikea.
Toisaalta Mersun kohdalla on helppo valita öljy, kun on se 229.-jotain jota käyttää kriteerinä.
Ja eipä tuo "ACEA C-jotain" ole sekään automaattisesti riittävä kriteeri, koska senkin kanssa pitäisi valita oikea 229.-jotain.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 342
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Tiivistyykö öljy kylmänä

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

Kyllä moottoriöljy laajenee ihan merkittävästi.

Esimerkiksi lämpötilan nousu 15 asteesta 85 asteeseen ja vaikka kylmänä 6litran määrä on lämmettyään 6,3l, kun lämpölaajenemiskerroin on 0,007. (http://www.engineeringtoolbox.com/cubic ... _1262.html" onclick="window.open(this.href);return false;) tuskin tuo ihan tarkka arvo on, mutta suuntaa-antava kuitenkin.

Ei taida moottoriöljyllä olla kovin suurta pintajännitystä jo ihan käyttötarkoituksen vuoksi - pitää päätyä täytteeksi pieniin kolosiin metallin pinnassa. Imeytyyhän se haalareihinkin hyvin :). Pintajännitys johtuu molekyylien poolisuudesta eli epätasaisesti jakautuneesta sähkövarauksesta, vesimolekyyli on poikkeuksellisen poolinen ja vastaavasti öljyt koostuvat pitkistä molekyyliketjuista joilla on hyvinkin tasainen sähkövaraus. Pintajännitys siis syntyy siinä nesteen ja ilman rajapinnassa, joka ikäänkuin pakottaa molekyylejä sähkövarauksen takia tiettyyn asentoon.
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2659
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Tiivistyykö öljy kylmänä

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Kakemake kirjoitti:Kyllä moottoriöljy laajenee ihan merkittävästi.

Esimerkiksi lämpötilan nousu 15 asteesta 85 asteeseen ja vaikka kylmänä 6litran määrä on lämmettyään 6,3l, kun lämpölaajenemiskerroin on 0,007. (http://www.engineeringtoolbox.com/cubic ... _1262.html" onclick="window.open(this.href);return false;) tuskin tuo ihan tarkka arvo on, mutta suuntaa-antava kuitenkin.

Ei taida moottoriöljyllä olla kovin suurta pintajännitystä jo ihan käyttötarkoituksen vuoksi - pitää päätyä täytteeksi pieniin kolosiin metallin pinnassa. Imeytyyhän se haalareihinkin hyvin :). Pintajännitys johtuu molekyylien poolisuudesta eli epätasaisesti jakautuneesta sähkövarauksesta, vesimolekyyli on poikkeuksellisen poolinen ja vastaavasti öljyt koostuvat pitkistä molekyyliketjuista joilla on hyvinkin tasainen sähkövaraus. Pintajännitys siis syntyy siinä nesteen ja ilman rajapinnassa, joka ikäänkuin pakottaa molekyylejä sähkövarauksen takia tiettyyn asentoon.
Nyt kysyjä kysyi öljytikun näyttämää öljyntasoa:

a) 7 tuntia ajon jälkeen

b) 1 - 2vrk ajon jälkeen

Näiden aikarajojen jälkeen öljyn jäähtyminen ei enää öljypohjassa juuri eroa toisistaan.

Asiaa voi hahmottaa niin, että onko auton moottori vielä kuuma kun aamulla tuli töihin ja iltapäivällä lähtee takaisin kotiin...
kalevim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 30.07.2014 10:04

Re: Tiivistyykö öljy kylmänä

Viesti Kirjoittaja kalevim »

Vastausta mm. -tähän ;

ACEA C-jotain = Low-SAPS = hiukkasloukullisiin pakollinen, mutta jos ilman hiukkasloukkua, pitäisi tietää jo enemmän autosta, jotta voi vastata, onko oikea.
Toisaalta Mersun kohdalla on helppo valita öljy, kun on se 229.-jotain jota käyttää kriteerinä.
Ja eipä tuo "ACEA C-jotain" ole sekään automaattisesti riittävä kriteeri, koska senkin kanssa pitäisi valita oikea 229.-jotain.

Moottotin kannessa on tehtaan liimattu öljytyypin numero; 229.31

Vaihdon yhteydessä laitettiin Castrillin C 3 "tuhkaamaton " -öljy.

Auto. vm 07 ( 220 Cdi )
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1510
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Tiivistyykö öljy kylmänä

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

229.31 on Low-SAPS ja tuo ACEA-C3 on siis oikea valinta.
Muutenhan tuo .31 onkin helppo, sen täyttää todella moni öljy. Eli valikoimaa löytyy.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2659
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Tiivistyykö öljy kylmänä

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

kalevim kirjoitti:Vastausta mm. -tähän ;

ACEA C-jotain = Low-SAPS = hiukkasloukullisiin pakollinen, mutta jos ilman hiukkasloukkua, pitäisi tietää jo enemmän autosta, jotta voi vastata, onko oikea.
Toisaalta Mersun kohdalla on helppo valita öljy, kun on se 229.-jotain jota käyttää kriteerinä.
Ja eipä tuo "ACEA C-jotain" ole sekään automaattisesti riittävä kriteeri, koska senkin kanssa pitäisi valita oikea 229.-jotain.

Moottotin kannessa on tehtaan liimattu öljytyypin numero; 229.31

Vaihdon yhteydessä laitettiin Castrillin C 3 "tuhkaamaton " -öljy.

Auto. vm 07 ( 220 Cdi )

Ai se on cdi- moottori kun viestissä luki että 220d.

Tässä on myytäviä 220d -malleja:

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz ... uel_type=2" onclick="window.open(this.href);return false;
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13782
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Tiivistyykö öljy kylmänä

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tässä 220d myös, CDI-moottorilla:
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/9138379" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin