Tuli tollanen S 211 farkku 200 cdi -09 ostettua tuossa ja huomasin et kolmosen suutin vuotaa, tämähän on jo uusimmilla suuttimilla. om 646 (evo)
Onkos suuttimen irrotuksessa näissä moottoreissa mitään ihmeellisenpää. Tartteeko mitään erikoistyökalua tai muuta kikkaa? Pitäisi ennen pakkasia vaihtaa prikka ettei tartte sit talven tuiskussa ja tuiverruksessa palella tienpäällä
Onkos muuten Oulun alueella spesialisteja kyseiseen hommaan jos ei itse jaksa alkaa irrottelee.. pientä korvausta vastaa tietysti..
W 211 200 CDI avantgarde - 09
W 210 270 CDI avandgarde -99 ( tuleva projekti )
W 124 300 DT *automatic* -90 *Myyty*
W 202 180 Bensa * automatic*-93.*myyty*
W 201 2.0 E -85 *myyty*
Subaru svx (projekti)
- *vuosimallin 69 kleinbussi pallokeulalla*
Insinöörit ovat kehittäneet liikennevaloissa sammuvan auton, myöhässä ovat siinäkin. Itse olen sellaisilla ajanut
jo vuosikaudet. (Ja toivonut että se lähtee vielä sammumisen jälkeen käyntiikin.)
Eipä siinä mitään amerikan temppuja tarvita, puhtaudesta on pidettävä huolta. Kalvaimet kylläkin tarvitset suuttimen sekä kannen tiivistepintaa varten. Ei ole kovinkaan kallis Biltemasta ostettuna. Maksaa itsensä takaisin viimeistään silloin, kun olet kaikki prikat vaihtanut. Haarukan pultin kierteen puhdistus kannesta ja rei'än tyhjennys kaikenlaisesta paskasta on välttämätöntä, ettei pultti katkea kiristäessä tai rei'än pohja puhkea vesitilaan. Kierteen puhdistukseen hankkisin pitkän M6-kierretapin. Vanhasta pultistakin saa tehtyä työkalun, muttei se kierretappia voita. Suuttimen varsi kannataa sotkea keraamisella tahnalla ennen asennusta, jottei happane kiinni. Kuparitahnaa ei saa käyttää sähkökemiallisten ominaisuuksien takia!
Itsehän siis onnistuin puhkaisemaan vitospytyn kohdalle lukituspultin rei'än vesitilaan. Tilannehan ei sinänsä ole katastrofaalinen. Laskee riittävästi jäähdytinnestettä pois, puhdistaa kierteen viimeisen päälle hyvin ja laittaa pultin pehmeän kierreliiman kanssa kiinni. Itselläni ainakin on pitänyt vallan mainiosti. Varoittavana esimerkkinä kuitenkin.
Itse pultin kiristysmomenttihan on varsin raju pitkälle kuuden millin pultille - 7Nm+90ast. Toinen ohje käskee kiristämään vielä toisen 90 astetta. Tätä en itse uskaltanut enää tehdä, on pitänyt noinkin. Joka tapauksessa nuo on koottava aina uusilla pulteilla ylimääräisten naamanväänteiden välttämiseksi, sillä pultin myötöraja saattaa hyvinkin ylittyä kiristäessä.