Olisikohan manuaali ilmastoinnissa häiriö 124?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Olisikohan manuaali ilmastoinnissa häiriö 124?

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Potilas on vm 92 300TD, kuskin puolelle ei puhalla lämmintä pyynnistä huolimatta samalla lailla kuin apparin puolelle, vasta noin kolmen kilometrin päästä puhaltelee suht saman lämpöistä kuin apparin puolelle!?
No aluksi heti epäiltiin närhenmunia ja ei kuin huoltoon, huolellinen puhdistus ( eivät olleet mitenkään erityisen likaisen, tai ruosteisen näköiset lainkaan). Tämä auttoi hetkeksi, vaan ei vika alkoi udelleen hetken päästä, no kerrankos sitä,ei kun uutta paikolleen ja menihän siinä kuukauden päivät normaalisti, kunnes vika palasi uudelleen.

Nyt katseet ovat siirtyneet piirikorttiin rullineen, onko näissä vanhemmiten ilmennyt, ollut komponentti ja tai kylmäjuotos vikoja??
Tosiaan kyseessä manuaali ilmastointi, ilmastointi huollettu säännöllisesti, viimeksi alku kesästä ja tätä ennen parin vuoden välein..

Olisiko kokemusta, tietoa samankaltaisesta viasta!?
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Olisikohan manuaali ilmastoinnissa häiriö 124?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Olikos se niin että kun tökkelin ottaa kokonaan irti munilta niin kuumaa pitäisi tulla? Eli voisi kokeilla pois sulkea vikapaikkoja tuoleen. Jos kummaltakin puolen tulee kuumaa tasaisesti niin sitten vois epäillä piirikorttiakin.

Olitkos tehny siihen kansiremppaa ja käytitkö liimaa? Mieleen tulee roska tai kansitiivisteliimajojo :)

Meinaan omasta sellaisenkin löysin. Oli noin 5cm pitkä ja vajaat 10mm leveä jojo. Sopivassa paikassa olis kyllä osannu tukkia tehokkaasti kennon tai munat.

Niin ja olihan tuossa 250:sessä sellainen että kennon ja lämppärikotekon seinämänvälistä oli puhaltunu tiiviste pois. Sinne pääsee kurkkimaan kuskinpuolen jalkatilasta siitä kumiluukusta juurikin kuskinpuolen kennopuoliskoa. Se luukku lähtee helposti pois ja kun on vielä peili ni näkee melki koko kennon sitä kautta.

Tein ohuesta ja jämäkästä pahvista työkalun jolla laitoin uuden tiivisteen (vaahtomuovisoiron) kenneon ja seinänväliin paikoilleen. Siitäkin on kuvia ja muistelen että olisin laittanu juttuakin siitä tänne foorumille?

Tässä kuitenkin pari kuvatusta ensalkuun. Hiiren kun vie kuvan päälle ni kuvan nimi kertoo aiheen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Jari Ke, Ke 27.09.2017 17:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Olisikohan manuaali ilmastoinnissa häiriö 124?

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Ok kokeillaan tuota irrotusta, josko kertoisi jotain. Tokihan tähän kansikin on tehty vaan jo vuosia sitten, eikä liimaa ole käytetty ja nesteet on vaihdettu huolto ohjelman mukaan jo monestikin. Tuntuu vain hieman oudolle, kun alkuun närhen munien puhdistus oli auttavinaan, no sitten uusi tilalle
ja tuo toimi sen noin kuukauden ja nyt taasen sama vika joka alussakin oli vaivaa jälleen. Siltähän löytyy lämppäriltä kaksi TC anturia, vaan noiden en ole kuullut vikaantuneen vai voisiko kuitenkin!?

Se miksi tämä häiritsee liikkeelle lähdettäessä, kun vika päällä ( apparin puolelle tulee lämmintä suht nopsaan vaan kuskinpuoli lämpiää huomattavasti hitaammin), kosteina aamuina tuulilasi kuskinpuolella kuivaa höyrystä hitaammin ja entäs kun pakkaset alkaa..
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Rise
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Pe 25.04.2003 09:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Olisikohan manuaali ilmastoinnissa häiriö 124?

Viesti Kirjoittaja Rise »

Minun autossa taas kuskinpuoli toimii ok, mutta vänkärin puoli työntää kuumaa.
Kun magn. venttilit eivät saa virtaa, niin silloin ne on auki ja tulee kuumaa.
Kun jännite on 12 V, niin venttiilit sulkeutuvat.
Katkaisin magn. venttiilin maadoitusjohdon (menee ilm. piirikortille) ja kytkin
sen suoraan maahan (magn, vettiilin puolelta). Näin tulee vain kylmää,
kun (12 V) jännite vetää venttiilin kiinni.

Veikkaan piirikorttia, kai ne transistoritkin on siellä, mitkä näkyy kytkentä-
kaaviossa. En ole tutkinut asiaa. Onko jollakulla tästä kokemuksesta?

Tuloilmakanavien antureissa ei ainakaan ole vika, lun vaihdoin niitä keskenään,
niin vika pysyi edelleen vänkärin puolella.

T. Rise
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Olisikohan manuaali ilmastoinnissa häiriö 124?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

jaakko.putkisaari kirjoitti:Ok kokeillaan tuota irrotusta, josko kertoisi jotain. Tokihan tähän kansikin on tehty vaan jo vuosia sitten, eikä liimaa ole käytetty ja nesteet on vaihdettu huolto ohjelman mukaan jo monestikin. Tuntuu vain hieman oudolle, kun alkuun närhen munien puhdistus oli auttavinaan, no sitten uusi tilalle
ja tuo toimi sen noin kuukauden ja nyt taasen sama vika joka alussakin oli vaivaa jälleen. Siltähän löytyy lämppäriltä kaksi TC anturia, vaan noiden en ole kuullut vikaantuneen vai voisiko kuitenkin!?

Se miksi tämä häiritsee liikkeelle lähdettäessä, kun vika päällä ( apparin puolelle tulee lämmintä suht nopsaan vaan kuskinpuoli lämpiää huomattavasti hitaammin), kosteina aamuina tuulilasi kuskinpuolella kuivaa höyrystä hitaammin ja entäs kun pakkaset alkaa..
Sellainenkin tuli mieleen että jos siitä tökkelistä saa vaihdettua reunimmaisten johtojen paikkaa ristiin niin jos vika on piirikortissa niin oire pitäis siirtyä kuskinpuolelta apparinpuolelle . Monestihan mersun tökkelissä on ns. kansiosa ja sen saa auki ni pystyy vaihtamaan johtojenpaikan.

Ts. kuskinpuolen rulla vaikuttaa apparille ja päinvastoin.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Olisikohan manuaali ilmastoinnissa häiriö 124?

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Jesh kiitokset vinkeistä, sain eilen hiukan selkoa tuon systeemin sielun elämästä ja juurikin tuon tökkelin irrotus kertoo jonkin verran minne päin voi vilkuila, eli kone kuumaksi ja sitten pistoke irti jos tulee kuumaa molemmilta puolilta on kierto ainakin ok.

Selvisi myös sekin jotta tuon järjestelmän voi testata painonapilla ja sopivalla vastuksella varustetulla vilkku testerilläkin (tätä kokeilemme vielä), mutta tuo näytti aikas monimutkaiselta toimenpiteeltä ja muuttujiakin on matkassa joten testataan ensin ja kerrotaan sitten kuinka käy...

Lisäksi tuli vinkki juurikin tuosta säätö rullasta, kun sitä pyörittä voi sivusuunnassa liikutella pyörää samalla, näissä kuulemma joskus juotos/kylmäjuotos vikoja ikääntyessään, näin voisi rullaa yrittää testata!

Tutustun noihin ohjeisiin tarkemmin ja informoin tänne jos noista viisasten kiveä ilmastoinnin ja lämppärin häiriöihin löytyy.
Mutta jos oireet tuntuvat tutulta, niin kerro toki vinkki kuinka selvisi ja missä vika!?
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Olisikohan manuaali ilmastoinnissa häiriö 124?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Säätörullassahan muistaakseni on hammasratasvälitys itse potikalle ja mietinkin miten rullan sivuttaisliike voisi vaikutta? No kait se voi jos joku niin on todennut. Mutta jos tartet apuja juotoshommiin niin täällä on vapa pystyssä :)
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Olisikohan manuaali ilmastoinnissa häiriö 124?

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Ok kiitos, tutkaillan nyt rauhassa missä vika piilee ja minkä verran täytyy tuota purkaa vian paikallistamiseksi. Jos tuossa nyt joudutaan piirikortti irrottamaan, niin katsotaan sitten! :thumbup:
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Olisikohan manuaali ilmastoinnissa häiriö 124?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jari Ke kirjoitti:Säätörullassahan muistaakseni on hammasratasvälitys itse potikalle ja mietinkin miten rullan sivuttaisliike voisi vaikutta? No kait se voi jos joku niin on todennut. Mutta jos tartet apuja juotoshommiin niin täällä on vapa pystyssä :)
Joo, kyllä rullan sivuttaisliike voi siihen vaikuttaa, ja vaikuttaakin. On siinä tosiaan se välitys rullan ja potikan välissä, mutta siitä huolimatta, nimimerkillä kokemusta on...

Se oli tossa 250D:ssä joskus niin, että matkustajan puoli tuuppasi välillä vain kuumaa ja sitä sai korjattua vääntämällä rullaa kevyesti sivulle. Paneelin kun avasi esille, niin potikassa kai oli muistaakseni kolme jalkaa, joista ainakin osassa oli ihan silminnähden juotos ratkennut niin, että siinä oli ympyränmuotoinen halkeama sen komponentin jalan ympärillä. Yksi kaveri siitä imuroi vanhat tinat pois ja juotti uudet tilalle, eikä ole sen jälkeen ollut tuon asian kanssa mitään ongelmaa.

Sehän noiden potikoiden juotosten esiinkaivaminen on varsin simppeli homma muistaakseni, mutta koko pelkän piirikortin esiin ottaminen on haastavampi homma silloin, kun on manuaali-ilmastoitu versio kyseessä. Jotenkin se oli tiukasti kiinni siitä kolmen painonapin kohdalta muistaakseni tai jotain, mutta on avattavissa. Yhden sellaisenkin se samainen kaveri mulle on purkanut ja juottanut uusiksi, kun itse sain vietyä hänelle vain sen koko asetelman, jossa on piirikortti, kehys ja painonapit paikallaan. Taisi hän siihen jotain konkkiakin vaihtaa, mutta lopulta vika ei ollut kai siinä vaan taisi olla imurissa, joka vetää ilmaa sisätiloista kattovaloyksikön viereiselle lämpöanturille.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin