Narinahelan vaihto 124 mersuun
- anselmi123
- Vakiokalustoa
- Viestit: 375
- Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
- Paikkakunta: LPR
Narinahelan vaihto 124 mersuun
Moro!
Oks toho narinahelan vaihtoo jotakin kunnon ohjetta? koitin tänää hylsyillä ja kierretangoilla väännellä tuloksetta irti navasta. Ei kestäny kierretanko enää voimia. Pitäskö vaa ottaa napa irti ja viiä prässille suosiolla ?
Terv, Antti
Oks toho narinahelan vaihtoo jotakin kunnon ohjetta? koitin tänää hylsyillä ja kierretangoilla väännellä tuloksetta irti navasta. Ei kestäny kierretanko enää voimia. Pitäskö vaa ottaa napa irti ja viiä prässille suosiolla ?
Terv, Antti
Star C3 @LPR
Re: Narinahelan vaihto 124 mersuun
Korjaamolla parikymmentä minuuttia, ei kyllä kannata säästää omalla työllä sitä rahaa ja alkaa koko nurkkaa purkamaan..
Olen lämmittänyt sisälaidalta ja lyönyt sopivalla raudalla + pikkulekalla pois. Samalla lailla uusi tilalle paitsi lämmitystä ei tietenkään.
Olen lämmittänyt sisälaidalta ja lyönyt sopivalla raudalla + pikkulekalla pois. Samalla lailla uusi tilalle paitsi lämmitystä ei tietenkään.
wiimax.fi
- anselmi123
- Vakiokalustoa
- Viestit: 375
- Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
- Paikkakunta: LPR
Re: Narinahelan vaihto 124 mersuun
Näinhän se on. Pitää huomen käyä hakemas butaanikaasua niin pääsee kunnolla lämmittelee.
Star C3 @LPR
Re: Narinahelan vaihto 124 mersuun
Ja nyt jos se on jo levällään niin, ettei sitä enää saa ajettua korjaamolle, eikä lämmittämälläkään näppärästi lähtisi, niin sen nivelen keskiosan voi myös hakata pois niin, että vain ulkokehä jää jäljelle. Sen sitten vaikka rautasahan terällä voi varovasti sahata poikki, niin sillä sen ainakin saa pois.
Uutta jos naputtaa vasaralla paikalleen vaikka sopivan kokoista hylsyä työkaluna käyttäen, niin kannattaa olla tarkkana, ettei koputtele suojakumia rikki. (Ensimmäistä kertaa kun itse tuota narinahelan vaihtoa kokeilin, niin onnistuin sen kumin uudesta rikkomaan...)
Uutta jos naputtaa vasaralla paikalleen vaikka sopivan kokoista hylsyä työkaluna käyttäen, niin kannattaa olla tarkkana, ettei koputtele suojakumia rikki. (Ensimmäistä kertaa kun itse tuota narinahelan vaihtoa kokeilin, niin onnistuin sen kumin uudesta rikkomaan...)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Narinahelan vaihto 124 mersuun
Nozki kirjoitti:Ja nyt jos se on jo levällään niin, ettei sitä enää saa ajettua korjaamolle, eikä lämmittämälläkään näppärästi lähtisi, niin sen nivelen keskiosan voi myös hakata pois niin, että vain ulkokehä jää jäljelle. Sen sitten vaikka rautasahan terällä voi varovasti sahata poikki, niin sillä sen ainakin saa pois.
Uutta jos naputtaa vasaralla paikalleen vaikka sopivan kokoista hylsyä työkaluna käyttäen, niin kannattaa olla tarkkana, ettei koputtele suojakumia rikki. (Ensimmäistä kertaa kun itse tuota narinahelan vaihtoa kokeilin, niin onnistuin sen kumin uudesta rikkomaan...)
Tosiaan oikealla työkalulla hoituu todella nopsaan ja ei maksa vaivaa alkaa itte ropaamaan mutta sillä edellytyksellä ettei paja kuseta meinaan niitäkin on

Sit kun haluaa harrastella ni tälleen minäkin niitä omiini olen vaihtanu. Mullon jenkatangosta tehty ulosvetäjä nolla sen keskiosan ensin otan pois ja sit justiin noin kuin Nozki. Olempa joskus tangolla vetäny uuden paikalleenkin mutta sopivan massan vasara toimii myös. Jarrukilpeä joutuu operaatiossa hieman taittamaan ja lopuksi sit takas.
- anselmi123
- Vakiokalustoa
- Viestit: 375
- Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
- Paikkakunta: LPR
Re: Narinahelan vaihto 124 mersuun
Lähti hela lämmittämällä ja tollasella kierretanko hylsy ulosvetäjä systeemillä. Uusi meni helposti paikalle kun lämmitti silmää ja otti pakkasesta uuden helan ja 32mm hylsyllä hakkasi paikoilleen.
Star C3 @LPR
Re: Narinahelan vaihto 124 mersuun
Jari Ke kirjoitti:Nozki kirjoitti:Ja nyt jos se on jo levällään niin, ettei sitä enää saa ajettua korjaamolle, eikä lämmittämälläkään näppärästi lähtisi, niin sen nivelen keskiosan voi myös hakata pois niin, että vain ulkokehä jää jäljelle. Sen sitten vaikka rautasahan terällä voi varovasti sahata poikki, niin sillä sen ainakin saa pois.
Uutta jos naputtaa vasaralla paikalleen vaikka sopivan kokoista hylsyä työkaluna käyttäen, niin kannattaa olla tarkkana, ettei koputtele suojakumia rikki. (Ensimmäistä kertaa kun itse tuota narinahelan vaihtoa kokeilin, niin onnistuin sen kumin uudesta rikkomaan...)
Tosiaan oikealla työkalulla hoituu todella nopsaan ja ei maksa vaivaa alkaa itte ropaamaan mutta sillä edellytyksellä ettei paja kuseta meinaan niitäkin on![]()
Sit kun haluaa harrastella ni tälleen minäkin niitä omiini olen vaihtanu. Mullon jenkatangosta tehty ulosvetäjä nolla sen keskiosan ensin otan pois ja sit justiin noin kuin Nozki. Olempa joskus tangolla vetäny uuden paikalleenkin mutta sopivan massan vasara toimii myös. Jarrukilpeä joutuu operaatiossa hieman taittamaan ja lopuksi sit takas.
Olen nähnyt kun "ammattikorjaamossa" kilpi väännetään ihan mutkalle sen takia että on helppo vaihtaa... Se kilven maalaushan murenee semmoisesta ja ruostuu heti hylkäyskuntoon. Narinan saa vaihettua ilman että tekee jarrukilpeen em väkivaltaa.
Itsellä klanin työkalun kopio joka tehty vaan lujemmasta kuin alkuperäinen.
Hakkaamista en ymmärrä tällaisessa kun se menee sillä ruuvilla nätisti.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: Narinahelan vaihto 124 mersuun
Konsteja on monia..itse ruuvaan ensin keski osan pihalle ja sitten hitsaan sisään palkon jolloin se kutistuu ja lähtee helposti ja kun viilenee napa sopivasti lyö sen hylsyllä pitkällä jatkolla helposti mutta olen myös nähnyt kun pitkä tappi ja kunnon leka niin lentää iloisesti vanha ulos.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Narinahelan vaihto 124 mersuun
Jos puikkokone on ja nelimillisellä vetää ni lähteeatlas kirjoitti:Konsteja on monia..itse ruuvaan ensin keski osan pihalle ja sitten hitsaan sisään palkon jolloin se kutistuu ja lähtee helposti ja kun viilenee napa sopivasti lyö sen hylsyllä pitkällä jatkolla helposti mutta olen myös nähnyt kun pitkä tappi ja kunnon leka niin lentää iloisesti vanha ulos.

Eka narina läx kertalyönnillä meinaan kelkka oli irrallaan ja vasaroitiin ja kalisteltiin ja ei mihinkän. No site sopiva hylsy ja jatkovarsi ja lekalla olantakaa pälle. Läx kerralla . Noh kun takakelkka on pois paikaltaan ja lähimpään kylään matkaa yli 50km ni vasarat isonee kun äly vähenee

No sittemin tuli mieleen että kait sen hienovaraisemminkin saa pois

Re: Narinahelan vaihto 124 mersuun
Nimenomaan. Harjoittelemalla oppii parhaat työtavat, yksittäinen helan vaihto omaan autoon on toki loppupelissä ihan sama miten tekee vaikka aikaa kuluisi työpäivän verran.atlas kirjoitti:Konsteja on monia
wiimax.fi
Re: Narinahelan vaihto 124 mersuun
Harjoitushan on tietenkin tehtävä itse. Vaikka opetan hieman eri tekniikan alalla niin puristusliitoa ja lämpöliitos ja tiukka liukusovite kuuluu opetuksen sisältöön. Nämä pitää vaan harjoitella. Eka laakeri yleensä jää puoleen väliin tai menee millin vain kun on ihan vinossa. Kerran oppilas lämmitti laakerin siniseksi vaikka oli ohjeistettu että jos vesi kiehuu niin lämpö jo liikaadealer kirjoitti:Nimenomaan. Harjoittelemalla oppii parhaat työtavat, yksittäinen helan vaihto omaan autoon on toki loppupelissä ihan sama miten tekee vaikka aikaa kuluisi työpäivän verran.atlas kirjoitti:Konsteja on monia

Itsekkin oppii vanhoilla päivillä. Esimerkkinä kesältä että yritin liian nätisti ottaa väykästä alapalloja ja koiranluita edestä pois. Toki työkaluja sai etsiä ja tehdä pari kolme tuntia kunnes huomasi että ei lähde kuin perinteisellä tavalla eli vasaran isku tai pari niin kartio irtoaa. Taaempi kartio, siihen mahtui ulosvetäjä mutta se etummainen - sitä yritin omalla mutterillansa vetää irti sorvaamalla mutterin ja sen yläpuolella olevan valun väliin lehmäntatin muotoista kappaletta joka painaisi kartion irti. Mutta liikaahan se systeemi jousti eikä se sillä lähtenyt. Lopputuloksena harjoittelu eka puolen kanssa lattialla työskennellen jotain 4-5h ja toinen puoli n 20-30 minuuttua


Niin ja kun toi työkalu on tullut tehtyä niin tottahan se on itse vaihdettava narinat kun ei aina ole mahdollista saada vapaata töistä pajalla asiointiin. Ja toisekseen nyt muuttui status yksinhuoltajaksi kertaheitolla niin yhdet kympitkin alkaa olla tarpeen ennenkuin selviää miten talous rullaa, asunnon vaihto isompaan jne.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: Narinahelan vaihto 124 mersuun
Oikeastaan alusta osia ei saisi pillillä lämmittää mistään ajoneuvosta ja sitä punaiseksi vetoa etenkin...kevyt lämmitys erikseen...mielellään kun ei tarvitsisi lämmittää ollenkaan mutta joskus on pakko.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Narinahelan vaihto 124 mersuun
Sopivilla lyöntivehkeillä ei tarte edes lämmittää. Ukko aikanaan teetätti tuohon tarkoitukseen työkalut.
Re: Narinahelan vaihto 124 mersuun
Näin yhdellä noin metrin pitkän noin 40mm akselin pätkän joss päässä oli pultin reiän kokoinen tappi jolla varmistetaan että varmasti pysyy paikallaan...toinen pitää ja etäältä lyötynä saa kyllä isolla lekalla voimaa ja ohi lyötynä ei osu kopriin tai toisen näpeille.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Narinahelan vaihto 124 mersuun
Aika kevyillä vehkeillä lähtee lyömällä kun lämmittää vähän silmukkaa.
wiimax.fi
Re: Narinahelan vaihto 124 mersuun
Minä tein työkalun (?) tuota varten. Kaksi paksua rautalappua, joiden kulmiin reijät. Sitten sopivan halkaisjan omaava putken pätkä narinahelaa vasten ja tosielle puolelle isompi putken pätkä. Sitten vaan spulteillä kiristämään ruatlevyjä toisaan kohti ja niin se hela puristuu pois sieltä pesästä. Samalla työkalulla saan vaihdettua etupään alapallotkin. Ei tarvii hakata eikä tulitöitä tehdä 

Re: Narinahelan vaihto 124 mersuun
Meyle näköjään tekee työkalua narinahelalle, liekö toimiva (kestävä) ?
Ei nyt tarvetta itsellä ole, mutta silti kiinnostaa.
Ei nyt tarvetta itsellä ole, mutta silti kiinnostaa.
wiimax.fi