W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
Noniin, jatkoa taas
Tosiaan, polttoainelinjat tuli tehtyä, ainoa puute tällä hetkellä on pumppu. 10mm sisään ja 8mm paluu.
Taivuttelua varten ostin paikallisesta varaosaliikkeesta putken taivuttimen, joka ei sitten niin sopinutkaan happaman taitteluun Tilanteesta selvittiin kuvien mukaisella tavalla, ja linjat tosiaan löysi paikkansa
Sähköt on aikalailla valmiina kaiken muun paitsi moottorin johtosarjan osalta, ja toteutus siinä on tämännäkönen
MS2 saapui postiin johtosarjoineen, ja siitä alkoi operaatio
Johdot löysi muuten hyvin paikkansa, mutta TPS-signaalin saaminen tuottaa ongelmaa.
Kahden johdon välillä (ruskea-keltainen) on vakio resistanssi riippumatta kaasun asentoon.
Ruskean ja punaisen johdon välillä resistanssi on noin 2k ja nousee tasaisesti 4,5k arvoon puoleen kaasuun asti. Siitä eteenpäin resistanssi laskee kunnes täyskaasulla arvo on noin 1k.
Tosiaan, polttoainelinjat tuli tehtyä, ainoa puute tällä hetkellä on pumppu. 10mm sisään ja 8mm paluu.
Taivuttelua varten ostin paikallisesta varaosaliikkeesta putken taivuttimen, joka ei sitten niin sopinutkaan happaman taitteluun Tilanteesta selvittiin kuvien mukaisella tavalla, ja linjat tosiaan löysi paikkansa
Sähköt on aikalailla valmiina kaiken muun paitsi moottorin johtosarjan osalta, ja toteutus siinä on tämännäkönen
MS2 saapui postiin johtosarjoineen, ja siitä alkoi operaatio
Johdot löysi muuten hyvin paikkansa, mutta TPS-signaalin saaminen tuottaa ongelmaa.
Kahden johdon välillä (ruskea-keltainen) on vakio resistanssi riippumatta kaasun asentoon.
Ruskean ja punaisen johdon välillä resistanssi on noin 2k ja nousee tasaisesti 4,5k arvoon puoleen kaasuun asti. Siitä eteenpäin resistanssi laskee kunnes täyskaasulla arvo on noin 1k.
Viimeksi muokannut Mighty190, Su 04.12.2022 15:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
Vähän on sähköjä ihmetelty taas ja hienosäätöä siellä täällä. Nyt on ohjaustehostin kiinni ja apulaitteet hihnaa vailla valmista. Jarrupääsylinterin vaihdan vielä 300D:n vastaavaan kunhan saan tehostimen ja sitten on jarrutkin kunnossa.
Viimeksi muokannut Mighty190, Su 04.12.2022 15:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
Pyyhitääs vähän pölyjä täältäkin. Kaikkea sitä tuli yritettyä vanhan sytkän kanssa, ihan vaan huomatakseni että sehän meni yllättävän nopeasti vituiksi
Oppirahat tuli maksettua ja nyt joutaa vanhat hukkakipinäpuolat myyntiin (ehjinä vielä), ja uudet COP-puolat asentuu paikalleen TC4427 mosfettien säestämänä.
Johtosarjan tekoa
Ja kas nuin, toisesta päästä valmista
Ärsyttävien mainosten siivittämänä kytkentäohje 4-johdon COP-puolille.
3.4 megamanuaalista poimittua tiedonjyvää kytkemisestä. Tällä kytkennällä puolat ei ammu yhtä kipinää kun laittaa virrat päälle.
Kaikille aiheesta kiinnostuneille, ohessa manuaalia; http://www.msextra.com/doc/pdf/MS2V30_Hardware-3.4.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Oppirahat tuli maksettua ja nyt joutaa vanhat hukkakipinäpuolat myyntiin (ehjinä vielä), ja uudet COP-puolat asentuu paikalleen TC4427 mosfettien säestämänä.
Johtosarjan tekoa
Ja kas nuin, toisesta päästä valmista
Ärsyttävien mainosten siivittämänä kytkentäohje 4-johdon COP-puolille.
3.4 megamanuaalista poimittua tiedonjyvää kytkemisestä. Tällä kytkennällä puolat ei ammu yhtä kipinää kun laittaa virrat päälle.
Kaikille aiheesta kiinnostuneille, ohessa manuaalia; http://www.msextra.com/doc/pdf/MS2V30_Hardware-3.4.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut Mighty190, Su 04.12.2022 16:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
Sehän hörähti käymään. Tunerstudion täysversiossa on livetune ominaisuus jota kokeilin ensimmäistä kertaa tyhjäkäynnin säätämiseen. Nokka-akselin ohjaus ja tuulettimen ohjaus puuttuu vielä, joten tehoista puuttuu pari konia ja moottori lämpeää hätäseen. Teen vielä konepelliin jonkinsortin ritilät kuuman ilman poistamiseen. Konehuone on niin täynnä että ilmalle ei tunnu löytyvän luonnollista poistumistietä. Ta-technix alusta tilattu ja konttorille soitettu muutoskatsastamisesta.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
- pikkukankkunen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 122
- Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
Hei, voitko kertoa mitkien johtojen väliin nappasit megalle tps-tiedon?
Veljellä olis m104 320e, johon tarviaa tepsin johot keksiä ja itsellä m111, ainakin tuosta m111 kaasuläpästä kun mittailin niin löytyi 4 vai 5 tps johtoa, joidenkin välillä resistanssi epätasainen, ym en selkoa saanut. Vai olisiko helpon asentaa vivustoon megan mukana tuleva yleismallinen tps?
Veljellä olis m104 320e, johon tarviaa tepsin johot keksiä ja itsellä m111, ainakin tuosta m111 kaasuläpästä kun mittailin niin löytyi 4 vai 5 tps johtoa, joidenkin välillä resistanssi epätasainen, ym en selkoa saanut. Vai olisiko helpon asentaa vivustoon megan mukana tuleva yleismallinen tps?
w124 -88 300E
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
Yritin kans onkia sitä TP-tietoa sieltä johdoista. Johtosarja olikin sitä maatuvaa mallia ja löysin kaikkea muuta kuin lineaarista resistanssia. Päätin jättää pelkän mapin varaan loppuenlopuksi. Vähimmällä pääsis kun sinne modais jonkun toisen kaasuläpän jossa on tehtaan anturi kiinni. Vielä kun oli M102 motti pellin alla niin laitoin muistaakseni 328 bemarin kaasuläpän, josta sai tiedon ulos.pikkukankkunen kirjoitti:Hei, voitko kertoa mitkien johtojen väliin nappasit megalle tps-tiedon?
Veljellä olis m104 320e, johon tarviaa tepsin johot keksiä ja itsellä m111, ainakin tuosta m111 kaasuläpästä kun mittailin niin löytyi 4 vai 5 tps johtoa, joidenkin välillä resistanssi epätasainen, ym en selkoa saanut. Vai olisiko helpon asentaa vivustoon megan mukana tuleva yleismallinen tps?
Huhupuheiden mukaan sen sais sieltä mersun läpästä kans, siitä taas en tiedä miten mega sitä ymmärtää.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
http://new.freescruz.com/.priv/W124/w12 ... 430100.pdfpikkukankkunen kirjoitti:Hei, voitko kertoa mitkien johtojen väliin nappasit megalle tps-tiedon?
Veljellä olis m104 320e, johon tarviaa tepsin johot keksiä ja itsellä m111, ainakin tuosta m111 kaasuläpästä kun mittailin niin löytyi 4 vai 5 tps johtoa, joidenkin välillä resistanssi epätasainen, ym en selkoa saanut. Vai olisiko helpon asentaa vivustoon megan mukana tuleva yleismallinen tps?
Oisko tosta apua.
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
Tännekin vois jotain päivitellä. Taitaa olla likimain 2000km ajoa autolla takana, suht hyvin tuloksin. Kierroslukutieto katoilee aiheuttaen nykimistä. Omana veikkauksena on VR-muuntimen kolvauksissa oleva häikkä.
Sitten mielenkiintoisempaan aiheeseen. Tilasin etanolianturin kiinasta, Continentalin valmistama ja näimmä johonkin jenkkiprutkuun tarkotettu. Empiirisenä suunnitelmana on saada kyseinen anturi kertomaan megajugurtille viinan määrä ja polttoaineen lämpötila.
Koska pelkkä teksti on tylsää, ottakaahan tosta vähän kuvia
Lyhyesti, anturi kertoo taajuudella (50-150Hz) viinan määrän (0-100%) ja pulssin leveydellä (1-5ms) polttoaineen lämpötilan (-40-125C)
En osaa sanoa tekeekö MS tuon lämpötilatiedon mukaan mitään muutoksia, mutta kaikki data on hyödyllistä.
Sitten mielenkiintoisempaan aiheeseen. Tilasin etanolianturin kiinasta, Continentalin valmistama ja näimmä johonkin jenkkiprutkuun tarkotettu. Empiirisenä suunnitelmana on saada kyseinen anturi kertomaan megajugurtille viinan määrä ja polttoaineen lämpötila.
Koska pelkkä teksti on tylsää, ottakaahan tosta vähän kuvia
Lyhyesti, anturi kertoo taajuudella (50-150Hz) viinan määrän (0-100%) ja pulssin leveydellä (1-5ms) polttoaineen lämpötilan (-40-125C)
En osaa sanoa tekeekö MS tuon lämpötilatiedon mukaan mitään muutoksia, mutta kaikki data on hyödyllistä.
Viimeksi muokannut Mighty190, Su 04.12.2022 16:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
Onko kenelläkään nurkissa M104 suuttimia? Mitat ja liittimen jos saisi. Ja jos on tarjota 360-440cc/min suuttimia 6kpl, niin YV tavoittaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
Edistystä taas.
Johdotushommia
Anturi
Mukavata olla kolmas ja neljäs käsi mukana
Prossu piinapenkkiin
Kavereille kehuskelua kolvaustaidoista (sytkäri kokovertailussa)
Vähän heilahtanut, mutta kuitenkin.
Ihan simppeli tämä homma ei ollut. Itse anturin asentaminen ja johdottaminen oli helppo homma, ongelmaksi koitui manuaalin ja asiantuntijoiden erimielisyydet kytkennästä purkin päässä.
Yksi koulukunta
Ja toinen
Päädyin laittamaan tuon ensimmäisen mukaan (ilman kondensaattoria) ja sain ainakin lukemaa anturilta.
Todiste
En ole vielä saanut aikaiseksi lähteä hakemaan viinaa (autolle), joten jäänee toiminta mysteeriksi ainakin toistaiseksi. Etiäpäin.
Johdotushommia
Anturi
Mukavata olla kolmas ja neljäs käsi mukana
Prossu piinapenkkiin
Kavereille kehuskelua kolvaustaidoista (sytkäri kokovertailussa)
Vähän heilahtanut, mutta kuitenkin.
Ihan simppeli tämä homma ei ollut. Itse anturin asentaminen ja johdottaminen oli helppo homma, ongelmaksi koitui manuaalin ja asiantuntijoiden erimielisyydet kytkennästä purkin päässä.
Yksi koulukunta
Ja toinen
Päädyin laittamaan tuon ensimmäisen mukaan (ilman kondensaattoria) ja sain ainakin lukemaa anturilta.
Todiste
En ole vielä saanut aikaiseksi lähteä hakemaan viinaa (autolle), joten jäänee toiminta mysteeriksi ainakin toistaiseksi. Etiäpäin.
Viimeksi muokannut Mighty190, Su 04.12.2022 16:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
Jotain tännekin, vaikkei paljoa tapahdu. Ostin alkuvuodesta 3D-tulostimen ja löytyhän sille vaikka mitä käyttöä. Aloin suunnittelemaan mittaristoa, josta saa näkyville samat asiat, kuin läppärillä. Päädyin seuraavanlaiseen kombinaatioon:
Raspberry Pi 3+
Adafruit GPS 10Hz/66 kanavaa
7" näyttö mittaristoon
Autokäyttöön soveltuva virtalähde Raspberrylle
Itse suunnitellut ja tulostetut osat projektia varten.
Näytölle kehyksen suunnittelu oli melko helppoa. Kuvassa näyttö "lepää" sinisellä alueella, joten tämä kuva on osan takapuolelta.
Näytön mukana tuli kaukosäädin, mutta koska paristot kuluu ja aikaa oli ylimääräistä, suunnittelin mukana tulleelle ohjauspaneelille toimivat nappulat ja peitelevyn mittariston oikealle puolelle. Yläkulmassa oleva ylimääräinen reikä on kaukosäätimen vastaanotinta varten.
Uuden näytön vasemmalla puolella näkyy myös ylimääräinen "peitelevy".
Näyttö asennettuna mittaristoon.
Kuva mittaristosta asennettuna autoon.
Video pilottitestauksesta, TS-demo mode päällä.
Lay-out on muuttunut ainakin sen verran, että satasen tullessa mittariin ei mene mitään piiloon GPS ei toimi täysin vielä, vaatii hieman kikkailuja. Korisarja pitisi maalata, muuten auto on ajokuntoinen.
Raspberry Pi 3+
Adafruit GPS 10Hz/66 kanavaa
7" näyttö mittaristoon
Autokäyttöön soveltuva virtalähde Raspberrylle
Itse suunnitellut ja tulostetut osat projektia varten.
Näytölle kehyksen suunnittelu oli melko helppoa. Kuvassa näyttö "lepää" sinisellä alueella, joten tämä kuva on osan takapuolelta.
Näytön mukana tuli kaukosäädin, mutta koska paristot kuluu ja aikaa oli ylimääräistä, suunnittelin mukana tulleelle ohjauspaneelille toimivat nappulat ja peitelevyn mittariston oikealle puolelle. Yläkulmassa oleva ylimääräinen reikä on kaukosäätimen vastaanotinta varten.
Uuden näytön vasemmalla puolella näkyy myös ylimääräinen "peitelevy".
Näyttö asennettuna mittaristoon.
Kuva mittaristosta asennettuna autoon.
Video pilottitestauksesta, TS-demo mode päällä.
Lay-out on muuttunut ainakin sen verran, että satasen tullessa mittariin ei mene mitään piiloon GPS ei toimi täysin vielä, vaatii hieman kikkailuja. Korisarja pitisi maalata, muuten auto on ajokuntoinen.
Viimeksi muokannut Mighty190, Su 04.12.2022 16:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
Vähän päivitystä tännekin! Mersu voi paksusti ja mittaristokin toimii. TunerStudion uusin betaversio (v3.0.60.54) tuli asennettua ja GPS kytkettyä GPIO:n kautta. Näillä toimenpiteillä alkoi nopeus näkymään luotettavasti 1Hz taajuudella. GPS-moduulin asetuksia täytynee muuttaa, jotta saa 10Hz taajuudella tietoa. 10Hz taajuus mahdollistaisi TS:n kulutuslaskelmat (mittaristossa nopeuden alla on keskikulutuksen mittari).
Vähän tarvitsisi alaspäin hierasta takaa
Auto tuli muutoskatsastettua etanolikäyttöiseksi viime määräaikaiskatsastuksen yhteydessä maaliskuun lopulla. Trafilta kilahti 200€ harrasterahaa siitä hyvästä Korisarja odottaa maalausta vielä(kin) ja Zenderin spoileri on vielä asentamatta.
Vähän tarvitsisi alaspäin hierasta takaa
Auto tuli muutoskatsastettua etanolikäyttöiseksi viime määräaikaiskatsastuksen yhteydessä maaliskuun lopulla. Trafilta kilahti 200€ harrasterahaa siitä hyvästä Korisarja odottaa maalausta vielä(kin) ja Zenderin spoileri on vielä asentamatta.
Viimeksi muokannut Mighty190, Su 04.12.2022 16:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
Päivitystä!
Auto tuli katsastettua ja on ollut ajossa huhtikuun loppupuolelta asti Vaihdoin kiinan COP-puolien tilalle Boschilaiset Red Topit (Audi/VW numero: 06C 905 115 M), jotka tilasin eBaysta mukavaan 34,95€ kappalehintaan. Paluuta kiinalaiseen ei ole, yhdessä suuttimien vaihdon kanssa moottorissa tuntuu olemman paljon enemmän vääntöä ainakin alakierroksilla. Kulutusta en ole niin tarkkaan seurannut, että voisin siitä sanoa jotain muuta kuin mutua.
Alkaa olemaan sellaisessa vaiheessa auto, että uskaltaa jo hienosäätää. Laitoin mittariston GPS:n päivittämään 10Hz taajuudella (vakio 1Hz), joka teoriassa kuulostaa helpolta, mutta ei sitä välttämättä ole. Tässä vähän ohjetta sellaisille, jotka RPI/Tunerstudio/GPS combon kanssa touhuaa.
Taustaa
GPS-piirejä pystyy "ohjelmoimaan" ns PMTK-käskyillä (https://www.rhydolabz.com/wiki/?p=16770" onclick="window.open(this.href);return false;). Tämä on turvallisempi tapa, kuin flashata GPS-piiri uusilla defaulteilla. Haittapuolena on se, että kun virrat katkeaa, niin asetukset menee vakioihin takaisin. Tämän voi estää asentamalla nappipariston/muun jännitelähteen muistia varten.
Ohje
Tämä ohje perustuu linkin takaa löytyvään materiaaliin.
10Hz päivitystaajuutta varten on baudi muutettava. Adafruitin Ultimate GPS-moduulissa se on 9600 vakiona. Portti täytyy toki olla oikein, eli se mihin moduuli on kytketty. Kiinni olevat laitteet löytää RPI/Linux ympäristössä terminaalin kautta seuraavalla koodilla:
Baud vaihtuu seuraavalla koodilla GPS-laitteessa -> 57600:
jossa ttyS0 on portti, GPS on siinä kiinni omassa tapauksessa. Se on kytketty GPIO:n kautta, jotta numerointi pysyy staattisena. Muita baudejakin tuetaan, mutta checksum arvo pitää muuttaa myös (edellisessä 2C). Tällä baudilla pitäisi toimia 10Hz päivitykset kyllä.
Tässä vaiheessa vahva suositus sille, että vaihtaa portin baudin myös tietokoneen päässä, jotta säästyy ongelmilta:
Katsotaan vielä, että baudi vaihtui:
Seuraavana päivitystaajuuden muuttaminen:
jossa 100 on päivitystaajuuden arvo millisekunteina [ms] (1s/100ms = 1s/0,1ms = 10*1/s = 10Hz)
Ja se on siinä! TS:n maksetulla versiolla ainakin saa otettua datalogia siten, että tulee noi GPS arvot mukaan. 10Hz päivitystaajuudella saa 0-100 ja 0-200 ajatkin jo melko tarkasti esille. Toki myös kulutus- ja matkamittarin ynnä muiden tarkkuus paranee. Lisää materiaalia PMTK-paketeista : https://cdn-shop.adafruit.com/datasheets/PMTK_A11.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Auto tuli katsastettua ja on ollut ajossa huhtikuun loppupuolelta asti Vaihdoin kiinan COP-puolien tilalle Boschilaiset Red Topit (Audi/VW numero: 06C 905 115 M), jotka tilasin eBaysta mukavaan 34,95€ kappalehintaan. Paluuta kiinalaiseen ei ole, yhdessä suuttimien vaihdon kanssa moottorissa tuntuu olemman paljon enemmän vääntöä ainakin alakierroksilla. Kulutusta en ole niin tarkkaan seurannut, että voisin siitä sanoa jotain muuta kuin mutua.
Alkaa olemaan sellaisessa vaiheessa auto, että uskaltaa jo hienosäätää. Laitoin mittariston GPS:n päivittämään 10Hz taajuudella (vakio 1Hz), joka teoriassa kuulostaa helpolta, mutta ei sitä välttämättä ole. Tässä vähän ohjetta sellaisille, jotka RPI/Tunerstudio/GPS combon kanssa touhuaa.
Taustaa
GPS-piirejä pystyy "ohjelmoimaan" ns PMTK-käskyillä (https://www.rhydolabz.com/wiki/?p=16770" onclick="window.open(this.href);return false;). Tämä on turvallisempi tapa, kuin flashata GPS-piiri uusilla defaulteilla. Haittapuolena on se, että kun virrat katkeaa, niin asetukset menee vakioihin takaisin. Tämän voi estää asentamalla nappipariston/muun jännitelähteen muistia varten.
Ohje
Tämä ohje perustuu linkin takaa löytyvään materiaaliin.
10Hz päivitystaajuutta varten on baudi muutettava. Adafruitin Ultimate GPS-moduulissa se on 9600 vakiona. Portti täytyy toki olla oikein, eli se mihin moduuli on kytketty. Kiinni olevat laitteet löytää RPI/Linux ympäristössä terminaalin kautta seuraavalla koodilla:
Koodi: Valitse kaikki
dmesg | grep ttyUSB
Koodi: Valitse kaikki
echo -e "\$PMTK251,57600*2C\r\n" > /dev/ttyS0
Tässä vaiheessa vahva suositus sille, että vaihtaa portin baudin myös tietokoneen päässä, jotta säästyy ongelmilta:
Koodi: Valitse kaikki
stty -F /dev/ttyS0 57600 clocal cread cs8 -cstopb -parenb
Koodi: Valitse kaikki
stty -F /dev/ttyS0 -a
Koodi: Valitse kaikki
echo -e "\$PMTK220,100*2F\r\n" > /dev/ttyS0
Ja se on siinä! TS:n maksetulla versiolla ainakin saa otettua datalogia siten, että tulee noi GPS arvot mukaan. 10Hz päivitystaajuudella saa 0-100 ja 0-200 ajatkin jo melko tarkasti esille. Toki myös kulutus- ja matkamittarin ynnä muiden tarkkuus paranee. Lisää materiaalia PMTK-paketeista : https://cdn-shop.adafruit.com/datasheets/PMTK_A11.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
Tuli tuollainen kaasunasentoanturi viriteltyä. M104 kaasunasentoanturi on sellaista mallia (2 mitattu), että potentiometrin vastus nousee arvosta x ja saavuttaa arvon y, kun kaasuläppä on 50% auki. Tämän jälkeen vastus laskee taas arvoon x, kun läppää avataan 50%->100%.
Tämähän ei käy Megalle ollenkaan, tietenkään. Esiin astuu 3D-tulostin, halvin löytämäni VAG-anturi (044 907 385A), jossa on akselin lovi keskellä, anturin liitin (Motonet 48-7501) ja muutama tunti touhuamista.
Koevedoksia anturin kiinnityksestä[/img]
Kaasuläpän akselin päähän tulevan kappaleen sovittamista
Kaasuläpän akselin päähän tulevan kappaleen sovittamista pt. 2
Tullut huomattua tulostamisen kanssa, että yleensä kolmannessa versiossa on virheet suunniteltu pois
Anturin kiinnitystä
Anturin kiinnitystä pt.2
Anturin kiinnitystä pt.3
Anturin kiinnitystä pt.4
Koppaa kiinni
Tiivistepaperista leikkasin rososen tiivisteen tuohon, jotta pysyisi edes joku osa pölystä ulkopuolella. Sanotaanko, että melko onnistunut projekti. Tarkimmat huomaavat varmaan, että neljän pultin sijaan tuo "adapteri" on kahdella kiinni. Tuli huomattua, että nuo kohdat olivat ainoat, jossa tuo läppä liikkuu vielä törmäämättä kantoihin (n. 4mm korkeat kannat pulteissa)
Jos jotakuta kiinnostaa ostaa paketti, jolla saa samanmoisen tehtyä (3D-tulostetut kappaleet, tiivistepaperin palasen ja ruuvitarvikkeet) niin laittakaahan viestiä. Anturi (n. 20€) ja liitin (5€) ei ole toimituksessa.
Tämähän ei käy Megalle ollenkaan, tietenkään. Esiin astuu 3D-tulostin, halvin löytämäni VAG-anturi (044 907 385A), jossa on akselin lovi keskellä, anturin liitin (Motonet 48-7501) ja muutama tunti touhuamista.
Koevedoksia anturin kiinnityksestä[/img]
Kaasuläpän akselin päähän tulevan kappaleen sovittamista
Kaasuläpän akselin päähän tulevan kappaleen sovittamista pt. 2
Tullut huomattua tulostamisen kanssa, että yleensä kolmannessa versiossa on virheet suunniteltu pois
Anturin kiinnitystä
Anturin kiinnitystä pt.2
Anturin kiinnitystä pt.3
Anturin kiinnitystä pt.4
Koppaa kiinni
Tiivistepaperista leikkasin rososen tiivisteen tuohon, jotta pysyisi edes joku osa pölystä ulkopuolella. Sanotaanko, että melko onnistunut projekti. Tarkimmat huomaavat varmaan, että neljän pultin sijaan tuo "adapteri" on kahdella kiinni. Tuli huomattua, että nuo kohdat olivat ainoat, jossa tuo läppä liikkuu vielä törmäämättä kantoihin (n. 4mm korkeat kannat pulteissa)
Jos jotakuta kiinnostaa ostaa paketti, jolla saa samanmoisen tehtyä (3D-tulostetut kappaleet, tiivistepaperin palasen ja ruuvitarvikkeet) niin laittakaahan viestiä. Anturi (n. 20€) ja liitin (5€) ei ole toimituksessa.
Viimeksi muokannut Mighty190, Su 04.12.2022 16:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
Onko toi m104 kuinka paljon eri kohdassa kuin m102?
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
Nyt tulee oftopiccia mutta kuinka paljon mahtaa olla keulassa runkopalkkien väli ennen törmäyspalkkia? Ostin itse ekan kolaroidun ja nyt tarvitsisin sen kanssa apua kun kellään tutulla ei kyseistä autoa ole josta pääsisin mittaamaan.
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
Hieman tulipeltiä lähempänä. Flekti ei mahdu myöskään paikalleen, et tiukka sovitus toi on. Tossa on 2kpl 80 wattisia sähkötuulettimia pitämässä lämpöjä kurissamerkule kirjoitti:Onko toi m104 kuinka paljon eri kohdassa kuin m102?
-86 vuoden tenavasta mittasin 710mm. Mitattu heti tuosta "valorautojen" takaa.Ohtola kirjoitti:Nyt tulee oftopiccia mutta kuinka paljon mahtaa olla keulassa runkopalkkien väli ennen törmäyspalkkia? Ostin itse ekan kolaroidun ja nyt tarvitsisin sen kanssa apua kun kellään tutulla ei kyseistä autoa ole josta pääsisin mittaamaan.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
GPS murikasta oli loppunut patteri talven aikana Moduulin perusasetuksissa Baud Rate on 9600 ja päivitystaajuus 1Hz, joten ei suoraan bootista toimi jos patteri on päässyt loppumaan. Joten, piti palata taas koodaamisen ääreen. Tavoitteena oli tehdä sellanen pätkä koodia, joka ajetaan aina bootissa em. tilanteen välttämiseksi. Patteri on hyvä vaihtaa joka taupauksessa, koska fix saadaan nopeammin, mutta tällä koodilla nopeus näkyisi ainakin suoraan bootista.
Ensiksi konsoliin:
Sinne tuli tällainen koodinpätkä (tämän voisi varmaan tehdä paremmin kuin subprocessia peräkanaa, antakaa vihjeitä jos tulee mieleen):
Tämän jälkeen mennään rc.local tiedostoon käskyllä:
ja laitetaan sinne exit 0 rivin yläpuolelle
Ja taas on astetta idioottivarmempi laitos. Tuonne rc.localiin kannattaa laittaa vaan testattuja koodeja ja &-merkki perään, niin sitä suoritetaan muiden kanssa rinnan (asynkronisesti). Ilman &-merkkiä looppaava koodi voi myös aiheuttaa sen, ettei boottaa ollenkaan.
Muuta asiaa. "Uusi" takakelkka on ollut pohjamaaleissa jo tovin ja uudet kanget ja puslatkin on hommattu. Uuden kelkan vielä kun saisi maalattua ja kiinni, piti talven aikana saada
Ensiksi konsoliin:
Koodi: Valitse kaikki
sudo nano /home/pi/gps.py
Koodi: Valitse kaikki
#GPS configuration
import subprocess
subprocess('sudo echo -e "\$PMTK251,57600*2C\r\n" > /dev/ttyS0', shell = True) # Set baud to 57600
subprocess('sudo echo -e "\$PMTK220,100*2F\r\n" > /dev/ttyS0', shell = True) # Set update freq to 10Hz
subprocess('stty -F /dev/ttyS0 57600 clocal cread cs8 -cstopb -parenb', shell = True) # Set port baud to 57600 just to be safe
Koodi: Valitse kaikki
sudo nano /etc/rc.local
Koodi: Valitse kaikki
python /home/pi/gps.py &
Muuta asiaa. "Uusi" takakelkka on ollut pohjamaaleissa jo tovin ja uudet kanget ja puslatkin on hommattu. Uuden kelkan vielä kun saisi maalattua ja kiinni, piti talven aikana saada
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
Päivitystä tännekin. Takakelkka tuli puhallutettua, pohjamaalatutettua Wurthin punaisella ja maalattua Hammerin mustalla. Puslien asennuksessa meni muutama iteraatio työkaluissa...
19mm vaneri ei käy tähän hommaan.
25x25mm neliötangolla sai rigin tehtyä.
Puslan asennusta, Fairy-veden kanssa meni hienosti. 10mm kierretangosta meni kierteet, 12mm tangolla menikin jo sutjakkaasti.
Vanhaa kelkkaa irti ja käyttökelpoiset talteen
Vanhat puslat olivatkin jo hintansa tienanneet
Tuollaisia paketteja muutama pöydälle ja purkamaan.
Takalaakereiden irroituksesta yksi kuvaa kertoo tarvittavan.
19mm vaneri ei käy tähän hommaan.
25x25mm neliötangolla sai rigin tehtyä.
Puslan asennusta, Fairy-veden kanssa meni hienosti. 10mm kierretangosta meni kierteet, 12mm tangolla menikin jo sutjakkaasti.
Vanhaa kelkkaa irti ja käyttökelpoiset talteen
Vanhat puslat olivatkin jo hintansa tienanneet
Tuollaisia paketteja muutama pöydälle ja purkamaan.
Takalaakereiden irroituksesta yksi kuvaa kertoo tarvittavan.
Viimeksi muokannut Mighty190, Su 04.12.2022 16:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
Päivitys jatkuu
Olka-akseleista suurimmat pois ja Hammer päälle.
Uudet varret odottaa vielä.
Maksamaton mainos, tuolla työkalulla sai irti takakelkan puslat, takakelkan korista, takalaakerin sisäkehän navasta ja mitä muuta.
Tankista etanolit pois pohjan siistimistä varten. Takavakaajakin tuli maalattua kun vauhtiin pääsi, kuvaa ei siitä taida olla. Takakelkka tulee uusilla hilppeillä kasattua jarruja myöten ja pohja siistittyä sitä ennen. Jarruputket oli sen verran happamat, että tulee nekin laitettua tässä samalla.
Moottori on nostettu keulilta pois ja vaihdelaatikko lähetetty Jämijärvelle jalostettavaksi. 39dz laatikko, n. 8kg vp 60-2 trikkerikehällä ja uusi kytkin tulonpäällä. Vanhasta 5-v manusta olikin jo 2. vaihde sellainen, ettei pysynyt päällä edes enää Samalla tulee laitettua öljyvuoto koneen edestä kuntoon.
Harmittamaan on jäänyt joku tovi sitten facen puolella myytävänä ollut Cosworthin ohjausvaihde, joka jäi omien näppien ulkopuolelle 80€ hintaan oli kysyntää näemmä.
Hukkaportista, ahtimesta, isommista suuttimista ja blow-offista on tehty kauppa kaverin kanssa, saa nähdä meneekö ensi talven puolelle niiden sovittaminen. Keula pitäisi ainakin rakentaa niitä varten uusiksi ja leikkuria tuntuu olevan vaikea kohdistaa Zenderin etupuskuriin. Akkuhan tässä oli jo takakontissa, mutta taidan siirtää tuulilasinpesunestesäiliön myös jonkinlaisen painojakauman saavuttamiseksi. Matalampia moottorin tukityynyjä pitäisi etsiä, mielellään vielä mersulaisia ja hydraulisia. Autoon jää kuitenkin täysi sisusta ja joku mukavuuden taso pitää jättää tieliikennekelpoiseen autoon...
Olka-akseleista suurimmat pois ja Hammer päälle.
Uudet varret odottaa vielä.
Maksamaton mainos, tuolla työkalulla sai irti takakelkan puslat, takakelkan korista, takalaakerin sisäkehän navasta ja mitä muuta.
Tankista etanolit pois pohjan siistimistä varten. Takavakaajakin tuli maalattua kun vauhtiin pääsi, kuvaa ei siitä taida olla. Takakelkka tulee uusilla hilppeillä kasattua jarruja myöten ja pohja siistittyä sitä ennen. Jarruputket oli sen verran happamat, että tulee nekin laitettua tässä samalla.
Moottori on nostettu keulilta pois ja vaihdelaatikko lähetetty Jämijärvelle jalostettavaksi. 39dz laatikko, n. 8kg vp 60-2 trikkerikehällä ja uusi kytkin tulonpäällä. Vanhasta 5-v manusta olikin jo 2. vaihde sellainen, ettei pysynyt päällä edes enää Samalla tulee laitettua öljyvuoto koneen edestä kuntoon.
Harmittamaan on jäänyt joku tovi sitten facen puolella myytävänä ollut Cosworthin ohjausvaihde, joka jäi omien näppien ulkopuolelle 80€ hintaan oli kysyntää näemmä.
Hukkaportista, ahtimesta, isommista suuttimista ja blow-offista on tehty kauppa kaverin kanssa, saa nähdä meneekö ensi talven puolelle niiden sovittaminen. Keula pitäisi ainakin rakentaa niitä varten uusiksi ja leikkuria tuntuu olevan vaikea kohdistaa Zenderin etupuskuriin. Akkuhan tässä oli jo takakontissa, mutta taidan siirtää tuulilasinpesunestesäiliön myös jonkinlaisen painojakauman saavuttamiseksi. Matalampia moottorin tukityynyjä pitäisi etsiä, mielellään vielä mersulaisia ja hydraulisia. Autoon jää kuitenkin täysi sisusta ja joku mukavuuden taso pitää jättää tieliikennekelpoiseen autoon...
Viimeksi muokannut Mighty190, Su 04.12.2022 16:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
Takakelkan päältä suurimmat otettu pois, maalattu ja massattu. Massa lähinnä äänenvaimennusta varten, vaikkei paljoa vaikutakaan.
Jarruputkien kunto ei tosiaan ollut enää riittävä.
Uutta putkeen, ei nyt ihan alkuperäistä vastaavaa tullut, mutta riittänee.
Tästä oli hieno lähteä värkkäämään.
Laatikkokin tuli haettua. Koon ja painon puolesta ainakin uuden luulisi kestävän vähän paremmin
Jarruputkien kunto ei tosiaan ollut enää riittävä.
Uutta putkeen, ei nyt ihan alkuperäistä vastaavaa tullut, mutta riittänee.
Tästä oli hieno lähteä värkkäämään.
Laatikkokin tuli haettua. Koon ja painon puolesta ainakin uuden luulisi kestävän vähän paremmin
Viimeksi muokannut Mighty190, Su 04.12.2022 16:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
Takakelkan rakennusta
Uutta öljyä perään, vanha olikin vähän litkua jo.
Lisää kelkan rakennusta
Taka-akselin laitto on aikalailla loppusuoralla, käsijarru, vakaajan varret, iskarit ja jouset vielä kiinni niin alkaa olemaan siinä.
Vaihdelaatikkoa varten täytyy vielä ostaa keppi, lyhentää kardaani ja tasapainottaa vp ja asetelma. Varmaan täytyy myös antaa vähän rälläkkää korille.
Uutta öljyä perään, vanha olikin vähän litkua jo.
Lisää kelkan rakennusta
Taka-akselin laitto on aikalailla loppusuoralla, käsijarru, vakaajan varret, iskarit ja jouset vielä kiinni niin alkaa olemaan siinä.
Vaihdelaatikkoa varten täytyy vielä ostaa keppi, lyhentää kardaani ja tasapainottaa vp ja asetelma. Varmaan täytyy myös antaa vähän rälläkkää korille.
Viimeksi muokannut Mighty190, Su 04.12.2022 16:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
Tyttöystävä innostui myös tulemaan hallille ja se näkyy.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
Alkaa olemaan pian nipussa koko laite. Vaihdelaatikon kannakkeen teko alkoi tarkkojen isometrien piirtämisellä Snapchat-suunnitteluohjelmalla:
Suunnittelun valmistuttua siirryttiin toteutukseen. Tyypillisesti suunnitelmia ei pystynyt aivan tarkalleen noudattamaan, mutta liki kuitenkin.
Vaihteensiirtotangolla on niin vähän tilaa, että sen tekemiseen meni hetki jos toinenkin.
Käikäleisiin maali päälle ja kiinni.
Lopputuloksena tuli todella kestävä ja kohtalaisen kevyt vaihdelaatikon kannake. Sivuttain ei ole välystä yhtään. Vielä ennen moottorin lopullista tiputtamista paikalleen kytkimen työsylinteri piti vaihtaa tilan takia. Motonetissä BMW E46/E83 kytkimen työsylinteri tuotenumerolla
84-6905 vaikuttaa ajavan asiansa, kytkinkin irrottaa.
Suunnittelun valmistuttua siirryttiin toteutukseen. Tyypillisesti suunnitelmia ei pystynyt aivan tarkalleen noudattamaan, mutta liki kuitenkin.
Vaihteensiirtotangolla on niin vähän tilaa, että sen tekemiseen meni hetki jos toinenkin.
Käikäleisiin maali päälle ja kiinni.
Lopputuloksena tuli todella kestävä ja kohtalaisen kevyt vaihdelaatikon kannake. Sivuttain ei ole välystä yhtään. Vielä ennen moottorin lopullista tiputtamista paikalleen kytkimen työsylinteri piti vaihtaa tilan takia. Motonetissä BMW E46/E83 kytkimen työsylinteri tuotenumerolla
84-6905 vaikuttaa ajavan asiansa, kytkinkin irrottaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
Jatketaan vielä. Aloin sattumoisin selailemaan Ebay ym. sivustoja mittariston näytön päivittämisen takia. Satuin löytämään tällaisen ja pistin tilaukseen. Näyttö on fyysiseltä kooltaan hieman tuota W201 mittaristoa isompi, joten se jää vähän ulkopuolelle mittariston kehyksestä. 12,6 tuumaisena tuo on melkoinen parannus vanhaan 7 tuumaiseen. Ennen tilausta tein 3D-tulostimella sapluunan koon arivoimista varten. Valkoinen osa on itse näyttöä ja musta näytön runkoa.
Itse näyttökin saapui ja vaikuttaa olevan melko laadukasta tavaraa. Mini HDMI-HDMI adapteri piti vielä tilata, joten en ole tätä testannut.
Näytössä on kosketusnäytölle USB-johto ja saa tuosta AUX-johdolla äänenkin vaikka radiolle. Tällä hetkellä mittaristoa pyörittävän Raspberryn ääniä ei ole kytketty mihinkään ja radiossa olisi takana AUX-paikka. Saa nähdä kytkenkö.
Tällä hetkellä alkuperäisenä on vielä polttoainemittari, polttoaineen varoitusvalo ja öljynpainemittari. Lämpötilan mittaus ja alipaine ovat nekin, mutta ne on anturoitu myös Megasquirtin kautta. Polttoaineeseen ja öljynpaineeseen liittyvät mittaukset on siis digitalisoitava, jos tuon koko mittariston peittävän näytön laittaa.
Olen ennenkin ajatuksella leikitellyt ja nyt ajattelin sen toteuttaa. Tein mittaristoon (pl. alareunan varoitusvalot) liittyvistä komponenteista kaavion hahmottamista varten, katkoviivojen sisällä kokonaisuus mitä lähdetään tekemään.
Megasquirtin manuaalissa CAN-väylä on kuvattu kattavasti, mutta ei se yhdellä istumalla mene päähän. Onneksi Arduinoa varten on luotu kirjastoja, joilla pitäisi saada homman toimimaan. Siitä myöhemmin lisää, katsotaan alkuun anturointeja. Arduinolla toteutetaan niitä yhteensä 4:
Korjausoppaasta kävi ilmi, että öljynpaineanturin vastus käyttäytyy seuraavanlaisesti:
Arduino mittaa jännitettä, joten tuo resistanssia vastaava jännite pitää laskea kaavalla 𝑉𝑜𝑢𝑡=𝑅2/(𝑅1+𝑅2)∗𝑉𝑖𝑛. Taulukkoa vastaavilla arvoilla ja 100Ω referenssivastuksella periaatekuvan mittauspiste tuottaa seuraavia arvoja.
Jännite on paloittain lineaarinen ja mitatusta jännitteestä riippuen öljynpaine luetaan eri "palalta".
Polttoaineanturin testausohjeen mukaan anturin resistanssi tulisi olla seuraavan taulukon mukainen:
Oletetaan, että anturin vastus muuttuu lineaarisesti tuolla välilllä kun polttainetankin täyttöaste on välillä 0-100%. 10Ω referenssivastuksella mitattu jännite käyttäytyy seuraavalla tavalla:
Ulkolämpötilaanturin testiohjeessa oli annettu seuraavat arvot:
Koska resistanssi laskee lämpötilan noustessa, kyseessä on todennäköisesti NTC-termistori. Erään sivuston laskurin kanssa laskettua arvot resistanssille huoneenlämmössä (R25) ja β arvolle. Jännitejaon ja yhden avuliaan kaavojen avulla sain kehitettyä tilannetta varten kaavan lämmpötilalle:
𝑇(°𝐶)=𝐵/((ln(𝑅1∗(1/((𝑉𝑖𝑛/𝑉𝑜𝑢𝑡)−1)))/R25) + β/T0)
Arvoilla β = 3848, R25 = 3007 ja R1 = 10 kΩ termistorin vastus käyttäytyy lämpötilan suhteen näin:
Kytkentä tulee olemaan ulkolämpötila-anturin kanssa samanlainen kuin periaatekuvassa.
Polttoaineen varoitusvalon osalta kytkentä on yksinkertainen:
Öljynpaineen, polttoaineen määrän ja ulkolämpötilan mittauksille teen omat kirjastot, jotta Arduinon koodi pysyisi siistinä. Näistä lisää, kun ovat valmiita. Projektilla alkaa olemaan aika lyhyt To Do-lista ajo/leimakuntoa varten:
Itse näyttökin saapui ja vaikuttaa olevan melko laadukasta tavaraa. Mini HDMI-HDMI adapteri piti vielä tilata, joten en ole tätä testannut.
Näytössä on kosketusnäytölle USB-johto ja saa tuosta AUX-johdolla äänenkin vaikka radiolle. Tällä hetkellä mittaristoa pyörittävän Raspberryn ääniä ei ole kytketty mihinkään ja radiossa olisi takana AUX-paikka. Saa nähdä kytkenkö.
Tällä hetkellä alkuperäisenä on vielä polttoainemittari, polttoaineen varoitusvalo ja öljynpainemittari. Lämpötilan mittaus ja alipaine ovat nekin, mutta ne on anturoitu myös Megasquirtin kautta. Polttoaineeseen ja öljynpaineeseen liittyvät mittaukset on siis digitalisoitava, jos tuon koko mittariston peittävän näytön laittaa.
Olen ennenkin ajatuksella leikitellyt ja nyt ajattelin sen toteuttaa. Tein mittaristoon (pl. alareunan varoitusvalot) liittyvistä komponenteista kaavion hahmottamista varten, katkoviivojen sisällä kokonaisuus mitä lähdetään tekemään.
Megasquirtin manuaalissa CAN-väylä on kuvattu kattavasti, mutta ei se yhdellä istumalla mene päähän. Onneksi Arduinoa varten on luotu kirjastoja, joilla pitäisi saada homman toimimaan. Siitä myöhemmin lisää, katsotaan alkuun anturointeja. Arduinolla toteutetaan niitä yhteensä 4:
- Öljynpaine
- Polttoaineen määrä
- Polttoaineen varoitusvalo
- Ulkolämpötila
Korjausoppaasta kävi ilmi, että öljynpaineanturin vastus käyttäytyy seuraavanlaisesti:
Öljynpaine [bar] | Resistanssi [Ω] |
---|---|
0 | 10 |
1 | 69 |
2 | 129 |
3 | 184 |
Jännite on paloittain lineaarinen ja mitatusta jännitteestä riippuen öljynpaine luetaan eri "palalta".
Polttoaineanturin testausohjeen mukaan anturin resistanssi tulisi olla seuraavan taulukon mukainen:
Kohon asento | Resistanssi [Ω] |
---|---|
Ylhäällä | 1.9 ± 0.7 |
Alhaalla | 78.3 ± 2.3 |
Ulkolämpötilaanturin testiohjeessa oli annettu seuraavat arvot:
°C | Resistanssi [Ω] |
---|---|
0 | 9798 ± 98 |
20 | 3747 ± 71 |
40 | 1598 ± 40 |
𝑇(°𝐶)=𝐵/((ln(𝑅1∗(1/((𝑉𝑖𝑛/𝑉𝑜𝑢𝑡)−1)))/R25) + β/T0)
Arvoilla β = 3848, R25 = 3007 ja R1 = 10 kΩ termistorin vastus käyttäytyy lämpötilan suhteen näin:
Kytkentä tulee olemaan ulkolämpötila-anturin kanssa samanlainen kuin periaatekuvassa.
Polttoaineen varoitusvalon osalta kytkentä on yksinkertainen:
Öljynpaineen, polttoaineen määrän ja ulkolämpötilan mittauksille teen omat kirjastot, jotta Arduinon koodi pysyisi siistinä. Näistä lisää, kun ovat valmiita. Projektilla alkaa olemaan aika lyhyt To Do-lista ajo/leimakuntoa varten:
- Ohjaustehostimen uudelleenrakentaminen
- Kardaanin mitoitus ja hitsautus/tasapainoitus
- Jarrunestevuodon paikantaminen ja korjaaminen (kytkimen pääsylinteri kenties)
- Jäähdyttimen asennus ja järjestelmän täyttö
- Pakoputkiston asentaminen
- Ruostekorjaukset
- (Mittaristo, tehdään jos ehtii kaudelle/kauden aikana)
Viimeksi muokannut Mighty190, La 07.01.2023 11:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1764
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
No nyt on kova meininki!
Ikäväkseni, näin humanistina, olen vahvasti ulkokehällä kyseisessä harjoituksessa, mutta erittäin kiinnostunut näkemään mitä tässä tulee tapahtumaan.
Impressive!
Ikäväkseni, näin humanistina, olen vahvasti ulkokehällä kyseisessä harjoituksessa, mutta erittäin kiinnostunut näkemään mitä tässä tulee tapahtumaan.
Impressive!
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
Kiitokset! Keskusteluun osallistuminenkin lasketaan Aikaisemmin projektin dokumentointi on saattanut vähän jäädä ja siitä on tullut kärsittyä. Nyt päätin, että otan ylös ajatuksethismajestics kirjoitti: ↑Pe 06.01.2023 21:54 No nyt on kova meininki!
Ikäväkseni, näin humanistina, olen vahvasti ulkokehällä kyseisessä harjoituksessa, mutta erittäin kiinnostunut näkemään mitä tässä tulee tapahtumaan.
Impressive!
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
Nyt on kyllä kovaa settiä
Ei onnistu seuranta ihan 100% edes näin konepuolen inssinä, mutta arvostan piirustusten tekoa snapillä
Ei onnistu seuranta ihan 100% edes näin konepuolen inssinä, mutta arvostan piirustusten tekoa snapillä
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
Kiitän Ei oo sähkö- ja automaatioinssin koulutus mennyt täysin hukkaan... Yllättävän kätevä snäpillä tehdä kun pitää nopeasti saada ajatus ylös ja ei satu olemaan kynää ja paperia
Eilen hallilla tuli mieleen, että ohjaustehostimen voisi soodapuhaltaa kun ei jarrukliinerillä tule puhtaaksi. Uusi tiivistesarja tulossa ja tarkoitus vaihtaa 95bar tehostimen "kansi" kiinni olleeseen 110 bar malliin. 110 barisesta halkesi se korvake asentaessa.
Puhallusta varten 3D-tulostan sokeat niin ei ole joka väli soodassa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Re: W201 2.0 8V -> 2.8 24V MS2 V3.0
Päivitystä, Ohjaustehostin tuli purettua, puhdistettua ja kasattua uusilla tiivisteillä. Otin 95bar mallista pumppuosan ja kannen ja laitoin haljenneen 110bar mallisen tilalle. Soodapuhallin ei ole kovin tehokas, mutta kyllä sillä jotain lähti:
To do listalta lähti seuraavat:
Mittaristoa aloin rakentamaan jo:
Raspberryn conffaus mittaristokäyttöön sisältää seuraavaa:
To do lista tällä hetkellä:
EDIT2: Kytkentäkuva
To do listalta lähti seuraavat:
- Ohjaustehostimen uudelleenrakentaminen
- Kardaanin mitoitus ja hitsautus/tasapainoitus
- Jarrunestevuodon paikantaminen ja korjaaminen (kytkimen pääsylinteri kenties)
- Jäähdyttimen asennus ja järjestelmän täyttö
- Pakoputkiston asentaminen
- Ruostekorjaukset
- (Mittaristo, tehdään jos ehtii kaudelle/kauden aikana)
Mittaristoa aloin rakentamaan jo:
Raspberryn conffaus mittaristokäyttöön sisältää seuraavaa:
- TunerStudion Linux-version asennus, TunerStudio.com
- Javan asennus (ilman TS ei käynnisty), ohjeet
- Unclutterin asennus (saa kursorin häipymään näytöltä, suosittelen laittamaan jossa 2 on sekuntimäärä, jonka jälkeen kursori poistuu näkyvistä). Ohjeet
Koodi: Valitse kaikki
unclutter -idle 2
- Mittariston rakennusta varten palikoita saa täältä
- Käynnistyksen nopeuttamiseksi /boot/config.txt tiedostoon ja
Koodi: Valitse kaikki
disable_splash = 1
Koodi: Valitse kaikki
boot_delay = 0
- Käynnistyksen nopeuttamiseksi terminaaliin käsky
Koodi: Valitse kaikki
sudo systemctl disable hciuart.service
- TunerStudion automaattinen käynnistys, lisätään tiedostoon pätkä koodia
Koodi: Valitse kaikki
/etc/xdg/lxsession/LXDE-pi/autostart
Koodi: Valitse kaikki
@TunerStudioMS/TunerStudio.sh
- Boottauksen aikaa voi analysoida alla olevalla komennolla. Palveluita voi ottaa pois käytöstä yllä olevan esimerkin avulla, mutta kannattaa tutustua tarvittaviin ennen sitä
Koodi: Valitse kaikki
systemd-analyze blame
To do lista tällä hetkellä:
- Jarrunestevuodon paikantaminen ja korjaaminen (kytkimen pääsylinteri kenties)
- Ruostekorjaukset
- (Mittaristo, tehdään jos ehtii kaudelle/kauden aikana)
EDIT2: Kytkentäkuva
Viimeksi muokannut Mighty190, La 25.02.2023 13:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0