Moro!
Onko kokemusta vakionopeudensäätimen jälkiasennuksesta mersuun?
Jos joku kertoisi toimenpiteet, jotka tulee eteen vakionopeudensäätimen laitossa jälkikäteen.
Voiko asennuksen tehdä tee se itse vai käyttää auto merkkihuollossa?
Minkälainen kustannus tulisi vakionopeudensäätimen asennuksesta?
Kiitän tiedoista!
Vakionopeudensäädin jälkiasennettuna W204
Re: Vakionopeudensäädin jälkiasennettuna W204
Moi,
Mä jälkiasensin omaani vakionopeudensäätimen (C220, manuaalli, -12) Ei ollut ihan yksinkertainen juttu. Niitä erilaisia vakionopeudensäätimiä sattuu olemaan toistakymmentä, ja kun sellaista sopivaa yrittää etsiä halvemmalla purkuautosta, niin voi mennä hetki. Autoliikkeistä kävin kyselemässä hintoja ja asennuksineen antoivat hinta-arvioksi noin 800€. Hirveästi eroja eri liikkeiden tarjouksissa ei ollut.
Totesin, että 800 € on hiukan liikaa, joten aloin etsimään sopivaa purkuautoa. Noin 6kk puolipassiivisen etsimisen jälkein sellainen löyty AVK:lta. Hintaa tuli osalle 150 € ja asennukselle Veholla 200 €. AVK:ssa on se hyvä puoli, että lähettävät osan haluamaasi AVK:n pisteeseen ja voit palauttaa osan, jos se ei sovi.
Ja sitten siihen miten löydät omaasi sopivan purkuautosta:
Joudut vaihtamaan sen koko viiksisetin siihen autoon, erillistä "vakkariviikseä" ei voi asentaa. Sulla täytyy siis myös olla se piirilevy siinä viiksisetissä mukana. Automaatin vakkari ei sovi manuaaliin, joten purkuauton täytyy olla manuaali. Sillä, että onko 5- vai 6-lovinen laatikko niin ei ole väliä. Myös purkuauton vuosimalli olisi hyvä olla sama, tai ainakin sun autoa uudempi, jotta sen vakkarin koodaus onnistuu. Jos se on vanhempi auto, niin koodauksessa voi tulla ongelmia.
Seuraavaksi, niitä vakkareita on mun mielestä kahta tai kolmea eri merkkiä, josta yks ainakin on Kostalin valmistama. Tarkista siis jostain, minkä merkkinen vakkari sun autoon tulisi, jos tilaisit sen uutena (esim. KL-varaosista). Saat osanumeron tai jonkun tilausnumeron samalla. Purkuauton VIN-koodin avulla saat selville saman numeron myös siitä purkuauton vakkarista. Kun olet saanut molemmat osanumerot, niin vertaile niitä keskenään. Jos ne on samat, niin ne sopii. Jos niissä on esimerkiksi yhden numeron heitto lopussa, niin ne voi edelleen sopia (niinku mulla). Sen viiksipaketin varustenumero (tämä siis eri, kuin osanumero) on jotain muotoa xxx-yyy-zzz, joista ensimmäinen numerosarja meinaa sitä vilkkuviikseä, toinen cruiseviikseä ja kolmas sitä vipua, jolla voi säätää sähköisesti rattia. Jos sulla ei ole sähkösäätöistä ohjauspyörää, mutta purkuautossa on, niin se vakkari kyllä edelleen sopia. Se yhden numeron heitto osanumerossa voi tulla vaikka tuosta.
Sen jälkeen kun oot vuoden ettimisen jälkeen löytäny sellasen, joka ehkä sopii, niin varaa aika asennukseen jostain liikeestä. Veholla tämä asennus maksoi 200 €. Itse viiksipaketin vaihto ei kait ole iso homma, mutta koodaus maksaa. Jos onnistut löytämään sopivan vakkarin purkuautosta, niin säästät 450 €. Jos taas haluat päästä paljon helpommalla, niin tilaa koko setti jostain liikkeestä.
Mä jälkiasensin omaani vakionopeudensäätimen (C220, manuaalli, -12) Ei ollut ihan yksinkertainen juttu. Niitä erilaisia vakionopeudensäätimiä sattuu olemaan toistakymmentä, ja kun sellaista sopivaa yrittää etsiä halvemmalla purkuautosta, niin voi mennä hetki. Autoliikkeistä kävin kyselemässä hintoja ja asennuksineen antoivat hinta-arvioksi noin 800€. Hirveästi eroja eri liikkeiden tarjouksissa ei ollut.
Totesin, että 800 € on hiukan liikaa, joten aloin etsimään sopivaa purkuautoa. Noin 6kk puolipassiivisen etsimisen jälkein sellainen löyty AVK:lta. Hintaa tuli osalle 150 € ja asennukselle Veholla 200 €. AVK:ssa on se hyvä puoli, että lähettävät osan haluamaasi AVK:n pisteeseen ja voit palauttaa osan, jos se ei sovi.
Ja sitten siihen miten löydät omaasi sopivan purkuautosta:
Joudut vaihtamaan sen koko viiksisetin siihen autoon, erillistä "vakkariviikseä" ei voi asentaa. Sulla täytyy siis myös olla se piirilevy siinä viiksisetissä mukana. Automaatin vakkari ei sovi manuaaliin, joten purkuauton täytyy olla manuaali. Sillä, että onko 5- vai 6-lovinen laatikko niin ei ole väliä. Myös purkuauton vuosimalli olisi hyvä olla sama, tai ainakin sun autoa uudempi, jotta sen vakkarin koodaus onnistuu. Jos se on vanhempi auto, niin koodauksessa voi tulla ongelmia.
Seuraavaksi, niitä vakkareita on mun mielestä kahta tai kolmea eri merkkiä, josta yks ainakin on Kostalin valmistama. Tarkista siis jostain, minkä merkkinen vakkari sun autoon tulisi, jos tilaisit sen uutena (esim. KL-varaosista). Saat osanumeron tai jonkun tilausnumeron samalla. Purkuauton VIN-koodin avulla saat selville saman numeron myös siitä purkuauton vakkarista. Kun olet saanut molemmat osanumerot, niin vertaile niitä keskenään. Jos ne on samat, niin ne sopii. Jos niissä on esimerkiksi yhden numeron heitto lopussa, niin ne voi edelleen sopia (niinku mulla). Sen viiksipaketin varustenumero (tämä siis eri, kuin osanumero) on jotain muotoa xxx-yyy-zzz, joista ensimmäinen numerosarja meinaa sitä vilkkuviikseä, toinen cruiseviikseä ja kolmas sitä vipua, jolla voi säätää sähköisesti rattia. Jos sulla ei ole sähkösäätöistä ohjauspyörää, mutta purkuautossa on, niin se vakkari kyllä edelleen sopia. Se yhden numeron heitto osanumerossa voi tulla vaikka tuosta.
Sen jälkeen kun oot vuoden ettimisen jälkeen löytäny sellasen, joka ehkä sopii, niin varaa aika asennukseen jostain liikeestä. Veholla tämä asennus maksoi 200 €. Itse viiksipaketin vaihto ei kait ole iso homma, mutta koodaus maksaa. Jos onnistut löytämään sopivan vakkarin purkuautosta, niin säästät 450 €. Jos taas haluat päästä paljon helpommalla, niin tilaa koko setti jostain liikkeestä.
Re: Vakionopeudensäädin jälkiasennettuna W204
Moro,
Kiitos tiedosta r1pa.
Asennutin autooni vakionopeussäätimen mersun huoltokorjaamolla.
Työn osuus oli 121,10€ ja varaosien hinnaksi tuli 428,90€ eli koko hinnksi tuli 550,00€.
Korjaamolla kertoivat, että toiseen merkkiin olisi kustannus ollut puolta kalliimpi.
Vakionopeussäädin on toiminut moitteettomasti.
Hyvä hankinta, kun tulee ajettua pitkiä matkoja.
Kiitos tiedosta r1pa.
Asennutin autooni vakionopeussäätimen mersun huoltokorjaamolla.
Työn osuus oli 121,10€ ja varaosien hinnaksi tuli 428,90€ eli koko hinnksi tuli 550,00€.
Korjaamolla kertoivat, että toiseen merkkiin olisi kustannus ollut puolta kalliimpi.
Vakionopeussäädin on toiminut moitteettomasti.
Hyvä hankinta, kun tulee ajettua pitkiä matkoja.