Lixu kirjoitti:Suodatin vaihtuu myöhemmin, ajatuksena oli lutrailla sinne ensin puhdasta öljyä ja vaihtaa sitten viimesellä kerralla suodatin. Syynä lähinnä se että oikea huuhtominen kuulostaa yksin tehtynä hankalalta. Joo varmaan totaalisen väärin joidenkin mielestä mutta menee ny tällä kertaa tälleen.
Öljymäärää en oo kuumana vielä tarkistanu kun kotipihalla ei oo tasasta paikkaa. Auto ollu mulla vasta pari kuukautta niin ei oo tullu aikasemminkaan mittailtua.
E: No niin. Katoin töistä lähtiessä heti käynnistyksen jälkeen öljytason, oli edelleen tikun muoviosan puoliväliin vaikka pitäisi olla viileät öljyt. Ajelin oikeen lenkin kautta kotiin että olis varmasti kuuma laatikko ja tarkistin tason uudestaan, oli vaan vähän yli kuuman ylärajan. Mutta vieläkin ihmetyttää kun kylmänä on muka reilusti liikaa

Mikä siinä yksin tehtynä on vaikeeta?
Tokihan kaverin kanssa helpompaa.
Jos laitat paluuputkeen letkun joka menee keräysastiaan niin että näät vaikka aukinaisesta ovesta milloin rykäsee ilmaa tai värimuutoksen niin vaihtuuhan se öljy huuhtelemallakin itse.
Pohja pois ja sieltä tulee 2.5 litraa ja vaihtaa suosiolla sen suodattimen heti ensimmäisenä. Jos turbiinissa proppu sieltä saa jopa 4.5litraa ulos. Jos ei saa niin sit laittaa tikun reijästä aina 3 litraa sisään ja käynnistää hetkeksi kunnes öljyn tulo purskahtaa sen merkiksi että imaisi ilmaa. Kokemuksesta saatu määrä siihen että väri alkaa vaihtua terveeksi on noin 11-14 litraa. Hyvän värinen 60tkm ajettu öljyhän ei niin selkeesti väristä näe milloin kaikki vaihtunut mutta jos on nykyiset muuta kun punasta niin pitäis värin muutos selkeesti havaita.
Musta sinetti on merkki siitä että ei ole korkkia auottu tehtaan jälestä.
Öljyn vaihdossa vaihtuu tiiviste, suodin ja sähköpistoke. Ne maksaa jotain 30-40 euroa ja jos on nuukapihi on motonetissä tuote 59-0330 7.9eur litra. Ei jää siitä kiinni etteikö vois 15 litraa ostaa öljyä. En suosittele sitä kuitenkaan kun en oo sillä itse juurikaan ajellu. Kuolevaan lintan lootaan kyllä sitä laitettiin kun vuoti jostain. Febin vastaava toki moni käyttää ja ei liene öljyn tautta lootat hajonnu sillä. Itse suosittelen öljyksi ihan mb purkista 236.10 236.12 tai 236.14 tai esim fuchs titan 4134 (236.14).
Kokeilin kerran paljonko saa mittatikun reijästä imemällä niin ei meinannu saada sitä 2.5 litraa sitten millään. Jos vaihtaa sen 2.5 litraa kerrallaan ja öljymäärä on 7.5 litraa niin öljystä on vaihtunut noin kolmasosa per kerta eli suunnilleen seuraavasti:
1 laimennus, vanhaa 67%
2 laimennus, vanhaa 44%
3 laimennus, vanhaa 30%
4 laimennus, vanhaa 20%
5 laimennus, vanhaa 13%
6 laimennus, vanhaa 9%
7 laimennus, vanhaa 6%
8 laimennus, vanhaa 4%
Toi 14 litraa on ylittynyt 6 vaihdon kohdalla jo litralla. Mutta ei se ihan nuin mene käytännössä kuitenkaan.
Jos laskee että sen 2.5 litran valutus tai imeminen kestää puoli tuntia niin neljässä tunnissa ois saanu vaihdettua 96% öljyistä. Siihen vielä että se on 8 kertaa viitsimistä ja väliin ajot jotta se öljy laimenee tasaisesti ettei ime enempi sitä puhdasta kuin vanhaa pois. Ja kunnon huuhtelulla saa sen puoli litraa kiertoon 100% mitä on jäähyttimessä ja putkissa seisomassa.
Oiskohan semmoista lisäainetta jota öljyyn saisi laitettua jonka määrää voisi verrata osavaihtojen ja huuhtelun jälkeen. Olisi faktaa mitä se 14 litran huuhtelu jättää vanhaa tonne systeemiin pyörimään....
100% saa vaihdettua vain pesemällä koko systeemin ja se edellyttää purkamista ihan viimeistä osaa myöten... Ei semmoista liene suomessa monikaan tehnyt ilman että on jotain lootaan korjattu tai modifioitu?
Itsellä juuri huuhtelulla 13 litralla toi tuontipelin loota huuhdeltu ja suodin, tiiviste ja pistoke vaihdettu. Ajan ehkä 5-25tkm ja vaihdan silti uudestaan. Sit 60tkm välein. Ja aina huuhtelemalla jos meinaan ajaa sen 60tkm vielä sillä itse vaihdon jälkeen.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.