Näyttää käyneen vasen yläpallo väljäksi. Menee siis ylätukivarsi vaihtoon. Tukivarsi on periaatteessa kiinni kolmella hyvin esillä olevalla 'pultilla' ja näin ollen vaihto ei pitäisi tuottaa sen suurempaa tuskaa.
Varmasti joku forumilaisista on tämän tempun tehnyt ja omaa hyviä käytännön vinkkejä. Esim. vakaajan toinen pää pitänee irroittaa, jottei tarvi repiä iskaria pois tieltä? Molemmat etukulmat on syytä tunkata ylös? Vääntääkö vakaajatanko johonkin suuntaan, miten sen saa 'vapaaksi'?
Eli, pieni toimintaohje ei olisi pahitteeksi, jos ei halua viettää yksinkertaisen homman kimpussa puolta päivää (on kuulemma puolen tunnin homma, kun osaa )
Tarkista muuten, tuleeko tukivarren mukana vakaajan kumit
( kartiomaiset ). Joissakin tapauksissa ovat voineet kulua loppuun.
Olisi tylsä kasata vanhoilla kumeilla.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Tuo rengasjuttu ei ollut vitsi... Meinaan tunkilla nostaessa renkaan ja lokasuojan väliin tulee riittävästi tilaa tukivarren irroitukseen. Ajoin takaa sitä, että putoaako ripustus alaspäin tuon ylätukivarren irroituksen yhteydessä? Tietysti homman voi hoitaa rengas irroitettuna ja puupalikka navan alla...
Eli, miten tukivarsi saatetaan lepotilaan? Ilmeisesti napa/rengas ei kaadu ulospäin, vaikka ylätuki on poissa?
Juu, saattaisi tuo pallon irroitus olla hieman hankalaa renkaan takaa... Nyt vain odottelen inspiraatiota ja käyn hommiin...
Tuon inspiksen saaminen on todellinen haaste, kun on pihatyöt talon ympärillä ihan vaiheessa ja pitäisi pari pengermää muurata ja autotallin rakennusta jatkaa ja ....
Henry V. kirjoitti:samat on ongelmat ja aiheet . . . ja se ajan riittäminen.
Pihahommille alkaisi mukavat ilmat - ehkä lopultakin.
Samoin tallin yläkolmioiden panelointi on jäänyt 'vaiheeseen '
Pihahommat on juu mukavia! Eilen tuli koko päivä oltua pihanlaittohommissa velipojan talolla, tuli siinä kärrättyä varmaan sata kuormaa puolimärkää soraa.. Jees, ruumillinen työ on piristävää joskus!! Flossehan sen talonrakentajana tietää..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
JKL kirjoitti: Jees, ruumillinen työ on piristävää joskus!! Flossehan sen talonrakentajana tietää..
Juu, kivaa on. Nyt 5 kk:n ja yhden kortisonipiikin jälkeen alkaa olkapää taas kestää lapion nostamista. Ei siihen lapioon vieläkään uskalla kovin suurta kuormaa ottaa
Noissa harkkomuuraushommissa tuon olkapääni kipeytin. Saapa nähdä miten nyt käy, kun pitäisi pari metrin korkuista pengermuuria muurata. Onneksi nuo eivät ole kovin pitkiä (á 2,5m).
Nimim. vasen käsi on yllättävän kätevä, kun oikea käsi on 'out of order'
JKL kirjoitti: Jees, ruumillinen työ on piristävää joskus!! Flossehan sen talonrakentajana tietää..
Juu, kivaa on. Nyt 5 kk:n ja yhden kortisonipiikin jälkeen alkaa olkapää taas kestää lapion nostamista. Ei siihen lapioon vieläkään uskalla kovin suurta kuormaa ottaa
Noissa harkkomuuraushommissa tuon olkapääni kipeytin. Saapa nähdä miten nyt käy, kun pitäisi pari metrin korkuista pengermuuria muurata. Onneksi nuo eivät ole kovin pitkiä (á 2,5m).
Nimim. vasen käsi on yllättävän kätevä, kun oikea käsi on 'out of order'
Kyllähän sitäkin kättä pakon edessä osaa käyttää!!
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Henry V. kirjoitti:Pari kertaa olen vaihtanut - kohtalaisen helppo homma.
Menee jotenkin näin...
* Pallo irti ( pallonivelen ulosvetäjä helpottaa paljon ).
* Tukivarren sisäpään pultti irti
* Vakaajan pultti irti
Kun tukivarsi on irti molemmista päistä, niin se mahtuu kääntymään,
joten vakaajaa ei tarvitse sen kummemmin kammeta.
Muistelen, että minulta meni tunti
Hankalin vaihe oli pallonivelen irroitus .
Pallonivelen irrotukseen meikäläinen on käyttänyt seuraavaa konstia; Sen "silmukan", jonka läpi pallonivelen kartiotappi tulee, toiselle puolelle laitetaan "alasimeksi" pajavasara ja sitten lyö vastapuolelle tavallisella vasaralla. On ainakin tähän mennessä irronnut jokainen nivel TOSI helposti ja vieläpä suojakumit& kierteet ehjinä. Metalli joustaa senverran, että kartiotappi irtoaa. Tämä konsti tietysti vaatii tilaa, että pääsee huitomaan vasaralla.
Ja vähän rakennusaiheista OT:a täältäkin päin. Eilen tuli vähän tunkattua autotallia suoraan ja maalattua se viimeinenkin seinä siitä. Niin ne muut seinät on maalattu 4v. sitten (.."eihän se seinä sieltä mihinkään näy"..) Niinhän siinä kävi, että jouduin maalaamaan jo yhden seinän uudelleen.
Off topiccia täältäkin, melkein ainakin.
Soitinpa äsken hovimikolle, josko harmo olisi katsastustarkastettu.
Juu. Olisi se. Muuten kyllä, mutta klassikkovika on klassikkovika: "täst pitää vaihtaa etujousi, se on poikki...."
Flosse hoii! Mistä ostit tuon ylätukivarren? Omasta w123:sta on nivel väljistynyt ja edessä on tukivarren vaihto. Meinasin ostaa tukivarren Motonetista, onkohan siinä se sisempi kumipusla mukana?
Vaihtelin tukivarren tuossa pari viikkoa sitten. Helppo homma, kiitos hyvien ohjeiden.
Motonetin tukivarressa on pallon lisäksi tuo toisen pään pusla mukana. Ainoa 'lisävaruste' on nuo puoleen väliin tulevat kumit. Eivät maksaneet paljon, joten suosittelen vaihtamaan nekin samalla.
Kiitosta paljon huomenna Motonettiin lähtevään tilaukseen johtaneesta vihjeestä! Ne kallistuksenvakaajan puslat vaihdan kyllä samalla. Täytyy tilata myös moottorin+vaihteiston kumityynyt.