Jaahas, vuoden päivät näköjään viime kirjoittelusta

Tehään nyt tällänen pieni tiivistelmä viime kesästä, stoori on kopioitu toiselta foorumilta joten teksti saattaa hiukan hyppiä mut toivotaan et seuraavasta jotain selkoa saa.
Lyhyesti alkuun tiivistäen, viime kesä ajettiin ja nautittiin tenavasta täysin rinnoin, ulkonäöllisesti se mun unelma-auto. Mut sitte ite lainauksiin:
Vanteet sain valmiiksi, tietystikkään kuvaa valmiista ei ole uudet keskimerkit paikallaa. Väri on mersun champpion silber, omaan silmään toimii kivasti. Taakse tuli 225/35 renkaat, eteen 190/40. Kaaret pitäisi vielä mankeloida, niin istuu erittäin kivasti. Kuvassa näkyy myös tuo cossun takaspoileri joka tuli laitettua.
Puskureiden törmäys listat sekä maski maalattiin mustalla, omaan makuun auton ilme muuttu huomattavasti parempaan suuntaa.

Tässä auto saa hiukan luonnonvaloa osakseen sekä uudet keskilätkät jotenki näkyy.

Enää puuttuis lähinnä moottori, näyttäis kyllä siltä et tällä oltais jämille tulossa!
No Jämille (CDLC tapahtuma) ei päästy, tietystikkään. Pari päivää ennen Jämin reissua linnottauduin tallille ja hommia painettiin loppuun asti, tällä kertaa se ei riittänyt:
Jos vaikka kerrotaan pieni stoori aiheesta #jämiprep
Elikkäs, tuli tosiaan herättyä kesään tossa viikko ennen Bigmeettiä, nyt kokemusta rikkaampana voin sanoa et ensvuonna otetaa pari viikkoo aikasemmin. 25.5 multa käytännössä puuttu moottori kokonaan, vanteita ei oltu sovitettu, kaaret mankeloimatta ja flaret liimaamatta yms. Yms. No moottori saatiin hyvissä ajoin nippuun, ihan peruskauraa tollasen kivikautisen moottorin kasaaminen, tietty hiuka huolellisuutta sekin vaatii. Suurin osa ajasta kulu siihen ku osia putsas ennenkö laitto paikoilleen, ideana oli kuitenki jämillä kuvailla.

No, moottori ja laatikko saatiin Ma-Ti yöllä paikoilleen, sen jälkeen alkoi armoton niputtaminen. Hommat meinas kaatua jo aikasemmin viikolla, kun ei löytynyt pumppua moottorin kylkeen. Epähuomiossa olin oman pumpun säätämisen kokonaan unohtanu mutta onneksi kaverila löyty vaparin vakiopumppu perjantaina. Alkku kävi viikolla kaaret mankeloimassa, niin saatiin kaaret liimattua kiinni.
Perjantai iltana siinä 22.00 suunnilleen saatiin vehkeet siis ekaa kertaa käyntiin, kaikki vaikutti lupaavalta. Siinä sitten rupesin keulaa kasaamaan ja sen kun sain nippuun niin vesiä koneeseen. Siinä kohtaa hommat meni vituiksi. Jostain vesipumpun tietämiltä oksensi kaikki nesteet pihalle, ni ei muuta ku puretaan taas ja ihmetellään, kasataan ja taas puretaan. Siinä meniki sitten koko Pe-La yö lauantaina huomasin mokan siinä 13.00 aikaan mut peli oli aikalailla pelattu siinä kohtaa. Mutsin kauppakassilla sitte pelipaikoille. Mokana oli se että mulla on ihan loppupään lohko, se on vähän erilainen vesikanavien suhteen. Vesipumpun koppa mulla oli erinäisistä syistä alkupään moottorin kyljestä.

Kuvassa oikealla osa joka ton lohkon kylkeen kuuluisi.
Jämiltä kun selvittiin kotiin, niin sai sitten rauhassa kasata auton loppuun. Nyt ei mitää erityistä vastoinkäymistä tullut vastaan. Vihdoinkin pääsi pesemään ja vahaamaan tenavan. Kuvat kertoo loput, oon enemmän ku tyytyväinen lopputulokseen.
Ton Jämin reissun jälkeen ajeltiin hetki vakio pumpun kanssa, Ruotsin reissun jälkeen lyötiin itsetehty 7mm pumppu paikoilleen, ja autosta tuli vielä parempi. Näillä mentiin loppukesä:
Ruotsissa tuli käytyä Gatebilissa, muutamassa cruisingissa sekä Fittedeillä, kuvia alempana. Myös Gti-lehteen tehtiin juttu, hattua voi nostaa lohjan suuntaan, alla olevasta linkistä pääsee katsomaan viime kesän lookin tarkemmin, pieni tarinan tynkä löytyy myös.
Gti juttu tenavasta
Kesän mittaan tulin muutama osahankita tehtyä, yksi näistä on Amg ratti. Suht ryypätty, mistä se ajatus sitten lähtikin.
Eli tulevan talven suunnitelmat, niitä meinaan on. Sisusta tullaan verhoilemaan täysin, ettei tästäkään tai omasta olemisesta tehä liian helppoa, niin ompeluhommat hoidan itse

Äiteeltä tuli lunastettua tollanen vanha Brother merkkinen teollisuuskone, youtube auki ja opettelemaan

Hiukan oon saanut nyt treenattua, tässä kohtaa ainakin saa olla ihan tyytyväinen omaan tuotokseen. Kuvissa hiukan myös osviittaa värimaailmasta. Aika hyvin sain kankaat leikattua, siten että niitä saa runnoa paikoilleen, jolloin rypyt häviää.
Eikä tässä vielä kaikki
Jostain tuli päähänpisto myydä tekniikka. Ensi kesäksi siirrytään nykyaikaan, eli savuttavaa kammiokonetta ei enään tämän tenavan pellin alla nähdä.
No sittehän paska osu tuulettimeen ja kovasti. Alkuperänen suunnitelma oli ryhtyä rakentamaan teini-bemaria mersun moottorilla, mutta jotenki sit päädyin pistää pakan sekaisin ihan kokonaan. Toivotaan et tää palkitsee, ompahan jotain erilaista.
tein yhden koevedoksen etupenkistä ja se onnistu siinä määrin että uskalsi varnisaiset kankaat sisustaa varten ostaa. Pilareita ja muita pikkuosia on tullut päällystettyä.
Sitte ois aika tännekkin tarinoida tekniikasta, osa on saattanut instagramista jo saada osviittaa. Mutta tosiaan, tuli haettua tollanen vm. 2002 w210 270cdi, joka sitten purettiin osiin. Ko. autosta otettiin moottori, vaihteisto, kardaani, moottorinohjaus ja sähköt, virtalukko ja rattilukko talteen. Itse moottori meni suoraan paikoilleen, mutta muiden komponettien kanssa on ollut pientä vääntöä.

Moottorin ohjaus, laatikon ohjain ja kaikki muut tärkeät sähköt tuli sijoitettua akun paikalle. Itse purkki on lainattu väyrysestä, mutta aika rankasti pilkottu jotta se tenavaan saatiin mahdutettua.
Jottei tää touhu liian tylsäks menis, nii pitihän tota virittää
Tuli osteltua garretin GT2359v 320cdi moottorin kyljestä. Ahdin lähti samaa kyytiä Lappeenrantaan Pro-Turbolle, siellä siihen vaihdetaan siivet ja se huolletaan. Uudet suuttimet tuli myös ostettua samaisen moottorin kyljestä, ja myös ne lähtivät laitettavaksi
Korkeapaine pumppu tuli om628 400cdi kyljestä. Jännityksellä odotetaan mitä sieltä pyörältä todellisuudessa irtoaa, kun laatikkoa mennään rullille säätämään. Vaihteistoksi tulee näillä näkymin tuo väyrysessä ollut 722.634 laatikko ofgearin standalone ohjainpurkin kanssa, siirrytään siis kerralla kunnolla digiaikaan

Jatketaan vaikka sitten kun vehkeet on saatu käymään
Sitten tähän päivään. Vielä ei oo auto ollu käynnissä, syynä puuttuva ahdin. Täytyy ruveta soittelemaan Pro-Turbolle, siellä on tiet sulat jo pian. Sähköt on kuitenkin ollut päällä, ja näyttäisi että kytkennät on jollainmäärin toistaseksi onnistunut.
Toivon että tällä saa jonkun näköistä keskustelua aikaa, yksi syy pitkään taukoon on se, että yksinpuhelu on aika tylsää.
Ps. Vinkkejä 5syl moottori+722.6 loota kardaanille otetaan vastaan, saisko jostain suoraa soviteltua sopivan?