Laturi rikki?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: Pe 27.03.2015 10:36
Laturi rikki?
W211. 200cdi -05, Lataa käynnistettäessä hetken 14.1 V, kun laittaa puhaltimen isommalle niin kierrokset koneessa nousee 750-->950 ja latausjännite putoaa 13.5V. Alimmillaan kun paljon kulutuslaitteita päällä niin käy 13.2V.
Onkohan tässä säädin ja hiilet menny vai koko laturi? mitään vika koodeja ei ole eikä kyllä latausvalokaan pala!
Sami
Onkohan tässä säädin ja hiilet menny vai koko laturi? mitään vika koodeja ei ole eikä kyllä latausvalokaan pala!
Sami
-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Laturi rikki?
Ei vaadi tuon kuvauksen mukaan toimenpiteitä. 13.2v latausjännite on aivan normaali.
220.128 Black Mirror
Re: Laturi rikki?
No ei ole.Kryptonite kirjoitti:Ei vaadi tuon kuvauksen mukaan toimenpiteitä. 13.2v latausjännite on aivan normaali.
-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Laturi rikki?
No 13.5-14.5 on hyväksyttävää. 13.2v on hyväksyttävää jos paska akku.
Kierrokset nousee koska virtaa tarvitaan enemmän kuin on saatavilla.
Toisaalta taitaa olla hiilet tai liukutenkaat loppu.
Jännitesäädin vaikuttaisi olevan kunnossa. Jännite ei ongelma, vaan virta.
Laturia ei tarvitse vaihtaa. Se on kunnostettavissa.
Mittaa myös akun kunto, esim hyvin nukutun yön jälkeen ennen käynnistystä.
Kierrokset nousee koska virtaa tarvitaan enemmän kuin on saatavilla.
Toisaalta taitaa olla hiilet tai liukutenkaat loppu.
Jännitesäädin vaikuttaisi olevan kunnossa. Jännite ei ongelma, vaan virta.
Laturia ei tarvitse vaihtaa. Se on kunnostettavissa.
Mittaa myös akun kunto, esim hyvin nukutun yön jälkeen ennen käynnistystä.
220.128 Black Mirror
Re: Laturi rikki?
12v akun nimellisnapajännite on 12v ja kaikki mikä menee yli on latauksen puolella. Toki mitä enempi yli 13v jännite on niin sen parempi, mutta en tuommosesta alkaisi stressaamaan. Jos auto lähtee käyntiin eikä hyydy välille niin ihan sama onko jännite 13,2 vai 14,2.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Laturi rikki?
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 47&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Laturi rikki?
Täyden akun jännite on melkein 12,8v. Tuossa autossa pitäisi kait olla AGM akku ja se tarttis yli 14v latausta pysyäkseen kunnossa. Älylaturit lataa AGMmää 14,7v, eli aika kaukana ollaan nyt.
Ei mersun laturit kyllä kunnossa ollessaan anna juurikaan alle 14v. Eikä pitäisi kuorman mukaan juurikaan tippua lataus jännite.
En tiedä millainen laturi tuossa on, mutta yleensä hiilet on siinä lataussäätimessä. Niitä vesijäähdytteisiä hiilettömiä ei vissiin enää tuolloin käytetty...
Ei mersun laturit kyllä kunnossa ollessaan anna juurikaan alle 14v. Eikä pitäisi kuorman mukaan juurikaan tippua lataus jännite.
En tiedä millainen laturi tuossa on, mutta yleensä hiilet on siinä lataussäätimessä. Niitä vesijäähdytteisiä hiilettömiä ei vissiin enää tuolloin käytetty...
Re: Laturi rikki?
Tuo on lähes tyhjä akkuMouTine kirjoitti:12v akun nimellisnapajännite on 12v

http://www.autowiki.fi/index.php/Akun_k ... kistaminen" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut etrade, La 11.03.2017 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 75
- Liittynyt: La 09.03.2013 17:52
- Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa
Re: Laturi rikki?
Ja laturista tulevan VIRRANKIN voi mitata.. sehän loppuin lopuksi kertoo mitä LATURI tuottaa.. mittaus Esim. TASAVIRTA pihti mittarilla.. ))
w220 400cdi 01 & w210 270cdi 01& w210 270cdi 02 ollut....nyt w211 270 cdi & w212 350cdi 4matik
-
- Mersumies
- Viestit: 2660
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Laturi rikki?
Tavallisella Vartan 100Ah akulla varustettu tavallinen W210 90A laturilla lataa tyhjäkäynnillä 14,1V jännitteellä ja kaikki mahdollinen kuorma takalasinlämmittimestä penkinlämmittimiin ja tuulilasin pyyhkimistä ilmastointiin tiputti jännitteen tyhjäkäynnillä noin 13,5V:iin, jopa alle. Mutta nosti sen takaisin yli 14V heti kun kierrokset nousivat.noroljan kirjoitti:Täyden akun jännite on melkein 12,8v. Tuossa autossa pitäisi kait olla AGM akku ja se tarttis yli 14v latausta pysyäkseen kunnossa. Älylaturit lataa AGMmää 14,7v, eli aika kaukana ollaan nyt.
Ei mersun laturit kyllä kunnossa ollessaan anna juurikaan alle 14v. Eikä pitäisi kuorman mukaan juurikaan tippua lataus jännite.
En tiedä millainen laturi tuossa on, mutta yleensä hiilet on siinä lataussäätimessä. Niitä vesijäähdytteisiä hiilettömiä ei vissiin enää tuolloin käytetty...
Re: Laturi rikki?
On aika pikkunen laturi kyllä, tuskin tuollaista käytetään CDI koneissa, vai missä moottorissa tuollainen on? Itelläni on kaikki laturit 150-190A allekirjoituksen autoissa, tyhjäkäynnilläkään näissä ei missään merkittävästi voltit laske, vaikka kuinka kuormittaa. On kyllä joskus heitelly jännite, mutta ollut säätimessä vikaa.E200kompressor kirjoitti:Tavallisella Vartan 100Ah akulla varustettu tavallinen W210 90A laturilla lataa tyhjäkäynnillä 14,1V jännitteellä ja kaikki mahdollinen kuorma takalasinlämmittimestä penkinlämmittimiin ja tuulilasin pyyhkimistä ilmastointiin tiputti jännitteen tyhjäkäynnillä noin 13,5V:iin, jopa alle. Mutta nosti sen takaisin yli 14V heti kun kierrokset nousivat.noroljan kirjoitti:Täyden akun jännite on melkein 12,8v. Tuossa autossa pitäisi kait olla AGM akku ja se tarttis yli 14v latausta pysyäkseen kunnossa. Älylaturit lataa AGMmää 14,7v, eli aika kaukana ollaan nyt.
Ei mersun laturit kyllä kunnossa ollessaan anna juurikaan alle 14v. Eikä pitäisi kuorman mukaan juurikaan tippua lataus jännite.
En tiedä millainen laturi tuossa on, mutta yleensä hiilet on siinä lataussäätimessä. Niitä vesijäähdytteisiä hiilettömiä ei vissiin enää tuolloin käytetty...
-
- Mersumies
- Viestit: 2660
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Laturi rikki?
Tuo on aivan tavallinen Mercedes-Benz:n afrikkalainen vakio Bosch -laturi.noroljan kirjoitti:On aika pikkunen laturi kyllä, tuskin tuollaista käytetään CDI koneissa, vai missä moottorissa tuollainen on? Itelläni on kaikki laturit 150-190A allekirjoituksen autoissa, tyhjäkäynnilläkään näissä ei missään merkittävästi voltit laske, vaikka kuinka kuormittaa. On kyllä joskus heitelly jännite, mutta ollut säätimessä vikaa.E200kompressor kirjoitti:Tavallisella Vartan 100Ah akulla varustettu tavallinen W210 90A laturilla lataa tyhjäkäynnillä 14,1V jännitteellä ja kaikki mahdollinen kuorma takalasinlämmittimestä penkinlämmittimiin ja tuulilasin pyyhkimistä ilmastointiin tiputti jännitteen tyhjäkäynnillä noin 13,5V:iin, jopa alle. Mutta nosti sen takaisin yli 14V heti kun kierrokset nousivat.noroljan kirjoitti:Täyden akun jännite on melkein 12,8v. Tuossa autossa pitäisi kait olla AGM akku ja se tarttis yli 14v latausta pysyäkseen kunnossa. Älylaturit lataa AGMmää 14,7v, eli aika kaukana ollaan nyt.
Ei mersun laturit kyllä kunnossa ollessaan anna juurikaan alle 14v. Eikä pitäisi kuorman mukaan juurikaan tippua lataus jännite.
En tiedä millainen laturi tuossa on, mutta yleensä hiilet on siinä lataussäätimessä. Niitä vesijäähdytteisiä hiilettömiä ei vissiin enää tuolloin käytetty...
Käytetään mm. Lichtmaschine 90A Mercedes CLK SLK R170 200 230 E Klasse W210 E200 Kompressor.
http://www.ebay.de/itm/Lichtmaschine-90 ... Sw2gxYu6YI" onclick="window.open(this.href);return false;
Lataa aivan samanlaista virtaa kuin muutkin laturit. Hieman vähemmän koska tarve on pienempi. Mutta lataa kuitenkin vaikka kaikki sähkölaitteet ovat tyhjäkäynnillä käytössä. Koska Mercedes-Benz:n suunnittelijat ja tuotekehittäjät ovat miljoonien testikilometrien perusteella niin hyväksi havainneet.
Re: Laturi rikki?
No mitäpä sitä sitten väittelemään, kun kaikkien muiden paitsi minun mielestä lataus on kunnossa.
-
- Mersumies
- Viestit: 2660
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Laturi rikki?
Mistäs sinä nyt tuollaisen johtopäätöksen teit?noroljan kirjoitti:No mitäpä sitä sitten väittelemään, kun kaikkien muiden paitsi minun mielestä lataus on kunnossa.
Itse ainakin yritin mahdollisimman selvästi ilmaista, että tavallisenkin pikkulaturin tuottama jännite on useimmiten tuo 14.1V ja pysyy siinä käytännössä hievahtamatta, poislukien tuo ääripään kuormituskokeilu jolla silläkin laturi vielä latasi tyhjäkäynnillä.
Re: Laturi rikki?
Vikaa voi olla myös volttimittarissa. Itsellä yleismittarissa ollut joskus huono batteri, niin antaa virheellisiä lukemia. Kannattaa mitata myös toisella mittarilla, niin saa mielenrauhan.jormajooseppi kirjoitti:W211. 200cdi -05, Lataa käynnistettäessä hetken 14.1 V, kun laittaa puhaltimen isommalle niin kierrokset koneessa nousee 750-->950 ja latausjännite putoaa 13.5V. Alimmillaan kun paljon kulutuslaitteita päällä niin käy 13.2V.
Onkohan tässä säädin ja hiilet menny vai koko laturi? mitään vika koodeja ei ole eikä kyllä latausvalokaan pala!
Sami