Pakosarjan ennakoiva vaihto OM642+softaus
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: Pe 23.12.2016 02:02
Pakosarjan ennakoiva vaihto OM642+softaus
Kyselen kokeneemmilta mielipiteitä/suosituksia: jos noin 250 tkm ajettuun OM642-mersuun laitattaa softapuolen kuntoon (mukaan lukien DPF/EGR:n "optimointi") ja turbo huolletaan (kunnostetaan, putsataan, tasapainotetaan jne), niin kannattaisiko myös saman tien laittaa alkuperäiset pakosarjat uusiksi?
Alkuperäisissä pakosarjoissa on ilmeisesti jonkinlainen monikerrosrakenne, jossa (sisin?) putkisto alkaa jossain vaiheessa haljeta/murentua - ja kun murusia menee turboon niin se on sitten entinen.
Foorumin / kuulemieni suositusten perusteella esim. Raptec Loimaalla tekisi teräksestä uudet (originaaleja kestävämmät) pakosarjat. Vaan maksaahan nekin tietysti, ja vaihtotyökin, niin että miten punnitsisitte tätä ennakoivan pakosarjojen vaihtamisen järkevyyttä (näillä kilometreillä / softaamisen yhteydessä)? Softaaminen tuo lisää lämpörasitusta pakosarjoille, joten se voisi olla puoltamassa niiden uusimista, vaikka vanhat vielä toimintakunnossa ovatkin.
Olen hitaasti oppimassa "ehjiä osia ei kannata vaihtaa" -periaatteen, mutta kun mahdollisesti vikaantuva orggis-pakosarja vie mukanaan myös turbon, niin lasku onkin sitten isompi...
(EDIT: Aikomuksena on pitää autoa pitkään, hyvällä tuurilla seuraavat 10 vuotta, mikä tietysti suurentaa mahdollisuuksia että pakosarja&turbo-failure sattuisi omalle kohdalle.)
Alkuperäisissä pakosarjoissa on ilmeisesti jonkinlainen monikerrosrakenne, jossa (sisin?) putkisto alkaa jossain vaiheessa haljeta/murentua - ja kun murusia menee turboon niin se on sitten entinen.
Foorumin / kuulemieni suositusten perusteella esim. Raptec Loimaalla tekisi teräksestä uudet (originaaleja kestävämmät) pakosarjat. Vaan maksaahan nekin tietysti, ja vaihtotyökin, niin että miten punnitsisitte tätä ennakoivan pakosarjojen vaihtamisen järkevyyttä (näillä kilometreillä / softaamisen yhteydessä)? Softaaminen tuo lisää lämpörasitusta pakosarjoille, joten se voisi olla puoltamassa niiden uusimista, vaikka vanhat vielä toimintakunnossa ovatkin.
Olen hitaasti oppimassa "ehjiä osia ei kannata vaihtaa" -periaatteen, mutta kun mahdollisesti vikaantuva orggis-pakosarja vie mukanaan myös turbon, niin lasku onkin sitten isompi...
(EDIT: Aikomuksena on pitää autoa pitkään, hyvällä tuurilla seuraavat 10 vuotta, mikä tietysti suurentaa mahdollisuuksia että pakosarja&turbo-failure sattuisi omalle kohdalle.)
Re: Pakosarjan ennakoiva vaihto OM642+softaus
Vaikea sanoa, että tarviiko. Itsellä 688tkm ajettu OM642 orggis pakosarjoilla ja ei vielä ongelmia.
Oli tarkoitus ottaa Raptecin sarjat tuossa öljynlauhduttimen vaihdon yhteydessä, mutta budjetti repesi muista syistä ja tilauksen jouduin perumaan.
Mennään edelleen siis ap. sarjoilla, mutta mikäli tässä nyt kesän aikana saa tuon välijäähyn vaihdeltua, turbon laitatettua, sekä vaihteiston ja perän vahvistettua -> tilanne muuttuu.
Silloin pakosarja-downpipe yhdistelmän vaihto tulee eteen kun tehoja on tarkoitus nostaa hivenen perus softauksesta ylemmäksi.
Eli ainakin itse pysyttäytyisin tuossa hyvässä ohjeessa, minkä mainitsit... "ehjää ei kannata vaihtaa", mutta jos haluaa roplata ja rakennella... niin miksi ei.
Oli tarkoitus ottaa Raptecin sarjat tuossa öljynlauhduttimen vaihdon yhteydessä, mutta budjetti repesi muista syistä ja tilauksen jouduin perumaan.
Mennään edelleen siis ap. sarjoilla, mutta mikäli tässä nyt kesän aikana saa tuon välijäähyn vaihdeltua, turbon laitatettua, sekä vaihteiston ja perän vahvistettua -> tilanne muuttuu.
Silloin pakosarja-downpipe yhdistelmän vaihto tulee eteen kun tehoja on tarkoitus nostaa hivenen perus softauksesta ylemmäksi.
Eli ainakin itse pysyttäytyisin tuossa hyvässä ohjeessa, minkä mainitsit... "ehjää ei kannata vaihtaa", mutta jos haluaa roplata ja rakennella... niin miksi ei.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Re: Pakosarjan ennakoiva vaihto OM642+softaus
Kyllä ne sarjat kannatta vaihtaa jos itselle meinaat käyttöpeliä tehdä pidemmäksi aikaa. Huollat turbon, sitten korkkaa pakosarja, saattaa pikkusen harmittaa. Vaihdat sarjat ja kiikutat turbon pieneen"piristys" huoltoon, samalla kun purat sitä konetta niin poistat imusarjan läpät, vaihdat öljynlauhduttimen tiivisteen sekä nokkaketjun. Alkaa olemaan tämän moottorin tyyppivaivat pääosin korjattu. Tämän jälkeen viet sen tuikulle, uusi softa sisään, sitten on moottoria pitkäksi aikaa.
BMW E31 850i V12
BMW K1300S-09
BMW 330iA Cabrio m-sport-09ex
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
BMW K1300S-09
BMW 330iA Cabrio m-sport-09ex
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 2
- Liittynyt: Su 04.09.2022 18:34
Re: Pakosarjan ennakoiva vaihto OM642+softaus
Moro
vanha ketju jo huomasin kyllä
Mutta saitkos ketjun aloittaja aikanaan tehtyä tuon turbo/pakosarja rempan ?
olis meinaan ajankohtainen omaan Om642 moottoriin . 220 tonnia vasta ajettu
vanha ketju jo huomasin kyllä
Mutta saitkos ketjun aloittaja aikanaan tehtyä tuon turbo/pakosarja rempan ?
olis meinaan ajankohtainen omaan Om642 moottoriin . 220 tonnia vasta ajettu
Re: Pakosarjan ennakoiva vaihto OM642+softaus
No tuosta ei tietoa mutta se sarjojen mureneminen on tiedossa oleva asia. Kaikkeen voi varautua ja ostaa valmiiksi osia jotka sitten vaihtaa tai vaihdattaa jos ja kun hajoaa. Tietysti se hajoaa kaikkein huonoimmalla ajalla. Keskellä korpea talvella joulunpyhinä yms.
Jos epäilyttää ja autoa tarkoitus pitää niin voisi olla fiksua vaihtaa ne sarjat ennen kuin vahinko käy.
Jos epäilyttää ja autoa tarkoitus pitää niin voisi olla fiksua vaihtaa ne sarjat ennen kuin vahinko käy.
-
- Mersumies
- Viestit: 2659
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Pakosarjan ennakoiva vaihto OM642+softaus
Yksi varmimpia tapoja välttää vahinko ja hajoaminen on tosiaan ostaa korvaava osa ennakkoon. Sen jälkeen ei hajoa enää mikään. Viimeksi toteutunut esimerkki oli jo kertaalleen vaihdettu kodinkoneen käynnistyskondensaattori joka alkoi heti samana iltana toimimaan kun olin tilannut toisen uuden varaosan.MJPfin kirjoitti: ↑Su 04.09.2022 22:56 No tuosta ei tietoa mutta se sarjojen mureneminen on tiedossa oleva asia. Kaikkeen voi varautua ja ostaa valmiiksi osia jotka sitten vaihtaa tai vaihdattaa jos ja kun hajoaa. Tietysti se hajoaa kaikkein huonoimmalla ajalla. Keskellä korpea talvella joulunpyhinä yms.
Jos epäilyttää ja autoa tarkoitus pitää niin voisi olla fiksua vaihtaa ne sarjat ennen kuin vahinko käy.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 2
- Liittynyt: Su 04.09.2022 18:34
Re: Pakosarjan ennakoiva vaihto OM642+softaus
Moro
Itseasiassa vähintään turbon servomoottori on rikki/jumissa kun auto EI siedä isoa käskytystä vaan menee limp modeen
Pintakaasulla voi ajella
Kuulemma kun ahtimen irrottaa niin näkeekin jo samalla onko ahdin kunnossa vai saanut ns.siipeensä
Ja jos on muutakin tavaraa kuin ilmaa menny ahtimen läpi niin pakosarjat luultavasti syypää. Murut tehneet tuhojaan
Ennenkaikkea ahtimen joutuu irrottamaan vähintään servomoottorin oikeaoppista huoltoa/korjausta varten
ja nyt kysynkin että onko Tuusulan lähialueilla halukkuutta jollaki kokeneemmalla tulla kaveriksi (korvausta vastaan ) jos jokuviikonloppu irrotettais garretti ?
Itseasiassa vähintään turbon servomoottori on rikki/jumissa kun auto EI siedä isoa käskytystä vaan menee limp modeen
Pintakaasulla voi ajella
Kuulemma kun ahtimen irrottaa niin näkeekin jo samalla onko ahdin kunnossa vai saanut ns.siipeensä
Ja jos on muutakin tavaraa kuin ilmaa menny ahtimen läpi niin pakosarjat luultavasti syypää. Murut tehneet tuhojaan
Ennenkaikkea ahtimen joutuu irrottamaan vähintään servomoottorin oikeaoppista huoltoa/korjausta varten
ja nyt kysynkin että onko Tuusulan lähialueilla halukkuutta jollaki kokeneemmalla tulla kaveriksi (korvausta vastaan ) jos jokuviikonloppu irrotettais garretti ?
Re: Pakosarjan ennakoiva vaihto OM642+softaus
Turboa ei tarvii irrottaa jos servossa on vikaa. Entisessä autossa oli vikaa juuri tuossa servossa niin sen korjaus ei paljoa maksanut paikallisessa autosähköliikkeessä. Kun otat servon irti turbosta, tarkista että turbon siipien käyttövipu liikkuu kevyesti eikä jumittele.
S204 220cdi -08
ex S203 200cdi -01
ex S211 280cdi -07
ex S203 200cdi -01
ex S211 280cdi -07
-
- Mersumies
- Viestit: 507
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: Pakosarjan ennakoiva vaihto OM642+softaus
muistaakseni kun auton starttaa niin se heiluttaa sitä turbon vipua ja kokeilee rajoja, siitä näkee liikkuuko hyvin. lisäksi joskus otin vain sen sokan irti käyttövivusta niin voi heilutella sitä ja kokeilla liikkuuko turbon sisällä hyvin.
sen sokan kanssa saa vaan olla todella tarkka. tunge rättiä alle ja laita vielä joku magneetti siihen, koska se tippuu sitten ihan 99% todennäköisyydellä ja sieltä et sitä ikinä löydä mihin se tippuu
sen sokan kanssa saa vaan olla todella tarkka. tunge rättiä alle ja laita vielä joku magneetti siihen, koska se tippuu sitten ihan 99% todennäköisyydellä ja sieltä et sitä ikinä löydä mihin se tippuu
W212 E350cdi