Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1.12.
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Luojalle kiitos.
Käyttikset:
MB S213 200d -18
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MB S213 200d -18
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Toden totta, 2002 W210 200CDi ja 24.2.2017 mitattu konttuurilla 1.02, sallittu 3.
Viime vuonna sama arvo oli 0.08 muutaman polkaisun jälkeen, nyt ei poljettu vaan otettiin nätisti yhdellä rykäsyllä savut.
Viime vuonna sama arvo oli 0.08 muutaman polkaisun jälkeen, nyt ei poljettu vaan otettiin nätisti yhdellä rykäsyllä savut.
W210 200CDI -02
S203 200CDI -06
S203 200CDI -06
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Käytin 2001 S210 E270 CDI viime viikolla katsastuksessa. Savut kertapolkaisulla 0.71, kilvessä 0.9 ja katsastusmies kertoi, että uuden tulkintaohjeen mukaan sallitaan nyt max. 3.0. Hän kertoi myös, että viime kuukausina tiukemman ohjeistuksenkin aikaan hylkäyksiä savutuksen vuoksi tuli hyvin vähän ja että ongelmatapaukset keskittyivät lähinnä VAG dieseleihin.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: Pe 23.12.2016 02:02
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Uusien Trafi-sääntöjen mukaan Euro 4 ja sitä vanhemmat menee aiempien savutusrajojen (1,5...3,0) mukaan, mutta Euro 5 -luokasta alkaen valmistajan ilmoittaman mukaan (kilvessä tyypillinen arvo esim 0,5).
Mutta mites jos on vuosimallin 2010 auto ja Euro 5 -moottori, kumpi raja silloin pätee (kilvestä 0,5 vai perinteinen 1,5)?
Kun siis joidenkin uutisten mukaan vuodesta 2011 alkaen olisi nämä Euro 5 -vaatimukset tulleet Suomessa voimaan. Ratkaiseeko siis auton ensirekisteröinti (ennen 1.1.2011 --> turbodieselin savutusraja 1,5?) vaiko valmistajan ilmoittama moottorin päästöluokka (joka voi olla Euro 5 jo vanhemmissakin autossa, silloin raja katsotaan arvokilvestä, esim 0,5)?
Mutta mites jos on vuosimallin 2010 auto ja Euro 5 -moottori, kumpi raja silloin pätee (kilvestä 0,5 vai perinteinen 1,5)?
Kun siis joidenkin uutisten mukaan vuodesta 2011 alkaen olisi nämä Euro 5 -vaatimukset tulleet Suomessa voimaan. Ratkaiseeko siis auton ensirekisteröinti (ennen 1.1.2011 --> turbodieselin savutusraja 1,5?) vaiko valmistajan ilmoittama moottorin päästöluokka (joka voi olla Euro 5 jo vanhemmissakin autossa, silloin raja katsotaan arvokilvestä, esim 0,5)?
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Tossa se uusi ohje:
https://www.trafi.fi/filebank/a/1487308 ... s_2017.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse tulkitsisin tuon niin, että jos on Euro 5 (tai uudempi), niin käytetään valmistajan kilpeenhakattua arvoa. Jos sitä ei ole merkitty niin 0.5.
Jos taas päästöluokka ei ole tiedossa (Ei löydy ATJ:stä), niin vain silloin käytetään näitä päiviä:
tieto ajoneuvon päästöluokasta löytyy ATJ:stä. Jos tietoa ei ole saatavilla, pidetään EURO 5/V –vaatimusten voimaantuloa:
1.10.2009 – ensi kertaa käyttöönotettava M- ja Nluokan ajoneuvo (raskaan kaluston päästöhyväksyntä)
1.1.2011 – ensi kertaa käyttöönotettava M1-luokan (vertailumassa enintään 2000 kg) ja N1-luokan Ialaluokan ajoneuvo (kevyen kaluston päästöhyväksyntä) (vertailumassa = ajokuntoisen ajoneuvon massa + 25 kg)
1.1.2012 - ensi kertaa käyttöönotettava muu kuin edellä mainittu M- ja N-luokan ajoneuvo kevyen kaluston päästöhyväksynnällä
E:
Nyt jopa se edellisen ohjeen virhe kertapolkaisulla olevasta määritelmästä on korjattu:
Tarkastettava auto saadaan hyväksyä tarkastusta jatkamatta heti, jos asianmukaisesti valmistellussa ja suoritetussa päästötestissä tai moottorin puhdistuksen aikana asianmukaisella tavalla ruiskutuksen katkaisun tai vastaavaan mittauksen ohjearvona olevaan pyörimisnopeuteen kiihdytettäessä mitataan:
- vapaasti hengittävälle moottorille absorptiokertoimeksi arvo, joka on alle 1,5 m-1
- ahtimella varustetulle moottorille alle 2,0 m-1
- päästöluokaltaan EURO 4/IV moottorille alle 1,0 m-1
- päästöluokaltaan EURO 5/V ja 6/VI moottorille alle valmistajan ilmoittama k-arvo tai, jos sitä ei ilmoitettu, alle 0,5 m-1
https://www.trafi.fi/filebank/a/1487308 ... s_2017.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse tulkitsisin tuon niin, että jos on Euro 5 (tai uudempi), niin käytetään valmistajan kilpeenhakattua arvoa. Jos sitä ei ole merkitty niin 0.5.
Jos taas päästöluokka ei ole tiedossa (Ei löydy ATJ:stä), niin vain silloin käytetään näitä päiviä:
tieto ajoneuvon päästöluokasta löytyy ATJ:stä. Jos tietoa ei ole saatavilla, pidetään EURO 5/V –vaatimusten voimaantuloa:
1.10.2009 – ensi kertaa käyttöönotettava M- ja Nluokan ajoneuvo (raskaan kaluston päästöhyväksyntä)
1.1.2011 – ensi kertaa käyttöönotettava M1-luokan (vertailumassa enintään 2000 kg) ja N1-luokan Ialaluokan ajoneuvo (kevyen kaluston päästöhyväksyntä) (vertailumassa = ajokuntoisen ajoneuvon massa + 25 kg)
1.1.2012 - ensi kertaa käyttöönotettava muu kuin edellä mainittu M- ja N-luokan ajoneuvo kevyen kaluston päästöhyväksynnällä
E:
Nyt jopa se edellisen ohjeen virhe kertapolkaisulla olevasta määritelmästä on korjattu:
Tarkastettava auto saadaan hyväksyä tarkastusta jatkamatta heti, jos asianmukaisesti valmistellussa ja suoritetussa päästötestissä tai moottorin puhdistuksen aikana asianmukaisella tavalla ruiskutuksen katkaisun tai vastaavaan mittauksen ohjearvona olevaan pyörimisnopeuteen kiihdytettäessä mitataan:
- vapaasti hengittävälle moottorille absorptiokertoimeksi arvo, joka on alle 1,5 m-1
- ahtimella varustetulle moottorille alle 2,0 m-1
- päästöluokaltaan EURO 4/IV moottorille alle 1,0 m-1
- päästöluokaltaan EURO 5/V ja 6/VI moottorille alle valmistajan ilmoittama k-arvo tai, jos sitä ei ilmoitettu, alle 0,5 m-1
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Eli näissä Euro 3- ja 4-luokissa turbollisissa saa olla 1.0 kun ennen oli 1.5. Tuo arvo hieman tiukentui.
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: Pe 23.12.2016 02:02
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Päätyykö tieto Saksasta tuodun auton/moottorin päästöluokasta ATJ:hin rekisteröintikatsastuksessa (luetaan alkup. saksalaisesta rekisteriotteesta, katsastaja syöttää tiedot järjestelmään?), vai onko siellä ATJ:ssä valmiiksi automalli/moottorikohtaisesti tietokanta näistä päästöluokituksista? Suomalaisessa rekisteriotteessahan tuota päästöluokkaa (Euro 5 jne) ei taida lukea missään?
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1326
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Pitäisi, mutta uustuontiautojen kanssa tuppaa olemaan fiftisiksti mitä kukin katsuri kirjoittelee systeemiin...
Eikä lue otteessa.
Eikä lue otteessa.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Dieselkäyttöisten autojen pakokaasupäästöjen tarkastus 1
Pitäis varmaan ruveta korjaamaan tätä lähes 700tkm ajettua OM642:sta, kun noin pössyyttelee
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149