Outo akun tyhjeneminen ja häiriöäänet radiossa 300D (W123)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Outo akun tyhjeneminen ja häiriöäänet radiossa 300D (W123)

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Uolevi oli melkein pari viikkoa liikkumatta loman aikaan. Sitten oli käynnistyksen aika ja lähti kyllä käyntiin mutta pyöritti tosi laiskasti. Muutaman kerran jälkeen ei enään sitten lähtenytkään kun mäkistartilla.

Akku on 0,5 vuotta vanha 88Ah:n ja laturin hiilet vaihdoin keväällä, kun lataus loppui. Laturi toimii nyt mittausten mukaan moitteetta. Laitoin akun vuorokaudeksi lataukseen ja 3,5A näytti ottavan virtaa aluksi. Seuraavana päivänäkin vielä 2,5A, joka oli minusta liikaa. Akku oli kokoajan kiinni autossa. Nyt on taas viikko mennyt ja taas tuntuu käynnistysvirta hiipuvan.

Eilen huomasin radiossa oudon sivuäänen. Sivuääni on tsup,tsup,tsup ja tajuus vaihtuu nopeuden mukaan....ei siis kierrosten mukaan. Sama tsup kuuluu myös, kun sammuttaa ajovalot radion ollessa päällä.

Ilmeisesti radio purkaa siis akkua itsellään.

Onko vastaavia kokemuksia tai tietoa kenelläkään?
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

No niin

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Viime talvena grammari teki minulla saman, mutta ilman tsup-ääniä. Kovimmilla pakkasilla radio ehti tyhjentää täyden akun viiden päivän yhtäjaksoisen seisonnan päätteeksi kokonaan kuolleeksi. Tuo sivuääni on kyllä aika outo, jos sen taajuus muuttuu ajonopeuden mukaan ja dieselissä vielä...... Kierrosten mukaan muuttuvia sivuääniä on aikojen saatossa kuultu varsinkin bensakoneisten autojen radioista paljonkin erilaisia.

Eihän siinä auta tehdä sama kuin omalla kohdalla. Kaikki virrat pois ja mittaamaan, että paljonko kuormaa jää "päälle". Eikös se mennyt niin, että miinuskenkä irti**, mittarin toinen piuha plussanavalle ja toinen runkoon (muistikuva, sähköviisaat tarkentakoon, tai kyllä W126 tietää itsekin :lol: )Jotain 0.1 A saisi virtaa muistaakseni kulua, jos radiossa on ylläpitävä asemamuisti. Sitten radiosta sulake tai virtajohto pois ja jos kuormaa jää edelleen päälle, on uusi mysteeri valmis.... :shock:
Itsellä Pinohiiri söi jotain 0.6A, joten 88Ah akku tyhjeni radion kautta kuudessa vuorokaudessa. Vika muuten hävisi käsittämättömästi itsekseen, kun pakkaset hellittivät.

Edit:
** Tämä siis sillä edellytyksellä, että radio saa virtansa suoraan akun navoilta, eikä esim. virtalukon kautta, kuten itsellä on. Sitten mitataan muilla metodeilla.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vastaa Viestiin