Laitetaan nyt tähänkin tämä sama toisesta keskustelusta:
Tossa se uusi ohje:
https://www.trafi.fi/filebank/a/1487308 ... s_2017.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse tulkitsisin tuon niin, että jos on Euro 5 (tai uudempi), niin käytetään valmistajan kilpeenhakattua arvoa. Jos sitä ei ole merkitty niin 0.5.
Jos taas päästöluokka ei ole tiedossa (Ei löydy ATJ:stä), niin vain silloin käytetään näitä päiviä:
tieto ajoneuvon päästöluokasta löytyy ATJ:stä. Jos tietoa ei ole saatavilla, pidetään EURO 5/V –vaatimusten voimaantuloa:
1.10.2009 – ensi kertaa käyttöönotettava M- ja Nluokan ajoneuvo (raskaan kaluston päästöhyväksyntä)
1.1.2011 – ensi kertaa käyttöönotettava M1-luokan (vertailumassa enintään 2000 kg) ja N1-luokan Ialaluokan ajoneuvo (kevyen kaluston päästöhyväksyntä) (vertailumassa = ajokuntoisen ajoneuvon massa + 25 kg)
1.1.2012 - ensi kertaa käyttöönotettava muu kuin edellä mainittu M- ja N-luokan ajoneuvo kevyen kaluston päästöhyväksynnällä
E:
Nyt jopa se edellisen ohjeen virhe kertapolkaisulla olevasta määritelmästä on korjattu:
Tarkastettava auto saadaan hyväksyä tarkastusta jatkamatta heti, jos asianmukaisesti valmistellussa ja suoritetussa päästötestissä tai moottorin puhdistuksen aikana asianmukaisella tavalla ruiskutuksen katkaisun tai vastaavaan mittauksen ohjearvona olevaan pyörimisnopeuteen kiihdytettäessä mitataan:
- vapaasti hengittävälle moottorille absorptiokertoimeksi arvo, joka on alle 1,5 m-1
- ahtimella varustetulle moottorille alle 2,0 m-1
- päästöluokaltaan EURO 4/IV moottorille alle 1,0 m-1
- päästöluokaltaan EURO 5/V ja 6/VI moottorille alle valmistajan ilmoittama k-arvo tai, jos sitä ei ilmoitettu, alle 0,5 m-1