w212 250cdi be 4 matic, 7G-tronic ihmettelyä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
pomosi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 05.02.2017 09:38

w212 250cdi be 4 matic, 7G-tronic ihmettelyä?

Viesti Kirjoittaja pomosi »

Tervehdys mersuilijat!

Uusi mersumies ilmoittautuu forumilaisten maailmaan :wave:
Pihassa seisoo 9-2011 rekisteröity Eemeli, 250cdi koneella, nelivedolla ja automaatilla.
Kuuleman mukaan jokin "välimalli", sillä mittaristosta löytyy värinäyttö mutta vaihteenvalitsin löytynee vielä ns. lattialta ja takana ei oo tuplaputkia.
Yhteinen taipaleemme on lähtenyt sujumaan hyvin nyt n. 10tkm ajan, mitä nyt tuulilasin huurtumista ja sisämelua ei oteta huomioon :lol:
Yksi "ominaisuus" on nyt alkanut askarruttamaan enemmän, ja kysynkin teiltä konkareilta että mistä johtuu vaihteiston käytös "kylmänä". Auto on siis viileässä tallissa (+11) yöt ja aamuisin lähdettäessä vaihteisto käy todella hitaalla. Vaihdot 1-2 ja 2-3 tapahtuu niin että vaihtojen tapahtuessa kierrokset hyppää reilusti yli 3000 ennenkuin uusi vaihde "valuu" päälle. Vaihde käy ikäänkuin vapaalla vaihtojen välissä ja kone kerkeää siinä välissä ulvahtamaan aika reilusti (jalankulkijoiden päät kääntyy). Tätä tapahtuu vain siis ensimmäisen kilometrin aikana, vaihteiston lämmettyä tämä ominaisuus poistuu ja vaihteet vaihtuu huomaamattomasti. Tosin sitten taas kovilla pakkasilla ja auton seistyä ulkona tämä ongelma pahenee, kaasun käytön kanssa saa olla todella varovainen jos haluaa ettei kone ulvo vaihtojen välissä.

Auton huoltohistoria on aukoton, vaihteisto- ja peräöljyt on vaihdettu ajallaan ja auton mittarissa on siis vasta 135 tkm. Onko tässä vaihteistona 7G- tronic vai 7G-tronic Plus? Onko tämä tyypillistä käytöstä tälle vaihteistolle vai onko oletettavissa isoakin remonttia tulevaisuudessa?
C 250 cdi 4matic
E 250 cdi 4 matic
ML 250 Bluetec 4 matic
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18280
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w212 250cdi be 4 matic, 7G-tronic ihmettelyä?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole normaalia. Vaihteistosta ei löydy mitään vikakoodeja eikä tapahtumia ?
Varmasti oikea määrä oikeanlaista öljyä laatikossa ?
wiimax.fi
pomosi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 05.02.2017 09:38

Re: w212 250cdi be 4 matic, 7G-tronic ihmettelyä?

Viesti Kirjoittaja pomosi »

Autossa ei ole historiassa ollut mitään vikakoodeja/tapahtumia liittyen vaihteistoon, ja uskoisin että maahantuojan liikkeessä ovat osanneet oikeaa öljyä sinne laittaa. Onko vaihteistossa mittatikkua mistä öljynmäärän voisi tarkistaa? Jos on, niin missä? Jännä tää vaiva, kun se häviää heti kun öljy vähän lämpenee.
C 250 cdi 4matic
E 250 cdi 4 matic
ML 250 Bluetec 4 matic
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w212 250cdi be 4 matic, 7G-tronic ihmettelyä?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

pomosi kirjoitti:Autossa ei ole historiassa ollut mitään vikakoodeja/tapahtumia liittyen vaihteistoon, ja uskoisin että maahantuojan liikkeessä ovat osanneet oikeaa öljyä sinne laittaa. Onko vaihteistossa mittatikkua mistä öljynmäärän voisi tarkistaa? Jos on, niin missä? Jännä tää vaiva, kun se häviää heti kun öljy vähän lämpenee.
Siis kodit tarkistettu *:rila ?
tikkua ei ole mutta mitäs sitä tarkistelemaan jos on maahantuojan liikkeessä laiteetu nehän ei tee virheitä :lol:
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4779
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: w212 250cdi be 4 matic, 7G-tronic ihmettelyä?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Printeisellä kepillä olevat mallit viisivaihteisia.
Jos turbiinin pito irtoaa, niin halvimmillaan vikaa on öljyn määrässä, tai - laadussa.
Turbiinin lukitusventtiili voi myös takerrella kylmänä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: w212 250cdi be 4 matic, 7G-tronic ihmettelyä?

Viesti Kirjoittaja simosami »

pomosi kirjoitti:Tervehdys mersuilijat!

Uusi mersumies ilmoittautuu forumilaisten maailmaan :wave:
Pihassa seisoo 9-2011 rekisteröity Eemeli, 250cdi koneella, nelivedolla ja automaatilla.
Kuuleman mukaan jokin "välimalli", sillä mittaristosta löytyy värinäyttö mutta vaihteenvalitsin löytynee vielä ns. lattialta ja takana ei oo tuplaputkia.
Yhteinen taipaleemme on lähtenyt sujumaan hyvin nyt n. 10tkm ajan, mitä nyt tuulilasin huurtumista ja sisämelua ei oteta huomioon :lol:
Yksi "ominaisuus" on nyt alkanut askarruttamaan enemmän, ja kysynkin teiltä konkareilta että mistä johtuu vaihteiston käytös "kylmänä". Auto on siis viileässä tallissa (+11) yöt ja aamuisin lähdettäessä vaihteisto käy todella hitaalla. Vaihdot 1-2 ja 2-3 tapahtuu niin että vaihtojen tapahtuessa kierrokset hyppää reilusti yli 3000 ennenkuin uusi vaihde "valuu" päälle. Vaihde käy ikäänkuin vapaalla vaihtojen välissä ja kone kerkeää siinä välissä ulvahtamaan aika reilusti (jalankulkijoiden päät kääntyy). Tätä tapahtuu vain siis ensimmäisen kilometrin aikana, vaihteiston lämmettyä tämä ominaisuus poistuu ja vaihteet vaihtuu huomaamattomasti. Tosin sitten taas kovilla pakkasilla ja auton seistyä ulkona tämä ongelma pahenee, kaasun käytön kanssa saa olla todella varovainen jos haluaa ettei kone ulvo vaihtojen välissä.

Auton huoltohistoria on aukoton, vaihteisto- ja peräöljyt on vaihdettu ajallaan ja auton mittarissa on siis vasta 135 tkm. Onko tässä vaihteistona 7G- tronic vai 7G-tronic Plus? Onko tämä tyypillistä käytöstä tälle vaihteistolle vai onko oletettavissa isoakin remonttia tulevaisuudessa?
Tarkista, jos sinun ongelmat sopii joiltakin osin näihin, tällä viikolla esiin tulleisiin tapauksiin:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=182811" onclick="window.open(this.href);return false;

Ensin tarkista, että ei ole vikakoodeja.
Vaihteiston voisi samalla käynnillä tehdä myös ns. adaptoinnin, nollauksen. Ainakin omani käytös muuttui, kuin yö-päivä. Oli kyllä vähän erilainen vaihtamisongelma.
Jos se ei auta, niin vaihteiston voi uudelleen kouluttaa ajamalla starin kanssa tietyllä kaavalla.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18280
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w212 250cdi be 4 matic, 7G-tronic ihmettelyä?

Viesti Kirjoittaja dealer »

pomosi kirjoitti:Autossa ei ole historiassa ollut mitään vikakoodeja/tapahtumia liittyen vaihteistoon, ja uskoisin että maahantuojan liikkeessä ovat osanneet oikeaa öljyä sinne laittaa. Onko vaihteistossa mittatikkua mistä öljynmäärän voisi tarkistaa? Jos on, niin missä? Jännä tää vaiva, kun se häviää heti kun öljy vähän lämpenee.
Tikkua ei ole, alakautta tyhjennyspropusta tarkastetaan. (myös se että on oikea holkki paikallaan) Silloin kun on olemassa selvä vika / puutteita toiminnassa ei kannata luottaa mihinkään aiemmin tehtyyn juttuun vaan lähteä perusasioista. Tässä tapauksessa tosin öljy on hyvin todennäköisesti oikeanlaista, MUTTA jos ilmenee että määrä on oikea ja kun ei vikakoodeja ole vaihtaisin silti öljyt.
wiimax.fi
pomosi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 05.02.2017 09:38

Re: w212 250cdi be 4 matic, 7G-tronic ihmettelyä?

Viesti Kirjoittaja pomosi »

tuikku kirjoitti:.
Printeisellä kepillä olevat mallit viisivaihteisia.
Jos turbiinin pito irtoaa, niin halvimmillaan vikaa on öljyn määrässä, tai - laadussa.
Turbiinin lukitusventtiili voi myös takerrella kylmänä.

Tässä luulossa olin aluksi itsekin, tässä yksilössä nyt kuitenkin on lattiakepillä oleva 7G-tronic :eh:
C 250 cdi 4matic
E 250 cdi 4 matic
ML 250 Bluetec 4 matic
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
Paikkakunta: 08

Re: w212 250cdi be 4 matic, 7G-tronic ihmettelyä?

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

pomosi kirjoitti:
tuikku kirjoitti:.
Printeisellä kepillä olevat mallit viisivaihteisia.
Jos turbiinin pito irtoaa, niin halvimmillaan vikaa on öljyn määrässä, tai - laadussa.
Turbiinin lukitusventtiili voi myös takerrella kylmänä.

Tässä luulossa olin aluksi itsekin, tässä yksilössä nyt kuitenkin on lattiakepillä oleva 7G-tronic :eh:
212 koppaset nelikot on aina 7g
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w212 250cdi be 4 matic, 7G-tronic ihmettelyä?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Toi aski pitäisi ensin lukea vikakoodit ja nollata eli adaptoida....se auttaa normisti ja aski alkaa uudelleen oppia ajotapasi.
Yleensähän noi lämmittää öljyn kunnes öljy on lämmin ja alkaa toimimaan normisti..se siis normaalia.
Toi huurtuminen niin testerillä samalla lisäät puhallus nopeutta...normi vika ja vaihda raitisilma suodin tai viskaa talveksi pois.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4779
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: w212 250cdi be 4 matic, 7G-tronic ihmettelyä?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

-
W212 on vähän sekasotku tekniikan suhteen.
Alkupään kaksatasia on vieä OM646,llakin.
Eikä ole montaa päivää, kun lastutin 250cdi,n jossa oli viisipykäläinen vaihteisto, tosin "vaan" takavetoinen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
pomosi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 05.02.2017 09:38

Re: w212 250cdi be 4 matic, 7G-tronic ihmettelyä?

Viesti Kirjoittaja pomosi »

atlas kirjoitti:Toi aski pitäisi ensin lukea vikakoodit ja nollata eli adaptoida....se auttaa normisti ja aski alkaa uudelleen oppia ajotapasi.
Yleensähän noi lämmittää öljyn kunnes öljy on lämmin ja alkaa toimimaan normisti..se siis normaalia.
Toi huurtuminen niin testerillä samalla lisäät puhallus nopeutta...normi vika ja vaihda raitisilma suodin tai viskaa talveksi pois.
Öljyn lämmittäminen konetta huudattamalla on tuttua hommaa, edellinen V70 2,5t huudatti reilusti 3500-4000 kierrokseen ennen vaihtamista. Mersu vaan huutaa juuri siinä vaihdon yhteydessä niin että vaihde käy "vapaalla" ennen kuin isompi vaihde menee päälle. Veto niin sanotusti katkeaa aina tässä kohtaa, ja reilummalla kaasun käytöllä sen tuntee persauksissa asti :/
C 250 cdi 4matic
E 250 cdi 4 matic
ML 250 Bluetec 4 matic
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w212 250cdi be 4 matic, 7G-tronic ihmettelyä?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

pomosi kirjoitti:
atlas kirjoitti:Toi aski pitäisi ensin lukea vikakoodit ja nollata eli adaptoida....se auttaa normisti ja aski alkaa uudelleen oppia ajotapasi.
Yleensähän noi lämmittää öljyn kunnes öljy on lämmin ja alkaa toimimaan normisti..se siis normaalia.
Toi huurtuminen niin testerillä samalla lisäät puhallus nopeutta...normi vika ja vaihda raitisilma suodin tai viskaa talveksi pois.
Öljyn lämmittäminen konetta huudattamalla on tuttua hommaa, edellinen V70 2,5t huudatti reilusti 3500-4000 kierrokseen ennen vaihtamista. Mersu vaan huutaa juuri siinä vaihdon yhteydessä niin että vaihde käy "vapaalla" ennen kuin isompi vaihde menee päälle. Veto niin sanotusti katkeaa aina tässä kohtaa, ja reilummalla kaasun käytöllä sen tuntee persauksissa asti :/
Eli kytkeytymis viive voi hyvinkin johtua öljystä/sen määrästä jos varsinkin kylmän sitä tekee

adption nollauksen jos tekee 7 vaihteiseen niin aina uudellen opetus
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18280
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w212 250cdi be 4 matic, 7G-tronic ihmettelyä?

Viesti Kirjoittaja dealer »

tuikku kirjoitti:-
W212 on vähän sekasotku tekniikan suhteen.
Alkupään kaksatasia on vieä OM646,llakin.
Eikä ole montaa päivää, kun lastutin 250cdi,n jossa oli viisipykäläinen vaihteisto, tosin "vaan" takavetoinen.
En ole nähnyt 212-korisen pellin alla OM646:a eikä EPC tunne sitä moottorivaihtoehtoa ?
wiimax.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4779
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: w212 250cdi be 4 matic, 7G-tronic ihmettelyä?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

dealer kirjoitti:
tuikku kirjoitti:-
W212 on vähän sekasotku tekniikan suhteen.
Alkupään kaksatasia on vieä OM646,llakin.
Eikä ole montaa päivää, kun lastutin 250cdi,n jossa oli viisipykäläinen vaihteisto, tosin "vaan" takavetoinen.
En ole nähnyt 212-korisen pellin alla OM646:a eikä EPC tunne sitä moottorivaihtoehtoa ?
Oho, olisko niin harvinainen tilanne, että olisin nähnyt kerrankin jotain näissä, mistä sinä et tiennytkään. :mrgreen:
- Otanpa heti toisen kupin kahvia ja nautin tunteesta ...

Tosimielessä, en moottoria muista, mutta ainakin kaksi olen tehnyt joissa se moottorinohjain oli se CRD1 - 646evo, siitä päättelin.
Se kun pitää ottaa pöydälle, ei mene kaapelilla, ei oikein voi erehtyä purkista.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18280
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w212 250cdi be 4 matic, 7G-tronic ihmettelyä?

Viesti Kirjoittaja dealer »

No niin :mrgreen: moottorinohjain voi olla 646 jotain mutta silti en usko että 212 pellin alta löytyisi OM646.
Eilen muuten kävi vaihteistoöljynvaihdossa 250cdi 5v automaatilla, niitä on jonkin verran.
wiimax.fi
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2768
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: w212 250cdi be 4 matic, 7G-tronic ihmettelyä?

Viesti Kirjoittaja markoala »

Ihan samaa mieltä. Oma on sen verran alkusarjaa 200cdi että Vehon mukaan sellaista ei ole tehty. Kyllä vaan tehtaan käyttöön ja sitten asiakaskäyttöön kelpaavana myyntiin on tehty. Sarjanumero 014xxx eli yli 14000kpl jo 5/2009 ja pellin alla om651.
W213 220d +W242 electric drive
pomosi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 05.02.2017 09:38

Re: w212 250cdi be 4 matic, 7G-tronic ihmettelyä?

Viesti Kirjoittaja pomosi »

Päivitystä tilanteeseen:

Ongelma paheni vain päivä päivältä, joten suunnaksi marmoritiski! Tänään huoltamon pojat ajeli tunnin verran starin kanssa ja lopputulemana oli että hydraulipakkojen ohjainlaite on sökönä. Uutta tilaukseen ja vaihtoa odottamaan! Toivotaan että tällä diagnoosilla tokenee.
C 250 cdi 4matic
E 250 cdi 4 matic
ML 250 Bluetec 4 matic
Vastaa Viestiin