![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
http://yle.fi/uutiset/3-9409670?origin=rss" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja väyrysen kopassa 270CDI 0.9...???? WTF220cdi kirjoitti:Etenkin, jos K-arvot olisivat edes jotenkin linjassa, eikä kuten nyt näyttää olevan 211-sarjassa huomattavaa vaihtelua mallien välillä. 04 270CDI pitäs olla sama auto kuin 03 320CDI, mutta K-arvot ei ole sielläpäinkään. Pytty vähemmän, mutta k-arvo voi olla 2.5 kertaa isompiS202 kirjoitti:Kyllä ne kunnossa ollessaan niihin arvoihin pääsee, nimimerkillä -02 sisu kuorma-auto, mittarissa vähän päälle miljoona ja viime katsastuksessa savuarvo 0,28![]()
- Vehon listan mukaiset 1.6, 1.8 ja 3.2
- W211 270CDI -04 tarrassa lukeva K-arvo 1,5
- S211 320CDI -03 tarrassa lukeva K-arvo 0,6
- W211 200CDI -07 tarrassa lukeva K-arvo 3,2
Meinaatko että katsuri ei jaksa kävellä auton toiselle puolelle?MiHe kirjoitti:Mullapa muuten ei W211:ssä löydy tuota tarraa oven pielestä?
Ei oo, kummallakaan puolella???? Joku turvallisuusvaroitus vaan on molemmilla puolilla. Väykystä löytyy kyllä. Juu pitäishän niillä tietokanta olla, mutta jos ne tosiaan oikeasti vaihtelee noin rutosti mitä tuossa edellä on kerrottu niin... tarttis katsoa löytyykö siitä vakuutuksenmukaisuustodistuksesta.DBFI kirjoitti:Meinaatko että katsuri ei jaksa kävellä auton toiselle puolelle?MiHe kirjoitti:Mullapa muuten ei W211:ssä löydy tuota tarraa oven pielestä?Vai eikö sieltäkään löydy. Kekseliäisyyttä, voi joko printata uuden tarran tai poistaa vanhan.
Oikeasti, ei kai se katsastusmies nojaudu pelkästään autosta löytyviin tai löytymättömiin tarroihin?
Heitä se hitupönttö roskiin (jota ei vanhoissa ole) ja aja autolla 500 tkm. Eli ei kyse ole ehjästä tai rikkinäisestä autosta pelkästään, tekniikka on muutenkin vähän tuoreempaa tuollaisessa 2009 autossa, kun vaikka -99 vuotisessa.racer123 kirjoitti:-09 S204 200CDI ja K-arvo 0,01Kyllä ehjän CDI:n pitää mennä noista rajoista läpi ...
DBFI kirjoitti:Meinaatko että katsuri ei jaksa kävellä auton toiselle puolelle?MiHe kirjoitti:Mullapa muuten ei W211:ssä löydy tuota tarraa oven pielestä?Vai eikö sieltäkään löydy. Kekseliäisyyttä, voi joko printata uuden tarran tai poistaa vanhan.
Oikeasti, ei kai se katsastusmies nojaudu pelkästään autosta löytyviin tai löytymättömiin tarroihin?
Jepmarkoala kirjoitti:Tyyppitarran eli valmistajan kilven puute on hylky peruste. Veho voi tilata uuden aidon.
Eikai se K-arvo ajokilometrien mukaan nouse? Tässä yksilössä mittarissa 260tkm. Tietty jos vehkeitä ei huolleta, niin tuleehan niitä vikoja ja ongelmia.Huttiainen kirjoitti: Heitä se hitupönttö roskiin (jota ei vanhoissa ole) ja aja autolla 500 tkm. Eli ei kyse ole ehjästä tai rikkinäisestä autosta pelkästään, tekniikka on muutenkin vähän tuoreempaa tuollaisessa 2009 autossa, kun vaikka -99 vuotisessa.
Mulla on 688tkm ajetussa tuikutetussa vm06 facelift E 280 CDI:ssä 0.03 tuo arvo.racer123 kirjoitti:Eikai se K-arvo ajokilometrien mukaan nouse? Tässä yksilössä mittarissa 260tkm. Tietty jos vehkeitä ei huolleta, niin tuleehan niitä vikoja ja ongelmia.Huttiainen kirjoitti: Heitä se hitupönttö roskiin (jota ei vanhoissa ole) ja aja autolla 500 tkm. Eli ei kyse ole ehjästä tai rikkinäisestä autosta pelkästään, tekniikka on muutenkin vähän tuoreempaa tuollaisessa 2009 autossa, kun vaikka -99 vuotisessa.
Hiukkassuodattimeen en ota kantaa, lieköhän tuossa semmoista ollenkaan?
Kyllähän mekaaniset osat kuluu ja päästöt muuttuu. Se minkä verran laki sallii toleranssia, siitähän tässä on kyse.racer123 kirjoitti: Eikai se K-arvo ajokilometrien mukaan nouse? Tässä yksilössä mittarissa 260tkm. Tietty jos vehkeitä ei huolleta, niin tuleehan niitä vikoja ja ongelmia.
Hiukkassuodattimeen en ota kantaa, lieköhän tuossa semmoista ollenkaan?
Puuttumatta itse muutokseen ihmettelen miksi kritisoit Trafin logiikkaa? Nehän referoi yksikäsitteiseen numeroon. Eikö tuossa pitäisi ihmetellä miksi se valmistaja on printannut numeroita arpomalla? Tai sitten pitäisi johdonmukaisesti syyttää sipilää kaikesta.Motti M kirjoitti:
Ihmeellinen on Trafin logiikka, sen ymmärtäisi jos asetus olisi voimassa esim. euro4 ylöspäin, mutta nyt taitaa koskea kaikkia.
Totta tuokin. Tosin en tiedä, onko tuon numeron logiikka tai määrityksessä muuttunut vuosien varrella, ts onko numerot vuodelta 1993 ja 2013 vertailukelpoisia. Lieneekö esim. Euro-normien olosuhde vakioissa tms. tapahtunut jotain muutoksia?DBFI kirjoitti:Puuttumatta itse muutokseen ihmettelen miksi kritisoit Trafin logiikkaa? Nehän referoi yksikäsitteiseen numeroon. Eikö tuossa pitäisi ihmetellä miksi se valmistaja on printannut numeroita arpomalla? Tai sitten pitäisi johdonmukaisesti syyttää sipilää kaikesta.Motti M kirjoitti:
Ihmeellinen on Trafin logiikka, sen ymmärtäisi jos asetus olisi voimassa esim. euro4 ylöspäin, mutta nyt taitaa koskea kaikkia.
Varmaan alkaa katsastusasemilla olemaan vakiofraasi: sittenhän se saa olla vaikka miten iso.Rahikainen kirjoitti:Mistä stetsonista mun väykkyyn keksitään arvo? Tarrassa ei ole lukemaa ensinkään.
Kiinnostaisi tietää mitä pitää huoltaa, että vanhassa 500 tkm ajetussa autossa olisi kokoajan uuden auton päästöt?Motti M kirjoitti:Kyllähän mekaaniset osat kuluu ja päästöt muuttuu. Se minkä verran laki sallii toleranssia, siitähän tässä on kyse.racer123 kirjoitti: Eikai se K-arvo ajokilometrien mukaan nouse? Tässä yksilössä mittarissa 260tkm. Tietty jos vehkeitä ei huolleta, niin tuleehan niitä vikoja ja ongelmia.
Hiukkassuodattimeen en ota kantaa, lieköhän tuossa semmoista ollenkaan?
Ja on todellista arpapeliä homma, jos hyväksytään _valmistajan_ ilmoitus K-arvosta. Teknisesti yhtenevät moottorit, eri korimalli (taitaa riittää jopa eri variantti) -> eri K-arvo.
Erikoinen on tuo trafin vastauski, kun laki on tullut 2002? voimaan, joten miten se vanhempiin voi takautuvasti vaikuttaa? :Ihmeellinen on Trafin logiikka, sen ymmärtäisi jos asetus olisi voimassa esim. euro4 ylöspäin, mutta nyt taitaa koskea kaikkia.
En tiedä mutta tälläinen kohta löytyy trafin paperista (mikä sitten on tuo ATJ ja mitä sieltä löytyy?):Tuolla aiemmin kysyin näkyykö konttorilla Trafin tietokannassa K-arvo, siihen haluaisin vieläkin vastauksen.
Tuossa päästään asian ytimeen kun auto on tarpeeksi kulunut,Huttiainen kirjoitti:Kiinnostaisi tietää mitä pitää huoltaa, että vanhassa 500 tkm ajetussa autossa olisi kokoajan uuden auton päästöt?Motti M kirjoitti:Kyllähän mekaaniset osat kuluu ja päästöt muuttuu. Se minkä verran laki sallii toleranssia, siitähän tässä on kyse.racer123 kirjoitti: Eikai se K-arvo ajokilometrien mukaan nouse? Tässä yksilössä mittarissa 260tkm. Tietty jos vehkeitä ei huolleta, niin tuleehan niitä vikoja ja ongelmia.
Hiukkassuodattimeen en ota kantaa, lieköhän tuossa semmoista ollenkaan?
Ja on todellista arpapeliä homma, jos hyväksytään _valmistajan_ ilmoitus K-arvosta. Teknisesti yhtenevät moottorit, eri korimalli (taitaa riittää jopa eri variantti) -> eri K-arvo.
kun ei ole sitä hiukkassuodatinta ollut, niin kyllä siellä putki, katit ja pöntöt kerää tuota mustaa, näkeehän sen vaikka putkenpäästä. hiukkasloukullisessa ei paljon mustaa ole ulostulossa, kun töhnät on jäänyt suodattimeen.
kaikenmaailman EGRrät tukkii paljonajetussa imupuolen ja siihen ei pelkkä suodattimen vaihto auta.
Omassa 320CDI 2001 E väyrysessä 300 tkm ajettu. "huollettu" seuraavaa:
- ilmansuodatin
- imusarja sisältä putsattu (egr töhnästä)
- ensimmäinen katti tyhjennetty
- takapönttö uusittu
- imusarjanläpät irrotettu ja tukittu, ku heiluivat jo miten sattuu
- suuttimet katsottu ja ovat hyvissä korjausarvoissa eikä ohivuoto vikoja
Kuulostaa kohtuuttomalta että tällä pitäisi päästä 1,0 arvoon, kun nyt näillä toimilla pääsi 1.5
Mitä tälle voisi vielä tehdä:
- pakoputki ja kaikki pöntöt + katit, tyhjentää tai polttaa tyhjäksi jotenkin tai uusia.
- Uusia kaikki suuttimet?, onhan ne jo vanhoja (hinta kusee pahasti, eli ei kannata kun vanhatkin toimii ja ajoon ei vaikuta)
- onhan se egr paskonut ties minne asti tuota kaikkea moskaa, joten siitä varmaan johtuu tuo kova arvo eniten, ei kuitenkaan viitsi koko moottoria avata.
Vähätuhkaista öljyä olen käyttänyt myös väyrysessä, jos se jotain vaikuttaa vaikkei sitä tarvitakkaan. Tankkiin voisi laittaa jotain aeri ainetta tai lisäainetta ja ennen mittausta päästellä putket punaisiksi.
Erikoinen on tuo trafin vastauski, kun laki on tullut 2002? voimaan, joten miten se vanhempiin voi takautuvasti vaikuttaa? :Ihmeellinen on Trafin logiikka, sen ymmärtäisi jos asetus olisi voimassa esim. euro4 ylöspäin, mutta nyt taitaa koskea kaikkia.
Trafin tarkastaja Mikko Nurmi perustelee Tekniikan Maailmalle lähettämässään sähköpostissa ohjepäivitystä lainsäädännöllä: ”Kyseinen ohje päivitettiin vihdoin vastaamaan lainsäädäntöä eli katsastusdirektiiviä sekä asetusta ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta (1245/2002), jossa siis todetaan: ”Jollei dieselkäyttöisen ajoneuvon valmistaja tai maahantuoja ole tyyppihyväksynnässä ilmoittanut savutuksen raja-arvoa ajoneuvossa käytetylle moottorille, absorptiokertoimen raja-arvona käytetään…”” http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021245#P8" onclick="window.open(this.href);return false;
En tiedä mutta tälläinen kohta löytyy trafin paperista (mikä sitten on tuo ATJ ja mitä sieltä löytyy?):Tuolla aiemmin kysyin näkyykö konttorilla Trafin tietokannassa K-arvo, siihen haluaisin vieläkin vastauksen.
tieto ajoneuvon päästöluokasta löytyy ATJ:stä. Jos tietoa ei
ole saatavilla, pidetään rajana EURO 4 (IV) –vaatimusten
voimaantuloa:
Onkohan tuossa ihan oikeestikkin tapahtunut virhe, koska luulisi tuon liittyvän tuohon yläpuolella olevaan "mikäli moottori on EY-tyyppihyväksytty" kohtaan: Tuo lisäys oli laitettu tosiaan 30.11 päivättyyn dokumenttiin ja alkuperäisessä 8.11 päivätyssä sitä ei ole.Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Trafilta on myös annettu sellaisia epävirallisia kommentteja, että vanhimpien autojen kohdalla saattaa tämä asia vielä muuttua.
Ja jos ohjeistuksen kappalejaon sarkaimen siirtää pykälällä tai kahdella, niin rajaksi muuttuuisikin Euro-4 tai 2006.
Trafikin voisi siis todeta, että kirjoitusvirhe, eihän me noin tyhmiä päätöksiä tehtäisi...
Kyllä trafin palvelusta pitäisi löytyä viimeisin mittattu tieto.SammyE46 kirjoitti:Sieltä se ovipilarista löyty tuo kilpi, 0.8 näyttää olevan valmistajan antama arvo. Harmi kun ei ole päästölappua edellisistä kerroista kun konttorilla eivät merkitse lappuun mitään siihen kohtaan.
No, pian se totuus lyö naamalle kun leiman aika koittaa....