W211 mittaristovika -- ja kuinka sen korjasin
W211 mittaristovika -- ja kuinka sen korjasin
Autoni MB E 320 farmari -03 seisoi reilun viikon tallissa, ja sinä aikana oli akku päässyt tyhjenemään aivan täysin. Auto oli aivan pimeänä. No, latasin sen älylaturilla. Sen jälkeen auto kyllä käynnistyi normaalisti, mutta mittariston kaikki merkkivalot olivat pimeänä, mm. hehkutuksen merkkivalo ei toiminut. Samoin kilometrilukemaa tai näytön tekstejä ei näkynyt ollenkaan. Autolla pystyi kyllä ajamaan, ja valot toimivat - onneksi. Viisarikellon ja comandin kelloasetuksen välillä oli tunnin heitto, ja radio ei sammunut, kun autosta otti virrat pois ja sen lukitsi kaukosäätimellä. Olin tulla jo hulluksi, kunnes löysin saksalaiselta forumilta korjauskeinon: Akun miinusnapa irti ainakin 20 tunnin ajaksi ja sitten takaisin paikoilleen...ja voilá: auto jälleen täysin kunnossa! Ilo oli suuri, sillä kerkesin jo mielessäni ajatella, että mittaristo menee vaihtoon ja laskua tulee roimasti. Jippo piilee siinä, että kun latauksen myötä jännite autossa pikku hiljaa nousee nollasta kohti 12 volttia, niin auton elektroniikka herää jännitteen ollessa vielä liian matala, ja mikroprosessorit ja ohjainyksiköt käyvät liian matalalla jännitteellä, jolloin ne toimivat väärin. Mutta kun akku on irrotettuna, niin mittaristo nollautuu ja samalla sen häiriö häviää. Nyt pitäisi vielä vain miettiä, mikä pani auton akun tyhjenemään omia aikojaan. Terkut vaan kaikille!
E 320 T CDI 2003
E 200 1994
200 (W115) 1975 museorekisterissä
+VW Golf IV 2003, Polaris Magnum 425 6x6, ruohonleikkureita, moottori- ja raivaussahoja & perämoottoreita
E 200 1994
200 (W115) 1975 museorekisterissä
+VW Golf IV 2003, Polaris Magnum 425 6x6, ruohonleikkureita, moottori- ja raivaussahoja & perämoottoreita