W212 EGR ja hiukkassuodatin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
QnQQ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 07.07.2016 10:33

W212 EGR ja hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja QnQQ »

Autona siis W212 E350 CDI vm 09 ajettu 226tkm.

Kävin siis MB osassa lukemasa vikakoodit kun syttyi moottorin vikavalo:

149A00 Pakokaasun kierrätyksen säätimen (sylinteririvi 1) lähtöliitännässä on oikosulku maadotukseen.
Tämä ilmeisesti johtuu egr venttiilin toimintahäiriöstä. Autoon on vaihdettu viimevuonna vehon toimesta egr. Silloin oli myös vika samassa kohtaa. Autoon on joskus itse korvattu yksi valkoinen johdin välille EGR - älypoksi (vänkärin lokasuojan sisällä).

13AF00 Dieselhiukkassuodattimen nokimäärä on liian suuri

11DA00 Rakenneosan 'B28/8 (eropaineen tunnistin dieselhiukkassuodatin)' raja-arvo on alittunut.

Paine ero on 0.010V ja tavoite arvo on 0.350...0.700

Vikavalo syttyi pari kertaa mutta sammui päivien päästä. Viimesellä kerralla jäi ja kun vikavalo syttyi, muuttui laatikon toiminta entistäkin mielenkiintoisemmaksi. Vaihtaa todella myöhään 2500 rpm kohdalla isompaa ja hiljennettäessa 2->1 vaihteelle töksähtää rumasti.

Tilanne taitaa olla se että paine-ero anturi hiukkassuodattimessa on särki sekä egr-johtosarja on jollakin tapaa oikosessa.
Onko jollakin linkata EGR:n liittimen tietoja. Siihen tulee 5 piuhaa kiinni. Varmasti löytyy maa ja plussa mutta mitä muut ovat ja millasta arvoa siihen pitäisi tulla?
Omistan kyllä yleismittarin ja työskentelen sähköalalla joten ei ihan outoa asiaa varmasti ole.

Toiseksi, millainen homma on itse vaihtaa paine-ero anturi hiukkassuodattimeen? onko iha näps ja kops?
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: W212 EGR ja hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja TLP »

QnQQ kirjoitti:Toiseksi, millainen homma on itse vaihtaa paine-ero anturi hiukkassuodattimeen? onko iha näps ja kops?
Riippuu paljolti sijainnista.
Omassa s211 mallissa se on pohjalevyjen alla vaihteiston lähellä, joten joutuu purkamaan aika reippaasti, jotta anturiin pääsee käsiksi.
Vaihto itsessään on naps ja kops, kunhan vielä suhauttaa ne anturille tulevat letkut puhtaaksi paineilmalla.
Näistä W212:sta en tiedä, mutta oletuksena se on OM642:ssa samassa paikassa ?
Joku varmasti osaa sanoa, onko tuo sijainti muuttunut V6 koneisissa 211 ja 212 sarjojen välillä ?


Onko vika sitten viallinen anturi vai tukossa olevat letkut anturille, kun sulla tuossa tuo nokimääräkin on liian suureksi ilmoiteltu ?
Paine-erohan sitä määrää kait mittailee ?
Oisko kuitenkin järkevää suoritella EGR:n kunnostus -> hiukkassuodattimen regenerointi *:lla ja sitten katsoa, vieläkö koodit on aktiivisena ?
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4714
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W212 EGR ja hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja tuikku »

QnQQ kirjoitti:Autona siis W212 E350 CDI vm 09 ajettu 226tkm.

Kävin siis MB osassa lukemasa vikakoodit kun syttyi moottorin vikavalo:

149A00 Pakokaasun kierrätyksen säätimen (sylinteririvi 1) lähtöliitännässä on oikosulku maadotukseen.
Tämä ilmeisesti johtuu egr venttiilin toimintahäiriöstä. Autoon on vaihdettu viimevuonna vehon toimesta egr. Silloin oli myös vika samassa kohtaa. Autoon on joskus itse korvattu yksi valkoinen johdin välille EGR - älypoksi (vänkärin lokasuojan sisällä).

13AF00 Dieselhiukkassuodattimen nokimäärä on liian suuri

11DA00 Rakenneosan 'B28/8 (eropaineen tunnistin dieselhiukkassuodatin)' raja-arvo on alittunut.

Paine ero on 0.010V ja tavoite arvo on 0.350...0.700

Vikavalo syttyi pari kertaa mutta sammui päivien päästä. Viimesellä kerralla jäi ja kun vikavalo syttyi, muuttui laatikon toiminta entistäkin mielenkiintoisemmaksi. Vaihtaa todella myöhään 2500 rpm kohdalla isompaa ja hiljennettäessa 2->1 vaihteelle töksähtää rumasti.

Tilanne taitaa olla se että paine-ero anturi hiukkassuodattimessa on särki sekä egr-johtosarja on jollakin tapaa oikosessa.
Onko jollakin linkata EGR:n liittimen tietoja. Siihen tulee 5 piuhaa kiinni. Varmasti löytyy maa ja plussa mutta mitä muut ovat ja millasta arvoa siihen pitäisi tulla?
Omistan kyllä yleismittarin ja työskentelen sähköalalla joten ei ihan outoa asiaa varmasti ole.

Toiseksi, millainen homma on itse vaihtaa paine-ero anturi hiukkassuodattimeen? onko iha näps ja kops?
EGR-venttiili ei ole rikki.
Vika on johdotuksessa, niinkuin vikailmoituksessa lukee.
Niinkuin uumoiletkin.

Hiukkassuodattimen nokimäärä on suuri siksi, koska puhdistuspolttoa ei tehdä moottorin ollessa vikatilassa.
Ei vaarallinen herja

Jos paine-ero on liian pieni, niin ensin pitää tarkastaa putkien tiiveys, sekä se, että kanavat on kunnolla auki.

Laatikkokaan ei toimi oikein, kun moottori on vikatilassa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W212 EGR ja hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

Itsellä samanlainen kulkine 350cdi 2009, jota käytetty ohjelmoinnissa ( ei tuikun softa). Jäi sellainen mielikuva että pakokaasun kierrätys olisi jätetty toimintaan, koska auto ei olisi lämmennyt muuten tarpeeksi ja olisi aiheuttanut dpf:n tukkeutumisen. Itsellä on xentry käytettävissä, mutta näkeekö siitä onko egr käytössä ja miltä dpf:n kunto näyttää? Pari kertaa olen tuon dpf:n pakkopolttanut ihan mielenkiinnosta, muuten ei ole ollut aikaa tuota autoa ja xentryä tutkia..

Ohjelmoinnin jälkeen (140tkm:ssa) alkoi dpf polttelemaan 300-500km välein riippuen kaupunkiajon määrästä. (Nyt ajettu 213tkm). Onko ohjelmaan mahdollista pakottaa pakkopoltto tietyn ajomäärän ylityksestä, kun noin 430km tuntuu olevan todella usein polttojen väli vaikka itsellä ajot on 95% maantieajoa.

Olisi pitänyt käyttää auto Tuikulla ohjelmoinnissa, kuten aiemmatkin kulkineet, niin ei tarvitsisi täällä arpoa.. :thumbup:
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: W212 EGR ja hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Jani1980 kirjoitti:Itsellä samanlainen kulkine 350cdi 2009, jota käytetty ohjelmoinnissa ( ei tuikun softa). Jäi sellainen mielikuva että pakokaasun kierrätys olisi jätetty toimintaan, koska auto ei olisi lämmennyt muuten tarpeeksi ja olisi aiheuttanut dpf:n tukkeutumisen. Itsellä on xentry käytettävissä, mutta näkeekö siitä onko egr käytössä ja miltä dpf:n kunto näyttää? Pari kertaa olen tuon dpf:n pakkopolttanut ihan mielenkiinnosta, muuten ei ole ollut aikaa tuota autoa ja xentryä tutkia..

Ohjelmoinnin jälkeen (140tkm:ssa) alkoi dpf polttelemaan 300-500km välein riippuen kaupunkiajon määrästä. (Nyt ajettu 213tkm). Onko ohjelmaan mahdollista pakottaa pakkopoltto tietyn ajomäärän ylityksestä, kun noin 430km tuntuu olevan todella usein polttojen väli vaikka itsellä ajot on 95% maantieajoa.

Olisi pitänyt käyttää auto Tuikulla ohjelmoinnissa, kuten aiemmatkin kulkineet, niin ei tarvitsisi täällä arpoa.. :thumbup:
Starilla näet EGR:n toiminnan kun menet "mittaukset" --> "pakokaasun jälkikäsittely" --> "pakokaasun kierrätys". Nuo valikot tuossa loppupäässä saattaa olla hieman eri riippuen autosta.

Vaikka EGR on pois käytöstä niin lämpenee kyllä normaalisti tuo moottori. EGR kun on pois käytöstä niin DPF:kin voi paremmin eikä toisinpäin.

Älä hyvä mies pakota polttoja päälle turhaan, koska se on mahdottoman raskas toimenpide moottorille ja mm. muissa merkeissä tuon jälkeen vaaditaan moottoriöljyn vaihto, koska pakkopoltto tunkee niin paljon dieseliä poltettavaksi, että osa joutuu moottoriöljyn joukkoon ja se nyt ei ainakaan voitelua paranna. Auto osaa kyllä kertoa jos se ei pysty polttoja suorittamaan ja sitten vasta pakkopolttoa kehiin, mutta jos tilanne pääsee tuohon niin yleensä mersun kohdalla on autossa jokin vika.

Tuikun softa kannattaa laittaa, toimii ja toimii, ei epäilyksen sijaa. Sinulla on varmaan nyt jojojo huollon laatusofta sisällä jos Ylöjärveltä olet...
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Avatar
Jani1980
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ma 23.02.2004 17:36
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W212 EGR ja hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja Jani1980 »

Tarviikin tutkia tuon egr:n elämää. Jos se poistettu ohjelmasta niin näyttääkö se mitään arvoja? Ohjelma on erään tunnetun tekele, tuli vaan kerran käytyä kun osui työmatkalle.
Kiinnostaisi tuo egr poistaa ohjelmasta, mutta tuossa on vaan sen verran hommaa kun joutuu ecun kaivamaan etulokarin sisältä ja ecun avaamaan..
Onko siitä dpf:n terveydentilasta mitään nähtävissä xentryllä?
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: W212 EGR ja hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Jani1980 kirjoitti:Tarviikin tutkia tuon egr:n elämää. Jos se poistettu ohjelmasta niin näyttääkö se mitään arvoja? Ohjelma on erään tunnetun tekele, tuli vaan kerran käytyä kun osui työmatkalle.
Kiinnostaisi tuo egr poistaa ohjelmasta, mutta tuossa on vaan sen verran hommaa kun joutuu ecun kaivamaan etulokarin sisältä ja ecun avaamaan..
Onko siitä dpf:n terveydentilasta mitään nähtävissä xentryllä?
Katsele EGR:n toimintaa moottori käydessä ja painelet kaasua, ei muutu arvot jos on EGR tapettu. Tuolta samasta loppupään polusta "hiukkassuodatin" näet viimeisimmät poltot ja muut suureet.
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
QnQQ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 07.07.2016 10:33

Re: W212 EGR ja hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja QnQQ »

Tältä näyttää auton EGR tällä hetkellä. Onko jollakin mahdollista käydä purkamassa johtonipun suojana oleva kuori ja kuvata minkävärisiä piuhoja liittimestä pitäisi lähteä?
Ympyröitynä siis korvattu valkoinen (tod. näköisestä oikosessa ollut joskus) piuha. Alkuperäinen pätkä näkyy liittimen reunassa korvattuna mustalla teipatulla piuhalla. Tämä teipattu johto menee siis poksille, joka on lokasuojan sisällä.

Tuo raksilla merkitty ruskea-vihreä piuha ihmetyttää, mikä se on. Todennäkösesti edellinen omistaja katkaissut piuhan että pystynyt piippaamaan parit tjms. Mutta miksi liittimessä ei sitten ole sitä loppupätkää? jatkuu valkoisena liittimen sisään...
Toinen vaihtoehto on että piuha on korvattu liittimen sisään uudella.


Alemmassa kuvassa vänkärin lokarin sisällä olevan poksin liitin, jossa ympyröitynä ruskea-vihreä ja musta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: W212 EGR ja hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Mittaa nyt boksin liittimen ja egr liittimen väliset yhteydet karva kerrallaan. Paras olisi jos kuormittaisit johtimet samalla, esim. vaikka ihan perus H7 lampulla, kuormaa tulee tuosta jo ihan riittävästi.
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
QnQQ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 07.07.2016 10:33

Re: W212 EGR ja hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja QnQQ »

Sepäse tästä tekeekin juuri hankalan ku ei tiedä mitkä kaikki tulee suoraan poksille. Jos jollain on saatavilla piirikaavio nii tarvetta ois. Nuo pari muistn ulkomuistista kun veho niitä aikanaan selvitteli. Kuvatkin on siltä reisulta.
Käyn tänään purkamassa liittimet esiin ja miton ainaki nuo pari, jos vika löytyy nii lienee lähtee itse polttaan hiukkassuodattimen puhtaaksi.
En usko että paine-ero anturikaan on rikki. Viikon vikatila päälläajo saattaa vaikuttaa asiaan.. tukossakai se vaan on.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13460
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W212 EGR ja hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kytkentäkaavio:
W212 626 Y27_9.JPG
QnQQ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 07.07.2016 10:33

Re: W212 EGR ja hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja QnQQ »

Kiitos kaaviosta!

1-96 ennallaan ruskea-vihreä
2-72 ennallaan puna-vihreä
3-45 ennallaan valko-vihreä
4-Z30012z2 katkaistu pätkä ja liittimen sisään valkoisena
5-68 lähtee valko-sini ja korvattu loppupätkä mustalla

Oliko jollakin tiedossa mikä tuo Z300/12z2 poksi on? Muistin mukaan se on joku välipiste z300 ja jatkuu poksille 12z2?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17606
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W212 EGR ja hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja dealer »

Z300/12z2 on päätehela johtosarjassa.
wiimax.fi
QnQQ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 07.07.2016 10:33

Re: W212 EGR ja hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja QnQQ »

Pitää melkeen hommata tuonne WIS:siin oikeudet. Onko sitä joku käyttänyt ja onko kattava?
Uskosin että sieltä sais jotain mittausohjetta ja muuta tarpeellista tietoa...
Se kyllä voi olla ettei tuota Z300/12z2 löydy mistään.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W212 EGR ja hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

QnQQ kirjoitti:Pitää melkeen hommata tuonne WIS:siin oikeudet. Onko sitä joku käyttänyt ja onko kattava?
Uskosin että sieltä sais jotain mittausohjetta ja muuta tarpeellista tietoa...
Se kyllä voi olla ettei tuota Z300/12z2 löydy mistään.
Jep käytössä lähes päivittäin
On kattavastit tietoa
(toisinaan ehkäpä jopa hiukan likaa juuri oikean haetun löytämiseen)
jos se näytää juuri siinä autossa on Z300/12z2
niin se löyty kyllä siitä autosta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17606
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W212 EGR ja hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja dealer »

WIS on välttämätön meille jotka töikseen näitä teemme, melkein joka työpäivä tarvitaan.
Mittausohjeita ei niinkään löydy, mutta esim. kuva siitä missä päätehela on, tai mikä milloinkin hakusessa, auttaa ....

Z300/12z2 on moottorin johtosarjassa, missä siinä nyt oli sellainen muovinen "porras" josta nippu menee, sen alapäästä 10-20cm jos oikein muistan kun taannoin katsoin kuvaa.
wiimax.fi
QnQQ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 07.07.2016 10:33

Re: W212 EGR ja hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja QnQQ »

Nonii.. Mittauksia on nyt tehty. Kaikki 4 piuhaa jotka tuli poksille oli ehjiä. Otin poksilta molemmat liittimet irti ja mittasin yksitellen kaikki läpi, myös maita vasten.
1-96 ruskea-vihreä 0.01 ohm eikä ota maihin
2-72 ennallaan puna-vihreä 0.01 ohm eikä ota maihin
3-45 ennallaan valko-vihreä 0.01 ohm eikä ota maihin
5-68 lähtee valko-sini ja korvattu loppupätkä mustalla 0.01 ohm eikä ota maihin

Tuota 4-Z30012z2 piuhaa mitatessa näytti runkoon 0.04 ohm, eli tämä on maissa. Kuuluuko tuon ollakin maissa? Tuossa ekassa kuvassa on öljynlauhduttimen remppa menossa ja siinä ilmeisesti näkyy juurikin se paikka jossa on se Z300/12z2 hela?

Samaten ihmetytti ilmamassamittareiden liittimien ruskea-vihreät piuhat (alemmassa kuvassa ympyröitynä), jotka olivat kanssa maissa, samaa 0.04 ohmia näytti. Lisäksi jos pisti EGR- 4 liittimeen ja jompaan kumpaan liittimeen, näytti 0.01 ohm eli nämä täytyy olla tuon Z300/12z2 kautta yhteydessä toisiinsa.

Mittaus arvoja auton ollessa käynnissä tuli näin:
1. 0-11.9V
2. 0-7V
3. 4.99V
4. Tätä ei tullut kirjattua ylös eikä muista.
5. 4V

Vaihdoin autoon myös uuden hehkun releen, koska ei hehkuttanut kaikilla. Aiemmin hehkun merkkivalo syttyi startin jälkeen ja sammui jonkin ajan kuluttua. Sen jälkeen vilkkui noin 15 sec välein. Vaihdoin silloin kaikki hehkut, mutta valo paloi edelleen. Sen jälkeen aukaisin vielä paikallaan olevan releen ja juotin irronneet kaksi parilankaa kiinni. Tällä tilanne korjautui noin 2 viikoksi.
Nyt hehkun merkkivalo syttyi taas ja sammui noin 10 sekunnin päästä eikä enää sen jälkeen syttynyt tai vilkkunut. Aamulla startatessa huomasi ettei kaikki hehkut toimi, vaivoin lähti käyntiin useamma startin jälkeen.
Releen vaihtamisen jälkeen hehkun merkkivalo syttyi kuitenkin vielä uudelleen.
Saapa nähdä aamulla mikä tilanne. Tilannehan voi korjautua ensimmäisen oikean hehkutuksen jälkeen?

EDIT:
Hehkut toimii nyt hyvin mutta polttaa noin 10 sec hehkun valoa käynnistyksen jälkeen. Tuleeko kenellekään mieleen mistä lähteä vikaa etsimään seuraavaksi.. Kyllä taitaa vehon ovet avautua mersun edessä tällä kertaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
TBB
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 28.01.2007 20:27

Re: W212 EGR ja hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja TBB »

E 350 CDI 09 205.000 km ja sama ongelma ( lamppu syttyy ja sammuu välillä. Vaihtaa ylös 2500 rpm kohdalla ja vaihtaa alas tosi rumasti 2vaihde - 1 vaihde. Koodi 14A600.
Vika ei tule jos kierrokset pysyy yli 1200 rpm. Egr vaihdettu ei vaikutusta asiaan, kaikki tarkastettu ja ok. Moottorin ohjausyksikkö nollantuu sammutuksen jälkeen Onko muita kohtalonkavereita?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17606
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W212 EGR ja hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mikä tuo vikakoodi on Stariksi ?
wiimax.fi
TBB
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 28.01.2007 20:27

Re: W212 EGR ja hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja TBB »

Sama koodi todettu Suomessa ( Veho ) ja Silberauto Pärnussa Virossa. MB Xentry tips:in mukaan = positiivinen säätöpoikkeama pakokaasun kierrätyksen säädössä liian suuri.
Traphill
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 17.02.2016 07:56

Re: W212 EGR ja hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja Traphill »

Luin kokemuksiasi koskien W212 hiukkassuodatinta. Minulla on E200D 2012 ja teki saman tempun eli vaihde rupesi temppuilemaan ja hiljentäessä töksähtää. Esim liikennevaloissa. Eilen maantiellä rupesi moottotivikavalo palamaan, ajoin kuitenkin 50 km Poriin ja tuntemallani pajalla olettiin vikakoodi, joka viittasi hiukkasssuodatuksen anturiin. Asentaja sanoi, että tilataan anturi ja vaihdetaan se niin homma OK. Sovittiin asennus ensi viikolle. Hän nollasi vikakoodin, minkä jälkeen auto toimi ok, kunnes...

palasin Hämeenlinnaan, niin noin 100 km ajon jälkeen kierrokset heitti taas lähes 2000 ja kaupunkiin päästyäni töksähti taas. Varoitusvalo ei ole syttynyt (vielä).

Mietin tässä onko tuo anturin vaihto oikea analyysi ja voinko ajaa nyt autolla ylipäänsä mökkireissujani ja pitäähän auto ajaa sinne Poriinkin asennusta varten. Mitä mieltä olet(te)?
Traphill
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17606
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W212 EGR ja hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Hiukkassuodatuksen anturi" ei kuulosta Starin kertomalta vialta. Muutenkin mahdotonta sanoa onko oikea osa vaihdettu, tai tehty oikeita päätelmiä vikakoodista.
Yleensä vikakoodi estää hiukkassuodattimen puhdistuspolton joten sitä parempi mitä vähemmän ajaa vikatilassa, ainakaan vikavalo palaen.
wiimax.fi
oopee1
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 26.03.2019 13:16

Re: W212 EGR ja hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja oopee1 »

TBB kirjoitti:E 350 CDI 09 205.000 km ja sama ongelma ( lamppu syttyy ja sammuu välillä. Vaihtaa ylös 2500 rpm kohdalla ja vaihtaa alas tosi rumasti 2vaihde - 1 vaihde. Koodi 14A600.
Vika ei tule jos kierrokset pysyy yli 1200 rpm. Egr vaihdettu ei vaikutusta asiaan, kaikki tarkastettu ja ok. Moottorin ohjausyksikkö nollantuu sammutuksen jälkeen Onko muita kohtalonkavereita?
Minulla on vuoden 2010 W207 350 cdi:ssä täsmälleen samanlainen ongelma. Autolla on ajettu 205 tkm. Ainoa ero yllä olevaan on, että mikään vikavalo ei syty. Kun moottori on lämmin ja auto käy tyhjäkäynnillä muutaman minuutin, niin vika menee päälle. Tehot katoaa ja vaihteisto toimii yllä kuvatulla tavalla. Auto toimii normaalisti taas kun se on ollut muutaman minuutin sammutettuna.
Kun vika on päällä niin star antaa koodin 14A600 "positiivinen säätöpoikkeama pakokaasun kierrätyksen säädössä on liian suuri"

Kun EGR-venttiiliä ohjataan starilla, niin ilmamassan määrä muuttu noin 20%, ventiilin ollessa kiinni ja auki. En tiedä onko muutos oikeaa kokoluokkaa, mutta ainakin jollain tasolla egr-venttiili toimii. EGR:ää ei ole vielä vaihdettu.
Onko tietävämmillä hyviä ehdotuksia mikä vian aiheuttaja voisi olla?
Lonewolf
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 06.03.2020 13:06

Re: W212 EGR ja hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja Lonewolf »

Itse hommasin tälläisen laitteen:
https://www.elekma.com/icarsoft_i980_me ... cn-cyvEnHM

Auto (320 CDi 4matic 2008) oli juuri MB osassa huollossa ja ei kauas päästy kun huoltovalo alkoi taas palamaan. Juuri kävin lukemassa tuon koodin ja sama 13AF00 (State: Historic ja The soot content of the diesel particulate filter is too high) näkäkyi. Nollasin tuon ja katsotaan miten kauan menee ennekuin ilmestyy takaisin. Pitänee kysyä MB:tä että mitähän ne oikein teki siellä...
Nurmituomas
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: W212 EGR ja hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

"Ohjelmoinnin jälkeen (140tkm:ssa) alkoi dpf polttelemaan 300-500km välein riippuen kaupunkiajon määrästä. (Nyt ajettu 213tkm). Onko ohjelmaan mahdollista pakottaa pakkopoltto tietyn ajomäärän ylityksestä, kun noin 430km tuntuu olevan todella usein polttojen väli vaikka itsellä ajot on 95% maantieajoa."

no 430 on kyllä todella hyvä ja pitkä matka.

mutta tuossa poltossa on sellainen juttu, että se niinsanottu passsiivinen poltto tapahtuu jos maantieajossa lämpötila pysyy riittävän korkeana, eli se mitä nokea tulee myös palaa samantien pois jos hiukkassuodatin on yli 300 astetta. Nyt egr yms nimenomaan laskee sitä lämpötilaa. samoin jopa lastutus jos se laskee pakolämpötilaa, niin polttotarve lisääntyy koska pudotaan pois siltä passiivisen regenin alueelta.

Varoituksena tässä vähän omaa mutua. Mutta idea tasolla dpf toimii eräänlaisena varastona ajon aikana jolloin lämpötila ei riitä, kuten startit, kaupunkiajo jne. Maantieajo sopivalla mitoituksella jo riittää. mutta jos joku egr tai alhainen nopeus pitää peruslämpötilan liian alhaisena, niin silloin pitää aina välillä tehdä poltto.
W212 E350cdi
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5471
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W212 EGR ja hiukkassuodatin

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

oopee1 kirjoitti: Ti 26.03.2019 14:45
Minulla on vuoden 2010 W207 350 cdi:ssä täsmälleen samanlainen ongelma. Autolla on ajettu 205 tkm. Ainoa ero yllä olevaan on, että mikään vikavalo ei syty. Kun moottori on lämmin ja auto käy tyhjäkäynnillä muutaman minuutin, niin vika menee päälle. Tehot katoaa ja vaihteisto toimii yllä kuvatulla tavalla. Auto toimii normaalisti taas kun se on ollut muutaman minuutin sammutettuna.
Kun vika on päällä niin star antaa koodin 14A600 "positiivinen säätöpoikkeama pakokaasun kierrätyksen säädössä on liian suuri"

Kun EGR-venttiiliä ohjataan starilla, niin ilmamassan määrä muuttu noin 20%, ventiilin ollessa kiinni ja auki. En tiedä onko muutos oikeaa kokoluokkaa, mutta ainakin jollain tasolla egr-venttiili toimii. EGR:ää ei ole vielä vaihdettu.
Onko tietävämmillä hyviä ehdotuksia mikä vian aiheuttaja voisi olla?
Yleisä syitä mokomalle egr jumittaa, ilmamassamittari paska,
vuoto/ahtopuolella(ilmaa mennee ohimittauksen tai vuotta pois mittauksen jälkeen)
pako putki tukossa

. .
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin