S212 ilmajousitus vuotaa/ tasoanturit jumittaa
Re: S212 ilmajousitus vuotaa/ tasoanturit jumittaa
Tuota letkua saa myös alkuperäisenä varaosana n.1500mm pituudella, lisäksi saa jatkokappaleita letkuihin jos joutuu jatkaa.
Jatkokappale A0003270169
Letku A2203271045 1520mm
Jatkokappale A0003270169
Letku A2203271045 1520mm
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Re: S212 ilmajousitus vuotaa/ tasoanturit jumittaa
Menee noita pätkiä 2 kpl oikealle ja 1 vasemmalle puolelle . En kyllä ole ihan varma, riittääkö se niin. Oma arvio on 5 m yhteensä.joskami kirjoitti:Tuota letkua saa myös alkuperäisenä varaosana n.1500mm pituudella, lisäksi saa jatkokappaleita letkuihin jos joutuu jatkaa.
Jatkokappale A0003270169
Letku A2203271045 1520mm
Tässä kuva liittimistä. Orkkis autosta irroitettuna ja Etran putki, jossa Mersun orginaali liitin varaosana tilattu. On kyllä tosi tiukka, ei lähde putkesta, ei liitinrunko, eikä messinki hahlo päästä. Vaatii kynsivoimia laittaa ne. Rikoin 1 vara messinki hahlon, kun laitoin demoksi tähän.
En kyllä ymmärrä, miten tiivistys toimii. Luulen, että messinki hahlo on vaan vedon poistaja.
Orginaalissa se hahlo näkyy myös, liitinrungon sisällä.
Ylempi uusi varaosa liitin, ja Etran putki
Alempi orginaali putki ja liitin
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: S212 ilmajousitus vuotaa/ tasoanturit jumittaa
No joo taisi minun mittaukset auton perällä otettuna hieman heittää! Pitää laittaa Etran putket alle, kun saan uudet liittimet. En löytänyt pikaisella nettihaulla yli 4 mm putkia. Etrassa vakuuttelivat, että putket ovat mittatarkkoja tai eivät muutoin käy normiliittimiin. Jatkopaloilla en jaksa palastella, koska liitokset näyttävät olevan heikko lenkki tässä hommassa.
Re: S212 ilmajousitus vuotaa/ tasoanturit jumittaa
Tuli vielä mieleen, että voisiko/olisiko syytä käyttää jotakin asennus vaseliinia lisä-tiivistyksenä putken ja liitinrungon välissä? Ja miksi ei O-renkaan ympärillä.
Pitäisi olla veden/öljyn kestävää, mutta ei muovia ja O-rengas kumia vahingoittava.
Mikähän olisi hyvä?
Esim tämä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/600101/C ... asva-100ml" onclick="window.open(this.href);return false;
Pitäisi olla veden/öljyn kestävää, mutta ei muovia ja O-rengas kumia vahingoittava.
Mikähän olisi hyvä?
Esim tämä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/600101/C ... asva-100ml" onclick="window.open(this.href);return false;
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: S212 ilmajousitus vuotaa/ tasoanturit jumittaa
Minä käytin hydraulisten kierreliitosten tiivistämiseen tarkoitettua Loctaittia. Liika kiristäminen aiheuttaa vain O-renkaan pursuamisen paikaltaan, mutta liiman voitelemana asentuu hyvin.simosami kirjoitti:Tuli vielä mieleen, että voisiko/olisiko syytä käyttää jotakin asennus vaseliinia lisä-tiivistyksenä putken ja liitinrungon välissä? Ja miksi ei O-renkaan ympärillä.
Pitäisi olla veden/öljyn kestävää, mutta ei muovia ja O-rengas kumia vahingoittava.
Mikähän olisi hyvä?
Esim tämä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/600101/C ... asva-100ml" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: S212 ilmajousitus vuotaa/ tasoanturit jumittaa
Tuli kanssa käytyä hakemassa liittimet kl:stä, letkua en viitsinyt ostaa kun hinta 1,5m pätkälle oli yli 20€. Pystyykös tuota etran letkua muotoilemaan / taivuttamaan lämmöllä? Ja oliko ihan hyllytavaraa vai joutuuko tilaamaan? Itseltäni en löytänyt niitä jatkokappaleita putkista, toki voi olla että ne jää sinne suojapeltien alle piiloon, pitikö ne muuten irroittaa operaatiossa? Tuli mieleen vielä, että letkun loppupää menee jouselle suojaletkun sisällä, olisiko hyvä laittaa vastaavaa letkua koko matkalle, ei ainakaan hinkaisi letkut toisiinsa kiinni ja olisi paremmin suojattu ulkoisilta tekijöiltä..?
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Re: S212 ilmajousitus vuotaa/ tasoanturit jumittaa
Kaikki ilmaputket ja liittimet on nyt vaihdettu. Tilanne ainakin ensimmäisen yön jälkeen on autolla sama eli perä laskee! Putkien vaihdon yhteydessä huomasin, että kompuralle menevässä putkessa oli hieman painetta, vaikka auto oli seisonut tallissa jo jonkin aikaa. Laitoin putken pään vesilasiin, enkä havainnut ainakaan isoja vuotoja. Jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt jättää putki lasiin ehkä pidemmäksi aikaa. Voiskohan vuoto tulla jakotukin kautta ja miten sen saisi testattua? Jakotukin jälkeen pussit ovat sauraava kohde. Mistä, minkälaisia ja millainen homma niiden vaihto tähän malliin mahtaa olla?
Re: S212 ilmajousitus vuotaa/ tasoanturit jumittaa
Jakotukista voi nyppäistä liittimen irti. Mittanauhalla korkeuksiin mittatulokset paperille, lattiasta lokarin reunaan. Jos vaikka sillä saisi rajattua vikaa.jantaka kirjoitti:Kaikki ilmaputket ja liittimet on nyt vaihdettu. Tilanne ainakin ensimmäisen yön jälkeen on autolla sama eli perä laskee! Putkien vaihdon yhteydessä huomasin, että kompuralle menevässä putkessa oli hieman painetta, vaikka auto oli seisonut tallissa jo jonkin aikaa. Laitoin putken pään vesilasiin, enkä havainnut ainakaan isoja vuotoja. Jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt jättää putki lasiin ehkä pidemmäksi aikaa. Voiskohan vuoto tulla jakotukin kautta ja miten sen saisi testattua? Jakotukin jälkeen pussit ovat sauraava kohde. Mistä, minkälaisia ja millainen homma niiden vaihto tähän malliin mahtaa olla?
Starissa on myös testiä, mutta en ole itse niihin syventynyt.
Stari helpottaa pussien vaihtoa. Voi käskyttää kompuraa päälle, että saa pussin ryhtiin ja paikalleen. Mutta ei ole ihan välttämätön sekään. Sinänsä ei ole kovin hankala. Mutta ei tarvi iroitella mitää tukivarsia tms.
Oliko KL:n liitin saman näköinen, kuin mersun varaosa numerolla ostetut?
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: S212 ilmajousitus vuotaa/ tasoanturit jumittaa
Ostin liittimet ja paksumman putken pätkän Lintosen kautta. Putkipaketin pussissa oli koodi A2123270745 ja pienemmissä liittimissä A0003270069. Paksumman putken liittimien koodit hukkasin, niitä ei ollut tai kuuluvat tuohon pakettiin. Kuten aiemmin on jo keskusteltu Etran putki istuu hyvin, vaikka ei täysin samalla ulkohalkaisijalla olekaan. Jos oikein muistan, niin liittimet näyttivät hyvin samanlaisilta alkuperäisiin verrattuna. En tajunnut räpätä kuvia vierekkain, kun oli niin kiire saada ne paikoilleen.
Re: S212 ilmajousitus vuotaa/ tasoanturit jumittaa
Alkuperäisosana tulivat jantakalle, ei meillä noita tarvikeosina yritetäkään hankkia jos lie saatavana.simosami kirjoitti:Oliko KL:n liitin saman näköinen, kuin mersun varaosa numerolla ostetut?
wiimax.fi
Re: S212 ilmajousitus vuotaa/ tasoanturit jumittaa
Tuolta linkistä löytyy varaosanumerot 212 korisiin tuon ilmajousituksen osalta.
http://merc.com.ua/mercedes-benz/cat/or ... 606c4e57in" onclick="window.open(this.href);return false;
http://merc.com.ua/mercedes-benz/cat/or ... eafba036ec" onclick="window.open(this.href);return false;
http://merc.com.ua/mercedes-benz/cat/or ... 606c4e57in" onclick="window.open(this.href);return false;
http://merc.com.ua/mercedes-benz/cat/or ... eafba036ec" onclick="window.open(this.href);return false;
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Re: S212 ilmajousitus vuotaa/ tasoanturit jumittaa
dealer kirjoitti:Alkuperäisosana tulivat jantakalle, ei meillä noita tarvikeosina yritetäkään hankkia jos lie saatavana.simosami kirjoitti:Oliko KL:n liitin saman näköinen, kuin mersun varaosa numerolla ostetut?
Tuossa ylhäällä minun postaamastani kuvassa on molemmat alkuperäisosia, toinen 2011 ja toinen 2016.
Pähkäilin, että jos ongelmana on olleet liittimet/letkut, niin voihan niissä olla ollut jokin pieni feelu. Nyt saattaa olla myynnissä parannettu versio, (tai sitten ei).
Tuosta letkun paksuudesta ( kuva ylhäällä) olisikos jostakin syystä onko se orginaali letku jotenkin turvonnut?
On se liittimen reikä kyllä tosi tarkasti 4.0mm, aika jämptisti Etran letku siihen uppoaa, ei heilu väljyyttä?
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: S212 ilmajousitus vuotaa/ tasoanturit jumittaa
Kaivelin vielä tallissa ja tämä voisi olla paksumman putken liitin A2213280065.
Jos noita uusia pusseja lähtee hommaamaan, niin saako Arnottit ostamalla kuinka paljon parempaa laatua? Hinnat näyttää pyörivän noin 200 alkuperäinen ja 300 Arnott. Yritin lueskella noita koodeja, mutta haastavaa on. Onko Airmaticin ja vain ilmaperän autoilla pusseissa eroa eli millä koodeilla lähden pusseja hakemaan?
Jos noita uusia pusseja lähtee hommaamaan, niin saako Arnottit ostamalla kuinka paljon parempaa laatua? Hinnat näyttää pyörivän noin 200 alkuperäinen ja 300 Arnott. Yritin lueskella noita koodeja, mutta haastavaa on. Onko Airmaticin ja vain ilmaperän autoilla pusseissa eroa eli millä koodeilla lähden pusseja hakemaan?
-
- Mersumies
- Viestit: 677
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: S212 ilmajousitus vuotaa/ tasoanturit jumittaa
ei se nyt noin voi mennä?jantaka kirjoitti: Jos noita uusia pusseja lähtee hommaamaan, niin saako Arnottit ostamalla kuinka paljon parempaa laatua? Hinnat näyttää pyörivän noin 200 alkuperäinen ja 300 Arnott.
2007 R 320cdi
Re: S212 ilmajousitus vuotaa/ tasoanturit jumittaa
Muotoilin huonosti tekstin eli varaosaliikkeen kautta ns. originaali vs arnott.
Re: S212 ilmajousitus vuotaa/ tasoanturit jumittaa
Orkkisosa jossain päälle 500€, minkä merkkinen lie sitten 200€ pussi.
wiimax.fi
Re: S212 ilmajousitus vuotaa/ tasoanturit jumittaa
Jos varaosaliike ilmoittaa että "orginal desing", on se kiinassa tehty.jantaka kirjoitti:Muotoilin huonosti tekstin eli varaosaliikkeen kautta ns. originaali vs arnott.
Re: S212 ilmajousitus vuotaa/ tasoanturit jumittaa
Saksasta alkuperäinen rahteineen n.400eurdealer kirjoitti:Orkkisosa jossain päälle 500€, minkä merkkinen lie sitten 200€ pussi.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Re: S212 ilmajousitus vuotaa/ tasoanturit jumittaa
Kävin hommaamassa liittimet ja letkut, odottaa vielä motivaatiota aloittaa vaihtotyö. Nuo oireet alkoivat vuosi sitten yli -15c pakkasilla, nyt vasen takakulma laskee jo +14c lämpöisessä tallissa vkl aikana tonttiin. Vikakoodeja kun olen lukenut xentryllä, niin satunnaisesti tulee vika: A19116 virtapiirin 30g sähköjännitteen raja-arvo alittunut.
Suodatin ja kuivain oli kunnossa ja mitään vuotoa ei ole löytynyt letkuista (testisprayllä tutkittu). Ehkä 1/10 kerroista saattaa pysyä perä ylhäällä useamman päivänkin..
Suodatin ja kuivain oli kunnossa ja mitään vuotoa ei ole löytynyt letkuista (testisprayllä tutkittu). Ehkä 1/10 kerroista saattaa pysyä perä ylhäällä useamman päivänkin..
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Re: S212 ilmajousitus vuotaa/ tasoanturit jumittaa
Lueskelin hieman ulkomaisia foorumeita ja törmäsin tällaiseen: http://mbworld.org/forums/w212-amg/4776 ... ked-5.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Onkohan alkupään s212:n pusseja vaihdeltu tehtaan piikkiin?
Re: S212 ilmajousitus vuotaa/ tasoanturit jumittaa
Tarkoitatko USA:ssa, muualla maailmassa vaiko peräti Suomessa?jantaka kirjoitti:Lueskelin hieman ulkomaisia foorumeita ja törmäsin tällaiseen: http://mbworld.org/forums/w212-amg/4776 ... ked-5.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Onkohan alkupään s212:n pusseja vaihdeltu tehtaan piikkiin?
Re: S212 ilmajousitus vuotaa/ tasoanturit jumittaa
Oma auto on euroopan tuontia vuodelta 2011. En tiedä, tekevätkö erilaisilla pusseilla esim. jenkkilään, mutta jos valmistusvikaa osissa on, niin saattaa niitä samoja vikoja löytyä pohjolastakin.
Re: S212 ilmajousitus vuotaa/ tasoanturit jumittaa
Kyllä ne osat on samoja, ainakin jos on Saksassa valmistettu auto ja varmaan muutenkin mutta se tehtaan piikkiin vaihtaminen ei juurikaan liity siihen minkälaisia osia on käytetty vaan siitä missä maassa sitä korvausta perätään.jantaka kirjoitti:Oma auto on euroopan tuontia vuodelta 2011. En tiedä, tekevätkö erilaisilla pusseilla esim. jenkkilään, mutta jos valmistusvikaa osissa on, niin saattaa niitä samoja vikoja löytyä pohjolastakin.
Re: S212 ilmajousitus vuotaa/ tasoanturit jumittaa
Tässä omia kokemuksia ja toivottavasti varoituksen sanaa muille.
N. vuosi sitten tammikuun kovat pakkaset aiheuttivat s212 takapään jousitukseen vauriota ja auton perä alkoi tippumaan. Auto on 2/2012 farkku ja sillä oli ajettu tuolloin n. 280tkm. Ilman kylmyys vaikutti perän vajoamisen nopeuteen. Huomattavaa oli, että perä vajosi suhteellisen tasaisesti eli tontissa n. 12h talviaikaan. Vähän vaihtelua ilman lämpötilan mukaan ja millaiseen asentoon auto oli pysäköity eli maaston epätasaisuus.
En asiaan reagoinut heti sen kummemmin koska auto pysyi tasossaan normaalisti päivän aikana pysäköitynä n. 8-10h, mutta pidemmän seisomisen aikana kylmässä pudotti itsensä alas. Jonkin verran luin asiasta netistä.
Tätä jatkui marraskuulle asti, kunnes ajattelin hoitaa homman kuntoon. Näin se suunnilleen meni:
1) Tasonsäädön venttiili oli epäilyn kohde numero yksi, koska vaikutti menevän alas tasaisesti. Tämä vaihdettiin koemielessä, mutta ei vaikutusta. vanha venttiili takaisin. Venttiilin vaihdon yhteydessä ilmat puhisivat pois letkuja pitkin, mutta vettä ei tullut ulos. Myös kompuralta tulevassa letkussa oli paine.
2) Pussit vaihtoon. Vaihdettiin Arnottin pussit taakse yksi kerrallaan, koska vaihtotyössä sattui haaveri toiselle pussille. edelleen auto meni tonttiin, mutta nyt näkyi pieniä muutoksia.
Huomioin muutoksia jo pussien vaihdon aikana, koska toinen vaurioitui vaihtotyössä. Vaurioituneessa pussissa oli reikä ja se suhisi huolella. Samalla kun vaurioitunut pussi suhisi itseään tyhjäksi pudottaen sen puolen reunan alas, alkoi venttiili päästämään terveeltä puolelta ilmaa vaurioituneelle puolelle tasaten auton peräpään asentoa. Kun perä oli pudonnut tarpeeksi, meni kompura päälle ja nosti auton taas ylös. Tämän jälkeen tapahtui sama kuvio uudestaan, jossa vaurioitunut pussi tyhjeni, venttiili siirsi painetta terveeltä puolelta vaurioituneelle kunnes kompura tuli hätiin.
Ei auttanut muu kuin laittaa alkuperiänen pussi takaisin paikalleen siksi aikaa, että saataisiin uusi asennusvaiheessa rikkoutuneen tilalle.
Seuraavana aamuna oli sitten tilanne tämä. Vanhan pussin puoli oli tontissa. uuden puolen pussi oli tyhjentynyt myös, mutta oli selvästi jäänyt johonkin rajaan, eikä laskenut alas asti. Juttelin tutun kanssa, jolla sama ongelma sillä erolla, että selvasti vain toisen puolen pussi rikki, niin samanlainen käytös. Perä laskee ajan funktiona, mutta ehjä puoli jää lopulta vähän ylemmäs.
3) Vaihdettiin jäljelle jäänyt vanha pussi uuteen. perä pysyi ylhäällä.
Noh tyytyväisenä ajelua vaan ja perän pysyessä ylhäällä.
Kunnes se huoltamattomuus sitten kostautui. Pakkaset tulivat ja malfunction valo alkoi palamaan. Pienillä pakkasilla perä kuitenkin toimi, koska ilmeisesti jostain tuli lämpöä sen verran, että jotain suli ja ilma virtasi. Seuraava episodi oli sitten se kovempi pakkasaamu.
Malfunction teksti oli mittaristossa hetken päästä liikkeellelähdöstä. Ennen liikkeelle lähtöä auto oli iloisesti ylhäällä vaikka pakkasta se -20 astetta. Töihin vaan. Töiden jälkeen kiinnitin huomiota, että perä oli aavistuksen alhaalla. Myöskin ihmettelin, että miksi tallista lähdön jälkeen malfunction-teksti oli mittaristossa eikä pitäis olla jäätäkäänmissään systeemissä.
Auto pajalle tutkimukseen ja seuravat asiat opittiin.
1) Kun kompuran pitäisi lähtee käymään, niin siinä oleva venttiili aukeaa ilman virtaamista varten pusseille. Kun kompura ei käynnistykkään, niin venttiili silti aukeaa ja ilma virtaa takaisin päin pusseilta. Joten aina kun kompura yrittää käynnistyä, niin ilmaa virtaa pois sitä kautta ja perä laskee.
2) Jos sulakkeet 12 ja 68 ovat ehjiä, niin silloin surettaa. Koska jäljellä olevat vikapisteet taitavat olla rele K67 (muistaakseni) tai sitten se sulakerasia F32 ja sulake 162. Itsellä oli sulakerasia F32:sta sulake 162 palanut kompressorin jumiutumisen takia (epäilen jäätymistä).
Sulakerasiaan F32 ei tällä hetkellä tietääkseni saa uutta sulaketta 162. Muuten sulakerasiassa on ihan midi-sulakkeita, joita saa varaosaliikkeistä. Sanotaan myös 'bolt down' sulakkeiksi.
Ilmeisesti kompura oli syväjäässä tai muuten pakkanen teki lopullista tuhoa. En ole vielä kompuraa avannut ja tutkinut. Kompura kuitenkin poltti 60A sulakkeen, joten vaihtoon vaan. Josko vanhasta kompurasta sitten vielävaraosa. Täytyykin tutkia, että kuinka esimerkiksi kuivain huolletaan?
Sitten se sulakerasia F32. Ei ole tarkoitettu huollettavaksi vaan vaihdetaan koko laatikko kerralla. Hintahan on sitten sen mukainen. Laatikon sisällä on yksi maxi-sulake ja sitten nippu erilaisia midisulakkeita. Valitettavasti tämä 60A sulake on yksi kolmen sulakkeen setistä, eikä näin ollen ns. midi-sulake. Littlefuse -niminen firma tekee ainakin saman näköisiä ja tämä sulake voisi mennä 'masterfuse' -nimellä.
Jos nyt jollakulla sattuu olemaan viallinen F32 pre fuse boxi, niin voisin olla kiinnostunut siitä, että ehjäisin tuon omani, josta on tosiaan mennyt vaan tuo yksi? Tai jos joku tietäisi, mistä noita sulakkeita saisi?
Sulakerasia on w212/s212 mallissa akun vieressä ja sinä on se akun "+-napa". Sellainen huomio, että F32 boksia ei kannata mitata siitä "latasta" vaan latan vieressä olevasta liittimestä. Latan takana on elektroniikkaa latan ja lähtöjen välillä. Viisaammat osannevat kertoa sen releboxin tehtävän.
Pussivuoto oli alkuperäinen syyllinen. Ikinä ei selvinnyt, kumpi puoli oli ensimmäinen, koska auto meni tasaisesti tonttiin. Luultavasti ylös-alas liikkeessä myös toinen pussi hajosi aikas nopsaan, koska molemmat oli lopulta rikki. Toivotaan, että Arnottit ovar laadullisesti parempia. Kompura tuli myös Arnottin laatikossa ja on samalta tehtaalta lähtöisin kuin mersun käyttämä wabco (muistinkohan merkin oikein).
Alkuperäiset pussit lienevät Bilsteinia?
J.M
N. vuosi sitten tammikuun kovat pakkaset aiheuttivat s212 takapään jousitukseen vauriota ja auton perä alkoi tippumaan. Auto on 2/2012 farkku ja sillä oli ajettu tuolloin n. 280tkm. Ilman kylmyys vaikutti perän vajoamisen nopeuteen. Huomattavaa oli, että perä vajosi suhteellisen tasaisesti eli tontissa n. 12h talviaikaan. Vähän vaihtelua ilman lämpötilan mukaan ja millaiseen asentoon auto oli pysäköity eli maaston epätasaisuus.
En asiaan reagoinut heti sen kummemmin koska auto pysyi tasossaan normaalisti päivän aikana pysäköitynä n. 8-10h, mutta pidemmän seisomisen aikana kylmässä pudotti itsensä alas. Jonkin verran luin asiasta netistä.
Tätä jatkui marraskuulle asti, kunnes ajattelin hoitaa homman kuntoon. Näin se suunnilleen meni:
1) Tasonsäädön venttiili oli epäilyn kohde numero yksi, koska vaikutti menevän alas tasaisesti. Tämä vaihdettiin koemielessä, mutta ei vaikutusta. vanha venttiili takaisin. Venttiilin vaihdon yhteydessä ilmat puhisivat pois letkuja pitkin, mutta vettä ei tullut ulos. Myös kompuralta tulevassa letkussa oli paine.
2) Pussit vaihtoon. Vaihdettiin Arnottin pussit taakse yksi kerrallaan, koska vaihtotyössä sattui haaveri toiselle pussille. edelleen auto meni tonttiin, mutta nyt näkyi pieniä muutoksia.
Huomioin muutoksia jo pussien vaihdon aikana, koska toinen vaurioitui vaihtotyössä. Vaurioituneessa pussissa oli reikä ja se suhisi huolella. Samalla kun vaurioitunut pussi suhisi itseään tyhjäksi pudottaen sen puolen reunan alas, alkoi venttiili päästämään terveeltä puolelta ilmaa vaurioituneelle puolelle tasaten auton peräpään asentoa. Kun perä oli pudonnut tarpeeksi, meni kompura päälle ja nosti auton taas ylös. Tämän jälkeen tapahtui sama kuvio uudestaan, jossa vaurioitunut pussi tyhjeni, venttiili siirsi painetta terveeltä puolelta vaurioituneelle kunnes kompura tuli hätiin.
Ei auttanut muu kuin laittaa alkuperiänen pussi takaisin paikalleen siksi aikaa, että saataisiin uusi asennusvaiheessa rikkoutuneen tilalle.
Seuraavana aamuna oli sitten tilanne tämä. Vanhan pussin puoli oli tontissa. uuden puolen pussi oli tyhjentynyt myös, mutta oli selvästi jäänyt johonkin rajaan, eikä laskenut alas asti. Juttelin tutun kanssa, jolla sama ongelma sillä erolla, että selvasti vain toisen puolen pussi rikki, niin samanlainen käytös. Perä laskee ajan funktiona, mutta ehjä puoli jää lopulta vähän ylemmäs.
3) Vaihdettiin jäljelle jäänyt vanha pussi uuteen. perä pysyi ylhäällä.
Noh tyytyväisenä ajelua vaan ja perän pysyessä ylhäällä.
Kunnes se huoltamattomuus sitten kostautui. Pakkaset tulivat ja malfunction valo alkoi palamaan. Pienillä pakkasilla perä kuitenkin toimi, koska ilmeisesti jostain tuli lämpöä sen verran, että jotain suli ja ilma virtasi. Seuraava episodi oli sitten se kovempi pakkasaamu.
Malfunction teksti oli mittaristossa hetken päästä liikkeellelähdöstä. Ennen liikkeelle lähtöä auto oli iloisesti ylhäällä vaikka pakkasta se -20 astetta. Töihin vaan. Töiden jälkeen kiinnitin huomiota, että perä oli aavistuksen alhaalla. Myöskin ihmettelin, että miksi tallista lähdön jälkeen malfunction-teksti oli mittaristossa eikä pitäis olla jäätäkäänmissään systeemissä.
Auto pajalle tutkimukseen ja seuravat asiat opittiin.
1) Kun kompuran pitäisi lähtee käymään, niin siinä oleva venttiili aukeaa ilman virtaamista varten pusseille. Kun kompura ei käynnistykkään, niin venttiili silti aukeaa ja ilma virtaa takaisin päin pusseilta. Joten aina kun kompura yrittää käynnistyä, niin ilmaa virtaa pois sitä kautta ja perä laskee.
2) Jos sulakkeet 12 ja 68 ovat ehjiä, niin silloin surettaa. Koska jäljellä olevat vikapisteet taitavat olla rele K67 (muistaakseni) tai sitten se sulakerasia F32 ja sulake 162. Itsellä oli sulakerasia F32:sta sulake 162 palanut kompressorin jumiutumisen takia (epäilen jäätymistä).
Sulakerasiaan F32 ei tällä hetkellä tietääkseni saa uutta sulaketta 162. Muuten sulakerasiassa on ihan midi-sulakkeita, joita saa varaosaliikkeistä. Sanotaan myös 'bolt down' sulakkeiksi.
Ilmeisesti kompura oli syväjäässä tai muuten pakkanen teki lopullista tuhoa. En ole vielä kompuraa avannut ja tutkinut. Kompura kuitenkin poltti 60A sulakkeen, joten vaihtoon vaan. Josko vanhasta kompurasta sitten vielävaraosa. Täytyykin tutkia, että kuinka esimerkiksi kuivain huolletaan?
Sitten se sulakerasia F32. Ei ole tarkoitettu huollettavaksi vaan vaihdetaan koko laatikko kerralla. Hintahan on sitten sen mukainen. Laatikon sisällä on yksi maxi-sulake ja sitten nippu erilaisia midisulakkeita. Valitettavasti tämä 60A sulake on yksi kolmen sulakkeen setistä, eikä näin ollen ns. midi-sulake. Littlefuse -niminen firma tekee ainakin saman näköisiä ja tämä sulake voisi mennä 'masterfuse' -nimellä.
Jos nyt jollakulla sattuu olemaan viallinen F32 pre fuse boxi, niin voisin olla kiinnostunut siitä, että ehjäisin tuon omani, josta on tosiaan mennyt vaan tuo yksi? Tai jos joku tietäisi, mistä noita sulakkeita saisi?
Sulakerasia on w212/s212 mallissa akun vieressä ja sinä on se akun "+-napa". Sellainen huomio, että F32 boksia ei kannata mitata siitä "latasta" vaan latan vieressä olevasta liittimestä. Latan takana on elektroniikkaa latan ja lähtöjen välillä. Viisaammat osannevat kertoa sen releboxin tehtävän.
Pussivuoto oli alkuperäinen syyllinen. Ikinä ei selvinnyt, kumpi puoli oli ensimmäinen, koska auto meni tasaisesti tonttiin. Luultavasti ylös-alas liikkeessä myös toinen pussi hajosi aikas nopsaan, koska molemmat oli lopulta rikki. Toivotaan, että Arnottit ovar laadullisesti parempia. Kompura tuli myös Arnottin laatikossa ja on samalta tehtaalta lähtöisin kuin mersun käyttämä wabco (muistinkohan merkin oikein).
Alkuperäiset pussit lienevät Bilsteinia?
J.M
03.04.1990 MB 300 TDT; 21.01.2009 E220 CDI; 07.02.2012 E200 CDI BE A PB
Re: S212 ilmajousitus vuotaa/ tasoanturit jumittaa
@jarno m
Hyvä tarina, monta hyvää neuvoa.
Venttiilin pois poistaa helposti häiritsemästä vian etsintää: vetää liittimimen irti, on siinä vetokoukkun vasemmalla puolella. Ja sitten aamulla voi helposti laittaa takaisin
Kompuran kuivaimen huolto on tosiaan ensimmäinen, mikä kannattaa tehdä. Tuhoaa muuten lopulta itsensä, jos jäätyy kunnolla.
Itsellä vika oli letkuissa/liittimissä. Miksi vuotaa, se ei selvinnyt.
Hyvä tarina, monta hyvää neuvoa.
Venttiilin pois poistaa helposti häiritsemästä vian etsintää: vetää liittimimen irti, on siinä vetokoukkun vasemmalla puolella. Ja sitten aamulla voi helposti laittaa takaisin
Kompuran kuivaimen huolto on tosiaan ensimmäinen, mikä kannattaa tehdä. Tuhoaa muuten lopulta itsensä, jos jäätyy kunnolla.
Itsellä vika oli letkuissa/liittimissä. Miksi vuotaa, se ei selvinnyt.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: S212 ilmajousitus vuotaa/ tasoanturit jumittaa
Tervehdys,
2010 220 CDI S212 pelkkä perän tasonsäätö on alla ja rullailtu 265 tkm ennen kuin nyt loppusyksystä ilmeni oireita perän kanssa. Tilanne siis se, että perä laskeutui yön aikana tasaisesti molemmin puolin muutaman sentin. Kahdessa päivässä melkein pohjaan asti. Välillä päiviä / öitä jolloin perä pysyi ryhdissään.
Ensimmäisenä hain vuotoja paineilmaputkien liittimistä kompressorin, jakoventtiilin sekä pussien päistä, tasoanturien jumittamisesta yms. Aina kuitenkin käynnistyksen jälkeen perä nousi reippaasti ylös. Valui myös lämpimässä tallissa yöpyessään alaspäin.
Kompressori tuli irrotettua ja kuivain avattua. Ryynit olivat läpimärkiä ja ryynikotelossa vettä. Koitin katsella uusia silikagel-papanoita, mutta Tampereelta en löytänyt kuin TAVO:sta parin kilon ämpäreissä (á 50e), joten kuivasin vanhat isossa avoimessa astiassa kuumailmapuhaltimella ja koitin saada ylimääräiset kosteudet muualtakin kompurasta pois. Takaisin kasaan ja paikalleen, mutta vika jatkui. Alla kuva kompurasta. Irrotus helppo, koppa auki, sähköt ja ilma irti, kompura pöydälle ja töihin. Alla pari kuvaa kompressorista purettuna. Sylinterin ruuvit irti, jotta kuivain ja sylinterin kansi lähtee irti. Sama systeemi kuin w211 kompurassa, josta täällä olikin seikkaperäinen esitys.


Tämä ei kuitenkaan auttanut, joten päätin pistää pussit tilaukseen. Otin JMtechiltä ja seuraavaksi päiväksi sain ne edullisemmat, ei Arnottin, pussit. Kiitokset heille asennusvinkeistä ja nopeasta toimituksesta. Vaihtotyö meni aika mutkattomasti ilman nosturia. Auto ylös, tukivarren muovisuoja irti, venttiilin päästä putki irti ja ilmat pois. Pussi oli vähän jumissa alapäästään kupissaan, mutta vasaralla naputtamalla nousi ylös.
Kuva venttiilistä ja osanumerosta.

Ostin Veholta pari varaliitintä jos tulee kämmittyä, hinta 5,60e / kpl.
Pussi irtosi yläpäästä nyppäämällä, siellä oli sellainen muoviohjuri, joka kiertyy irti. Ruuvasin sen pois tieltä, etten rikkoisi vanhaa irrottaessa tai uutta asentaessa.


Pussin pään liittimet vähän ahtaassa paikassa. Puhaltelin myös putket paineilmalla läpi ettei jää kosteutta putkiin. Pussin mukana tuli uudet liittimet.
Uudet pussit menivät paikalleen siten, että putsasin alakupin, vähän rasvaa kuppiin, kaveri painoksi navan päälle, jotta tukivarsi laskeutuu ja uusi pussi mestoille. Uutta pussia täytettiin venttiilin pään avoimesta putkesta pistoolilla, jotta molemmat päät pussista paikallaan. Tämän jälkeen rengas paikalleen, venttiilin päästä putki kiinni ja tunkkia alas niin, että rengas alle normaalin ajokorkeuden (n. 3 cm). Tämän jälkeen auto käyntiin ja auton kompuralla pussi täyteen.
Vanhassa pussissa ei näkynyt varsinaisia halkeamia, mutta täysin avoimeksi täytettynä näkyi pieniä jälkiä taitoksessa.



Tämän jälkeen ajettu noin 15 km, ajotuntuma oli normaali ja nyt yön parkissa. Asennusohjeista en mene takuuseen, että menikö aapisen mukaan, mutta maalaisjärjellä..
Huomenna näkyy onko pudonnut vai ei. Jos ei vielä pysy ylhäällä, pitänee vaihtaa jakoventtiilin liittimet tai venttiili.
2010 220 CDI S212 pelkkä perän tasonsäätö on alla ja rullailtu 265 tkm ennen kuin nyt loppusyksystä ilmeni oireita perän kanssa. Tilanne siis se, että perä laskeutui yön aikana tasaisesti molemmin puolin muutaman sentin. Kahdessa päivässä melkein pohjaan asti. Välillä päiviä / öitä jolloin perä pysyi ryhdissään.
Ensimmäisenä hain vuotoja paineilmaputkien liittimistä kompressorin, jakoventtiilin sekä pussien päistä, tasoanturien jumittamisesta yms. Aina kuitenkin käynnistyksen jälkeen perä nousi reippaasti ylös. Valui myös lämpimässä tallissa yöpyessään alaspäin.
Kompressori tuli irrotettua ja kuivain avattua. Ryynit olivat läpimärkiä ja ryynikotelossa vettä. Koitin katsella uusia silikagel-papanoita, mutta Tampereelta en löytänyt kuin TAVO:sta parin kilon ämpäreissä (á 50e), joten kuivasin vanhat isossa avoimessa astiassa kuumailmapuhaltimella ja koitin saada ylimääräiset kosteudet muualtakin kompurasta pois. Takaisin kasaan ja paikalleen, mutta vika jatkui. Alla kuva kompurasta. Irrotus helppo, koppa auki, sähköt ja ilma irti, kompura pöydälle ja töihin. Alla pari kuvaa kompressorista purettuna. Sylinterin ruuvit irti, jotta kuivain ja sylinterin kansi lähtee irti. Sama systeemi kuin w211 kompurassa, josta täällä olikin seikkaperäinen esitys.


Tämä ei kuitenkaan auttanut, joten päätin pistää pussit tilaukseen. Otin JMtechiltä ja seuraavaksi päiväksi sain ne edullisemmat, ei Arnottin, pussit. Kiitokset heille asennusvinkeistä ja nopeasta toimituksesta. Vaihtotyö meni aika mutkattomasti ilman nosturia. Auto ylös, tukivarren muovisuoja irti, venttiilin päästä putki irti ja ilmat pois. Pussi oli vähän jumissa alapäästään kupissaan, mutta vasaralla naputtamalla nousi ylös.
Kuva venttiilistä ja osanumerosta.

Ostin Veholta pari varaliitintä jos tulee kämmittyä, hinta 5,60e / kpl.
Pussi irtosi yläpäästä nyppäämällä, siellä oli sellainen muoviohjuri, joka kiertyy irti. Ruuvasin sen pois tieltä, etten rikkoisi vanhaa irrottaessa tai uutta asentaessa.


Pussin pään liittimet vähän ahtaassa paikassa. Puhaltelin myös putket paineilmalla läpi ettei jää kosteutta putkiin. Pussin mukana tuli uudet liittimet.
Uudet pussit menivät paikalleen siten, että putsasin alakupin, vähän rasvaa kuppiin, kaveri painoksi navan päälle, jotta tukivarsi laskeutuu ja uusi pussi mestoille. Uutta pussia täytettiin venttiilin pään avoimesta putkesta pistoolilla, jotta molemmat päät pussista paikallaan. Tämän jälkeen rengas paikalleen, venttiilin päästä putki kiinni ja tunkkia alas niin, että rengas alle normaalin ajokorkeuden (n. 3 cm). Tämän jälkeen auto käyntiin ja auton kompuralla pussi täyteen.
Vanhassa pussissa ei näkynyt varsinaisia halkeamia, mutta täysin avoimeksi täytettynä näkyi pieniä jälkiä taitoksessa.



Tämän jälkeen ajettu noin 15 km, ajotuntuma oli normaali ja nyt yön parkissa. Asennusohjeista en mene takuuseen, että menikö aapisen mukaan, mutta maalaisjärjellä..
Huomenna näkyy onko pudonnut vai ei. Jos ei vielä pysy ylhäällä, pitänee vaihtaa jakoventtiilin liittimet tai venttiili.
Re: S212 ilmajousitus vuotaa/ tasoanturit jumittaa
Jarno M:n ja simosamin kirjotuksiin liittyen, otin myös jakoventtiilin ohjauksen irti venttiililtä kuivaimen avaamisen jälkeen yöksi, mutta aamulla oli sama tilanne. Epäilin myös liian viisasta elektroniikkaa eli automaattista tasausta jos toinen puoli putoaa, toinen kompensoi.
Vuoden vaihteessa itselle kävi myös niin, että perä oli pysynyt ylhäällä yön yli. Käynnistin auton ja tarkistin, että nouseeko, ei noussut eli taso oli kohdallaan. Kuitenkin n. 10 min kuluttua autoon hypätessä tuli teksti "Vehicle rising.. please wait". Ihmettelin tilannetta ja hyppäsin autosta ulos katsomaan -> Kas, perä täysin tontissa muutamassa sekunnissa ja kompura käy, mutta mitään ei tapahdu.. Päätin lähteä kotia kohti perä tontissa ja muutaman kilometrin kuluttua perä nousi takaisin normaaliin korkeuteen.
Ilmeisesti tyhjennysventtiili oli jäätynyt auki, jolloin kompressorin paine ei mennyt jakoventtiilille asti. Tämä oli tosin ainoa kerta, tyhjennysventtiili tuli myös avattua ja silloin siellä oli kosteutta. Tämä siis ennen kuivaimen purkamista.
Vuoden vaihteessa itselle kävi myös niin, että perä oli pysynyt ylhäällä yön yli. Käynnistin auton ja tarkistin, että nouseeko, ei noussut eli taso oli kohdallaan. Kuitenkin n. 10 min kuluttua autoon hypätessä tuli teksti "Vehicle rising.. please wait". Ihmettelin tilannetta ja hyppäsin autosta ulos katsomaan -> Kas, perä täysin tontissa muutamassa sekunnissa ja kompura käy, mutta mitään ei tapahdu.. Päätin lähteä kotia kohti perä tontissa ja muutaman kilometrin kuluttua perä nousi takaisin normaaliin korkeuteen.
Ilmeisesti tyhjennysventtiili oli jäätynyt auki, jolloin kompressorin paine ei mennyt jakoventtiilille asti. Tämä oli tosin ainoa kerta, tyhjennysventtiili tuli myös avattua ja silloin siellä oli kosteutta. Tämä siis ennen kuivaimen purkamista.
Re: S212 ilmajousitus vuotaa/ tasoanturit jumittaa
Moi,
Khissalla hieno kuvaus tuosta työstä. Juurikin pussien täyttövaiheessa kävi haaveri, jolloin pussin yläpää ei ollutkaan paikallaan. Täytettäesse se koriruuvin kärki sitten ei mennytkään siihen koloonsa. Semmonen "Double-check" paikka. hyvä vinkki tuo pistoolipuhaltelu pussin täyttöön paikalleen.
Itsellä ei muuten irronnut vasaran koputtelulla. Alatukivarsi irti ja kunnolla lekaa. Oli sitten muuten lujassa. Onneksi se tukivarsi on suhteellisen helposti irtoova.
Itse kanssa puhaltelin tallikompuralla pussit suoriksi. Nirhaumaa alapäässä. Tosin kuskinpuolen pussin suojakuori oli alapäästään rikki.
Kun otin sitä suojakuorta pois pussin päältä, niin kävi kyllä mielessä sen sitkeydestä johtuen, että mekaanisen rikkoutumisen on täytynyt aiheutta joku muu kuin tiesuola. Kuvassa näkyyykin vielä vaurioitunut suoja.
Tein kuskinpuolen pussille perinteisen sylkitestin pahimpaan kohtaan paineilmapistoolin avustuksella ja tulos pli positiivinen.
Repsikan puolen pussukka oli samalla lailla nirhautunut, mutta en sitten enää sylkitestaillut. Repsikan puolen pussin suokamuovi oli ehjä.
Käytin muuten vanhan kompuran ryynit eilen illalla uunissa. Sata astetta ja 2,5h. Kaunis roosan väri vaihtui sellaiseksi likaisen valkoiseksi.
Kompuran ilmankuivaimen osuus on purettuna ja odottaa putsausta sekä lopullista ilmakuivausta. Varmuudeksi vielä testaan sen sähkömoottorin toiminnan, vaikka uskonkin sen olevan ok.
Kellään muuten tietoa, millä kompuran mäntä "voitelee". En arvannut tuosta Khissan kuvasta ja en ole noin pitkälle purkanut.
Vehon setäkö osaa myydä uudet letkuliittimet kompuran päähän?
Minulla on vielä vanhat letkut paikallaan ja tietenkin se venttiili.
J.M
Khissalla hieno kuvaus tuosta työstä. Juurikin pussien täyttövaiheessa kävi haaveri, jolloin pussin yläpää ei ollutkaan paikallaan. Täytettäesse se koriruuvin kärki sitten ei mennytkään siihen koloonsa. Semmonen "Double-check" paikka. hyvä vinkki tuo pistoolipuhaltelu pussin täyttöön paikalleen.
Itsellä ei muuten irronnut vasaran koputtelulla. Alatukivarsi irti ja kunnolla lekaa. Oli sitten muuten lujassa. Onneksi se tukivarsi on suhteellisen helposti irtoova.
Itse kanssa puhaltelin tallikompuralla pussit suoriksi. Nirhaumaa alapäässä. Tosin kuskinpuolen pussin suojakuori oli alapäästään rikki.
Kun otin sitä suojakuorta pois pussin päältä, niin kävi kyllä mielessä sen sitkeydestä johtuen, että mekaanisen rikkoutumisen on täytynyt aiheutta joku muu kuin tiesuola. Kuvassa näkyyykin vielä vaurioitunut suoja.
Tein kuskinpuolen pussille perinteisen sylkitestin pahimpaan kohtaan paineilmapistoolin avustuksella ja tulos pli positiivinen.
Repsikan puolen pussukka oli samalla lailla nirhautunut, mutta en sitten enää sylkitestaillut. Repsikan puolen pussin suokamuovi oli ehjä.
Käytin muuten vanhan kompuran ryynit eilen illalla uunissa. Sata astetta ja 2,5h. Kaunis roosan väri vaihtui sellaiseksi likaisen valkoiseksi.
Kompuran ilmankuivaimen osuus on purettuna ja odottaa putsausta sekä lopullista ilmakuivausta. Varmuudeksi vielä testaan sen sähkömoottorin toiminnan, vaikka uskonkin sen olevan ok.
Kellään muuten tietoa, millä kompuran mäntä "voitelee". En arvannut tuosta Khissan kuvasta ja en ole noin pitkälle purkanut.
Vehon setäkö osaa myydä uudet letkuliittimet kompuran päähän?
Minulla on vielä vanhat letkut paikallaan ja tietenkin se venttiili.
J.M
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
03.04.1990 MB 300 TDT; 21.01.2009 E220 CDI; 07.02.2012 E200 CDI BE A PB
Re: S212 ilmajousitus vuotaa/ tasoanturit jumittaa
Selkeää tekstiä yllä.
Laitan tähän vielä Silica Gel linkin
Pingi kosteudenpoistaja. Tässä neuvotaan kuivaamaan mikrouunissa, 2-3min.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/605303/ ... ttava-300g" onclick="window.open(this.href);return false;
Ilmansuodatin Motonetista
Tilaavat pyydettäessä noudettavaksi omaan myymälään, silloin ei pitäisi mennä toimituskuluja.
Orginal: Mann+Hummel WK32/7 (S212)(10/10mm letkut) Mercedes A2123200169
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/160327/504106" onclick="window.open(this.href);return false;
Laitan tähän vielä Silica Gel linkin
Pingi kosteudenpoistaja. Tässä neuvotaan kuivaamaan mikrouunissa, 2-3min.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/605303/ ... ttava-300g" onclick="window.open(this.href);return false;
Ilmansuodatin Motonetista
Tilaavat pyydettäessä noudettavaksi omaan myymälään, silloin ei pitäisi mennä toimituskuluja.
Orginal: Mann+Hummel WK32/7 (S212)(10/10mm letkut) Mercedes A2123200169
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/160327/504106" onclick="window.open(this.href);return false;
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: S212 ilmajousitus vuotaa/ tasoanturit jumittaa
Kakkeliahan tuolla pussin ja kiinnikkeen välissä näyttää olevan joka aiheuttanut nirhaumat pusseihin.
Onko näillä autoilla joista pussit rikki ajeltu sorateillä kuinka paljon?
Onko näillä autoilla joista pussit rikki ajeltu sorateillä kuinka paljon?
S205 250 Bluetec A Avantgarde airmatic -15
S203 200 Cdi A Elegance -06
Ex S212 300/350 Cdi A Avantgarde -10
Ex W203 200 Cdi A Classic -01
Ex S204 220 Cdi A -08
Ex S211 320 Cdi A -04
Ex S123 300D -A 80
Ex W124 230 A -91
Ex W210 200 Cdi A -01
Ex W201 190E
Ex S210 230 A -96
Ex S124 200D -88
S203 200 Cdi A Elegance -06
Ex S212 300/350 Cdi A Avantgarde -10
Ex W203 200 Cdi A Classic -01
Ex S204 220 Cdi A -08
Ex S211 320 Cdi A -04
Ex S123 300D -A 80
Ex W124 230 A -91
Ex W210 200 Cdi A -01
Ex W201 190E
Ex S210 230 A -96
Ex S124 200D -88