Tuli tossa kesällä hankittua mese -00 e320 sidi. Nyt olisi tarkoitus asentaa webasto ja vetokoukku ky. masinaan. Ostin c-kit sarjan (ajantimen) ja nyt olisi vielä auki miten saan puhaltimen toimimaan kun webasto menee päälle. Eli onko kellään tietoa mistä löytyy paikka (piuhat) jolla asia saadaan hoidettua. Sähkökuvia ym. Samoin löytyykö autosta paikka jossa on koukkuun tarvittavat johdot ( blugi) liitynnälle, tahi tieto miten se tehdään. kiitokset jo etukäteen
Webasto ja sähköliitäntä miten??
Webasto ja sähköliitäntä miten??
Morot asiantuntijat,
Tuli tossa kesällä hankittua mese -00 e320 sidi. Nyt olisi tarkoitus asentaa webasto ja vetokoukku ky. masinaan. Ostin c-kit sarjan (ajantimen) ja nyt olisi vielä auki miten saan puhaltimen toimimaan kun webasto menee päälle. Eli onko kellään tietoa mistä löytyy paikka (piuhat) jolla asia saadaan hoidettua. Sähkökuvia ym. Samoin löytyykö autosta paikka jossa on koukkuun tarvittavat johdot ( blugi) liitynnälle, tahi tieto miten se tehdään. kiitokset jo etukäteen
Tuli tossa kesällä hankittua mese -00 e320 sidi. Nyt olisi tarkoitus asentaa webasto ja vetokoukku ky. masinaan. Ostin c-kit sarjan (ajantimen) ja nyt olisi vielä auki miten saan puhaltimen toimimaan kun webasto menee päälle. Eli onko kellään tietoa mistä löytyy paikka (piuhat) jolla asia saadaan hoidettua. Sähkökuvia ym. Samoin löytyykö autosta paikka jossa on koukkuun tarvittavat johdot ( blugi) liitynnälle, tahi tieto miten se tehdään. kiitokset jo etukäteen
MB mopo e320 cdi
- Jani Anttila
- Mersumies

- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Tuon puhaltimen saa toimimaan kun laitat sopivankokoisen vaihtokärkisen releen.
Releen ohjaus tulee webaston 6-napaisesta liittimestä (ei ole kuin yksi 6-nap) nastasta 4, eli siis ko. nastasta johto releen käämille, jolloinka veden lämpötilan noustessa x-asteeseen rele vetää ja puhallin lähtee päälle. releen kärjethän luonnollisesti laitat siten että lepotilassa kiinni oleva kärki tuo sähkön akulta puhaltimelle silloin kun webasto ei ole päällä. Toisen kärjen kautta sähkö tulisi siis suoraan akulta puhaltimelle, mutta vain silloin kun rele vetää.
Olikos tarpeeksi epäselvää? No karhua on hyvä syyttää
Releen ohjaus tulee webaston 6-napaisesta liittimestä (ei ole kuin yksi 6-nap) nastasta 4, eli siis ko. nastasta johto releen käämille, jolloinka veden lämpötilan noustessa x-asteeseen rele vetää ja puhallin lähtee päälle. releen kärjethän luonnollisesti laitat siten että lepotilassa kiinni oleva kärki tuo sähkön akulta puhaltimelle silloin kun webasto ei ole päällä. Toisen kärjen kautta sähkö tulisi siis suoraan akulta puhaltimelle, mutta vain silloin kun rele vetää.
Olikos tarpeeksi epäselvää? No karhua on hyvä syyttää
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Morot ja kiitokset tähänastisista vastauksista,
Viheet hyviä, mutta kun ei viitsisi purkaa koko autoa, niin mistä löytyisisi piuhat puhaltimelle helpoimmin?
Oma toteamus kun tutkin webastoa. Jossain muissa topikeissa oli myös webasto asiaa, että kallis laittaa päälle helposti. Tutkin asiaa ja päädyin seuraavanölaiseen "köyhänmiehen" kytkentään. E-sarjalaisissa on tämä parkkilämppäri asento REST kytkin, kun kysestä nappulaa painaa lähtee puhallin pyörimään 1-2 asennossa ja sähköinen kirtovesipunppu alkaa pyöriä (mootorin etupuolella paisuntasäilön alapuolle noin). Tähän pumpun piuhaan kytketään rele (rele siksi, että punpulla on kokoajan päällä +12V pöyriminen saadaan aikaan tuomalla pumpulle maata - painettaessa rest nappulaa), josta kytketään webaston kuusinapaisen liitimen nastaan kolme + 12v ja webasto käynnistyy. Eli kun painetaan rest kytkintä saadaan aikaan webaston kytkeytyminen päälle ja mootori alkaa lämmetä sisätiloja myöten. Tässä on huomioitava, että on manuaalinen tapa ei saa pitää liian kauan päällä.
Kehitelkää ja kommentoikaa.
Viheet hyviä, mutta kun ei viitsisi purkaa koko autoa, niin mistä löytyisisi piuhat puhaltimelle helpoimmin?
Oma toteamus kun tutkin webastoa. Jossain muissa topikeissa oli myös webasto asiaa, että kallis laittaa päälle helposti. Tutkin asiaa ja päädyin seuraavanölaiseen "köyhänmiehen" kytkentään. E-sarjalaisissa on tämä parkkilämppäri asento REST kytkin, kun kysestä nappulaa painaa lähtee puhallin pyörimään 1-2 asennossa ja sähköinen kirtovesipunppu alkaa pyöriä (mootorin etupuolella paisuntasäilön alapuolle noin). Tähän pumpun piuhaan kytketään rele (rele siksi, että punpulla on kokoajan päällä +12V pöyriminen saadaan aikaan tuomalla pumpulle maata - painettaessa rest nappulaa), josta kytketään webaston kuusinapaisen liitimen nastaan kolme + 12v ja webasto käynnistyy. Eli kun painetaan rest kytkintä saadaan aikaan webaston kytkeytyminen päälle ja mootori alkaa lämmetä sisätiloja myöten. Tässä on huomioitava, että on manuaalinen tapa ei saa pitää liian kauan päällä.
Kehitelkää ja kommentoikaa.
MB mopo e320 cdi
Liitin löytyy...
Eilen illalla paikallistin omasta E220CDi:stä sen sieltä jalkalistan alta, tai oikeammin se oli lähempänä "käsi"jarrupoljinta. Otin sen jalkalistan ja sen etupuolella olevan muovin (1-ruuvi keskellä) pois ja sieltä löytyikin useampikin liitin.
Liittimeen menee kolme piuhaa ja tulee kaksi pois. Tuo ohjaus tulee siihen yksinäiseen (ei voi erehtyä kun kaikki muut piuhat on kytketty, muissakin liittimissä).
Liitin on melko kookas ja ne kaksi kytkettyä piuhaa on varmaan 6mm piuhoja, eli paksuja. Ohjauspiuha 2mm ja minulla väriltään harmaa/valkoinen.
Toivottavasti löytyy.
Liittimeen menee kolme piuhaa ja tulee kaksi pois. Tuo ohjaus tulee siihen yksinäiseen (ei voi erehtyä kun kaikki muut piuhat on kytketty, muissakin liittimissä).
Liitin on melko kookas ja ne kaksi kytkettyä piuhaa on varmaan 6mm piuhoja, eli paksuja. Ohjauspiuha 2mm ja minulla väriltään harmaa/valkoinen.
Toivottavasti löytyy.
Kiitokset Aaronille
Sieltähän jarrupolkimen luota löytyi liitin, josta saatiin puhallin toimimaan oikein.
Sain myös saksalaisen autokohtaisen ohjeen kytkennöistä, laitan siitä olennaisia osia tähän jatkoksi viikon kuluessa. Mielenkiitoinen asia oli asennusajat webastolle. C-kit asennus max. 2 tuntia ja koko webasto 4 tuntia. Ajat ovat ammattilaisen ja ky. mallin tuntijoille. Nyt kun kaikki tieto on ongittu, sanoisin itsekin, että varsin simppeli homma asentaa webasto tai c-kit eemeliin.
Palaillaan
Sain myös saksalaisen autokohtaisen ohjeen kytkennöistä, laitan siitä olennaisia osia tähän jatkoksi viikon kuluessa. Mielenkiitoinen asia oli asennusajat webastolle. C-kit asennus max. 2 tuntia ja koko webasto 4 tuntia. Ajat ovat ammattilaisen ja ky. mallin tuntijoille. Nyt kun kaikki tieto on ongittu, sanoisin itsekin, että varsin simppeli homma asentaa webasto tai c-kit eemeliin.
Palaillaan
MB mopo e320 cdi
Odotellaan
Ihan mielenkiinnosta odotan millaiset kaaviot saat kaiken kansan nähtäviksi.
Oma asennus on viimeistelyä vailla valmis.
Asensin telestart T80, ilman ajastinkelloa ja asennussarjaa. Foorumilaisten opastamana tuli vierailtua Motonetin releosastolla. Pari relettä ja sulakerasia niin sehän oli kytkentää vaille valmis.
Eilen otin ensimmäiset höyryt webastosta painamalla kaukosäätimestä
Vesipumppu (auton oma sähköinen) oli hankalin toteutettava kun sen sähköt meni ihan hilseen yli, jos siihen syötti suoraan 12V niin koko autoon tuli virrat ja maadoituskin sille tulee jotenkin ihan mystisesti. Tämä kuitenkin ratkesi asentamalla vaihtorele ohjaamaan tuota.
Oma asennus on viimeistelyä vailla valmis.
Asensin telestart T80, ilman ajastinkelloa ja asennussarjaa. Foorumilaisten opastamana tuli vierailtua Motonetin releosastolla. Pari relettä ja sulakerasia niin sehän oli kytkentää vaille valmis.
Eilen otin ensimmäiset höyryt webastosta painamalla kaukosäätimestä
Vesipumppu (auton oma sähköinen) oli hankalin toteutettava kun sen sähköt meni ihan hilseen yli, jos siihen syötti suoraan 12V niin koko autoon tuli virrat ja maadoituskin sille tulee jotenkin ihan mystisesti. Tämä kuitenkin ratkesi asentamalla vaihtorele ohjaamaan tuota.
C-Kit sarjan (ajastin) asennus alkuperäiseen lisälämmittimeen E-sarjan W210 meseen.
• Sulakerasia + releet kytketään sopivaan paikkaan konehuoneeseen mieluummin lähelle salakeita.
• Päävirtajohto kytketään riittävään sähkönsyöttöön. Käytännössä riittää melkein mikä vaan, koska mesessä ei kuljeteta suuria virtoja hässäkän läpi vain herätteet.
• Maadoitukset kytketään kaikki (5 tai jotain ruskeat johdot) hyvin.
• Kellon ja puhaltimen johdot viedään sisälle sulakerasian alta, eli sulake rasia + releet irti alta paljastuu superlonilla tukittu aukko joka johtaa sisätiloihin.
• Vesipumpulle ja lämmittimelle (musta ja viheriä 0,75mm2) tarkoitetut johdot viedään esim. syylarin päällä pelkääjän puoleisen ajovalon kohdalle.
• Vesipumpun paikassa huomattava, että pumppua ei tarvitse kytkeä suoraan webaston kylkeen jos ei halua. Vesipumppu kiinnitetään mukanatulevilla osilla esim ajovalon kehykseen.
• Katkaistaan Webastolta koneelle tuleva letku ja liitetään pumppu siten, että kiertosuunta on moottoriin päin. Tahi webaston kylkeen mukana tulevilla osilla.
• Liitetään sähköt maa ruskea ruskeaan ja + sininen mustaan.
• Webastolle menevä johtosarja löytynee valon takaa ja sieltä haetaan sini/keltainen johto, joka katkaistaan ja siihen liitetään c-kit sarjalta tulevat johdot vihreä webastoon menevään ja musta jäljellejäävään.
• Sitten se vaikea ja paljon kyselty puhaltimen kytkentä. Käsijarrun kohdalla kuskinpuoleisessa kynnyskotelossa on liitin jossa kolme johtoa kaksi paksua ja yksi ohut. Paksut (punakeltaisia 6mm2) kulkevät läpi liittimen, mutta harmaa/valkoinen ei jatku. Tähän harmaa valkoiseen kytketään musta puhaltimen johdoista punaista ei tarvitse kytkeä ollenkaan. Puhallin pyörii 1-2 nopeudella säätimen asennosta riippumatta. Koska kyseinen kytkentä on vain herätetyyppinen sulake on syytä vaihtaa pienempään 1-5A (kitissä 25A).
• Kello-osan ”kettumainen” muotoilu voi asentaa hanskalokeroon, tuhkakuppiin tahi haluamaansa paikkaan. Itse ostin pienen kytkentärasian ja liimasin sen silikonilla kojelautaan. Silikonilla siksi, että ei tule reikiä ja saa pois ilman jälkiä.
• Nyt homma olisi tehty ja lämmintä piisaa.
• Näillä ohjeilla ammattilainen tekee homman parissa tunnissa ja turistit, niin kuin minä parissa viikossa. Ei vaan hommahan on varsin yksinkertainen kunhan yksityikohdat on tiedossa. Tämä siksi, että webaston asentajat yrittävät vedättää asennushintaa turhan korkeaksi.
Yritän vielä tällä viikolla laitaa vinkkejä teeseitsehemmoille webaston asennuksesta ja myös jatkoa edelliseen, eli miten laitettaisiin kaukokytkentä webulle.
Kiitokset kaikille vikkien antajille ja toivottavasti tästä on apuva joillekin.
MB mopo e320 cdi



