Taksina S-mersu

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Taksina S-mersu

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

PK-seudulla liikkuu S-luokan mersu taksikyltti katolla.
Sattuisiko kukaan tietämään, onko auto Helsingin, Espoon, Vantaan tai muun lähiseudun auto?

Olisin tilannut auton huomiselle synttäripäiväkeikalle, mutta esim. Helsingin Taksin ennakkotilaus ei anna valita edes automerkkiä etukäteen :shock:
Outo palvelu, jonka palvelulisä yli 5 euroa ja saattaa joutua jonkun Toyota Yariksen takapenkillä matkaamaan :evil:

Joten nopeat vastaukset olisivat arvossaan.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Ainakin lentokentän taksina on musta w140 S-mersu ja keskustassa olen bongannut hopean ja tummansinisen uusikorisen S-mersun kyltti katolla...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Vastaus YV:nä.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Taxana kirjoitti:Vastaus YV:nä.
Ei tullut YV ainakaan vielä?
Jos yhteystiedot olisivat, niin kiva.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Ja jos ei muuten natsaa niin Limousine Serviceltä Laajasalosta löytyy vaikka mitä. Heidän taxinsa tunnistaa pääosin xxx-406 rekkareista, kuten sir-406, vip-406 jne... Muistaakseni nyt on myös W220 korinen ässä.
Yksi W140 on muuten stadissa siniharmaan värinen, metalliväri tietty.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Anteeksi, olin ensimmäisessä viestissäni epätarkka.
PK-seudulla liikkuva taksi jonka olen nähnyt (ja jota olin etsimässä), on nimenomaan W140 -korinen.
Väriltään tummahko, joko tummahkon sinertävä tai vihertävä.

Mutta jos tällä tarkennuksella ei kukaan "hoksaa" autoa, niin eiköhän tässä jotain sitten löydetä..... lyhyehköstä ajosta kuitenkin on kyse, enkä siitä huimia summia ole valmis maksamaan.
Kyydittävät vaan sattuvat olemaan mersuihmisiä hekin, joten ässäluokkaa tässäkin tilanteessa olisin illallisreissulle etsinyt.

Kiitos tähänastisista kaikille, lisää vinkkejä voi/saa ehdottaa lauantaiaamupäivään saakka.
Sitten tulee jo kiire valita joku menopeli.
Toivottavasti ei kuitenkaan HKL:n bussi :shock:
:lol:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Jos haluat jonkun tietyn taksin johonkin tiettyyn ajankohtaan ajoosi niin ota yhteys etukäteen suoraan kyseiseen taksiyrittäjään ja kerro tarpeesi ja toiveesi..melkoisella varmuudella homma hoituu.
Näin ainakin täällä kehä kolmosen ulkopuolella homma toimii..
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

jva kirjoitti:Jos haluat jonkun tietyn taksin johonkin tiettyyn ajankohtaan ajoosi niin ota yhteys etukäteen suoraan kyseiseen taksiyrittäjään ja kerro tarpeesi ja toiveesi..melkoisella varmuudella homma hoituu.
Näin ainakin täällä kehä kolmosen ulkopuolella homma toimii..
Juu siellä, täällä ei tunnu olevan sellaista mahdollisuutta :cry:
No, kyydit hoituivat volkkarilla ja pösöllä :x
Tuntui menevän muut menetelmät, ainakin tällä aikataululla, liian hankalaksi ja/tai kalliiksi.

Pitää ensi kerralla olla aiemmin liikkeellä järjestelyiden suhteen.
Kiitos vielä kaikille vinkeistä.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Joo, ja eilen Hesan suunnalla käydessäni tuli Tuusulantiellä vastaan 124-koppanen hopeanvärinen farkku taksikyltti katolla.
Eläköön ikiliikkujat!
Avatar
Hokke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.06.2004 11:53
Paikkakunta: Espoonlahti

Viesti Kirjoittaja Hokke »

Tässä muutama viikko sitten tulin aamuyöstä ko mersulla kotiin.
Se on tumman vihree, mustilla nahoilla,+ muut herkut, haettu saksasta.
Siinä ne mitä muistan :oops:
Harmi vaan että kuitti on jo arkistoitu roskiin, siinä olis ollu rek.nro ja puh nro.
//// AMG Owners Club Finland
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Hoo Moilanen kirjoitti: Se on tumman vihree, mustilla nahoilla,+ muut herkut, haettu saksasta.
No sen on varmaan sitten se, kuulostaa niin samanlaiselta.
Hoo Moilanen kirjoitti: Harmi vaan että kuitti on jo arkistoitu roskiin, siinä olis ollu rek.nro ja puh nro.
Oi voi :cry:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Eilen ( Sunnuntaina) oli S-koppainen W140, harmaa, aamulla Silja Linen terminaalin edessä. Auto oli ennen Face Liftiä tehty. Kuskina noin 55-60 vuotias mies henkilö.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
jtuukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 222
Liittynyt: Su 31.08.2003 11:16
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja jtuukka »

Ei liity tiedusteltuun autoon mitenkään mutta Kangasniemelläkin palvelee "Ässä" taksikäytössä. Omistajalla kuulema maata ja muuta omaisuutta sen verran että taksiautoilu on lähinnä harrastus...

Kuuleman mukaan M-B:n edustajaliikkeen pomomies oli joutunut soittamaan perään ja pyytelemään anteeksi kun oli tarjottu "Väyrystä" taksikäyttöön, isäntä oli vaatinut "Ässää" ja sanonut että kun E-sarjalaisella on jo ajettu...

Toinen mielenkiintoinen taksitapaus on mielestäni BMW X5 jonka kuva löytyy kilvet.com:sta...
S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81

Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
Avatar
jamppav
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: Pe 02.04.2004 21:16
Paikkakunta: merijärvi

Viesti Kirjoittaja jamppav »

kuopiossa tuli sunnuntaina w126 taxi vastaan.
ex: w124 250d -88
tällä hetkellä voorti (mutta ei siitä sen enempää)
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

jtuukka kirjoitti:Toinen mielenkiintoinen taksitapaus on mielestäni BMW X5 jonka kuva löytyy kilvet.com:sta...
Muistin hämäriin syövereihin on syöpynyt myös ajatus moisen taksin olemassaolosta.
Ehkä on tullut jossain bongattua vieläkin hämärämmillä retkillä kotomaassamme :oops:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Ari66 kirjoitti:
jtuukka kirjoitti:Toinen mielenkiintoinen taksitapaus on mielestäni BMW X5 jonka kuva löytyy kilvet.com:sta...
Muistin hämäriin syövereihin on syöpynyt myös ajatus moisen taksin olemassaolosta.
Ehkä on tullut jossain bongattua vieläkin hämärämmillä retkillä kotomaassamme :oops:
Juu stadissahan niitä on muistaakseni jopa kaksin kappalein.
Muistaakseni tälläkin palstalla olen joskus ihmetellyt sellaisen auton järkevyyttä taksikäyttöön. Ihan huolloista lähtien.
Tuollahan on näitä taxibongauksia lisää...
Kliketikliks
Avatar
Hessu
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 615
Liittynyt: To 07.08.2003 19:11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Ei muuten taida olla stadis enää moista bemaria taksis ku ei se kuulemma oikein meinannu kestää... :lol: :wink:
MB 280CE-83



Ex:MB 300E-24V-91
MB 300SEL-86
MB S350TD-93
MB 560SEC-89
MB 300TD-81
MB VITO-04
MB 300GD-82
MB E320CDIT 4-MATIC-07
MB E55 AMG-01
MB 500E-92
MB ML320-01
LB 500CE-32V-91
MB Vito 120CDI-07
MB E500-03
MB C63AMG-08
MB 190E 3,6 AMG
MB 190 DTM EVO2
MB 300D-82
MB S300TD-98
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Hessu kirjoitti:Ei muuten taida olla stadis enää moista bemaria taksis ku ei se kuulemma oikein meinannu kestää... :lol: :wink:
Sehän olikin vain ajan kysymys :lol:

Hauska kuvitella kun jotain (pientäkin) menee, niin kuinka nopeasti sillä pääsis huoltoon, verrattuna mersuun... paljonko tulee työtunteja... jne jne hehheh.
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

raul kirjoitti:Hauska kuvitella kun jotain (pientäkin) menee, niin kuinka nopeasti sillä pääsis huoltoon, verrattuna mersuun... paljonko tulee työtunteja... jne jne hehheh.
Vielä hauskempaa oli lähteä X5:sen takaa keikalle, kun mummut eivät päässeet könyämään Bemun kyytiin. Sai muuten varmaan riittävästi kuittailua osakseen :oops: . Jätti vissiin vielä sentään privaattiin X5:sen.

W140 koria on valitettavan vähän ammattikäytössä, mutta se nyt johtuu lähinnä vain taloudellisista seikoista. Kun ässästä kilahtaa jotain, taskua saa kaivaa aika syvältä (esim. imuovet, ilmastointiautomatiikka ym. sähköhimmelit). Tunnettuja ongelmia jotka vaikeuttavat ko. auton pitoa ammattimaisessa liikenteessä taloudellisesti järkevästi ovat mm. nopeasti loppuun kuluvat alustanosat, mainittu 350 SD:n koneen legendaarisen heikko kestävyys (300 SD olisi kyllä bueno) sekä huono polttoainetalous.

Useimmat Stadissa vosikassa käytetyt W140:set eivät ole kauaa katukuvassa viipyneet. Autoilijat ovat halunneet kokeilla ässän pitoa, mutta huomanneet melko nopeasti miten kalliiksi se muodostuu vuotuisilla 120 000 km:n ajomäärillä. Asiahan on täysin eri sitten taas yksityiskäytössä kohtuullisilla ajomäärillä, joilla W140 puolustaa edelleen paikkaansa ainakin omasta mielestäni yhtenä kaikkein makeimmista Mersumalleista.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Kilgore Trout
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 09.03.2004 23:40
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Taksina S-mersu

Viesti Kirjoittaja Kilgore Trout »

Ari66 kirjoitti:
Olisin tilannut auton huomiselle synttäripäiväkeikalle, mutta esim. Helsingin Taksin ennakkotilaus ei anna valita edes automerkkiä etukäteen :shock:
Outo palvelu, jonka palvelulisä yli 5 euroa ja saattaa joutua jonkun Toyota Yariksen takapenkillä matkaamaan :evil:
Outo palvelu tosiaankin, 15 minuutin odotuksesta 5 euroa auton kassaan, laske siitä auton/kuljettajan tuntipalkka. Ja sitten vielä pitäisi saada S-mersu. Täältä saat sen varmemmin: http://www.veho.fi

Anteeksi kettumainen asenne, mutta älä siirrä omaa saamattomuuttasi taksin ja tilauskeskuksen syyksi. Olemalla aikaisin yhteydessä olisit todennäköisesti saanut tuon S-Mersun, vieläpä kohtuuhintaan luulisin, ainakin Tampereella. Sikäli kun täällä S-mersuja taksissa olisi....ilmeisesti tämäkin bisnes kannattaa siellä paremmin...

EDIT: ...mutta eipä ole Tampereen Aluetaksin alueella yhtään Toyota Yaristakaan. :wink:
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Taksina S-mersu

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Kilgore Trout kirjoitti:
Ari66 kirjoitti:
Olisin tilannut auton huomiselle synttäripäiväkeikalle, mutta esim. Helsingin Taksin ennakkotilaus ei anna valita edes automerkkiä etukäteen :shock:
Outo palvelu, jonka palvelulisä yli 5 euroa ja saattaa joutua jonkun Toyota Yariksen takapenkillä matkaamaan :evil:
Outo palvelu tosiaankin, 15 minuutin odotuksesta 5 euroa auton kassaan, laske siitä auton/kuljettajan tuntipalkka. Ja sitten vielä pitäisi saada S-mersu. Täältä saat sen varmemmin: http://www.veho.fi
Anteeksi kuinka?
Ensinnäkään auton ei olisi tarvinnut varttia odotella missään.
Mistä se aika tuli?

Toiseksi, kritisoin yli 5 euron maksua sen vuoksi, että jos maksan ylimääräistä niin maksavana asiakkaana näkisin saavani myös sellaisen auton alle, jonka haluan.
Tietenkin olemassa olevan autovalikoiman puitteissa.

Näin asian alunperin tarkoitin.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1567
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Niissä kaupungeissa joissa on vielä taksissa Ula-radio käytössä tilauksien välittämiseen, ei ole ongelma saada haluamaansa autoa mikäli pyyntö on perusteltu.Se että haluaa mersun ei käy syyksi, mutta esim. hääautoksi musta/tumman värinen henkilöauto on ok tai sitten mummoille normaali henkilöauto että pääsee kyytiin.

Mieluiten kuitenkin yritetään välttää moisia etukäteisvalintoja ja jos välttämättä haluaa jonkun auton kuin tolpan ensimmäisen niin varminta ottaa suoraan yhteys liikenteen harjoittajaan eikä keskukseen. Mitä tulee 5 euron ennakkotilausmaksuun , on se aika älytöntä että tiedät hyvissä ajoin että tarvitset autoa (etkä ole aamulla 1 h ennen koneen/laivan laivan lähtöä tukkimassa keskusta) niin siitä rangaistaan 5 euron maksulla. Onneksi sitä ei ole käytössä kaikissa kaupungeissa.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Riippuu aika paljon paikkakunnasta ja ajoituksesta juuri halutun auton saanti. Meitin kulmilla saa kyllä juuri määrätyn auton ja parhaassa tapauksessa tietyn kuskinkin. Pitää vain olla ajoissa liikeellä, mielellään päivää pariakin ennen. Ja kuten täälläkin sanottua, yhteyttä suoraan taksariin, eikä tilauskeskukseen.
Monta kertaa on käyty suoraan tolpalla etukäteen juttusilla, kun on ollut ehdoton pakko varmistaa auton saanti 100% varmuudella tiettyyn aikaan - usein aamuyöstä (lentokoneiden lähdöt jne.)
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Käytäntö pk-seudulla:

Ennakkotilausmaksu 5,10 veloitetaan keskuksen kautta tulevilta ennakkotilauksilta ja se on kuskille korvaus kulutetusta ylimääräisestä käytetystä työajasta: ennakkotilauksen avautuminen näytetään autoille 45 min ennen määräaikaa, jolloin alueella olevat vapaat autot siirtyvät ko. taksiasemalle vartavasten odottamaan kyseisen tilauksen lankeamista. Tilaus lähetetään taksiaseman ensimmäiselle autolle 15 min. ennen määräaikaa, ja kuljettaja siirtyy tuolloin hyvissä ajoin ennakkoon odottamaan asiakasta tilausosoitteeseen.

Parhaimmillaan kumit ulvovat ja ennakkotilauksista kilpaillaan suorastaan verissä päin kuka saa keikan hoitaakseen, joten yleensä asiakkaalla ei ole mitään ongelmia saada autoa ollessaan valmis maksamaan hieman ylimääräistä. Jos ihmettelet mihin niillä kaikilla vosikoilla oikein voi olla niin kiire joskus viiden aikaan maanantaiaamuna, niin suurella todennäköisyydellä alueella on juuri avautumassa ennakkotilaus ja vapaat autot skabailevat keskenään kuka ennättää ensinnä tolpalle, jolle tilaus tulee.

Koska vapaat autot voivat tarkastella etukäteen missäpäin avautuu ennakkotilauksia ja lisäksi nähdään minkätyyppistä autoa haetaan, paikalle ohjautuu juuri sellaisia autoja, joita asiakas on halunnutkin. Esimerkkeinä mainittakoon farmariautot, ei bussia, erilaiset luottokortit ja eläinkuljetukset. Pikkubusseja on sen verran vähän liikenteessä, että niiden ennakkotilaukset jaetaan yleensä jo edellisenä iltana manuaalisesti suoraan kuljettajille.

Jos ennakkotilaukseen ei ole saatu autoa 15 min. ennen määräaikaa, keskus pommittaa meitä herkeämättä kunnes joku kuittaa tilauksen. Tarvittaessa asiakasta informoidaan tilanteesta. Lisäksi jos asiakas esim. aamulla koisii rokuliin, oven edessä venaileva vossikka ilmoittaa asiasta keskukselle, joka soittaa asiakkaan hereille. Mittari käynnistetään keskuksen kautta välitettävissä ennakkotilauksissa vasta määräajan kuluttua tuolla ko. 5,10 lisämaksulla lisättynä.

Ennakkotilausmaksun kohtuullisuutta voidaan arvioida sillä, että 5,10 eurolla auto tulee odottelemaan 15 minuuttia aiemmin asiakkaan tilausosoitteeseen kuin jos auto olisi tilattu suoraan puhelimitse tarvittaessa. Sen sijaan jos asiakas käy matkan aikana esim. kaupassa tai pankkiautomaatilla, asiakkaalta veloitetaan odotusmaksua, jonka suuruus on 30,30 euroa tunnilta. Liikuntarajoitteiset käyttävät usein apuamme asioinnissa esim. ostoskassien raahamiseen, portaissa avustamiseen yms. tähän törkeään niistohintaan, jolla asiakas saa käyttöönsä koulutetun ammattitaitoisen kuljettajan ja laadukkaan taksiauton. Kannattaa verrata esim. putkimiesten ja kirvesmiesten tuntipalkkoihin mitä tuolla 30,30 €/h oikein saa. Odotusmaksuun verrattuna kuljettaja saa vielä pienemmän korvauksen ylimääräisestä kulutetusta ajasta ennakkotilauksissa: 15 minuutilta 5,10 €, joka vertailua varten tekee tuntia kohden laskettuna huimat 20,40 €/h. Tolpalla kuluvasta ylimääräisestä ennakkotilauksen odottelustahan kuski ei saa latin latia, vaikka olisi vahdannut ko. tilausta jo 45 minuuttia kaiken kaikkiaan ennen kuin asiakas saapuu tilausosoitteeseen.

Suomen Taksiliitto

Taksimatkan hinta

Taksimatkan hintaan vaikuttavat viikonpäivä, vuorokaudenaika, odotusaika, ajettu matka, siihen kulunut aika sekä matkustajien lukumäärä.


Liikenne- ja viestintäministeriön päätöksen mukaan taksimatkan perusmaksu on 2.6.2003 alkaen arkipäivinä kello 6-20 välisenä aikana ja lauantaisin, kirkollisten juhlapyhien sekä itsenäisyyspäivän aattona ja vappuaattona kello 6-16 välisenä aikana alkavissa kuljetuksissa 4,15 euroa. Muulloin perusmaksu on 6,40 euroa.

Jos taksi tilataan ennakkoon vähintään 30 minuuttia ennen lähtöaikaa, voidaan siitä periä ennakkotilausmaksu 5,10 euroa. Ennakkotilausmaksua ei kuitenkaan saa periä, jos kuljetuksen tilaajana, maksajana tai korvaajana on kunta, kuntayhtymä, valtio tai Kansaneläkelaitos. Maksuttomuus koskee yleensä kuljetuksia, joita henkilö tarvitsee vammansa, ikänsä tai sairautensa vuoksi.

Taksaluokkia on neljä
Taksaluokka Henkilöitä euroa/km
I 1 - 2 1,06
II 3 - 4 1,27
III 5 - 6 1,38
IV yli 6 1,48


Alle 12-vuotiasta lasta ei lasketa henkilölukuun, kaksi alle 12-vuotiasta lasketaan yhdeksi henkilöksi. Odotusajalta saa periä 30,30 euroa tunnilta. Odotustaksa voidaan periä, jos auto odottaa asiakasta tai se liikkuu poikkeuksellisen hitaasti esimerkiksi liikenneruuhkan vuoksi. Esimerkiksi 5 kilometrin matka arkipäivänä päiväsaikaan 1 - 2 matkustajan ollessa kyydissä maksaa noin 9,45 euroa, jos auto ei joudu odottamaan asiakasta tai seisomaan ruuhkan tai muun syyn takia. Esimerkiksi 5 minuutin odotus lisää matkan hintaa noin 2,55 eurolla. Taksimatkan hintaan sisältyy henkilökuljetuksissa 8 prosentin arvonlisävero valtiolle. Tavarakuljetusten taksaa ei ole säädelty. Niiden arvonlisävero on 22 prosenttia. Suomalainen taksataso vastaa eurooppalaista keskiarvoa, myös kansalaisten ostovoimalla mitattuna.

Taksiliikenteen kustannusindeksin ylläpidosta vastaa Tilastokeskus yhdessä Taksiliiton ja liikenneministeriön kanssa. Neljä kertaa vuodessa ilmestyvällä taksiliikenteen kustannusindeksillä seurataan taksiliikenteen keskimääräistä kustannuskehitystä.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No eipä paljoa jäänyt tulkinnoille varaa, sen verran oli tyhjentävä tarina :lol:
Tässä voisi saman tien udella vähän seuraavaan kommenttiin liittyen.
Taxana kirjoitti: Pikkubusseja on sen verran vähän liikenteessä, että niiden ennakkotilaukset jaetaan yleensä jo edellisenä iltana manuaalisesti suoraan kuljettajille.
Mikäs tähän tilanteeseen vaikuttaa, vai onko kyse lähinnä pk-seudun ominaispiirteestä. Täällä periferioissa taas noita pikkubusseja näyttäsi olevan aika paljonkin, ei toki lähellekään henkilömallien määriä, mutta kuitenkin. Toki sivuseuduilla koululaiskuljetukset ja kuntien maksamat palvelukyydit vanhuksille työllistävät bussikalustoa tavallista enemmän.

Mutta onko sinällään varsin käytönnöllisistä busseista koituvia hankaluuksia? Korkeat hinnat? Vajavainen käyttöaste? Korkeammat yleiskulut? Asiakkaat vierastavat, ehkä? Autothan ovat monikäyttöisiä, muunneltavia., hyvin varustettuja ja merkinkin voi valita monesta.
Tätä kysymys on lähinnä uteliaisuuspohjalta, kun työn puolesta tulee oltua jonkin verran tekemisissä mm. Rego- ja CarSport-taksibussien kanssa, ensin mainitun tarjotessa "pohjaksi" merkkejä VW, MB, Toyota ja Ford kun taas CarSport keskittyy vain Volkkariin.

Mikseipä siis bussikanta ole mainitsemaasi lukuisampi? Puusta katsoen kun näyttäisi, että tuollainen 8-paikkainen, irrottettavilla ja moneen suuntaan siirrettävillä istuimilla varustettu pakupohjainen bussi olisi taksina aivan optimaalinen liki joka lähtöön, myös erikoistilanteisiin. Varsinkaan kun ajettavuus tai polttoainetalouskaan ei aivan kaameasti eroa henkilöfarkusta.
Vai paljonkohan vaikkapa tuollainen taksivarustettu Vito mahtaisi haukata esim. W210:aa enemmän.... :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Landella monen autoilijan tienistit tulevat suurelta osin säännöllisistä kuljetuksista, etupäässä koulukuljetuksista. Pk-seudulla näiden ajojen merkitys on suhteessa vähäinen.

Asiakkaat eivät vain ole tottuneet kaappeihin. Niitä kaivataan vain perjantai-lauantai-iltaisin 18-22 välillä ja silloin ne loppuvat aina kesken. Muutoin asiakkaat hyljeksivät niitä armottamasti. Asiakkaat eivät tahdo millään suostua ottamaan tolpalla ensimmäisenä jököttävää pikkubussia vaikka se olisi sisältä mahonkia ja karhuntaljat lattialla porealtaan äärellä plasmatelevisiota josta tulee aikuisviihdettä unohtamatta.

Tyypillisiä kommentteja asiakkaan suusta ovat mm. toi on paljon kalliimpi ajaa yksin ja vedä käteen, kun yrität siinä tolpalla kaapin takana ollessa ohjata asiakkaat ensimmäisenä lähtövuorossa olevaan pikkubussiin.

Jatkuva nälviminen ja hyljeksyminen syö pikkubussien kuskeja, joten niihin on vaikeampaa saada pysyvää kuljettajaa.

Pikkubussit eivät sovellu myöskään päiväsaikaan liikuntarajoitteisten kuljetuksiin, sillä mummut eivät pääse kömpimään niihin sisälle kampurajalkoineen.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
J_J
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 10.07.2003 04:21
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja J_J »

Kaapo kirjoitti:No eipä paljoa jäänyt tulkinnoille varaa, sen verran oli tyhjentävä tarina :lol:
Tässä voisi saman tien udella vähän seuraavaan kommenttiin liittyen.
Taxana kirjoitti: Pikkubusseja on sen verran vähän liikenteessä, että niiden ennakkotilaukset jaetaan yleensä jo edellisenä iltana manuaalisesti suoraan kuljettajille.
Mikäs tähän tilanteeseen vaikuttaa, vai onko kyse lähinnä pk-seudun ominaispiirteestä. Täällä periferioissa taas noita pikkubusseja näyttäsi olevan aika paljonkin, ei toki lähellekään henkilömallien määriä, mutta kuitenkin. Toki sivuseuduilla koululaiskuljetukset ja kuntien maksamat palvelukyydit vanhuksille työllistävät bussikalustoa tavallista enemmän.

Mutta onko sinällään varsin käytönnöllisistä busseista koituvia hankaluuksia? Korkeat hinnat? Vajavainen käyttöaste? Korkeammat yleiskulut? Asiakkaat vierastavat, ehkä? Autothan ovat monikäyttöisiä, muunneltavia., hyvin varustettuja ja merkinkin voi valita monesta.
Tätä kysymys on lähinnä uteliaisuuspohjalta, kun työn puolesta tulee oltua jonkin verran tekemisissä mm. Rego- ja CarSport-taksibussien kanssa, ensin mainitun tarjotessa "pohjaksi" merkkejä VW, MB, Toyota ja Ford kun taas CarSport keskittyy vain Volkkariin.

Mikseipä siis bussikanta ole mainitsemaasi lukuisampi? Puusta katsoen kun näyttäisi, että tuollainen 8-paikkainen, irrottettavilla ja moneen suuntaan siirrettävillä istuimilla varustettu pakupohjainen bussi olisi taksina aivan optimaalinen liki joka lähtöön, myös erikoistilanteisiin. Varsinkaan kun ajettavuus tai polttoainetalouskaan ei aivan kaameasti eroa henkilöfarkusta.
Vai paljonkohan vaikkapa tuollainen taksivarustettu Vito mahtaisi haukata esim. W210:aa enemmän.... :shock:
No tuota tuota... Syitä siihen, miksi tilamallin taksit kuten Vito, Transporter/Caravelle, Transit tai Hiace ei kaupunkiseuduilla ole hirvittävän suosittuja, on varmasti monia. Hankintahinta ei välttämättä "perusmallista" taksibussia hankkiessa ole paljoakaan E-farkkua suurempi. Kuitenkin kaikki muut kulut, kuten polttoaine, renkaat ja vastaavat ovat jossain määrin henkilöautoa korkeammat. Yksi huomioon otettava asia on myös, että autoa vaihdettaessa maksettava väliraha (ts. vaihtohyvitys) on taksibussin kohdalla yleensä epäedullisempi, kuin uutena saman verran maksanutta ja saman verran ajettua farkkumersua vaihdettaessa. Tosin ihan viime aikoina on myös normaalien henkilömallien vaihtohyvitykset olleet laskusuunnassa.

Mitä tulee KAAPO:n kyselemään polttoainekulunkiin, niin tuo oma (luetaan pankin) 135000 km rullattu Vito 112 CDI on mennyt tähän mennessä noin 10l/100km kulutuksella, ilman että mitään "pisaralla pisimmälle" -tyyliä on ajettaessa noudatettu. Ajo on ollut pääasiassa kaupunkipyöritystä, niin kuin Tampereen autoilla yleensäkin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

Mitä tulee Taxanan kirjoitukseen asiakkaiden nuivasta suhtautumisesta "kaappiautoihin" tolpalla, voisin olla osittain samaa, osittain täysin eri mieltä. Päivittäin kyytiin astuu tolpalta tai tilausosoitteesta liikuntarajoitteisia ja/tai vanhuksia, jotka kehuvat, "miten helppoa autoon on nousta". Ilmeisesti joillekin matalaan henkilöautoon laskeutuminen on vaikeampaa tai kivuliaampaa kuin hieman korkeammalla olevaan kaappiautoon? Muutenkin, enemmän mummujen autoon pääsyyn vaikuttaa kuljettajan asenne ja palvelu, kuin auton koko... Toisaalta, niin ikään päivittäin työssä tapaa nuoria ja terveän näköisiä asiakkaita, jotka selkeästi pakoilevat isompaa taksia. He saattavat jäädä jopa tolpalle odottamaan siksi aikaa kunnes "piikkipaikalla" oleva kaappitaksi lähtee. Ottavat sitten tolpalla seuraavana olleen muina miehinä. No, mikäpä siinä. Ilmeisesti kaikki businessihmiseltä näyttävät eivät olekaan kovin kiireisiä ;)

Yhtä kaikki, ilmeisesti tuo Vito on sen verran pieni kaappitaksiksi, että sitä ei selvästikään asiakaskunnan toimesta pelätä siinä määrin kuin vaikkapa Sprintereitä ja isoimpia Transiteja. Samaten on mukava ollut huomata, miten valtaosa asiakkaista tahtoo matkustaa pienemmälläkin porukalla tilavasti ja mukavasti ilman "suolasillifiilistä" kerran sitä kokeiltuaan.
Ei riemulla rajaa, kun Pösöllä ajaa ;)
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

J_J kirjoitti: Yksi huomioon otettava asia on myös, että autoa vaihdettaessa maksettava väliraha (ts. vaihtohyvitys) on taksibussin kohdalla yleensä epäedullisempi, kuin uutena saman verran maksanutta ja saman verran ajettua farkkumersua vaihdettaessa.
Kas, tämä oli jopa yllättävä tieto. Taustana ihan se vaan se, että muutaman tutun myyntialan miehen sanojen mukaan taksista "vapautuneille" busseille on potilaita oikein jonoksi ja ennakkovarauslistoiksi asti. Luulisi tuossa tilanteessa päästävän myös kohtuullisiin hyvityshintoihin, kun autot menevät nopeammin kuin niitä saadaan vaihtorivistöön, ja hyvään hintaan. Tiedä sitten moisen väitteen todenperästä sen enempää.

Ilmiö on vain vähän samanlainen, kun autokauppiaat muutama vuosi sitten hamusivat käytettyjä henkilöfarkkuja myyntiin (etenkin Golfeja, Passateja, Volvoja ja Opeleita) miltei hyvityshinnalla millä hyvänsä, kun ostajia noille tuli ovista ja ikkunoista. Se tosin oli aikaa ennen tuonnin helpottumista.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

jamppav kirjoitti:kuopiossa tuli sunnuntaina w126 taxi vastaan.
Ko. taksi toimii virallisesti Siilinjärven alueella ja on tiettävästi alunperin ollut 300 bensa langi, mutta siihen olisi muka vaihdettu 300 turbodiesel.

Nämä on sitten vain huhuja...

Mutta meillepäin on sitten tulossa sellainen taksi, jota ei jokakylältä ota löytyäkseenkään.

Vai mitä sanotte kuusiovisesta W210 farmarista?

Tarkoitus on allekirjoittaneella tehdä talvella Tähdellisiin vähän juttua autosta.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Mihinkähän tarveharkintaan tai käyttötarkoitukseen tuollainen verme on tulossa? Sehän maksaa aivan tautisen kamalan hirveästi normaaliin verrattuna, eikös 6-ovinen 124-limokin ollut tuplahintainen normisedaniin verrattuna?
Jos kuljetuskapasiteettia haetaan, niin tommosen pelin hinnalla saisi jo sen täysmaustetun bussin ja 4-ovisen farkun vielä :lol: päälle.
Mutta erikoisuutena varmasti huomionarvoinen kapistus.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vastaa Viestiin